"Religion är en fara för mänskligheten"

Den här tråden diskuterar artikeln "Religion är en fara för mänskligheten".
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #59: Postat: 2012-11-15 21:13:00
Jan Brunnegård
Bizon 57 / Jag vore tacksam om du kunde skilja på de trosriktningar som förvrider huvudet på folk, uttnyttjar dem och Kyrkor som i huvudsak gör sociala humanitäa insatser. Svenska Myndigheter uppvaktar ideligen samfunden kyrkorna och ber dem starta härbärgen, soppkök,klädinsamlingar för second and,hembesökstjnst..musikskolor munerna inte har råd. / Frälsningsarmen som nog varit duktigast på detta är det samfund som är mest illa ute, medlemsmässigt. FA är den mest nyttiga o älskade kyrkan - som nästan ingen vill vara med i. Har länge undrat om HUMANISTERNA gör ngn social nytta. Av namnet att döma borde det göra massor av nytta./ Har tekniska problem...
Inlägg #60: Postat: 2012-11-15 21:21:00
Mr Harmoni
#61 Jan Brunnegård, om jag minns rätt så var det samma biskop som ansåg att alla illegala flyktingar i Sverige skulle få amnesti, han fick kritik ifrån många håll och en fråga var, hur göra med muslimer och han tog dem i försvar, att det var inte någon skillnad på kristna eller muslimska troende och även muslimerna ska känna sig välkomna i landet plus en massa gurgel om hur muslimerna såg på de kristna i bl.a i Syrien där de blir förföljda av muslimer m.m.
Inlägg #61: Postat: 2012-11-15 21:34:00
Bizon
Harmoni 53
Ja men att satansverserna är borttagna ur den översatta koranen kan man ju även tolka som ett gott tecken - jag har den bara komplett på persiska.
Men det finns förståss falanger inom alla religioner som är mer eller mindre hårdföra och fundamentalistiska.
Det tog tid innan den nya bibeln på svenska fick en godkänd språkdräkt och det är många som inte gillar den.

Man måste liksom ha lite förståelse för religiösa människor - dom har ofta i sitt bakhuvud ett inbillat hot om evig fördömelse. Man måste förstå att det i deras primitiva underkastelsetänkande ligger en rädsla för vad en så pass lynnig gud kan ta sej för med folk som sätter sej upp mot dennes vilja och bud.

De flesta i dag kristet religiösa är något äldre och har ett betydligt mer auktoritativ underkastelseförhållande till sin religion och gud, till skillnad från de flesta ungdomar som har en mer realistisk syn på gudomligheterna - typ sådana man kan både ha och mista, men så länge läget är som det är i livet och ingen gud satt ner sin fot i helvetet så finns ju inget att förhålla sej till.

Själv ser jag nog det på det viset - visar sej en gud kapabel att omöjliggöra alla onda handlingar och gör det så skulle jag rent av bli lycklig - kanske skulle jag ha en fråga - varför inte detta gjorts förr? Men troligen skulle jag om det bara skedde kunna förlåta att dessa livets olägenheter en gång kommit till - jag tänker mej att en gud nog också måste få en chans att mogna.

Det är ett visst aber med islam - just detta att det är en så utpräglat medeltida religion som förändrats väldigt lite genom århundradena - det mest utmärkande nu är väl att den fått moderna och högeffektiva vapen att bekämpa varandra med.

Sedan måste man även vara klar över att många av islms problem är underblåsta av västs intressen i både olja och strategi.

Att Islam skulle sprida någon sorts kärleksbudskap finna det inget som tyder på - visserligen menar man generellt att det är fel att döda guds verk dvs. andra varelser - men det finns så måna orsaker för undantag att den idén i princip är undanröjd - du kanske läste verserna jag visade?

