Är ni förvånade?

Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #41: Postat: 2012-12-10 22:09:00
X-man
Yiddish endast 10 av journalistkåren är normala människor, så det gäller inte alla som sagts. Jag undrar när Sverige ska inse att vi har vårt eget Jerusalem och med Riksdagshuset som klagomur.
Inlägg #42: Postat: 2012-12-10 22:49:00
Bizon
Yyiddish och Xman
Ja nog komplicerar vi människor vår tid på jorden mer än vi egentligen behöver.
Låt gå för att fn en gånh spädde på judarnas elände till gagn för ingen skulle man kunna tro, men då tar vi åter fel. I vad vi i dag kallar israel/palestinakonflikten finns det maktmänniskor som dribblar med folk som vore de inget annat än spelmarker.
Visst ser det ut som en god tanke att judar från hela världen där se varit spridda men av någon anledning illa sedda. En god judisk stat där juar i förskingringen åter skullenkunna samlas.
Vore det inte så att det redan bodde en del människor som i samband med detta blev livrädda och flydde hals över huvud då deras land och äkekermark invaderades av ryska, tyska, polska m.m. Judar som med strålande ögon såg sina drömmars land, men inte de människor som brukat det medan den judisktreligiösa folkgruppen bebott bland annat europa och amerika.
Med andra ord bäddat för konflikt - rätt eller fel?
Tyvärr är det inte möjligt att vrida tilbaka historien - annars skulle många människors liv kunna räddas.
Inlägg #43: Postat: 2012-12-10 23:03:00
Yiddish
Grav förenkling, men ändock ganska nära sanningen, Bizon. Dilemmat är att det aldrig fanns en fast befolkning i området som älskade den öken som det var när t.ex Ottomanerna hade området. Borträknat en beduinstam så finns det inga konkreta "ägare" till landet att spåra genom annat än namn på saker och ting. Och historisk fakta placerar judarna där långt innan islam drömdes ihop.
Dilemmat är mer djuprotat än "du gjorde fel och därför har du fel". Dilemmat ligger i den konstanta vägran av den arabiska världen att ens tala med Israel om saken givet att Jordanien och Egypten ingått fredsavtal med Israel, men resten då?. Dilemmat ligger i att Israeler har placerats i en omöjlig situation, där arabvärlden skapat ett problem som inte hade behövts finnas.
Ser du t.ex till de muselmanska Israelerna så har du över en miljon människor med full demokratisk rätt i landet, jobb, utbildning, sjukvård och social säkerhet. Det finns hela bostadsområden som kunde ha använts för att husera bosättarna som slets bort från Gaza som väntar på att ta in palestinier, utan någon kostnad fram tills det att man kunnat ordna dom platser i det Israeliska samhället. Tomma bostadsområden, för att arabiska förbundet, i koalition med FN, gillar att ha flyktingläger man kan beskylla Israel för.

Jag kan fortsätta i evigheter, men poängen är att de enda förlorarna av arabvärldens ovilja att förhandla är det nyskapta 100 år ungefär palestinska folket. I grunden oskyldiga människor som hamnat i ett spel om ett otroligt litet land. Kolla dom dokumentärer jag lade upp. Jag har varit med i projektet att leta rätt på historisk fakta i den förstnämnda.
Inlägg #44: Postat: 2012-12-10 23:06:00
Yiddish
Så kan vi alltid ta upp "Dödens Mark": Ett helt dött ökenområde som fanns i arabisk ägo. Inget växte där, inget "kunde" växa där, för ingen visste hur man skulle kunna odla marken.
Israeliska bosättare köpte detta, legalt, med överinsyn från världssamfundet. Israelerna hade nämligen sätt att få sådan mark bördig det är bland annat härifrån västvärlden fick sina första ekologiskt odlade grönsaker i restaurangbranschen.
Araberna såg detta, blev avundsjuka, och krävde landet tillbaka. Knesset beviljade med ett villkor: Marken återlämnas i samma tillstånd som det tillskansades. Sagt och gjort. Nu är marken övergiven igen.
Inlägg #45: Postat: 2012-12-11 00:46:00
leif bengtsson
re #44
Jag vill inte gå in i diskussionen huruvuda marken hört till den ena eller den andre.
Det som är intressant är att se hur man behandlar folk olika och på vilken grund.

