| Inlägg #41: Postat: 2009-12-01 13:45:00 | |
|
Utforskaren |
Jag har läst artikeln en gång till och inte en rad fann jag om den verkliga orsaken till att muslimer vallfärdar till Sverige av politiskt strategiska skäl att bli ett dominerat folk som tids nog ska ta över och göra Sverige till ett muslimskt rike. Man måste ta reda på alla dessa förgreningar av muslimer som hatar västvärldens folk och lägga ihop de sk fredliga muslimerna som används som förpatrull för de mordiska muslimerna som de själva visar genom självmordsbombarna och de unga krigare som utbildas runtom i världen och även i Sverige sker denna utbildning, åtminstone kallas de hem för ändamålet och sedan kommer de tillbaka hjärntvättade och hatiska mot oss svenskar.
|
| Inlägg #42: Postat: 2009-12-01 14:05:00 | |
|
VolvoVillaValium |
#40 & 41, Utforskaren - Om du nu tror att alla muslimer är delaktiga i en stor konspiration för att erövra världen och göra den muslimsk, vore det inte bättre för dem att satsa på att skaffa stabila förhållanden i sina hemländer än åka ut och försöka ta över andra länder genom invandring? Det krävs ju inte mycket tänkande för att inse att man behöver folket med sig för att kunna lyckas med något sådant, och stabilitet har man inte i sina egna länder. Fanns det en komplott och en plan för världsherravälde hade de väl sett till att folk hade tillgång till saker de vill ha så de är för bekväma för att skapa problem på hemmaplan? Det finns en anledning till att Hitler, som du nu jämför den muslimska komplotten med, sa att det är av högsta vikt att se till att arbetarklassen har det bra och är stabil, en instabil grund har aldrig lett någonstans. Om det nu är så att alla muslimer sammarbetar för att ta över världen, vore det inte ett misstag att anta att de som leder denna rörelse är så dumma att de inte inser värdet av ett stabilt och enat folk?
|
| Inlägg #43: Postat: 2009-12-01 14:38:00 | |
|
Jocke/sourzial |
39 mfl Jag tänker aldrig fel, jag tänker enligt mina förutsättningar som är tämligen vidsynta och erfarna på området. Däremot händer det att jag överskattar andra debattörer liksom sourze. F.ö. har jag mer erfarenhet av muslimska länder än de flesta här. Att vi skall kunna kämpa mot 1 miljard muslimer med små fanatiska anti-islamföreningar med 20.000 i kassan är rent nonsens och dessutom förstås kontraproduktivt. Men visst finns det problem. En hel del av eländet beror på låsningen Israel/palestinier. För 30-40 år sedan fanns annars inte mycket av extrem islamism, tvärtom. En del annat kan tillföras kolonialismen eller spelet USA-Saudiarabien. Och visst spelar religionen roll. Här måste någon nog hända, som involverar ansvarstagande från BÅDE judar och muslimer, hinduer och katoliker och alla andra som tror att den egna religionen, eller politiken fortfarande kan komma i första hand. Global upplysning!
|
| Inlägg #44: Postat: 2009-12-01 14:48:00 | |
|
Utforskaren |
Volvo VV, du har nog så rätt i ditt påpekande, men så här är det, vi får lida för vad USA sysslar med som är i sig är en maktapparat som är större än vi någonsin anat. Muslimska ledare tollerans mot den härskande eliten är lika med noll och då har något ljushuvud kommit på, med de miljarder det finns runt om i världen borde äga makten, varför kan inte vi få styra och ställa och kväsa kapitalisterna och deras regim. Det är här som tanken kommer in, om vi sprider oss till alla länder så blir vi en del av makten och får vi äga den totala makten i tillräckligt många länder, så har vi den största chansen att bli herre på täppan. Vad göra nu, jo vi skickar vårt folk in i Europa och infiltrerar ländernas styren så att de blir tvungna att lyssna på oss och ju fler vi blir genom folket i respektive land som konverterar till Islam ju större säkerhet är det för oss att äga den egentliga makten i land efter land och till slut den egentliga stormakten. Denna krigföring ska vi motarbeta om vi nu inte tycker att kapitalet bör få fortsätta att äga den egentliga makten, mest för att vi inte har något annat val som är bättre.
