Rapportera inlägg

Valt inlägg:

8283 Förstår att du Adamo inte kan tänka dej andra nationella strukturer än de av lantmäterier uppmätta, eller av stormakter fördelade eller då möjligen av nationalstater med vapenmakt och fördrag hävdade, men riktigt så enkelt är det inte. Människor som bott och brukat jor för jordbruk eller boskap och till och med under nomadiserande former under många generationer anser sej ha en viss födslorätt till att få fortsätta med den livsföringen. Den boendekulltur som förekom i området präglades inte av nationalstaten i den mening du talar om som jag förstår det med stipulerade gränser och författning. Snarare bestod de mänskliga aktiviteterna i området förutom av betesmarker även själstyrande större byar och mindre städer samt handelsplatser. Det var inget öde land som överläts åt ett landlöst folk och dom som bodde där ville inte finna sej i att det damp ner en massa inkräktare från när och fjärran med tämligen genomgripande ideer samt i mångt och mycket pekade med hela handen - skulle inte tro att du själv skulle acceptera det hur som helst, tror inte att jag skulle göra det om jag ska vara ärlig. Beroende på hur man ser det så tycker man antingen att det var en fantastik lycka eller ett stort misstag att staten israel bildades - personligen håller jag för det senare. israelerna skulle ha mitt fulla stöd och vara värd all aktning om dom pratade med amerikanerna om att få en lämplig bit av de enorma ödeland som finns på den kontinenten och körde sitt israeliska projekt där i stället så kan dom ta sina atombomber med sej dit också för i trakten av israels nuvarande gränser kan dom i alla fall inte användas då avstånden är för små och ett användande i regionen skulle riskera att skada den egna befolkningen mer än vad som kan anses försvarbart. Däremot finns just ingen orsak att överhuvudtaget ha några atombomber innom usas domestition då israel och usa visat sej kunna dra mer än jämt så pass att dom säkerligen även som granne och inneboende skulle kunna äta från samma tallrik, vilket skulle redusera kärnvapenstaterna med åtminståne en - och på så vis behöver inte heller Iran för maktballansens skull fortsätta sitt kärnvapenprogram. Möjligen finns det ytterligare ett sätt att få fred i området - det går ut på att bygga upp en fredlig ekonomi i hela regionen inkluderande både öst och västbank, Libanon och Egypten mf. helt enket genom att skapa en multinationell välfärdsregion.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?