Alla dom här checkpoints osv. Murar som byggs mm.
För mej verkar det finnas en önskan att man inom Israels gränser bara vill ha
folk med rätt bakgrund/framtid. Har man inte det så skall det vara besvärligt
att bo och leva där.
Inlägg #46: Postat: 2012-12-11 00:48:00
kristjan
En väsentlig källa till MÖ-konflikten var Europas antisemitism, vilken judarna flydde till Palestinaområdet, vilken i många århundraden i fred hade bebotts huvudsakligen av muslimer, men också mindre grupper av kristna och judar. 1880 var andelen judar t ex ca 5 . Den terrorspiral som ännu lever där uppstod i slutet av 1800 talet.Mandatmaktinnehavarna, britterna blev trötta på de ofta förekommande terrordåden och tog problemet till FN. !947 beslutade Truman som gav vika för judiskt tryck och Stalin som hoppades på att den nya staten genom de många sovjetiska flyktningarna skulle bli sovjetvänlig, trots muslimernas protester att judarna fick placera en ny helt främmande stat mitt i Palestinaområdet. Ett ödesdigert beslut som åstadkommit bl a mycket lidande för både muslimer och judar.Säkert FN:s sämsta och dummaste beslut någon gång.
Inlägg #47: Postat: 2012-12-11 01:26:00
Bizon
jo nog är beslutet tokigt, men utan datta beslut inget israel - så tokigt eller ej så är det detta beslut som israel Har att hålla sej till då det judiska folket spridda över jorde som dom i praktiken var och därför utan egentlig makt.
För att åstadkomme den makten måste dom ha stöd av de som hade de militära resurserna vilket dom altså fick av briterna som ägde protektoratet och fn som sanktionerade de nya gränserna och detta utan att ha övriga etnisiteter med sej - frågar ni mej så är det solklara folkrättsliga övergrepp.
Inlägg #48: Postat: 2012-12-11 09:09:00
kristjan
Åren efter WWII, dominerade USA världen ekonomiskt, mendan Sovjet låg i ruiner. Då det var svårt att få tillräcklig majoritet i FN för förslagit om Israel, blev omröstningen uppskjuten några dagar under vilka Truman använde ekonomiska medel för att få fler länder att rösta "rätt" Tänk er om Stalin och Truman hade valt att placera Israel i Sverige.Antisemitismen var på den tiden stor i Sverige,Men klimatet avsevärt bättre än i MÖ. Och här fanns det gott om plats, råvaror skog och vatten. Visserligen skulle man i så fall kunna säga att Stalin och Truman hade utövat ett slags våldtäkt på svenskarna. Men skulle någon svensk ha protesterat?
Inlägg #49: Postat: 2012-12-11 09:26:00
Bizon
Ny mina vänner så vore det bra att vi inte gör som alla andra i denna rent djävulska debbat som pågått så länge jag kan minnas.
Jag och ingen av oss var med då dessa ödesdigra beslut togs - vi kan inte lastas för våra fäders missgärningar, men vi kanske skulle kunna - då vi ju vet bättre, försöka att inte bygga vidare på dessa misstag.
Yiddish jude eller ej- jag själv kristen eller ej, samt vilken annan arab/muslim/kristen/indoeurope eller vem som helst MÅSTE försöka resa sej ur sitt inkrökta mentala tillstånd av att tro rätt, ha rätt eller att anse sej hålla på den rätta sidan.
Mellanösternkonflikten är inte den enda vansinnigheten i den mänskliga världen, och det är samma sak där. Jag antar att du Yiddish förstår lika bar som jag att du släpar på din kulturella ryggssäck som just kulturell jude och därför så länge du inte förmår dej att kränga av dej den kommer att utgöra en del av bränslet i denna konflikt - precis som jag och alla andra som sitter gipsade i det förfluutna.
Vi måste tillsammans släppa våra gamla föreställningar som i de flesta fall är osanna eller anpassade för att stämma eller bekräfta den världsbild som på något vis gagnar våra egna sympatier.
Det jag skulle vilja se är en global folklig förbrödring utan gamla anklagelser folk och människor emellan - människan har aldrig kommit någonstans genom att biita sej fast i gamla oförrtter, men däremot kupnnat skapa både fred och frihet genom att se de goda möjligheterna.
FÖrvisso inser jag att det för oss i denna tid gäller att försöka komma överens om vilka de goda möjligheterna är, men lämnar vi sandlådestadiets egoism, och antar något som brukar benämnas "värdighet" och förståelse så har vi nog en chans att göra jorden till en trevlig plats i universun för alla att leva på.

