Lyft din blick
December månad är här och människan tittar tomt ut i intet, istället för att möta en blick som kan göra en skillnad just den dagen.
Hopplös framtid för Haiti
Det är synd om människan sa Strindberg. Just nu är det mest synd om haitierna. Men snart tappar världen intresset för dem. Nya katastrofer i världen kommer hela tiden.
Empati är en träningssak och lycka bara bullshit
"Världen är just helvetet och människan är å ena sidan de pinade själarna och å den andra djävlarna däri". Schopenhauer
När vansinnet upphöjs till dygd
Man brukar säga att det som främst skiljer människan från djuren är vår intelligens, vår förmåga till abstrakt tänkande.
Dystopin ligger närmre människan än utopin
En allmänt vedertagen dikotomi som, för evigt verkar det, rotat sig i de flesta språk och de flesta sorters tänkande är dikotomin dystopi/utopi.
Navelskåderi - en folksjukdom
Tack och lov för Internet! För Google och Wikipedia, halleluja! Den moderna människan slipper uppsöka vårdcentral för att fastställa diagnos. Jag vet att jag är sjuk. Jag vet det för jag har googlat.
