Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Grav förenkling, men ändock ganska nära sanningen, Bizon. Dilemmat är att det aldrig fanns en fast befolkning i området som älskade den öken som det var när t.ex Ottomanerna hade området. Borträknat en beduinstam så finns det inga konkreta "ägare" till landet att spåra genom annat än namn på saker och ting. Och historisk fakta placerar judarna där långt innan islam drömdes ihop. Dilemmat är mer djuprotat än "du gjorde fel och därför har du fel". Dilemmat ligger i den konstanta vägran av den arabiska världen att ens tala med Israel om saken givet att Jordanien och Egypten ingått fredsavtal med Israel, men resten då?. Dilemmat ligger i att Israeler har placerats i en omöjlig situation, där arabvärlden skapat ett problem som inte hade behövts finnas. Ser du t.ex till de muselmanska Israelerna så har du över en miljon människor med full demokratisk rätt i landet, jobb, utbildning, sjukvård och social säkerhet. Det finns hela bostadsområden som kunde ha använts för att husera bosättarna som slets bort från Gaza som väntar på att ta in palestinier, utan någon kostnad fram tills det att man kunnat ordna dom platser i det Israeliska samhället. Tomma bostadsområden, för att arabiska förbundet, i koalition med FN, gillar att ha flyktingläger man kan beskylla Israel för. Jag kan fortsätta i evigheter, men poängen är att de enda förlorarna av arabvärldens ovilja att förhandla är det nyskapta 100 år ungefär palestinska folket. I grunden oskyldiga människor som hamnat i ett spel om ett otroligt litet land. Kolla dom dokumentärer jag lade upp. Jag har varit med i projektet att leta rätt på historisk fakta i den förstnämnda.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?