"tag min hand och bruka denna jord med mej"
Inlägg #50: Postat: 2012-12-11 10:07:00
X-man
Bizon du har ett rätt resonemang och man kan ju tänka till vad lätt det är att använda sina grå celler på rätt sätt om viljan finns.
Har man ett inrotat "vi och dem tänkande" är man inte helt sund med sina åsikter och då är det lätt att hamna in i ett hänsynslöst resonemang som kan gränsa till fanatism.
Jag skulle inte orka med att hata och förakta någon enskild person, så min kritik mot kommunism är baserat på upplysning och inte hat och förrakt mot person, även om en del skulle vilja ha det till detta, men det är inte sant.
Att bli förbannad på någon som sprider irrläror mot bättre vetande har man rätt till, för den som kommer med uppenbart skitsnack för att splittra och söndra allt vad logik heter, är en garanterat omogen person som inte har fått lära sig att veta hut!
Det finns inte någon lag på att vi måste älska varandra och inte heller att man ska förakta sina medmänniskor.
Därför ska man inte anklaga någon för att vara rasist, nazist eller främlingsfientlig den som gör det, är själv fientligt inställd mot sin nästa och ska ses som icke trovärdig och får se sig att tillhöra flocken av Hyenor!
Nu begär jag inte att ingen ska kritisera någon som anser för att ha fått något om bakfoten, självklart ska man påpeka vad felet ligger i med deras inte hållbara påståenden, men det bör göras på ett värdigt sätt utan spott och spe!
Och emedan jag ändå håller att predika förhållningsorder, sluta med att misstänkliggöra varandra för att man har skilda politiska åsikter, ingen ska stämplas för att vara en sämre människa för att deras politiska ställningstagande inte passar oss.
Låt nazisten komma till tals och belägg inte honom med en massa fördomar, ge honom chansen att förklara sig, varför han tror att nazistisk ideologi är den bästa av alla befintliga ideologier.
Vi är inte särskilt förtjusta i Islams ideologi med nazistiska förtecken, att Araber är det mest suveräna folkslaget i vår värld!
Men likadant här, ge dem en chans att förklara sig!
Inlägg #51: Postat: 2012-12-11 14:02:00
finne
Det är katastrofalt! Borgarprackor bombliberaler, Israelkramare och Sverigedemokrater måste vara skräckslagna. Musikhjälpen sänder från Stortorget i Malmö. Programledare, Kodjo Akolor, rötter i Ghana, afroamerikanen Jason Diakité och palestinskan Dina Dirawi.

Skrämmande programledare. Inte en svensk. Och tänk, Dirawi gav som present en antisemitisk bok, och för en stund sedan kramade hon kommunisten/feministen Gudrun Schyman, till och med två gånger, i direktsändning i SVT, huh!

Musikhjälpen samlar pengar till fattiga barns behov av rent vatten i slummen. – Men det är bara titta på Israel, dom har fått öknen att blomma och ingen behöver hungra eller törsta. Gör som dom gör i Israel ….

Gör som Israel gör! Judarna stjäl nästan allt vatten från Jordanfloden, en bråkdel lämnas till palestinier. Gaza får ingenting i långa perioder. Deras egna brunnar sinar och ersätts av saltvatten från Medelhavet. Kolla på Google map hur Döda Havet ser ut, nästan helt uttorkat eftersom Döda Havet får knappt något vatten alls från Jordanfloden, jämför hur det såg ut innan judarna invaderade Palestina äldre kartor.

Jag gillar Musikhjälpen och dess svenska programledare, alla är födda i Sverige: Kodjo Akolor i Täby, Jason Diakité i Lund och Dina Dirawi i Sundsvall. Hurra!

Dessutom gillar jag SVT och SVTs oberoende av kapitalister som bekant är det en ”sport” bland moderater att inte betala tv-licensen.

Ps. Israel är den största ”socialbidragaren” från USA, inte så konstigt att dom har råd att bygga anläggningar som får öknen att blomma. I miljökonsekvenserna bryr dom sig inte. Men det gör jag, jag köper inga varor från ockupationsmakten, judarnas Israel.
Inlägg #52: Postat: 2012-12-11 15:23:00
X-man
finne Det intressanta är att ingenting av det här du skriver om, kan du belasta svenska folket för, så din kritik bör levereras till det Israeliska styret eller hur? Lämna in ett klagobrev till den Israeliska Ambassaden vet ja!
Inlägg #53: Postat: 2012-12-11 16:57:00
finne
#51. Mer om Döda havet:
Ytan har minskat sedan 1967 med 22 km2, vattennivån har sjunkit med 28 meter.

Israel ockuperade Golanhöjderna 1967 med det enda syftet att garantera vattentillförseln till Israel via Gennesaretsjön och Jordanfloden.

