Fyra myter om Israel

Den här tråden diskuterar artikeln Fyra myter om Israel.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2010-01-10 12:08:00
Bizon
#74 Läser man GT som beskriver en del av det judiska folkets historia och filosofi så framgår en rätt tydlig krigsförhärligande retorik.
Ayy det judiska folket en gång hamnade som gästarbetare i Egypten berodde inte på någon fördrivning av krigisk art vad jag vet - enligt denna skrift var det missväxt och hungersnöd som gjorde att dom sökte den annan möjlighet till överlevnad.
Då dom slutligen återvände hade andra människor till viss del tagit över marken - det som kompliserade saken var att dom kom med ett gudalöfte om att självständigt få bestämma över en del land där det redan bodde andra människor.
Nå, det gick väl an så länge det inte var så mycket folk och marken räkte till - men då detta gudalöfte blev ett projekt även för fn och en massinvandring kom till stånd blev det ett problem.
Vem som helst skulle förmodligen ha ett och annat att säga om det kom en främmande ordning och började bestämma.
Och detta att andra minsan också krigar är inget bra argument - ett dumt kan aldrig försvaras av något annat dumt. I dagsläget är staten israel inte bara en okupationsmakt utan också en terrororganisation.

Jag ser inte den israeliska terrorn som särskilt svår att förstå i det gängse mänskligt primitiva perspektivet - inte heller de människors reaktioner som upplever sej fördrivna, okuperade och brutalt behandlade som de i och runt israel - eller var som helst på jorden.
Jag tror heller inte att våld gagnar något gott. Fredlig mänsklig samexistens kommer alldrig att uppstå som frukten av övergrep och terror. Primitiva religionsmotsättningar, exploaterande kapitalintressen och stormakters maktstrategiska spel är huvudorsaken till många krig och försvårande faktorer för fred.
Inlägg #82: Postat: 2010-01-10 20:49:00
Adamo
# 81 / Om det var så som du säger då måste det "land" som judarna har "ockuperat" också haft en ledare, eller hur? Vad hette då den sista arab ledaren av det palestinska "landet" innan judarna "ockuperat" det?
Inlägg #83: Postat: 2010-01-10 20:55:00
Adamo
# 81 / Säg detta till dig själv åtminstone hundra gånger innan du lägger dig:
Det har aldrig funnits nåt land kallat Palestina styrt av en arab ledare, därför har israelerna aldrig ockuperat något land.
Punk.
Inlägg #84: Postat: 2010-01-10 22:14:00
Janne B
Adamo det var en nyttig påminnelse - men riktigt så enkel är inte tillvaron.// Har det funnits något land vid namn Norge före år 1905??
Ja men inte stat utan mer en dansk koloni och sedan svenskt krigsbyte.Vilken status hade Finland på medeltiden? Fullvärdig del av Sverige eller koloni?? Sedan furstendöme under Ryssland. År 1918 utropades egen stat som respekterades av Ryssland. Helt överraskande!
Inlägg #85: Postat: 2010-01-10 22:32:00
Adamo
#84 / Janne B: Nåväl, men finns det nåt annat folk som idag gör anspråk på Norge? eller på Finland? mig veterligen har de flesta länderna fått kämpa för sin suveränitet eller självständighet. Det gör Israel fortfarande idag. Vad är det som gör att ett land har rätt att existera men inte ett annat?
Inlägg #86: Postat: 2010-01-11 00:01:00
Janne B
Adamo Helt korrekt slutfråga som mig veterligt aldrig kan få ett objektivt svar. Jag skulle givetvis kunna fantisera en del över varför vissa länder lyckats med sin frigörelse men inte andra./ Storbrittanien har ju gett "utbrytare" delvis självstyrelse - likadant har Spanien gjort. Men Turkiet rubbar sig inte en tum nu eller senare...
