Billigt att rädda världen

Showing page 2 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #21: Postat: 2007-05-06 13:12:00
Joakim Steneberg
Ops!, forts skulle vara här.
SVD:s miljöartiklar. Idag handlar det om det det nymornade intresset hos konservativa politiker för miljö- och klimat frågorna. I Storbrittanien, Kalifornien främst i USA, Merkel i Tyskland. Åsså Reinfeldt som också vill vara med. Bra ändå! Kan man hoppas.
Inlägg #22: Postat: 2007-05-06 13:23:00
Janne B
20 Joakim/ Jag examinerar så ofta jag kan i SR med hjälp av "Språket" och liknande program. Ords innehåll ändras över tiden och kan betyda olika saker även i rätt näraliggande bygder. Men riksliknade media har fört oss samman rätt mkt. / Bamba är visst en skolmatsal i Göteborg!
Inlägg #23: Postat: 2007-05-06 13:30:00
Inger-Sofia
:...tänkte väl det...att jag inte skulle gå *fläckfri igenom din granskande blick.men jag håller med..det finns allt för många ord vars innehåll..stelnat i ett tungt mönster,som gör att det blir låsningar..I dagens snabba tempo,av information,disskussion i ett givande och tagande..till de förändringsarbete,som gäller vår männsklighet...ords innehåll ÄR viktiga.
Inlägg #24: Postat: 2007-05-06 14:07:00
Joakim Steneberg
Jag känner mig upplyft, och vill för en gångs skull vara lite personlig denna dag. Jag var på min äldsta dotters bröllop igår. Mina korta men visst uppskattade fraser om "lycka till och välkommen i familjen", där svärsonen varit välkommen i 5 år redan var intet i jämförelse!
Inlägg #25: Postat: 2007-05-06 14:14:00
Janne B
Joakim/ Det finns tillfällen i livet då alla förväntar sig ett antal standardfraser, som dock kan sägas med absolut rätt känsla. /Så finns det andra tillfällen då fraser blir parodi eller vad som helst.
Inlägg #26: Postat: 2007-05-06 14:15:00
Joakim Steneberg
Dessa "ungdomars", från slutet av 60-början -70-talet, tal var verkligen en upplevelse. Tre vänner, en man och två kvinnor, som förklarade sin kärlek till brudparet. Inget öga var torrt, jag skrattade nog mest, och rörd blev man förstås. Det har gått framåt, med öppenheten.
Men Hasse och Tage slår ingen än!
Inlägg #27: Postat: 2007-05-06 14:19:00
Janne B
"Ord går in genom ena örat och ut genom det andra sägs det". Men det är inte sant. Vi påverkas alla av Ord och vi försöker nog alla hitta de rätta./ Jag har chockats flera ggr av att folk kommit till mig efter 30 år ca och citerat vad jag sade dem DÅ. De var i en så utsatt situation så vad jag sa vägde så tungt, att det förändrade deras liv. Vilket ansvar har vi för varandra? / Jag är lite diakon per telefon! Må jag finna de rätta orden.
Inlägg #28: Postat: 2007-05-06 14:23:00
Janne B
26 Joakim/ Ja att förklara sin kärlek till goda vänner offentligt är inte lätt. Ordet Kärlek har stängts in i den erotiska zoonen, vilket är förödande. Låt oss ta tillbaka detta vackra ord för dagligt bruk vänner emellan.
Inlägg #29: Postat: 2007-05-06 15:32:00
Inger-Sofia
Nej hasse och tage är svåra att slå.Det jag gillar med hasse och tage är deras vänliga retsamhet,serverad ur en skål med en varm, portion humor.det dom ville ta på.."Bröllop, vänskap och kärlekär vackert.Tårarna går inte att hålla ifrån sig.-allra minst då det gäller ens barn,som vuxit upp,sååå fort.Tack.
Inlägg #30: Postat: 2007-05-06 15:44:00
Elvy
Är det bara i Göteborgsområdet, som skolmatsalarna kallas Bamba.