Israel måste erövra mer land med vattenrika floder för att klara ”blommande öken”, i Libanon finns de. Israel har ockuperat Libanon tidigare men världssamfundet och Hizbollah satte stopp för rövarpolitiken. Eller är det kanske t.o.m. så att Israel måste ockupera en del av Jordanien, Irak eller Syrien för att få tillgång till den vattenrika floden Eufrat? Gud lovade ju i Bibeln att Israels gränser skall sträcka sig ända till Eufrat.

Enligt en profetia i Hesekiel kommer en källa att springa fram ur tempelberget i Jerusalem och vattnet från denna kommer sedan att fylla Döda havet med friskt vatten. Fisk i myckenhet kommer att finnas där enligt denna profetia.Hes kap 47

Visst är sagoboken Bibeln rolig läsning.
Inlägg #54: Postat: 2012-12-11 18:00:00
Jocke utsourzad
53 Minns tydligt den israeliska judinna som förekom här för några år sedan. Hon som ställde sig på Israels sida, och som här på sourze, när man konfronterade hennes religiösa sedvänjor, aggressivt hädvade det fina med att könsstympa små gossebarn.
Och vad gjorde finne? Jo han vurmade och berömde denna kvinna, av någon anledning! Där är finne i ett nötskal, dina politiska värderingar som flaxar lite hur som helst, "som det passar". Inkl det upprepade egenberömet, som den feminist han är.
Inlägg #55: Postat: 2012-12-11 20:00:00
Leif Erlingsson
inte anklaga någon för att vara rasist, nazist eller främlingsfientlig den som gör det, är själv fientligt inställd mot sin nästa och ska ses som icke trovärdig och får se sig att tillhöra flocken av Hyenor!X-man 2012-12-11 10:07 #50  Länk: sourze.se .En viktig poäng, att den som är fientligt inställd mot sin nästa, ja, den är fientligt inställd mot sin nästa.  Och när man är fientligt inställd mot en viss folkgrupp så kallas detta rasism, men det är minst lika illa när det riktas mot en viss person.  En viktig poäng, som jag tackar för.
Inlägg #56: Postat: 2012-12-11 20:30:00
X-man
Leif E. och vad ska vi tycka om karlhataren Dippen, är hon/han med tanke på hennes bisttare enbart personfientliga, eller kan man ana något än värre än så?
Inlägg #57: Postat: 2012-12-11 23:57:00
Yiddish
Okej, du tycker altså att Israel ockuperar Golamhöjderna för vattnets skull? Har du någonsin varit där och sett vilken fantastisk befästning detta var från Syriens sida? Vilket fantastiskt läge dom hade att skjuta in i Israel vilket hände upprepade gånger? Och du menar, precis som oljebolagen, att den globala uppvärmningen inte har någon effekt på klimatet? Ganska ologiskt, och klart vridet, grabben.

Att Truman skulle ha mutat någon är det största skitsnacket jag hört talas om. Det tog honom till halvvägs in i självständighetskriget att välja att backa Israel fullt ut i sin strävan efter att ÅTERTAGA landet som berövats dom av otroligt många makter. Att man sedan byggt murar, har checkpoints mellan Israel och Palestina, och att man utför militära aktioner mot det hitleristiska Hamas är väl tveksamt. Men kom fan inte och påstå att Israel någonsin gjort annat än att försöka erbjuda arabvärlden fred, tvåstatslösning och samarbete. Kom aldrig och påstå att Israel enbart är en krigande stat, ty detta är så långt från sanningen du kan komma hur kan du annars förklara att Israel SKÄNKER bort tsunamivarnare till ALLA länder som löper risk att utsättas för dessa naturkatastrofer, och tro mig jag kan fortsätta, men väljer att spara textplats.

Hela argumentationen visar att Sverige, som många andra Europeiska länder som har för stort inflytande från islam, är på väg in i samma anti-semitiska spiral som på det tidiga 1900-talet där en viss Adolf hade en "slutgiltig lösning" på "judeproblemet", där alla blundade för vad som hände.

Jag har, personligen, inget emot araber, judar, europeer, asiater, afrikaner och allt vad man kategoriserar folk som. Bara dom är resonabla nog att kunna åsidosätta religiösa och hatiska ståndpunkter för att främja samarbete.
Men historisk FAKTA, nutida FAKTA och framtida planer bevisar motsatsen av hela demoniseringen av Israel som svensk media är delaktig i. Vilket gör mig oerhört upprörd.

