Valt inlägg:
All form av trångsynthet är ett hot. Vi människor tenderar att söka förenklade bilder och metaforer för att förstå omvärlden. Det kostar ju en del tankemöda att försöka se saker nyanserat. Viktigt är att tänka på att trångsynthet och "extremism" finns i alla led - såväl bland muslimska som bland kristna eller icketroende svenskar. Samtidigt finns ett mått av naivism kopplat den dessa förenklingar av världsbilden. Jag har själv haft en muslimsk sambo. Hon var ungefär lika troende som jag är troende kristen - dvs inte alls. Hon hade bott i Sverige sedan 11 års ålder och var mycket väl integrerad i vårt samhälle. För hennes föräldrar tog det ett helt år innan de accepterade mig och ens pratade med mig. Därefter lossnade allt på en gång när de slutligen insåg att vår relation kunde fungera trots olika bakgrund. Detta indikerar ju en initial fördomsfullhet ifrån deras sida även om jag till viss del kan förstå deras tvivel. Ska vårt samhälle fortsätta utvecklas måste alla parter dra sitt strå till stacken. De som invandrar tar seden dit de kommer och respekterar den miljö dit de välkomnas. Samtidigt är det viktigt att vi som välkomnar dem kan göra just detta om de gör sin del av kakan, så att de får en rimlig chans. Det bör ställas krav på båda parter för att det ska fungera.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?