Fyra myter om Israel

Den här tråden diskuterar artikeln Fyra myter om Israel.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2010-01-08 11:55:00
open minded
Det judarna i dagsläget gör mot pallestina går att jämnföra med vad nazisterna gjorde mot judarna under andra världskriget om inte värre.
de okuperar områden utrotar familjer och demolerar de flesta hus som existerat i palestina. om tyskarna blev nazister vad ska vi då kalla judarna som utför denna olagliga krigsföring? Glömde kan ju inte va kritisk mot dem eftersom man blir klassad som antisemitisk.
Inlägg #22: Postat: 2010-01-08 12:13:00
open minded
En rabbi som förklarar den olagliga krigsföringen. Länk: youtube.com
Inlägg #23: Postat: 2010-01-08 12:35:00
Utforskaren
Open Mind, Javisst det är Rabbinerna som äger Jerusalem Post ochj då ligger det troligen en sanning i att Jerusalem Post är en antisimitisk tidning. Vi har ju själva en vänsterpress som uttrycker sig svenskfientligt så kanske det ser ut runtom i hela världen, att det finns en press som slår mot sitt eget folk.
Inlägg #24: Postat: 2010-01-08 12:44:00
Leif-Arne
#18 Historiskt så har det funnits de som förföljt judar och hänvisat till olika konspirationsteorier, "Sion vises protokoll", "Dolkstötslegenden" etc, alla lika lögnaktiga som dödsbringande, som historien visat. Det finns de med förkärlek för konspirationsteorier än idag, inte minst syns detta i S. komentatorstrådar, som ställer intrikata frågor som: -"Inte kunde judarna varit förföljda utan anledning?" På så sätt är situationen inte annorlunda idag än den var på 30 talet. Hatets hantlangare är desamma. Skrapar man på ytan brister det och de skriker ut stora bokstäver att de som inte håller med är "IDIOTER". Den sortens retorik ger definitivt obehagliga associationer.
Inlägg #25: Postat: 2010-01-08 12:58:00
Leif-Arne
#23 Du lär dig aldrig dag efter dag skriver du rena lögner, lämnar uppgifter som du själv hittat på. JP Länk: jpost.com är en, förvisso mycket konservativ, israelisk tidning. Den ägs av Mirkaei Tiksoret Ltd Länk: en.wikipedia.org . JP är inte på något sätt ensamt repressentativt för en israelisk allmänhet. För en balanserad bild bör man även isf läsa Haaretz Länk: haaretz.com
Inlägg #26: Postat: 2010-01-08 13:11:00
Utforskaren
La, kola ned dig, innan du spricker det är inte bra för ditt hjärta att hetsa upp dig när du får del av vissa sanningar. Jag trevade mig fram för ett genmäle för att få ordning och reda i de uppgifter man får sig förmedlat av massmedia, Med ditt resonemang är väl Henry Kissinger gud fader själv.
Inlägg #27: Postat: 2010-01-08 13:25:00
Leif-Arne
#26 En god regel är att inte hitta på uppgifter och skriva dem, därför allt man skriver står kvar och går kolla upp. Om man då varje dag skriver sådant som man själv hittat på, inte enstaka tilfällen, utan regelmässigt, då har man sänkt sig själv till en svamlande mytoman. Vilket är precis vag du gjort.
Inlägg #28: Postat: 2010-01-08 13:33:00
Adamo
Enligt min uppfattning skulle man kunna säga att judehatet genom historia har berott mest på islamisternas och kristnas religiösa intolerans mot judarna, sen kan man också lägga till en stor dos av avundsjuka för att några judar blivit ekonomiskt framgångsrika.
Inlägg #29: Postat: 2010-01-08 13:56:00
Leif-Arne
#28 Du förenklar lite för mycket. Historiskt så är pogromer något som huvudsakligen varit någots som skett i kristna länder, förföljelse från muslimskt håll har skett huvudsakligen under 1900 och främst efter 1948.

Staten Israel befann sig länge i en opinionsmässig medvind. Ledare som Ben Gurion och Golda Meir hade omvärldens respekt. Knuten till dagens problem är västbanken och bostättningarna. 1967 hade Israel kunnat annektera VB och låtit de som bodde där bli israelsiska medborgare, de hade fungerat, precis som det i dagens Israel finns medborgare som är araber, kurd eller drus. Eller så hade man behållit VB som en slag bricka i ett framtida förhandlingsspel om fred, som Sinai. Nu skedde inget av detta, israeliska regeringen har målat in sig i ett hörn, de kan inte utrymma bosättningarna politiskt omöjligt det går heller inte skapa en fungerande stat på VB som kunde svara för lag och ordning, därtill är VB allt för uppstyckat. Situationen idag är en apardheidliknande situation med därimellan uppflammande uppror som blir allt blodigare. Israel har Lieberman i regeringen, Hamas "styr" Gaza. Någon lösning finns inte på mycket lång tid ännu.
Inlägg #30: Postat: 2010-01-08 14:15:00
Adamo
#29/ Jo, jag försökt göra en sammanfattning av det hela. Men, muslimsk fientlighet mot judarna började redan på Muhammeds tid efter hans misslyckade försök att frälsa judarna. Detta står ju nämligen i koranen där man börjar först med att betrakta judarna som bokens folk för att sedan uppmana till deras förföljelse. Det är inte för intet som judarna är muslimernas främsta hatobjekt. Beträffande Israels tvivelaktiga agerande under senaste tiden har man i väst också haft en tendens att kräva perfektion från Israel medan man sväljer allt från muslimskt håll.