Jag är, som majoriteten av Israel, för en tvåstatslösning. Och om det inte fungerar, pga ren antisemitism, så har Israel en förordning som garanterar Palestinier både bostad, medborgarskap, rättigheter och bekvämligheter mot villkoret som ställs till alla Israeliska medborgare: Du drar ditt strå till stacken.
Så jo. Vi judar kulturella, ateistiska sådana, likväl som alla djupt troende sådana är ju att beskylla för allt jävulskap som händer. Om du bara gräver lite i hur Israel har skött allt så ser man ju att alla förslag om fred är ren bluff, att alla förslag om två stater där Palestina skulle fått mer än vad dom kräver nu är humbug, att vi med glädje dödar folk för att vi känner för det, och så vidare. Vi har alla abnorma höknäsor, som formats av vår historiska girighet, som vi använder för att andas upp arabers och europeers luft.

Seriöst... Du är långt värre än vad Sverigedemokraterna någonsin kommer bli, din intoleranta, medelbegåvade, pajas.

Och absolut: Välkomna islams värderingar och grunder in i det svenska samhället. Byt ut er yttrandefrihet, pressfrihet, samlingsfrihet och demokrati mot en religiös diktatur som domineras av sharialagar, inskränkta rättigheter, fattigdom, hedersvåld och svält. Att det finns några få som värnar de svenska grundpelarna för kom igen, Sverige är väl svenskt, även om vi bor några invandrare här gör inte att majoriteten av de islamistiska fanatikerna är likadana. Och tro mig, även om ni har en majoritet av vänliga araber så är det inte dom ni kommer höra av i slutändan...
Inlägg #58: Postat: 2012-12-12 00:03:00
Yiddish
Detta var för övrigt riktat till "Finne", i huvudsak. Jag återkommer med mer imorgon.
Inlägg #59: Postat: 2012-12-12 01:58:00
X-man
Yiddish Jag tycker att du uttrycker dig med vetskap om en sanning som finne aldrig kommer i närheten av, oavsett vad han skriver om. Du nämner Sverigedemokraterna som har tagit parti för Israel, även om olika påståenden har uppstått.
Jag ringde deras kansli och råkade få prata med Jimmy Åkessons sekreterare, en kvinna med skinn på näsan som man inte drar några raka fåror med, hon förklarade att stödja Israel var frivilligt och inte något som var inskrivet i deras partiprogram?
Jag undrar över den frivilligheten, när jag inte tillhör detta parti, så ställde jag frågan om det är riktigt av ett svenskt parti att blanda sig i andra länders angelägenheter?
Hon återkom att det var frivilligt att stödja Israel, så jag fick i princip ett jaså till svar.
Nu frågar jag dig Yiddish vad du har för synpunkt i frågan om att svenska partier lägger sig i andra länders angelägenheter?
Jag har en viss förståelse att vi värnar om vårt grannfolk, men det är själva folket vi vill värna, deras politiker är inte mycket att hänga i julgranen liksom våra egna dito som inte heller står på folkets sida och allra minst det svenska.
För att inte tala om svenska medborgare som bott och verkat i kanske över 20 år de har samma synsätt som Sverigedemokraterna och vill stoppa massinvandringen, så även de har upptäckt att de får det sämre i takt med massinvandringen och Sd får allt fler invandrare i sina led och medlemsantalet ökar varje gång Journalistdrevet slår mot Sd, kan man läsa sig till på Avpixlat!
Som förmodligen blir den största nättidningen på Internet enligt utländska bedömare som alltmer ger lovord över Avpixlat för att deras procentuella sanningshalt är högre än vanliga massmedia och det här gör att som en jämförelse, kan en artikel få mellan varven över 1000 kommentarer och läsekretsen ökar lavinartat.
Jag skulle önska att finne gick in och körde sin hatpropaganda mot Sd på Avpixlat och använder han fula invektiv blir han avstängd, de har samma metod, som vänstervridna siter, om man inte skriver seriösa kommentarer oavsett vilken partifärg man tillhör så blir man avstängd.
Jag blev avstängd på Muhammeds site, han som påstår att han stödjer både Israel och Palestina för att en fred ska uppstå, struntprat, minsta kritik mot Hamas, avstängd direkt.
Inlägg #60: Postat: 2012-12-12 06:22:00
Bizon
Nej nu ni gubbar - skärpning!
Nu är ni tillbaks på ruta ett
Finns här inget vett
Tider har som tider gör
Sett mången födas och
begråtit de som dör
Många tror sej gå i livets skola
Men få är de som lär sej nått
Utom då att käbbla på
Utan att någonting förstå