|
| Inlägg #45: Postat: 2009-12-01 14:53:00 | |
|
Jocke/sourzial |
forts 43 Det är likadant med "Muhammedbilderna", vilket jag förökt förklara här i en rätt lång och kanske något snårig artikel. Men det finns ju de här som tror att vi kan ändra på förhållandet till Islam med sådana grepp.
Länk: sourze.se |
| Inlägg #46: Postat: 2009-12-01 15:20:00 | |
|
Utforskaren |
Jocke, jag läste din artikel igen och just det där med yttrandefriheten har blivit krymt, vår begränsade yttrandefrihet har kommit att gälla för svenskar emedan invandrare har tydligen rätt att yttra sig hur som helst, men det är klart, vi är satta under potensiella rasiststämpeln som faktiskt våra söta invandrare hånar oss för. Nåväl när det gäller Muhammedbilderna så är det ett löjets skimmer över det hela som för mig är obegripligt att Muhammed får inte visas på bild, alltså ingen har sett vår gud eller Jesus men bilder finns på dem i oändlighet och det är inte något fel att få se en bild på den man dyrkar. Muslimer är i mina ögon ett konstigt släkte som man egentligen tycker synd om som är så dåligt upplysta om människors fri och rättigheter, men så är det, vill man äga makten över människorna så är tydligen alla medel tillåtna som bekant.
|
| Inlägg #47: Postat: 2009-12-01 15:29:00 | |
|
VolvoVillaValium |
Utforskaren - En kort fråga, om invandringen nu är ett planerat strategiskt drag, hur förhindrar då de som leder organisationen att det märks? Om vi talar om invandring som en organiserad verksamhet måste det finnas många parter som tar del för att det ska fungera, hur skulle man kunna undgå att en liten länk i kedjan brister och talar öppet om hur det står till. Det följande är inte menat som ett påhopp, men dina argument ligger väldigt nära de som framfördes i Nazistisk propaganda när det begav sig, det kan vara värt att tänka på om du vill undvika att folk gör den kopplingen. Vänliga hälsningar, Marti
|
| Inlägg #48: Postat: 2009-12-01 15:39:00 | |
|
Jocke/sourzial |
46 Det var nidbilder Islamvåld det rörde sig om, Muhammedbilderna, känsligt, men inte utan humor för en ickemuslim... Vi kritiserar väl både invandringen det satt hårt inne, visst, och nu förekommer en del överdrifter åt andra hållet. här och invandrare säger väl en del om Sverige? Även Muhammed som person kriseras rätt ofta. Snöd nationalism, religon eller partipolitik är det som kommer att utmanas t.ex. i Köpenhamns klimatmöte. Vi måste komma någorlunda överens, där och i andra sammanhang i framtiden, oavsett tro.
|
| Inlägg #49: Postat: 2009-12-01 15:51:00 | |
|
Utforskaren |
Du Volvo VV om någon gruppering har liknande åsikter som mig rår jag inte över. Som du också upplever ibland, att det är svårt att hitta de rätta orden när det gäller ämnet Islam som faktiskt håller sig med värre idéer än dem Hitler hittade på. Jag har i åratal läst så mycket jag kommit över när det gäller religion och tycker intet om den, men jag ser ändå vår religion som tämligen ofarlig men inte den som går att läsa om i Koranen. En muslimsk kvinna har läst högt ur den för mig och jag fick onekligen mig till livs av primitivt tänkande som är för mig helt främmande. Jag menar på, att deras tro och lära platsar inte i den västerländska civilisationen så enkelt är det med den saken och varför ska vi då hysa dem i vårt land där de lever upp till sina egna lagar och regler? Räcker det inte med Hell Angels och andra samhällsfrånvända organisationer av svensk modell som vi tyvärr inte kan bli utav med.
