Billigt att rädda världen

Showing page 3 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #41: Postat: 2007-05-07 14:45:00
Mats TCM
40 Hälsa kan väl bara betyda en sak: Att vara fri från sjukdomar såväl somatiska som psykosomatiska. God miljö samma där: Att kunna äta aborren man fiskat upp ur sjön utan att bli förgiftad. Frisk familj Att inte ens barn/partner har cancer. Osv..
Inlägg #42: Postat: 2007-05-07 14:52:00
Joakim Steneberg
Det var ju otroligt vad du tjatar CMO! Hur står det till egentligen? Om du LÄSER vad jag skriver här i början, så skriver jag "tillväxt" inom citationstecken. Dvs tvärtom, ironiskt!
Inlägg #43: Postat: 2007-05-07 14:53:00
Joakim Steneberg
Visst, alla ord "betyder olika för alla". Men du "rider på ord" CMO. Vet du vad det betyder? Livskvalite, då ever man i en miljö som är sund, och har tid att fylla den med? Just det! Det som MAN SJÄLV önskar "the american dream"? att livskvalite betyder! Till skillnad från KONFORMISM att t.ex. jobba i en halvtrist eller skadlig miljö åt ett storbolag 8/tim dag halva livet.
Inlägg #44: Postat: 2007-05-07 15:08:00
CMO
42/ Tack bara bra. Ibland får man tjata för att det ska "gå in". Att du tjatar om dina citationstecken förändrar inte innebörden i vad du skrev. Det är glasklart vad du menar. 43/ Bara "losers" arbetar endast 8 timmar per dag och endast halva livet
Inlägg #45: Postat: 2007-05-07 17:06:00
Janne B
Bara "losers" arbetar endast 8 timmar per dag och endast halva livet // Vilken fruktansvärd människosyn. Det har amerikanska losers-begreppet är så förödande.
Inlägg #46: Postat: 2007-05-07 17:37:00
Joakim Steneberg
En sista gång. Jag menar, med min livssyn som du väl känner till, inte att trafikolyckor, ELLER miljöskador, skapar "tillväxt".
Det är ju därför jag kritiserar en BNP som inte tar hänsyn till kostnader! Antagligen för att de "skapar arbete". F.ö precis som sjukdomar, kriminalitet osv skapar arbete.
Eller hela den amerikanska krigsindustrin för den delen.
Inlägg #47: Postat: 2007-05-07 17:42:00
CMO
Kämpa på du Janne, kanske lyckas din envetna kampanj med att mobba bort mig en dag. Om du nu lever så länge.... Du har ju lyckats med "El Gautasi" och "stålis" och kanske fler. Kvar på Sourze blir till slut bara dårarna och mähäna.
Inlägg #48: Postat: 2007-05-07 17:42:00
Joakim Steneberg
General och president Eisenhower varnade i sitt avsskedstal USA för det "militärindustriella komplexet"
Det påstås från vissa håll att USA behöver dessa krig. Annars blir det arbetslöshet och krigskapitalet svälter. Inte vet jag, jag påstår inget.
Men har du inte förstått vad jag menar, eller om du vägrar tror på vad jag sagt flera gånger, så har jag ingen mer lust att debattera med dig!!!
Mer än 8 tim/dag halva livet, stupa i säng? "The american dream"?
Nej konformism utan livskvalite´!
Inlägg #49: Postat: 2007-05-07 17:46:00
CMO
Den som är en "loser" ur en persons synvinkel är en "winner" ur en annan synvinkel. Precis som jag skrev i 37/ människor mäter livskvalitet och framgång helt olika. Mitt "något tillspetsade uttalande" var menat som en illustrationn av just det. Om Janne hade haft alla grå cellerna i behåll hade han begripit det. Men tyvärr kan och vill han inte se bortom sina fördomar.