Islam är en religion, basen är en maktstrategi för att åstadkomma mänsklig samverkan i erövringskrig och stöd för dessa. Företeelsen växte sej stark ända in i europa, men stoppades till slut av spanjorerna - nu har den nått längre, fast med en annan ickeväpnad strategi - svårare att bekämpa då bevekelsegrunden för invasionen är skydd av krigsoffer, religionsfrihet och den politiskt erkända folkförflyttningen från överbefolkade regioner till glesbygd - och från okreativa regioner utan försörjningsmöjlighet till industriintenciva områden med hygglig försörjningskapacitet av improduktiva folkpillror.

Notera den versen där skatt är nämnd ""Striden mot dem, som ej tror på Gud och den yttersta dagen, ej helighålla vad Gud och hans apostel förklarat heligt och ej bekännat sanningens religion, dem, som fått skriften,nämligen, tills de villigt giva skatt och ödmjuka sig!"" Synen på otrogenhet inbegriper alla som inte är muslimer - det är dessa "VI" som ska bekämpas tills vi "villigt giva skatt" - vapnen för att åstadkomma detta behöver ju inte vara kulor och krut - det kan även bestå i att utnyttja vår godtrohet, blödighet och rädsla - vem finner inte det fullt naturligt att hålla sej i skinnet då den islamska massans raseri över några teckningar lämnar ett tungt hot om vidare massakrer varhelst deras fatwor drabbar - och då är vi långt utanför muslimskt territorium.
Inlägg #62: Postat: 2012-11-15 21:45:00
Bizon
Brunne 61
Jag är medveten om att man från politiskt håll försöker utnyttja kyrkor och samfund för sociala humanitära insatser - i stället för att höja skatterna så att pengarna räcker till de behov som samhället måste kunna bekosta på egen hand i stället för att utnyttja allmosor.

Skulle tro att det är den något mer sekulariserade röda korset som fått ersätta frälsningsarmen som historiskt verkligen gjort nytta.

Jag har inte sett att humanisterna som organisation gör så mycket direkt socialt arbete - deras uppgift har väl hittills varit idiologiska och filosofiska resonemang. Men HUMANISTER in persona deltar nog lite var stans i volontärt fältarbete.
Inlägg #63: Postat: 2012-11-15 21:50:00
Jocke utsourzad
54/56 Bizon, alldeles för låååååååååååååååååååååååååååååååååångt.
Ständiga upprepningar, och nästan bara svart-vitt, av en konstnär?
Dina lergubbar/gummor var roligare, har du blåst liv i dem än?
Men jag vägrar läsa! Skriv en artikel om ditt ickereligiösa paradis, med utfykter bakåt i historien, så skall jag läsa den!
Klart slut i ämnet för denna gång!
Inlägg #64: Postat: 2012-11-15 21:56:00
Mr Harmoni
#63 Bizon satanverserna är ju till för att tvinga folk att bli muslimer, nu finns det en baksida som du har beskrivit. Och det här med att de skulle vara fredliga och kärlekksfulla är ju verkligen diskutabelt, massor av svenskar har redan svalt det betet. Ponera om nu satansverserna fanns med i deras översatta Koran till svenska, så hade man kunnat slå denna bok i skallen på dem som tror på muslimernas kärleksförklaring som i sak är mer än falsk!
Inlägg #65: Postat: 2012-11-15 23:04:00
Jan Brunnegård
Bizon 64 /Ibland förstår jag dig riktigt bra, när du kort skriver rakt fram. Utan ironi mm.Röda korset har stora svårigheter att få arbetande medlemmar som nästan alla andra ideella rörelser.Men Humanisterna som rörelse förvånar mig oerhört, ingen social nytta alls. Men hjärtats humanister återfinns överallt, bl a i Sv Kyrkans arbete. Som i min hemby där en "syförening hållit på o gjort gott" sedan 1939. Då fixade man varma kläder till finska soldater.
Inlägg #66: Postat: 2012-11-15 23:08:00
Bizon
Ja Mr Harmoni 66 - som i alla religioner finns det motsägelser - hur skulle det annars vara möjligt att misstolka dem?