Inlägg #87: Postat: 2010-01-11 01:24:00
Bizon
8283 Förstår att du Adamo inte kan tänka dej andra nationella strukturer än de av lantmäterier uppmätta, eller av stormakter fördelade eller då möjligen av nationalstater med vapenmakt och fördrag hävdade, men riktigt så enkelt är det inte. Människor som bott och brukat jor för jordbruk eller boskap och till och med under nomadiserande former under många generationer anser sej ha en viss födslorätt till att få fortsätta med den livsföringen.
Den boendekulltur som förekom i området präglades inte av nationalstaten i den mening du talar om som jag förstår det med stipulerade gränser och författning. Snarare bestod de mänskliga aktiviteterna i området förutom av betesmarker även själstyrande större byar och mindre städer samt handelsplatser. Det var inget öde land som överläts åt ett landlöst folk och dom som bodde där ville inte finna sej i att det damp ner en massa inkräktare från när och fjärran med tämligen genomgripande ideer samt i mångt och mycket pekade med hela handen - skulle inte tro att du själv skulle acceptera det hur som helst, tror inte att jag skulle göra det om jag ska vara ärlig.
Beroende på hur man ser det så tycker man antingen att det var en fantastik lycka eller ett stort misstag att staten israel bildades - personligen håller jag för det senare.
israelerna skulle ha mitt fulla stöd och vara värd all aktning om dom pratade med amerikanerna om att få en lämplig bit av de enorma ödeland som finns på den kontinenten och körde sitt israeliska projekt där i stället så kan dom ta sina atombomber med sej dit också för i trakten av israels nuvarande gränser kan dom i alla fall inte användas då avstånden är för små och ett användande i regionen skulle riskera att skada den egna befolkningen mer än vad som kan anses försvarbart.
Däremot finns just ingen orsak att överhuvudtaget ha några atombomber innom usas domestition då israel och usa visat sej kunna dra mer än jämt så pass att dom säkerligen även som granne och inneboende skulle kunna äta från samma tallrik, vilket skulle redusera kärnvapenstaterna med åtminståne en - och på så vis behöver inte heller Iran för maktballansens skull fortsätta sitt kärnvapenprogram.

Möjligen finns det ytterligare ett sätt att få fred i området - det går ut på att bygga upp en fredlig ekonomi i hela regionen inkluderande både öst och västbank, Libanon och Egypten mf. helt enket genom att skapa en multinationell välfärdsregion.
Inlägg #88: Postat: 2010-01-11 09:28:00
Janne B
I dag kommer sorgliga rapporter från Turkiet som fått miljarder i EUpengar. Men kurder och andra minoritetsfolk får inget av detta trots att avsikten var att befrämja en utveclling mellan folken...
Inlägg #89: Postat: 2010-01-11 10:35:00
Bizon
#88 - ja tyvär är det inte så förvånande - dessa envisa minoriteter som inte kan acceptera en "rimlig nationell mainstream" och ta skeden i vacker hand.
sedan spelar det ingen roll vad dom kallas eller var på jorden dom lever - samer, indianer, maorier eller aborginer - kanske kan dom även gå under namnet pallestinier små fattiga folk utan större uppbackning från någon betydelsefull stormakt.
Ett problem som även sida missat är öronmärkning av bidragen eller stödpengarna - i turkiets fall skulle summorna betalats ut först sedan det pengarna avsets till genomförts - kanske i mindre poster under hand om det annars varit svårt med finansieringen.
Inlägg #90: Postat: 2010-01-11 12:51:00
Utforskaren
Janne det är för sorgligt, Kurder och Syrianer vill inte något hellre än att få en bit land att vistas på och leva fredligt, samma är det tydligen för svenskar som har samma vurm men det talar man tyst om och varför då?
Inlägg #91: Postat: 2010-01-11 14:16:00
Janne B
Vad kallas de svenskar som har samma vurm som kurderna? Dalslänningar?