Inlägg #31: Postat: 2007-05-06 15:53:00
CMO
6/ Som sagt det där är ett nonsensargument. Om något så minskar trafikolyckorna tillväxten vilket tydligen kineserna som Joakim tar upp inser. Länk: english.people.com.cn
Inlägg #32: Postat: 2007-05-06 15:57:00
CMO
Man kan inte isolera trafikolyckorna som ett fenomen i sig själv utan att betrakta trafiken som helhet . Hur många liv räddas genom snabba transporter, hur många liv förbättras genom att man kan söka arbete längre från hemmet, hälsa på familj och vänner, komma ut i naturen etc? Det, med mera, måste vägas mot trafikens negativa sidor.
Inlägg #33: Postat: 2007-05-06 17:51:00
Joakim Steneberg
Alldeles riktigt CMO, och det har jag heller aldrig påstått! Bilen och förbränningsmotorn har betytt kanske mer för mänsklig utveckling oich välfärd än något annat. UTVECKLING alltså.
Nu visar allt att det är dags att gå vidare i denna utveckling och inte rulla vidare i samma spår.
Inlägg #34: Postat: 2007-05-06 17:51:00
Joakim Steneberg
Även chefen för GM är inne på klimatet. Gyllenhammar sa redan för 20 år sedan att bilen inte passade i dagens städer. Shahen av Iran insåg det var fel att köra upp oljan. Och den tar snart slut. Kanadensiska oljeskiffer eller ej. Särskilt med scenariot "5 miljarder bilar". Eller?
Inlägg #35: Postat: 2007-05-06 18:02:00
Joakim Steneberg
Kollade länken. Jag gissade alltså ungefär rätt på antalet skadade. Men det jag undrar, och som CMO och jag är oense om, eller om vi missförstår varandra, är om dessa trafikkostnader, liksom andra kostnader för tillväxt, t.ex åtminstone reala miljökostnader idag dras av från tillväxtsiffrorna som presenteras? Eller om det är rätt mycket luft i siffrorna? I Kina, i USA, och i Sverige?
Inlägg #36: Postat: 2007-05-06 21:36:00
Mats TCM
14 JS skriver något intressant: "om sänkt arbetstid i utbyte mot höjd livskvalitet". Vad är då livskvalitet? De flesta svarar nog, god hälsa, sociala kontakter, meningsfull tillvaro, god miljö, friska barn mm. Alla dessa livskvalitetsindikatorer kan man mkt väl uppnå utan en hög levnadsstandard. Alltså har JS helt rätt i sitt resonemang. Man kan sänka levnadsstandarden i utbyte mot mer fritid.

/Mats TCM
Inlägg #37: Postat: 2007-05-07 14:26:00
CMO
Det jag reagerade mot var som jag nu sagt flera gånger det nonsensaktiga "trafikolyckor skapar tillväxt". Det är en klyscha som tillväxtkritiska brukar framföra. Problemet med att diskutera livskvalite är att det betyder olika saker för olika personer. Politiska beslut som syftar till att höja livskvaliten är därför dömda att misslyckas. Det man bör göra är att maximera människors egna möjligheter att påverka sin livskvalite the pursuit of happyness
Inlägg #38: Postat: 2007-05-07 14:27:00
CMO
Om det sedan innebär minskad elller ökad arbetstid och minskad eller ökad levnadsstandard ska vara upp till var och en.
Inlägg #39: Postat: 2007-05-07 14:32:00
Mats TCM
37 Du skriver att: "livskvalitet betyder olika för olika personer". Är det verkligen så? Folk inom alla kulturer, religioner, samhällssystem osv har i princip samma definiton på livskvalitet: hälsa, sociala kontakter, god miljö, frisk familj, meningsfull tillvaro, hygglig ekonomi, hyfsade bostadsförhållanden osv. Jag har inga problem med att skriva under på det!
Inlägg #40: Postat: 2007-05-07 14:39:00
CMO
"hälsa, sociala kontakter, god miljö, frisk familj, meningsfull tillvaro, hygglig ekonomi, hyfsade bostadsförhållanden osv" Betyder också olika saker för olika människor.
Showing page 2 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...