Som parentes kan nämnas att jocke räknat ut sej själv som just en så slö debattör som jag ett tag har befarat att han är. Har han inte energi nog att komma igenom 3499 tecken är hans genmälen inget att fästa sej vid - då är det förståeligt att han inte har en aning om mina tankar i ämnet och därför även förklarligt att han frågar om redan avklarade frågeställningar.

Så igen till en betydligt mer energisk debattör Mr Harmoni. Har du något belägg i koranen för att där ska existera något tolkningsbart budskap om kärlek?

Jag läser där mest om olika strikta förhållningssätt till diverse livsföreteelser och maktrelationer, ganska snarlika de som nämns i den kristna bibeln - men vari ligger den bärande kärnan i det fallet enligt din uppfattning?

I NT finns ju kärleksbudet i original genom tusen översättningar och omtolkningar - refererat in absurdum av mängder med människor som inte vet vad det handlar om egentligen. Och dessutom i en makaber tappning som inte skiljer sej i sak från vedergällningsprincipen "öga för öga och tand för tand".

Svårt att tänka mej att det med dylika förebilder skulle kunna bli ett mindre ruttet samhälle med det som ledstjärna än just det vi har - konstigt bara att det inte blivit värre. Tyder på att människan någonstans innerst inne är bättre än vad de religiösa diktaterna förutser.
Just i detta kan man finna lite hopp, men annars ser det mörkt ut...
Inlägg #67: Postat: 2012-11-15 23:24:00
Jocke utsourzad
68 Nu får du skärpa dig lite Bizon. Ge f-n i att försöka dra igång nåvgot fegt drev mot mig med hjälp av diverse andra!
Vill du klaga något om min karaktär, vänd dig till mig direkt
Men jag har ingen lust att läsa dina upprepande svart-vita och negativa tirader i oändlighet, och flera andra har påpekat samma.
Detta är en debatt och en sådan fungerar inte demokratiskt genom ständiga avhandlingar¨från en enda person.
Dessutom vägrar du oftast svara på klara kortfattade argument.
Så intressant är du inte i längden, det är bara ditt ego som tror det!
Inlägg #68: Postat: 2012-11-15 23:30:00
Bizon
67 Glädjer mej Brunne att du ser att även humanister finna i andra läger än de babblande - för så är det - humana handlingar, empati och vilja att hjälpa de som har det svårt behöver ingen religiös stämpel eller annan ideologisk dito än vilja att få ge en hjälpande hand där det behövs.
Tänker här på Samariern - han som hjälpte en behövande rakt över och oifrågasatt etniska och religiösa gränser - sådana berättelser förtjänas att berättas och är enligt mej en av de bästa i bibeln.

Men även här måste vi vara på vår vakt då falsk utsatthet är verktyg för snyltare att mästra vår godtrogenhet.

Nej inte är det lätt att alltid vata vad som är rätt eller fel och ibland menar vi att det är bättre att hjälpa en falsk behövande för mycket än att avvisa en som verkligen behöver - och i det fallet kan jag inte annat än hålla med.

Synd att Röda korset har svårt att rekrytera folk - där skulle många händer behövas. Min äldsta dotter söker just volontärarbete då hon är en hjälpande själ. Hon är minst av allt religiös, men är beredd att även lobba för en god sak även kyrklig regi - sånt gillar jag - det viktigaste är ju att de behövande får någon hjälp alls.

Att sedan folk som säkert skulle vilja hjälpa till inte har kraft över för några insatser vare sej här eller där har jag också förståelse för - det kommersiella samhällsmaskineriet kramar ur för mycket av människan - när dagen är slut orkar de flesta inte mer än att sjunka ner framför teven och mala chipps.

Det är bland annat i detta jag ser att livskvaliteten har utarmats så till den brutala grad att individen åter igen som på träl och senare statartiden reducerats till ett lallande hjon utan hopp och utan moralisk styrsel...
Inlägg #69: Postat: 2012-11-15 23:38:00
Bizon
Nu jocke får du nog skärpa dej något över din förmåga - har du inte lust att läsa det jag skriver får du vara så god att låta bli att kommentera det.