Inlägg #92: Postat: 2010-01-11 19:56:00
Adamo
När ett folkslag känner sig förtryckt av ett annat folkslag skapas grogrund för strävan efter självständighet. Det är ju allmänt känt att judarna har haft ett land i området långt innan islam skapades. Som styrts av bl.a. kung David och Solomon tills det romerska imperiet ockuperade deras land, mördade massa judar och döpte om landet till Philistine Palestina med syfte att underminera judarnas nationella identitet. Efter ca. 600 år kom Muhammed och skapade Islam vars anhängare också ockuperade judarnas land, fördrev och förtryckte judarna. Men många judar stannade dock kvar i området i hopp om att någon gång få tillbaka sin självständighet och bli fria från arabhärskare. Och kampen för självständigheten fortsätter även idag.
Inlägg #93: Postat: 2010-01-11 20:09:00
Janne B
Kring år sexhundra hade kristendomen i stort sett övertaget det gamla romarrikets områden runt medelhavet.I stort sett fredligt så vitt jag vet.Men rätta mig gärna . Men redan ett par hundra år efter Mohammed hade Islam i stort set Erövrat allt runt medelhavet - inklusive Spanien. Ottomanska riket höll Balkan i flera HUNDRA ÅR fram till ca 1917 då det Ottomanska riktet störtade samman.Det borde alla europeer veta men så är ju inte fallet. Våra 20-30 åringar har ingen aning!
Inlägg #94: Postat: 2010-01-11 21:06:00
Bizon
#92 Adamo - själv är jag minst av allt nationalist, ändå kan jag ha respekt och förståelse för att när nationella gränser kränks så kan nästan vem som bli terrorist.
Den judiska drömmen om en egen stat är mycket gammal - den senaste varianten kan dateras till judarnas uttåg ur egypten. Det är väl för myket sagt att dom lyckades särskilt bra med den etableringen om vi ska se till historien, men drömmen levde vidare och dryftades med jämna mellanrum ända till dom tilldelades en bit av det territoriet dom genom okupation förfogar över i dag.
Får jag fråga - anser du verkligen att det är rätt det som sker där nu och gjort sedan sexdagarskriget?
Inte ens Cordelia Edvardson* som av och till haft mycket possitivt att säga om staten israels strävan tycker att mycket av det som nu sker är moraliskt försvarbart - enligt en av de senare intervjuer jag hörde med henne.
En hel del judar och israeler skäms över den behandling den israeliska regeringen och armen utsätter människorna för i de av israel skapade "pallestinska" getton och flyktinglägren.
Bosättningspolitiken är olaglig enligt internationnell rätt.
Expropiering och förstörelse av andra människors egendom och odlingar torde vara moraliskt förkastligt oavsett religion.
Kollektiv bestraffning är ett omtvistat ämne, men de flesta är överens om att det är förkastligt därför att det drabbar oskyldiga.
En annan sak som jag tror du borde tänka över är meningen med ord som "arabhärskare" - vad menar du med det begreppet?
En anna sak du tog upp tidigare i tråden som jag inte sett någon replik på är att du ansåg att inte en bidragande orsak till staten israels bidande kom till stånd 1948 var det som hände i förintelselägren - visserligen hade dylika planer lagts fram tidigare men inte fått gehör, men hade inte förintelsen och den etniska rensningen i sovjet och tyskland kommit till världens kännedom eller inte skett så hade troligen ingen staten israel funnits i dag, staten israel är en skammens eftergift från de stormakter som hade med saken att göra - kanhända röstade dom inte för, men å andra sidan la dom inte in något veto mot - det handlar om politik på så kallad hög nivå. Det skulle inte se så snygt ut att dom propagerat alltför högljutt för att få in en strategisk fot i området vilket dom ju trots allt fick genom usa/israels allians.

*Cordelia arbetade under många år som raportör i israel och skrev bls i svenska dagbladet och hördes i sveriges radio och är mycket insatt i ämnet - klarade sej från förintelsen med en hårsmån och bodde i sverige, men flyttade ner till israel för några år sedan.
Inlägg #95: Postat: 2010-01-11 21:40:00
Utforskaren
#94 Bizon, du är alltså nationslös och blivit världsmedborgare eftersom vårt land är inte något att ha eller värna om? eftersom du inte är någon nationalist bra att veta.