|
| Inlägg #50: Postat: 2009-12-01 15:57:00 | |
|
Utforskaren |
Nu är du där igen Jocke, att vi är för godtrogna och tror alla om gott bortsett de som politikerna har bestämt att vi ska tycka illa om, trots att de är svenskar.
|
| Inlägg #51: Postat: 2009-12-02 15:03:00 | |
|
Terroc |
All form av trångsynthet är ett hot. Vi människor tenderar att söka förenklade bilder och metaforer för att förstå omvärlden. Det kostar ju en del tankemöda att försöka se saker nyanserat. Viktigt är att tänka på att trångsynthet och "extremism" finns i alla led - såväl bland muslimska som bland kristna eller icketroende svenskar. Samtidigt finns ett mått av naivism kopplat den dessa förenklingar av världsbilden. Jag har själv haft en muslimsk sambo. Hon var ungefär lika troende som jag är troende kristen - dvs inte alls. Hon hade bott i Sverige sedan 11 års ålder och var mycket väl integrerad i vårt samhälle. För hennes föräldrar tog det ett helt år innan de accepterade mig och ens pratade med mig. Därefter lossnade allt på en gång när de slutligen insåg att vår relation kunde fungera trots olika bakgrund. Detta indikerar ju en initial fördomsfullhet ifrån deras sida även om jag till viss del kan förstå deras tvivel. Ska vårt samhälle fortsätta utvecklas måste alla parter dra sitt strå till stacken. De som invandrar tar seden dit de kommer och respekterar den miljö dit de välkomnas. Samtidigt är det viktigt att vi som välkomnar dem kan göra just detta om de gör sin del av kakan, så att de får en rimlig chans. Det bör ställas krav på båda parter för att det ska fungera.
|
| Inlägg #52: Postat: 2009-12-02 15:32:00 | |
|
Utforskaren |
Terroc, jag förstår vart du vill komma men du kan inte tala om generell trångsynthet och hänvisa till ett enstaka fall och motsägelsefullt säga att hon är muslim och säga att hon inte är troende, när blev muslimer ett folkslag och vad är icke troende muslimer för något? Att det finns mycket sanning och fakta som knappast åberopar att människor är trångsynta när de redovisar fakta med bevislig sanning. Visst rent dravel som vår journalistkår mellan varven serverar oss, är till för att skapa trångsynthet och på grund av att PK folket anammar deras påståenden, det kan vi kalla för att vara trångsynt. Men att dra alla över en kam då är man ute i det blå. Det finns oändligt många sanningar som är tabubelagda som i förlängningen skapas till myter som i sin tur blir ett trångsynt tänkande.
|
| Inlägg #53: Postat: 2009-12-02 15:32:00 | |
|
Utforskaren |
Terroc, jag förstår vart du vill komma men du kan inte tala om generell trångsynthet och hänvisa till ett enstaka fall och motsägelsefullt säga att hon är muslim och säga att hon inte är troende, när blev muslimer ett folkslag och vad är icke troende muslimer för något? Att det finns mycket sanning och fakta som knappast åberopar att människor är trångsynta när de redovisar fakta med bevislig sanning. Visst rent dravel som vår journalistkår mellan varven serverar oss, är till för att skapa trångsynthet och på grund av att PK folket anammar deras påståenden, det kan vi kalla för att vara trångsynt. Men att dra alla över en kam då är man ute i det blå. Det finns oändligt många sanningar som är tabubelagda som i förlängningen skapas till myter som i sin tur blir ett trångsynt tänkande.
