Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#92 Adamo - själv är jag minst av allt nationalist, ändå kan jag ha respekt och förståelse för att när nationella gränser kränks så kan nästan vem som bli terrorist. Den judiska drömmen om en egen stat är mycket gammal - den senaste varianten kan dateras till judarnas uttåg ur egypten. Det är väl för myket sagt att dom lyckades särskilt bra med den etableringen om vi ska se till historien, men drömmen levde vidare och dryftades med jämna mellanrum ända till dom tilldelades en bit av det territoriet dom genom okupation förfogar över i dag. Får jag fråga - anser du verkligen att det är rätt det som sker där nu och gjort sedan sexdagarskriget? Inte ens Cordelia Edvardson* som av och till haft mycket possitivt att säga om staten israels strävan tycker att mycket av det som nu sker är moraliskt försvarbart - enligt en av de senare intervjuer jag hörde med henne. En hel del judar och israeler skäms över den behandling den israeliska regeringen och armen utsätter människorna för i de av israel skapade "pallestinska" getton och flyktinglägren. Bosättningspolitiken är olaglig enligt internationnell rätt. Expropiering och förstörelse av andra människors egendom och odlingar torde vara moraliskt förkastligt oavsett religion. Kollektiv bestraffning är ett omtvistat ämne, men de flesta är överens om att det är förkastligt därför att det drabbar oskyldiga. En annan sak som jag tror du borde tänka över är meningen med ord som "arabhärskare" - vad menar du med det begreppet? En anna sak du tog upp tidigare i tråden som jag inte sett någon replik på är att du ansåg att inte en bidragande orsak till staten israels bidande kom till stånd 1948 var det som hände i förintelselägren - visserligen hade dylika planer lagts fram tidigare men inte fått gehör, men hade inte förintelsen och den etniska rensningen i sovjet och tyskland kommit till världens kännedom eller inte skett så hade troligen ingen staten israel funnits i dag, staten israel är en skammens eftergift från de stormakter som hade med saken att göra - kanhända röstade dom inte för, men å andra sidan la dom inte in något veto mot - det handlar om politik på så kallad hög nivå. Det skulle inte se så snygt ut att dom propagerat alltför högljutt för att få in en strategisk fot i området vilket dom ju trots allt fick genom usa/israels allians. *Cordelia arbetade under många år som raportör i israel och skrev bls i svenska dagbladet och hördes i sveriges radio och är mycket insatt i ämnet - klarade sej från förintelsen med en hårsmån och bodde i sverige, men flyttade ner till israel för några år sedan.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?