Inlägg #1: Postat: 2007-05-05 20:10:00
|
CMO |
Vad är det för trams? Trafikolyckor "skapar" inte tillväxt. Trafikolyckor är en konsekvens av nyttigheten trafik. Kunde vi eliminera trafikolyckorna kunde räddnings och sjukhuspersonal ägna sig åt annat tillväxtskapande arbete.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2007-05-05 23:28:00
|
Joakim Steneberg |
Det är ju det jag säger ljushuvud! Därav citationstecken. Men även negativa faktorer är med i BNP- sifforna, utan hänsyn. Tillverkning av trädgårdstomtar, t.ex.
"Nyttigheten" trafik kan bli ännu nyttigare, om den används:
A Mindre miljö och energibelastande.
B Med färre olyckor.
Men om man inte inser de långsiktiga konsekvenserna för miljön, för livskvalitén så kan det ev. vara svårt att se dessa samband. Oavsett religion eller politisk åskådning.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2007-05-06 02:35:00
|
CMO |
Ljushuvud kan du vara själv, att trafikolyckor skapar tillväxt är ett nonsens-påstående. Tillväxten gör att vi kan producera avancerad sjukvård och bättre ta hand om de som drabbas av trafikolyckor, cancer, aids etc men tillväxten skulle vara lika hög eller högre om vi inte hade olycksfall och sjukdomar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2007-05-06 05:55:00
|
Joakim Steneberg |
OK, du är inget ljushuvud. Men du läser illa CMO. Jag säger naturligtvis inte att "olyckor skapar tillväxt". Men i BNP Bruttonationalprodukten, "ekonomisk tillväxt" räknas vad jag vet även ökade kostnader för sjukvård o liknande in.
Sen kan du ju tala om för mig hur vi får en värd utan olyckor och sjukvård. Med bl.a. ökande miljöproblem och sociala/politiska konflikter.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2007-05-06 06:01:00
|
Joakim Steneberg |
Gissa hur många som dör i trafikolyckor i Kina redan idag? Tala om hur en värld 2050 skulle se ut!
10 miljarder invånare. Och vägen dit? Med samma tekniska standard som USA idag, Eller helst högre, USA måste ju få "bättre" standard, men även andra, till samma nivå! Minst 5 miljarder bilar som far omkring på olja från Kanadensiska oljeskifferlager?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2007-05-06 06:39:00
|
askensten |
Joakim är på rätt spår. Trafikolyckorna ökar BNP. När bilar krockar ger det jobb för t.ex.ambulansföretag, sjukhus, bilverkstäder och rehabföretag.
Tråkigt, men tyvärr sant. Och ett bevis på att BNP är ett knepigt begrepp.
Åke
|
|
Inlägg #7: Postat: 2007-05-06 07:24:00
|
Inger-Sofia |
God morgon askensten, Du har fixat till en bra/intressant artikel ,Men siffror?? som stämmer eller inte.Varningssignalen från naturen har varit uppenbara länge..vi slösar tid,resurser på en väntan..på att de kraftfullaste,mest trovärdiga expertena,skall ta tag i och visa OSS PÅ VAD vi skall göra VAD som är MEST sant..under tiden gör de flesta -vi ingenting.Välfärd är ett ord som behövs analyseras under var och ens sanningslupp.Är de mått vi satt upp verkligen..
|
|
Inlägg #8: Postat: 2007-05-06 07:26:00
|
Inger-Sofia |
VÄLFÄRD.Är vi dom stora livsförlorarna för att vi strävar/t -jagar/t efter..en välfärsillusionslyckam.v
|
|
Inlägg #9: Postat: 2007-05-06 07:28:00
|
Inger-Sofia |
God mordon du oxså joakim,
|
|
Inlägg #10: Postat: 2007-05-06 07:34:00
|
Inger-Sofia |
Hmmm...något lite felstavat morgon..
passar på att önska alla som inte än stigit upp en Hejdundrande proppfull God morgon....
|
|
Inlägg #11: Postat: 2007-05-06 08:03:00
|
Janne B |
Inger Sofia. Även jag är vaken och går igenom dagens media. Hittar kul om fotbollsvägran. Hälsan känna bra i dag liksom gårdagen. Men frisk är jag inte....länge leve alvedo
|
|
Inlägg #12: Postat: 2007-05-06 08:23:00
|
Inger-Sofia |
: God morgon Janne HÄRLIGT att din hälsa är på frammarsch.MOT BÄTTRINGSVÄGEN.Ja ibland har ju nöden ingen lag,då är dom hjälpsamma värktabletterna våra räddare....Fotbollsvägran??
Föresten cmo och joakim är inte ett *ljushuvud något possitivt??
|
|
Inlägg #13: Postat: 2007-05-06 10:34:00
|
Joakim Steneberg |
"Ljushuvud" är ett tvetydigt begrepp, som kan användas ironiskt vilket jag gjorde eftersom CMO kallade mitt inlägg för "trams".
Man har rätt att försvara sig.
100.tusen dör enl uppgift på de kinesiska vägarna redan nu. Kanske en 1/2 mij skadade. Jag vet inte hur många bilar de har, men de ökar snabbt. Det kommer att ta decennier för att få ner dödstalen, om någonsin. Ja om inte annat sätter gränser för privatbilism, vilket är troligt. Tyvärr är det nog så.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2007-05-06 10:38:00
|
Joakim Steneberg |
Sedan har jag läst att generationen som växer upp nu i väst har lägre ekonomisk standard och framför allt mår sämre än vi som är äldre.
I u-länderna måste standarden ha rätt öka, när det gäller basbehov. Men hur de skall uppnå vår konsumtionshysteri är obegripligt, och hur jorden skulle kunna bära det! Vi måste alltså medvetet börja sänka vår standard i väst, på vissa områden. Och höja livskvaliten med bl.a. sänkt arbetstid.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2007-05-06 11:26:00
|
Inger-Sofia |
Jag vet att det är tvetydigt : Det är tonen,klangen,som avgör budskapet. det var inget ifrågasättande av dig -er utan bara ett spontant *ljushuvuds tramsiga reaktionsinlägg..kr. :
|
|
Inlägg #16: Postat: 2007-05-06 11:43:00
|
Joakim Steneberg |
Däremot när CMO svarar med samma egentligen "svarslös" så blir betydelsen motsatt omedvetet:
Ett erkännande av nivån, och en önskan om att närma sig den.
Är jag ironisk? Fråga CMO!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2007-05-06 12:25:00
|
Inger-Sofia |
:Nähää du .det tänker jag inte göra,det är eran grej...iså fall frågar jag dig..om du ÄR ironisk. Fast jag tror mig "se" och förstå--av vad jag läst av dig....att du aldrig biter för, ironiskt hårt...men naffsar till kan du ju göra -emellanåt...rätta mig om jag har fel... om jag "sett lite dåligt- på det ena eller andra ögat.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2007-05-06 12:47:00
|
Janne B |
17 Inger Sofia/ Vad lustigt. Jag har precis samma bild av den gode Joakim. En juste gentleman!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2007-05-06 13:00:00
|
Inger-Sofia |
Gentleman...det var länge sen jag hörde det ,Men det är ett gediget,täckande, tungt vägande ord..undras om man kan säga gentlekvinna...Står det inte för vänlig,uppriktig,hederlig??? det du joakim.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2007-05-06 13:06:00
|
Joakim Steneberg |
Mja, jag har speciella förhållanden till gamla begrepp som "gentleman" och nya som "jämställdhet".
Här finns semantiska m.fl. paradoxer att examinera!
SVD har dagligen miljöartiklar
|
|