Inlägg #50: Postat: 2007-05-07 17:50:00
CMO
46/ Det verkar som om du fortfarande inte begriper? BNP är ett mått på ekonomisk aktivitet, tillväxt är ett mått på hur aktiviteten ökar eller minskar. Ingenting annat. Det är en förutsättning för välfärd men ingen garanti för inndividuell eller kollektiv "lycka" vilket ingen heller påstått.
Inlägg #51: Postat: 2007-05-07 17:54:00
CMO
48/ Det där uttalandet av Eisenhower är missbrukat. När det sas starx efter II:a världskriget stod militärindustrin för en stor och dominerande del av ekonomin. Det gör den inte idag. Se för övrigt 49/ om livskvalitet
Inlägg #52: Postat: 2007-05-07 17:55:00
CMO
Att USAs ekonomi skulle vara beroende av ständiga krig är vänstertrams, i kubik.
Inlägg #53: Postat: 2007-05-07 18:14:00
Joakim Steneberg
Länk: sweden.gov.se
"Hur mäts ekonomisk tillväxt. ..Ett vanligt sätt att mäta ekonomisk tillväxt är genom att använda begreppet BNP."
Uttalandet kom vid hans avskedstal som president vad jag vet. Hur som helst. Vadå "missbrukat." Det stämmer med vad jag sagt, som du förvanskat.
Inlägg #54: Postat: 2007-05-07 18:15:00
Joakim Steneberg
En del av det som produceras skapar mest kostnader globalt sett. Krigs- och vapen mot människor.
En del skapar konstnader men även livskvalite: Alkohol enl visssa, enl andra inte.
Bilism har skapat välfärd men kan bli en negativ faktor om utvecklingen fortsätter så här.
Läkare "skapar tillväxt", men inte om de förvärrar sjukdomar. Osv.
Inget är helt svart eller vitt förstås!
Även mat kan bli en negativ faktor, för många i USA t.ex!
Bruk tillväxt, missbruk kostnader.
Inlägg #55: Postat: 2007-05-07 18:21:00
Joakim Steneberg
Som katolik? inser du säkert att livskvalite innefattar vissa allmänmänskliga grundbegrepp.
Finns inte dessa, kan man inte skapa livskvalite, eller ens liv.
Rid inte på ord! Och sluta upp med att medvetet förvanska vad jag försker säga!
Inlägg #56: Postat: 2007-05-07 18:26:00
Joakim Steneberg
Således ansluter du dig till åsikten att vapenindustrin inte skapar tillväxt, right? Och du har nog insett att jag inte anser att bilolyckor skapar tillväxt, eller hur?
Nu skall jag jobba över, för min familj, laga middag.
Eget jobb, med riktiga matråvaror, en del ekologiska, för livskvalite enligt mina normer!
Inlägg #57: Postat: 2007-05-07 18:43:00
Janne B
49 CMO/ Jag kritiserar dina åsikter och du kritiserar min hjärnceller. Det är en viss skillnad!
Inlägg #58: Postat: 2007-05-07 18:47:00
CMO
56/ Varken vapenindustrin eller den ekologiske tomatodlaren "skapar" tillväxt. Det som skapar tillväxt är ekonomisk frihet parad med det naturliga egenintresset samt lagligt skydd för egendom och ingångna avtal. Om det som sedan produceras är, ekologiskt fullkornsbröd, stridsvagnar, kristallterapi, hårdporr, sjukvård för trafikoffer etc spelar ingen roll, alla de "produkterna" höjer subjektivt livskvaliten för någon annars skulle det inte gå att sälja.
Inlägg #59: Postat: 2007-05-07 18:51:00
CMO
57/ Ja jag har märkt att du har väldigt svårt för andra åsikter. Det är väl därför du är så livrädd att ändra dina egna.
Inlägg #60: Postat: 2007-05-07 20:23:00
Janne B
Ett debattforum är till för att kritisera åsikter, värderingar mm.Samt tillföra kunskap. Detta har jag hållit på med i 50 år snart. Ingen redaktör har klagat på mig, bara uppmuntrat mig.
Showing page 3 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...