Inlägg #96: Postat: 2010-01-11 22:54:00
Adamo
# 81 / Bizon: "Läser man GT som beskriver en del av det judiska folkets historia och filosofi så framgår en rätt tydlig krigsförhärligande retorik." Väldigt intressante att du fastnade precis vid GT och inte gick vidare… kan vara så att resten av den judiska historien inte passar ditt syfte? För att kunna klassificera ett folkslag eller religion som generellt krigiskt måste du jämföra det med ett annat som varit fredligt för att annars blir ditt påstående ganska meningslöst. Du har troligen inte läst koranen eller om du har läst den måste du ha filtrerat bort allt som inte passar i din propaganda.
Inlägg #97: Postat: 2010-01-11 23:00:00
Adamo
# 81 / Bison: Du har "förståelse och respekt för att när nationella gränser kränks kan nästa vem som helst bli terrorist", vilket innebär att du kan ha förståelse för terrorism så länge terroristerna tillhör den grupp du beundrar, vilket självklart judarna inte gör. Du är tyvärr inte ensam om detta, det är ju därför judarna har varit utsatta till allslags förföljelser under årtusenden från religiös intolerans till rasism, allt detta har inträffat tack vare typer som delar din uppfattning. Det är ju därför judarna måste fortsätta att kämpa för sitt hemland. Jag skulle aldrig vilja leva i ett land styrt av sharia lag och jag är inte heller ensam om detta. Och vet du vad? Jag är inte jude men ju mer jag läser dina enögda inlägg desto mera sympatiserar jag med israelernas kamp. Fast du troligen inte ville så hjälper du dem på traven med dina giftiga spyor. Må israelerna alltid vara modiga mot sina förrädiska blodtörstiga fiender.
Inlägg #98: Postat: 2010-01-11 23:30:00
Jocke-sourzial
95 Så var tror du de viktigaste gränserna går? Mellan människor, mellan nationer, eller mellan planeter? I rätt ordning?
Inlägg #99: Postat: 2010-01-11 23:35:00
Bizon
Utforskaren"du är alltså nationslös och blivit världsmedborgare" ja jag har avsagt mej mitt svenska medborgarskap - det har du alldeles rätt i. Jag betraktar mej som religiöst och politiskt obunden världsmedborgare, alldeles riktigt. Tyvärr tilläts inget utträde ur det svenska medborgarskapet så jag är alltså fortfarande medborgare här...
Ser du något problem med det?
Inlägg #100: Postat: 2010-01-12 00:08:00
Bizon
#96Väldigt intressante att du fastnade precis vid GT och inte gick vidare… kan vara så att resten av den judiska historien inte passar ditt syfte?//
Nej alldeles riktigt mitt syfte är inte kristendommen som är en utvekling från judendommen - liksom även islam är.
Sedan tror jag att det kan vara lämpligt att ställa begrepp som rasism, antisemitism och sionism under luppen en stund.
De semitiska folken inefattar flera av de folk som bebor det så kallade mellanöstern med omnejd - bland annat Araméer, Assyrier, Hebréer, Kananéer, Araber, Etiopier, osv. Flera av dessa är judar, kristna eller muslimer - alla enligt senaste vetenskapliga rön härstammande fråm afrika i tidernas morgon...

Jag är inte nationalist därför har jag ingen större sympati med sionismen - och eftersom jag inte ser mej som någon rabiat antinationalistisk fundamentalist så har jag ingenting emot någon nation som försöker leva i fredlig harmoni med sina grannationer.

jag är inte heller så känslig beträffande om jag skulle hjälpa någon på traven att få dej som anhängare - nejdå min bäste herre, väl bekomme.
Däremot föredrar jag hyggligt sansade debatter kring sakfrågor utan alltföt yviga gester - tror att förståelsen för varandras ideer och synsätt ökar på så vis vilket säkert är till fromma för alla oavsett religion, hudfärg, sexuell läggning osv. OK?
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...