Inlägg #101: Postat: 2007-05-07 23:58:00
|
CMO |
93/ Hon menade nog att man upplever livet intensivare när man inte är inlindad i materiell komfort eller någt ditåt. Kan stämma. Materiell "brist" kan ge utrymme för andligt överflöd jfr klosterliv etc.
|
|
Inlägg #102: Postat: 2007-05-08 00:11:00
|
Joakim Steneberg |
Fosfaterna är på väg ut gubbe lilla, och var en rätt obetydlig fråga. Och du hade inte heller klart för dig. I allt annat har du inte hängt med i utvecklingen. Lägg inte ord i min mun och håll dig själv till reglerna! Klart slut för min del.
|
|
Inlägg #103: Postat: 2007-05-08 00:31:00
|
Janne B |
Sunny 86/ citat..ser jag Janne som en stor lurvig S:t Berhardshund o ibland ser jag Stålis som en tiger:alltid på språng o tuff att fajtas med! Jag upppskattar dem både då // Det stämmer bra med min självbild i nuläget // Därtill uppksttar jag Sunny för att vi är så himla olika men väldigt generösa mot varandra...
|
|
Inlägg #104: Postat: 2007-05-08 10:16:00
|
Joakim Steneberg |
Dagens fråga. Och morgondagens, för de som inte orkar med den idag.
Vad är tillväxt?
Hur kan man mäta den?
Hur mycket tillväxt avfall klarar jordens resurser av? Globalt 3 år fram till 2050 t.ex.?
Godmorgon!
|
|
Inlägg #105: Postat: 2007-05-08 10:25:00
|
Janne B |
Om man i ekonomiska termer kan mäta att tillväxt sker, men folk bara blir sämre till kropp och själ, vad är då vunnet?// Det börjar ju klarna nu att de hundratusentals "fusksjuka" som FK jagar några år, faktiskt är riktigt sjuka.De kan inte ta ens ett lätt deltidsarbete i många fall. Därtill finns det knappast sådana jobb längre.
|
|
Inlägg #106: Postat: 2007-05-08 10:28:00
|
Janne B |
Det sitter många olyckliga och känner sig som en belastning i samhället.För det har de blivit itutade länge. Men de har inte klarat av stressen och pressen i vårt samhällssystem, med de resurser de hade. En del var slut efter 10-20 år i Vården eller annanstans. Jag tog slut ungefär 2 år innan min rätta pensionsdag!
|
|
Inlägg #107: Postat: 2007-05-08 10:32:00
|
Janne B |
Så jag kom ju rätt lindrigt undan ändå. Den stora frågan är egentligen inte hur vi ska ha det med tillväxten utan hur man bygger ett samhälle där så många som möjligt mår bra både fysiskt och psykiskt! Var i Sverige ser det ut som om man mår bäst? FK borde ha statistik på var vi har minst magsår, psykiska sjukskrivningar osv. Kanske vi ska börja leta på det sättet. Var är folk friskast?
|
|
Inlägg #108: Postat: 2007-05-08 11:31:00
|
Elina |
107/ Tyvärr, det är inte norra inlandet där naturen finns vid husknuten. Men sjukskrivning har blivit ett sätt att försörja sig så statistiken är opålitlig till max.
|
|
Inlägg #109: Postat: 2007-05-08 12:11:00
|
Janne B |
Må många röster höras...i detta ämne. Tänk om det är nypensionerade damer i sthlms innerstad är de som mår bäst??
|
|
Inlägg #110: Postat: 2007-05-08 12:14:00
|
Elina |
Förmodligen är det så men denna icke dam på icke innerstan mår fan med sin förkylning och ska jobba i alla fall. Sjukskrivning, vad är det?
|
|
Inlägg #111: Postat: 2007-05-08 12:36:00
|
Joakim Steneberg |
107. De stora frågorna är hur vi skall ha det med tillväxten också. Eftersom det är den som efterfrågas, nu senast av Sarkozy. Samtidigt som tillväxt och minskad arbetslös till viss del ännu idag spär på klimat.- och miljöproblem. Men hur denna ekvation skall gå ihop är en het potatis som både media och politiker vill att vi skall svälja!
