Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#74 Läser man GT som beskriver en del av det judiska folkets historia och filosofi så framgår en rätt tydlig krigsförhärligande retorik. Ayy det judiska folket en gång hamnade som gästarbetare i Egypten berodde inte på någon fördrivning av krigisk art vad jag vet - enligt denna skrift var det missväxt och hungersnöd som gjorde att dom sökte den annan möjlighet till överlevnad. Då dom slutligen återvände hade andra människor till viss del tagit över marken - det som kompliserade saken var att dom kom med ett gudalöfte om att självständigt få bestämma över en del land där det redan bodde andra människor. Nå, det gick väl an så länge det inte var så mycket folk och marken räkte till - men då detta gudalöfte blev ett projekt även för fn och en massinvandring kom till stånd blev det ett problem. Vem som helst skulle förmodligen ha ett och annat att säga om det kom en främmande ordning och började bestämma. Och detta att andra minsan också krigar är inget bra argument - ett dumt kan aldrig försvaras av något annat dumt. I dagsläget är staten israel inte bara en okupationsmakt utan också en terrororganisation. Jag ser inte den israeliska terrorn som särskilt svår att förstå i det gängse mänskligt primitiva perspektivet - inte heller de människors reaktioner som upplever sej fördrivna, okuperade och brutalt behandlade som de i och runt israel - eller var som helst på jorden. Jag tror heller inte att våld gagnar något gott. Fredlig mänsklig samexistens kommer alldrig att uppstå som frukten av övergrep och terror. Primitiva religionsmotsättningar, exploaterande kapitalintressen och stormakters maktstrategiska spel är huvudorsaken till många krig och försvårande faktorer för fred.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?