|
| Inlägg #54: Postat: 2009-12-02 15:42:00 | |
|
Terroc |
Som infödd svensk föddes jag in i den kristna kyrkan och måste aktivt gå ur. Vi kallas ett kristet land på samma sätt som många länder kallas muslimska. Detta var vad jag menade med exemplet om det inte framgick. Formulering i text är svårt eftersom det alltid kan tolkas annorlunda än avsett om man vill. Jag kan utifrån detta visst säga att någon har muslimsk bakgrund, kultur och familj, men ej är troende i den mening som brukar anses att religionen påbjuder. Ett annat sätt att se på saken är ju att man visst är troende, men på ett eget, kanske liberalt sätt. Det beror ju på betraktarens synsätt. Som du säger så är det alltid fel att dra alla över en kam. Jag försökte inte ta enstaka fall som någon forma av bevis för något, utan mer som ett sätt att belysa en aspekt som ofta glöms.
|
| Inlägg #55: Postat: 2009-12-02 16:00:00 | |
|
Janne B |
Ja förr kunde man födas in i den kristna? Svenska Kyrkan. man skrevs in direkt. Nästan alla andra kyrkor på jorden krävde dop först - medlemsskap sedan. Därefter ofta en konfirmation i vuxen ålder. // Detta att man kunde födas in i Sv Kyrkan kritiserades i några hundra år av andra kyrkor - främst våra klassiska frikyrkor som Baptistkyrkan o Missionskyrkan. Kortfattat..
|
| Inlägg #56: Postat: 2009-12-02 16:13:00 | |
|
Utforskaren |
Terroc ok jag förstår. Vi har en ständigt tyckande om allt mellan himmel och jord som gör oss smått förvirrade vad vi ska tro på. Vi kan ta den enskilde invandraren som har kommit till vårt land, då kan vi försöka sätta oss in i vad som rör sig i hans huvud, som vi inte kan men vi tycker automatiskt synd om honom för han har uppgivit att han har flytt ifrån något krig eller av helt personliga orsaker kanske som jagad brottsling i hemlandet eller för att slippa värnplikt eller är en desertör m.m. Men han kanske är som de flesta, som är bekvämlighetsinvandrare och vill låta sig försörjas, skälen kan vara många som du förstår. Men åter till hans situation hur han har tänkt sig vad han ska göra i vårt land, vi skulle nog lite pr mans fråga oss hur invandrare tänker egentligen, vi utgår ganska ensidigt ifrån hur vi tänker oss om dem. Jag tror att det är hög tid att sätta sig in i "vad och hur" invandrare tänker för att kunna förlika oss med dem, även om många av dem inte vill umgås, med oss hemska svenskar som är rasister som politikerna påstå. Faktum är, att en hel del invandrare törs inte umgås med oss i räddslan att vi skulle vara rasister? för man en sådan politik lär vi aldrig få bukt med vårt eget synsätt och fördomarna haglar som vanligt för och emot, men att bli eniga är det inte tal om, tack alla goda politiker som förstört för invandrarna som tror att svensken är typisk rasist till sin läggning. Personligen känner jag inte någon i min umgängeskrets som skulle vara rasist.
|
| Inlägg #57: Postat: 2009-12-02 21:22:00 | |
|
Ljohn |
Terroc: "Som infödd svensk föddes jag in i den kristna kyrkan och måste aktivt gå ur."
Ja och? Gå ur, sen är saken biff. Vet du vad som händer om du vill lämna "muslimska kyrkan"?? |
| Inlägg #58: Postat: 2009-12-03 02:04:00 | |
|
aanela |
Utforskaren; Vad tror du själv om invandrare som kommer hit? Tror du ens man tänker så långt så man ska utgöra ett hot mot det svenska samhället? Visst finns det dem som kommer för att just skapa bråk, men den stora delen kommer hit för att de är tvugna. De har inget annat val. Många hade hellre viljat bo i sitt hemland,tro mig det är inte av fri vilja man kommer.