Inlägg #31: Postat: 2010-01-08 14:28:00
Adamo
Vidare håller jag inte med Israels liknelse med en apartheid då i apartheid blev svarta särbehandlade enbart p.g.a. deras ras inte p.g.a. deras försökt att tillintetgöra Sydafrika. Judarna i israel kämpar mot en religiösgrupp som inte vill annat än radera Israel och judendomen bort från regionen. Detta står skrivit och sägs öppet inom Hamas och andra muslimska organisationer.
Inlägg #32: Postat: 2010-01-08 14:37:00
Leif-Arne
Det finns tydligen en handfull kända muslimska pogromer mot judar från Cordoba och Marocco. Men regel är ändå helt klart att det till absolut största delen är i kristna länder judar förföljts. Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #33: Postat: 2010-01-08 14:44:00
Leif-Arne
Det är på VB man kan tala om apartheid, där sker definitivt olika behandling utifrån om de har ett israelisk medborgarska eller inte. Situationen där man behåller kontrollen över ett område men inte ger de som där är bosatta medborgeliga rättigheter är per definition apartheid. Situationen har ju som bekant bestått sedan 1967. Bosättningarna på VB är Israels absolut största misstag, den insikten kan även den som har judiskt påbrå ha.
Inlägg #34: Postat: 2010-01-08 15:21:00
Adamo
Det har nog begåtts flera misstag från Israels sida varför inte?, men jag som icke jude kan inte låta bli att ha en viss förståelse för dessa misstag.
Som du troligen vet ca 1/3 del av israels invånare är arabmuslimer som har fått israeliskt medborgarskap, detta tycker jag är tecken på att israelerna inte har nåt emot att leva med andra religioner förutsatt att dessa inte utgör ett hot mot Israels existens. Jag blev inte heller svensk medborgare den dagen jag flyttade till Sverige alltså blev en "bosätter" här, utan det tog 5 år innan jag fick lov att ansöka om svenskmedborgarskap, vilket jag tycker är helt okej. Varje land har rätt att sätta villkor för dem som vill flytta in, det handlar ju om landets och dess medborgarnas säkerhet.
Inlägg #35: Postat: 2010-01-08 15:44:00
Leif-Arne
"Just för att det faktiskt finns Israeliska medborgare med arabisk ursprung och det i stort fungerat väl", ställer ju frågan på sin spets, varför annekterades inte VB? Slutsatsen blir bara en, i stället för att prioritera en fungerande demokratisk stat med ungefär lika många invånare av judisk som arabisk härkomst prioriterade man en övervägande judisk stat och satte därmed ett anta surdegar på jäsning som idag jäst över alla breddar. Hamas fanns inte då, de kom långt senare, Fatah var från början en tämligen sekulär organisation.Hamas stöddes i början av israeliska myndigheter enligt principen fiendens fiende är din vän. Detta visade sig bli rena draksådden. Ungefär som cia:s stöd till islamisterna som stred mot ryssarna.
Inlägg #36: Postat: 2010-01-08 15:56:00
Thomas L. Aabo
Bra!!! artikel.
Inlägg #37: Postat: 2010-01-08 16:44:00
Adamo
#35/ Västbanken har faktiskt varit annekterad av Jordanien i nästan 20 år 1948 - 1967 utan att nåt ramaskri utbröt för "palestiniernas" rätt till egen stat. Samma sak gäller Gaza som annekterats av Egypten under samma period utan att ett pip hördes från vänstern med krav på "palestiniernas" rätt till självständighet. Det var efter 1967 som Jordanien och Egypten lämnade över "palestinierna" för att kämpa mot Israels existens utan att själva blir direkt involverade i konflikten, samtidigt skapats "palestiniernas" martyrskap för att bedriva hatkampanj mot Israel.
Inlägg #38: Postat: 2010-01-08 18:49:00
Leif-Arne
Jordanien avstod sina anspråk långt efter 1967, Egypten avstod krav på Gaza iom uppgörelsen om Sinai. Det du hela tiden undviker är VB. Problemet på VB är direkt relaterat till israels egna handlingar. Förhandlingsvägen har man uppnått fred med Egypten och Jordanien, ett avtal med Syrien är fullt möjligt om man seriöst skulle söka en sådan lösning. Med palestinierna har man inget att förhadla med eftersom en tvåstatslösning är praktiskt ogörlig. Israels väg från ett respekterat land till en apartheidstat inleddes iom bosättningarna på VB. Hamas och Hizbollah fanns inte 1967, bosättningana beredde marken.
Inlägg #39: Postat: 2010-01-08 18:58:00
Janne B
Jag minns mina föräldrars oerhörda glädje 1948 då Israel utropades - det var som om en GUDSSTAT har proklamerats. Mitt bland de elaka araberna. Men så svartvit är ju inte verkligheten. // Jag följer noga vad du skriver Leif-Arne och har föga att invända. Du är en påläst och engagerad person.
Inlägg #40: Postat: 2010-01-08 19:41:00
Adamo
#38/ Har du nån förklaring till varför Jordanien avstod sina anspråk på Västbanken efter att ha styrt området i 19 år?
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...