Inlägg #161: Postat: 2007-05-08 22:10:00
|
GunnarL |
160/ Tack Sunny! Om vi skulle tillämpa CMO:s princip här så skulle i princip alla människor vara idioter. För hans extrema åsikter kan knappast delas av många - tack och lov!
|
|
Inlägg #162: Postat: 2007-05-08 22:13:00
|
Janne B |
Det finns konstiga tågpassagerare som får fobi då Sunnys orm tittar fram, den hon har lindad runt magen. För värmens skull. En underbar berättelse som Sunny bjudit på några ggr.
|
|
Inlägg #163: Postat: 2007-05-08 22:13:00
|
GunnarL |
99/ Joakim, Ekonomisk tillväxt mäts oftast i termer av BNP, dvs. summan av alla varor och tjänster som produceras i ett land. Tillväxten är skillnaden mellan summan från ett år till ett annat. Det innebär att den vård som förorsakas av t.ex. en trafikolycka ingår i BNP, vapenproduktion ingår i BNP osv. Man kan alltså krasst säga att t.ex. vapenproduktion höjer BNP och därmed tillväxten.
|
|
Inlägg #164: Postat: 2007-05-08 22:15:00
|
Janne B |
Ja GunnarL/ Så har jag lärt mig det också. Men sedan krävs ju kunskap och omdöme att tolka dessa siffror, tal.
|
|
Inlägg #165: Postat: 2007-05-08 22:17:00
|
GunnarL |
f/ Sen är det ju inte helt enkelt! Arbetaren som producerar vapnen kanske i annat fall varit arbetslös? Nu kan han i stället ta sin lön och exempelvis investera i en bergvärmepump för att minska sin användning av fossil energi. Och om vi inte haft en trafikapparat hade tillväxten förmodligen varit negativ - handikappade människor hade inte kunnat skjutsats till olika aktiviteter, osv. osv. Världen är komplicerad!
|
|
Inlägg #166: Postat: 2007-05-08 22:22:00
|
GunnarL |
f/ Slutsatsen blir ju att ekonomisk tillväxt inte automatiskt leder till större lycka eller bättre livskvalitet. Därför har man internationellt mer och mer börjat räkna med andra metoder när man mäter hur bra människor har det. Man väger in utbildning, hälsovård, m.m. Och här visar det sig konsekvent att de skandinaviska länderna ligger i topp - trots att det enligt de flesta här på Sourze är hopplösa högskatteländer med i stort sett odugliga politiker. Konstigt!
|
|
Inlägg #167: Postat: 2007-05-08 22:32:00
|
Janne B |
166/ Denna typ av utredningar ser jag ett par ggr om året. De verkar komma från FN eller Världsbanken eller. Ja de ger en bred bild av läget i många länder./ Det dök upp en amerikansk industriledare i SVT i Kväll. Han verkade totalimponerad över Sverige...
|
|
Inlägg #168: Postat: 2007-05-08 23:13:00
|
Joakim Steneberg |
Apropå USA och ormar. Vi fick faktiskt in en orm i bilen i USA en gång. Den trillade ner från ett träd och in genom bildörren på en campinplats! Så bevisligen kan det vara läbbigt i det landet! Och det tog tid innan vi fick ut den.
|
|
Inlägg #169: Postat: 2007-05-09 14:36:00
|
CMO |
166/ GunnarL fortsätter envetet att hävda att Sverige ligger i topp i diverse "lyckoindex". Om han besvärade sig med att kontrollera sina uppgifter skulle han upptäcka att nyliberala lågskatteländer som Irland och Australien regelmässigt hamnar högre än Sverige. Oljenationen Norge hamnar ofta högt men det beror ju inte på skatterna
|
|
Inlägg #170: Postat: 2007-05-09 14:50:00
|
Janne B |
Ja GunnarL är lite konstig ;-. han kanske tror på morgonens rapport att Sverige är det mamma-vänligaste landet.
|
|
Inlägg #171: Postat: 2007-05-09 14:51:00
|
CMO |
Diskussionen om BNP och trafikolyckor: 1. Resurser som används för att vårda trafikoffer skulle, om vi eliminerade trafikolyckorna, kunna användas för andra ändamål. Resultat: BNP oförändrad Jämför att vi måste dra in på nöjeskontot om vi får en hög elräkning tillexempel. Att vården räknas in i BNP betyder inte att den ökar BNP.
|
|
Inlägg #172: Postat: 2007-05-09 14:53:00
|
Janne B |
Detta står på SVT:s hemsida i dag:"Sverige - världens bästa land för mammor
Sverige är världens bästa land att vara mamma i, enligt Rädda Barnen i USA. Nio av tio länder i botten är afrikanska." Ständigt dessa förbenade vänsterlögner! Hur ser den kristna högern på saken?
|
|
Inlägg #173: Postat: 2007-05-09 14:54:00
|
CMO |
Om trafikolyckor leder till sjukskrivning eller dödsfall minskar BNP på grund av utebliven produktion från de drabbade. Caveta: om de drabbade är socialdemokratiska makthavare eller fackpampar ökar möjligen BNP
|
|
Inlägg #174: Postat: 2007-05-09 14:57:00
|
CMO |
Äsch. "Caveat" skulle det vara.
|
|
Inlägg #175: Postat: 2007-05-09 15:04:00
|
CMO |
172/ Möjligheten för en familj att försörja sig på en inkomst finns inte med i kriterierna. "Kristna högern" såväl som många vanliga svenska mammor och pappor har säkert synpunkter på den bristen i undersökningen.
|
|
Inlägg #176: Postat: 2007-05-09 17:02:00
|
CMO |
Vad tyst Janne blev då.... :-o
|
|
Inlägg #177: Postat: 2007-05-09 17:04:00
|
Sunny |
172
Jag har varit mamma i 4 länder: alla i Europa.
Även för så länge sedan var Sverige före. Barnbidrag fanns även i Norge men inte för första barnet o det är ju då det blir dyrt!
Medan mina barn växt upp o skaffat era barn har mammorna fått det bättre hela tiden.Jag o mina jämnåriga suckar o undrar ifall de vet hur bra de har det?
Föräldraledigheten är lång, barnbidragen är bra o bostadsbidragen till lågavlönade flerbarnsfamiljer är generösa.
|
|
Inlägg #178: Postat: 2007-05-09 17:07:00
|
Sunny |
Jag har letat på nätet o bland mina utländska bekanat efter ett enda land i världen där det är generösare upplagt men ingen har kunnat hjälpa mig hittintills. De flesta länder har ingen föräldraledighet alls utan skaffar underbetalda barnflickor o börjar jobba kort efter förlossningen.
Gissa om min barnlediga dotter tycker att hon har det glassigt värre: Hon har ju tillbringat nästan 20 år på resor o vet hur det ser ut.
|
|
Inlägg #179: Postat: 2007-05-09 17:09:00
|
Sunny |
Det som saknas är ofta resurser: kuvösplatserna räcker bl. a inte till!
Själv är jag oroligare för hur det står till i åldringsvården!!
O psykvården är ett skämt.
|
|
Inlägg #180: Postat: 2007-05-09 17:17:00
|
Sunny |
162 Ja att diskutera med en ormfobiker med en flera meter lång pyton runt kroppen är dömt att
misslyckas!
Det fanns kunder på min strippklubb som var där för första gången o kastade sig på utgången när jag o herr Pyton kom upp på scenen. Jag tror att det finns flera ormfobiker än hundfobiker?
|
|