Summan blir en sjuk planet, och överarbetade människor med massor med prylar de sällan hinner använda.
|
|
Inlägg #112: Postat: 2007-05-08 12:42:00
|
Joakim Steneberg |
Svaren är sänkt standard och kortare arbetstid. Fransmännen sägs vara ovilliga att lämna sin 35 timmars vecka. Och tyskarna jobbar väl heller inte 40 timmar? Medelåldern för pension i Sverige ligger visst kring 60. Men alliansen vill höja pensionsåldern. Kanske för kvinnor som lever längre?
|
|
Inlägg #113: Postat: 2007-05-08 12:46:00
|
Joakim Steneberg |
Men det bästa vore att sänka mäns pensionåder med ett par tre år. Hälften av den kortare livslängden. "Jämställt" och bra!
|
|
Inlägg #114: Postat: 2007-05-08 14:34:00
|
Janne B |
Ja, men vilket pensionssystem klarar att folk lever i 20-30 år på pensionspengar? Först studerar o praktiserar vi till man är ca 30 år. Så jobbar man 30 år o betalar avgifter o skatter. Kan ngt sådant fungera./Samtidigt så lägger vi ut allt mer på sjukvård för att ingen ska dö i "förtid". Därtill alls slags förebyggande hälsovård som förlänger pensionärslivet med flera år. Detta låter cyniskt men sådan är inte jag. Jag har funderat på detta i minst 30 år....
|
|
Inlägg #115: Postat: 2007-05-08 14:35:00
|
CMO |
Här är en radikal tanke: folk kan själva bestämma vad som är bäst för dem och behöver varken Jannar eller Jockar att tänka åt dem. Låt folk jobba 20 timmar i veckan och pensionera sig när de är 80 om de vill eller jobba 80 timmar i veckan och pensionera sig när de är 40. Ned med konformismen.
|
|
Inlägg #116: Postat: 2007-05-08 14:40:00
|
Janne B |
Det lär förbli en anarkistisk tanke.
|
|
Inlägg #117: Postat: 2007-05-08 14:43:00
|
Leif-Arne |
114 Man brukar ofta skälla på rökare för att de kostar samhället så mycket pengar. Egentligen är det tvärt om. För statskassan är rökarna intäktsgeneratorer. De betalar en massa i extra skatt, de kostar iofs vårdresurser när de blir sjuka, rentav så sjuka så de dör. Men krasst sett så kommer de flesta av oss att bli sjuka på något sätt när vi blir tillräckligt gamla. Skillnaden mot rökarna är att de "bjuder" statskassan på¨många år av pensionsutbetalningar.
|
|
Inlägg #118: Postat: 2007-05-08 14:46:00
|
Leif-Arne |
Skall man uttrycka det tillspetsat så blir vi allt sjukare samtidigt som vi lever allt längre. Jannes problemanalys i 114 är en huvudvärk för vilken finansminister som helst.
|
|
Inlägg #119: Postat: 2007-05-08 14:48:00
|
Joakim Steneberg |
Tack för denna äntligen radikala tanke! Från CMO dessutom!
Men hur många företag skulle godkänna detta? Det är nämligen så, att det inte bara är staten och "Staterna" som fjättrar oss vid den förhatliga konformismen! Det är både kapitalet och företagen. Liksom marxismens moderna uttolkare! Dina plikter är att vara en god medborgare, knegare och konsument. JS, själv under ständig protest.
|
|
Inlägg #120: Postat: 2007-05-08 14:52:00
|
Mats TCM |
Dax för en marxist att kasta sig in i debatten! Varför nämner ingen att det är ett globalt "systemfel" vi lever under i världen? Då världen domineras av kapitalismen så är det väl ändå ganska så rimligt att också förstå att det just är kapitalismen som är boven i dramat s.a.s. Kapitalisterna kan inte skylla ifrån sig längre. Ty de är ju de som styr världen!
|
|