Valt inlägg:
Ny mina vänner så vore det bra att vi inte gör som alla andra i denna rent djävulska debbat som pågått så länge jag kan minnas.
Jag och ingen av oss var med då dessa ödesdigra beslut togs - vi kan inte lastas för våra fäders missgärningar, men vi kanske skulle kunna - då vi ju vet bättre, försöka att inte bygga vidare på dessa misstag.
Yiddish jude eller ej- jag själv kristen eller ej, samt vilken annan arab/muslim/kristen/indoeurope eller vem som helst MÅSTE försöka resa sej ur sitt inkrökta mentala tillstånd av att tro rätt, ha rätt eller att anse sej hålla på den rätta sidan.
Mellanösternkonflikten är inte den enda vansinnigheten i den mänskliga världen, och det är samma sak där. Jag antar att du Yiddish förstår lika bar som jag att du släpar på din kulturella ryggssäck som just kulturell jude och därför så länge du inte förmår dej att kränga av dej den kommer att utgöra en del av bränslet i denna konflikt - precis som jag och alla andra som sitter gipsade i det förfluutna.
Vi måste tillsammans släppa våra gamla föreställningar som i de flesta fall är osanna eller anpassade för att stämma eller bekräfta den världsbild som på något vis gagnar våra egna sympatier.
Det jag skulle vilja se är en global folklig förbrödring utan gamla anklagelser folk och människor emellan - människan har aldrig kommit någonstans genom att biita sej fast i gamla oförrtter, men däremot kupnnat skapa både fred och frihet genom att se de goda möjligheterna.
FÖrvisso inser jag att det för oss i denna tid gäller att försöka komma överens om vilka de goda möjligheterna är, men lämnar vi sandlådestadiets egoism, och antar något som brukar benämnas "värdighet" och förståelse så har vi nog en chans att göra jorden till en trevlig plats i universun för alla att leva på.
"tag min hand och bruka denna jord med mej"
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?