|
Inlägg #61: Postat: 2010-01-08 22:34:00
|
|
Adamo |
Det bästa för araber som bor i Västbanken och Gaza vore om Jordanien och Egypten aldrig hade släppte dem.
Men då skulle man ha sluppit all denna cirkus idag, vilket är det arabländerna alltid velat ha men inte vågar erkänna offentligt.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2010-01-08 22:57:00
|
|
Leif-Arne |
Det andra alternativet hade varit att strikt hålla VB som ockuperat land, för att när tiden är mogen ha som del i en fredsföhandling. Det är då Israel gör sitt stora miss, de släpper dit bosättarna. De blir fler och fler, jämfört med Gaza, en stark politisk maktfaktor som ingen kan köra över. Nu har gröten kokat över, i stället för statsmän som Begin och Sadat är det Hamas och Lieberman som sätter agendan.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2010-01-08 22:59:00
|
|
Janne B |
Befogad oro över att araberna inte skulle bli pålitliga medborgarne - är nog svaret på hela problemet. Samt byggandet på Västbanken....
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2010-01-08 23:08:00
|
|
Janne B |
Israelsik statskonst blev att handgripligen bära ut sitt folk från Gaza men låta dem och tusentals andra bygga på VB. Även kallat Gallileen!
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2010-01-08 23:12:00
|
|
Leif-Arne |
#63 Det kommer nog i visa sig hur man resonerade i regeringen, uppgiften tidigare att Dayan skulle verkat för en assimilering är intressant. D. var sannolikt en pragmiker precis som en genial militä
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2010-01-08 23:37:00
|
|
Leif-Arne |
Det är problemets kärna, man ville ha Gallileen men inte gallileerna, så man låtsades som om gallileerna var osynliga och inte fanns. Så småningom så började man ersätta gallileerna med nya bättre gallileer. Fastän man gjort de gamla gamla gallileerna osynliga så försvann de inte med tiden som man hoppats, utan de började med tiden kasta sten och bli allt stökigare.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2010-01-09 13:12:00
|
|
Janne B |
Jag minns att jag blev rätt så förbenad då man började tala om Västbanken i stället för Gallileen - för att förvilla begreppen. / Ja Dayan var kanske den sista realisten!
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2010-01-09 13:17:00
|
|
Janne B |
Det fanns nog en grupp sionistiska idealister som trodde att det skulle gå att bygga en slags västerländsk demokrati - mitt bland feodala diktaturer etc.Satsningen på Kibutzer i början var rätt lovande.Kollektiva jordbruk med inbyggd småindustri. Tusentals svenska ungdomar åkte dit o jobba gratis. Även en av mina döttrar på1980-talet. Medan kulorna ven från Golanhöjderna ovanför. / Kan man plantera en blomma i förgiftad jord?
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2010-01-09 13:33:00
|
|
Leif-Arne |
Jag minns min dykarkompis Ran, han hade permis inför sitt avslutande år i armen med patrulltjänst på VB. Ran var en gedigen humamist, hans far var proffessor vid universitetet i ashkelon. Han berättade om kamrater i sitt förband som bott i Marocco och Jemen som verkligen gick in för att ge tillbaka för gamla oförätter. VB har genom årek kommit att fungera som en hatets drivbänk. Ran tycke att tidigare generationers israeliska soldater på ett sätt hade det lättare, fienden anföll och vi slogs tillbaka, "annars hade vi dött" -"Nu är vi på sätt och vis fångvaktare, något som för en jude är särskilt ångesfyllt"
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2010-01-09 13:37:00
|
|
Leif-Arne |
Man skall komma ihåg att debatten inåt i Israel alltid varit intensiv om VB, men den hålls huvudsakligen internt. Där finns en slags känsla av att: -Det är vi mot världen. Då håller man ihop, utåt.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2010-01-09 13:56:00
|
|
Janne B |
Vi hade här på S under en lång tid brev från Israel från en man och en kvinna som jag tappat namnet på. Hon jobba på förskola och var en underbar skribent och författare. Han var sannolikt officer i Israels arme - jag kallade hom Jerusalems Väktare. Han hade mkt internt att berätta. Om känslor och stämningar. Samt konkreta åtgärder i Gaza o på VB. Ja de här två var inte lyckliga över situationen. Reste ibland till Sverige för att stå ut.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2010-01-09 14:31:00
|
|
Bizon |
OK - alla krig smärtar varje kännande klok människa då dom vet att många människor skadas och dör som inget annat vill än att få leva älskande och delaktiga i ett liv värt namnet.
Betecknande för de flesta konflikter är den sega oförsonliga retoriken, lögner och anklagelser, hat och missunsammhet och framför allt den enögda synen på vän och fiende - människa och barbar.
Det knepiga i denna konflikt är det maktstrategiska inslaget där usa har haft och fortfarande har ett mycket smutsigt finger med i spelet.
En annan del är de ekonomiske kontroll och vinstintressen som kapitalstarka krafter har i regionen vilka bland annat startat och driver en del av den industri samt frukt och grönsaksodling som utgör en del av staten israels försörjning. Den var inte särskilt utvecklad för 60 år sedan.
Dessvärre finns också en tung religiös faktor - tyvärr utgör den en stor black om foten i många konflikter så även i denna.
Glöm inte att det judiskafolket var och fortfarande är ett krigande folk.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2010-01-09 14:38:00
|
|
Leif-Arne |
Nytt nick, men meningsbygnaden verkar bekant.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2010-01-09 14:52:00
|
|
Adamo |
#72 / Du började ganska bra men sen blev du plötsligt enögd: "judiskafolket var och fortfarande är ett krigande folk"… hmm, och vad sägs om muslimerna då? anser du muslimernas uppträdande idag som typiskt av ett fredligt folk?
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2010-01-09 14:53:00
|
|
Leif-Arne |
Nog är nog mer korrekt påstå att judar genom historien just INTE varit ett krigiskt folk, från Maccabiernas uppror mot Romarna fram till 1948, om man inte medräknar upproret i Warsawas getto 1945 1944?, är det väl i runda slängar 2000 år.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2010-01-09 15:31:00
|
|
Adamo |
#75 / Vissa tycker det, men att enbart påpeka judarnas krigföring både idag och förr utan att också referera till deras fiender i detta sammanhang är i min uppfattning att vara enögd medvetet eller ej. Judarnas uppror i Warsawas getto? Och? Skall judarna bara ha rätt att vara måltavlor? I mina ögon har judarna mestadels blivit tvungna att slå tillbaka mot angriparna.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2010-01-09 16:04:00
|
|
Leif-Arne |
#76 Är du säker på att du läst vad som står i inlägget? Jag påvisar just att det är ca 2000 år utan några krig med judiskt deltagande, tycker du jag därmed försöker verifiera tesen "Glöm inte att det judiskafolket var och fortfarande är ett krigande folk" eller dess motsats?
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2010-01-09 17:27:00
|
|
Adamo |
#75 / Sorry, har snabbtläst och missat ditt "INTE" i inlägget ovan...! Du får gärna bortse från den del i mitt svar som felaktigt syftar till ditt inlägg.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2010-01-09 17:47:00
|
|
Lars Nilsson |
#71. Jo Janne, hon heter Anna Veeder och skriver numera på Newsmill. Här hennes senaste. Länk: newsmill.se Slå hennes namn på Google och man finner många bra artiklar.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2010-01-09 17:50:00
|
|
Janne B |
Lars N Tackas/ Jag tittar ibland in på Newsmill men har missat henne...
|
| |