Att du skriver att man automatiskt tycker synd för att man flytt från ett krig, eller för att slippa värnplikt o.s.v. Ja det är synd,verkligen synd. Många svenskar kan inte förstå hur det är. Ni har inte haft krig under lång tid. Tänk dig själv om du skulle behöva fly nu, utan kläder,pengar o.s.v Det enda du har med dig är hoppet, hoppet om ett bättre liv. Jag förstår var du vill komma, men det är inte vi som är rädda för att umgås med er ,det är ni som är rädda för oss!! Det beskriver du tydligt i ditt inlägg" vi måste veta vad och hur invandrare tänker ... " Vi tänker mer eller mindre som er. Vi bor i ert land vi är anpassade och många har smält in bra. Bara för ett fåtal muslimer är terrorister behöver du inte dra alla över en kam. Islam är ju den andra största religionen i Sverige, hmm med tanke på hur farliga vi är borde det inte bli en terrorattack varje dag? Eller låt mig tänka hur många terrorattacker har vi haft i Sverige, hmm? Fråga dig själv det.Våra föräldrar arbetar många vi går i skolan och sköter oss. Vad är det då som skiljer oss från er? Ju mer du skriver och pratar om att man ska tänka hur invandrare tänker och vad de tänker, desto större glapp skapar du. Ju mer du särskiljer muslimer från andra desto större problem skapas!Och är det så konstigt att många är våldsamma? Vi kom från ett krigsdrabbat område, ingen demokrati i landet allt är bara kaos. Många har svårt att anpassa sig här, för Sverige är ett för bra land. Dem är inte vana vid att behandlas så som dem blir.Och som du säger att vi påverkas av USA, är det inte amerikanerna som är det största hotet? Hade dem inte börjat hade det aldrig blivit någon 11 september. Och det du skriver om Muhammed-bilderna , så är det haramalltså förbjudet att publicera bilder,teckningar vad som helst som är en avbild av Muhammed.Där har du svaret, är du troende muslim så följer du Koranen, och i Koranen står det att det är förbjudet. Men jag orkar inte skriva mer du visar bara att du inte tål muslimer , fine men kom ihåg behandla andra som du själv vill bli behandlad!!! |
| Inlägg #59: Postat: 2009-12-03 12:34:00 | |
|
Utforskaren |
aanela, tack för ditt inlägg. I första rummet tycker jag det är synd om kvinnan som tyr sig till Islam. Er så kallade religion ger jag inte ett dugg för odemokratisk och föraktfull mot sina egna kvinnor och hatisk mot
vita otrogna hundar och svenska kvinnan som betraktas som hora som man har rätt att våldta osv. Precis, jag tycker inte om den Islamska politiska ideologin som går ut på att härska över världens folk. Alltså jag kan bara beklaga de som är tvungen att vara muslimsk kvinna och inte får vara en fri jämlik kvinna med samma rättigheter som våra svenska kvinnor och kom inte och påstå att du frivilligt sökt din religiösa roll, nej, du har blivit tvingad till den genom indoktrinering sedan barnsben. |
| Inlägg #60: Postat: 2009-12-03 16:45:00 | |
|
ellie |
#59: vilken nedvärderande kommentar! Säg mig, på vilket sätt har jag som svensk kvinna, uppvuxen i ett protestantiskt hem blivit påtvingad islam? Ja, jag är svensk, jag är kvinna och ja, jag är muslim sedan 6 år tillbaka. Ett beslut jag fattade alldeles själv grundat på mitt sökande efter kunskap om religionen ni alla kan prata mycket om, men få vet något om. Att smutskasta någonting du, med all säkerhet, inte är påläst kring bevisar bara din intellekts nivå. Jag älskar mitt fosterland men jag har då alltid skämts över att så många av de "civiliserade och demokratiska" svenskarna bär på en sådan okunskap och trångsynthet.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.