Dessutom vad har "flera andra har påpekat samma" för likhet med det du påstår som du nog fått om bakfoten, nämligen att citat//att försöka dra igång nåvgot fegt drev mot mig med hjälp av diverse andra//sc gemensamt?

Som sagt "skärpning" jocke. Ska du vara med och diskutera så läs först, begrunda och kommentera sedan.
Inlägg #70: Postat: 2012-11-15 23:40:00
Mr Harmoni
#68 Bizon "Har du något belägg i koranen för att där ska existera något tolkningsbart budskap om kärlek? Jag läser där mest om olika strikta förhållningssätt till diverse livsföreteelser och maktrelationer, ganska snarlika de som nämns i den kristna bibeln" Det är det märkliga att muslimer uttalar sig om kärlek när de kallar oss västerlänningar för otrogna hundar, visst, hur kan man finna någon logik i deras resonemang, men då ska man beakta dessa rader "att Allah har inte talat om någon logik och därför kan den inte heller finnas" Och det här är nog varumärket för alla troende muslimer, bry er inte om att tänka logiskt och därefter har vi sett deras resultat i deras hemländer i primitivt leverne, jämfört med västvärlden. Apropå tänka logiskt, jag undrar när någon i den borgliga alliansen tänker använda sin logik, om de nu har den förmågan, mycket tveksamt anser jag, kanske Islam redan har satt sina spår i regeringen?
Inlägg #71: Postat: 2012-11-16 02:31:00
jan brunnegård
Bizon 70/ Kyrkorna har en fungerande organisation över hela världen. Denna är redskapet för att göra gott långvarigt o stabilt.Tillfälliga organisationer kommer snabbt o försvinner snabbt o lämnar kaos efter sig. Jag har en dotter som jobbat ett år för en katolsk social rörelse i Peru samt för en baptistkyrka i Paraguay.Ibland räcker det inte med andlighet, det behövs kyrklig organisation också. Detta torde vara orsaken till att org Humanisterna inte gör ett skvatt nytta utan att "babbla" som du uttrycker saken.// Det finns mer att spinna positivt på i nr 70.kanske återkommer...
Inlägg #72: Postat: 2012-11-16 08:31:00
Bizon
Harmoni och Brunne
Visst finns det både ris och ros att ge både religioner och ideologier.
Men enda chnsen att mana på utvecklingen i båda är att vara öppen i sin kritik av dessa företeelser.
Omöjligt att hålla någon dera om ryggen.
Vi för ett öppet samtal vilket jag anser är enda vägen till förbättring väl medveten om att allt går i vågor.
Sitter nu på tåget och skriver på moobilen - jobbigt! Återkommer.
Inlägg #73: Postat: 2012-11-16 09:57:00
Mr Harmoni
#74 Bizon Helt rätt, ingen skulle hålla något parti om ryggen, om så skedde fick politikerna skärpa sig ordentligt för att vara svenska folket till lags. Och en sak är säker, opinionssiffrorna skulle se helt annorlunda ut. Och framför allt folk skulle bli mer politiskt intresserad och genom detta mycket kunnigare tror jag? Det är inte helt säkert att S och M skulle vara de ledande partierna? Jag tror om så skulle vara fallet att folk röstade på det bästa partiet och hade gjort så de senaste 30 åren, så tror jag att vi hade haft max fem partier i riksdagen och det är inte ens säkert att dessa fem hade varit de gamla vanliga, kanske tre av dem hade varit helt nya partier? Och med den anledningen så blev de politiska partierna tvungna att ständigt skaffa sig nya väljare varje valår och blev tvingade att presenterade en sund politik och inte som nu. De vet att de har sina trogna väljare och de bryr sig mycket lite om den politik deras parti för som bekant. Här har vi då Sd med en stor favör, folk vet nästan exakt vilken politik Sd för och kommer att fortsätta med och deras politik är för många Sveriges enda hopp som de själva säger? Vi får väl se hur det blir med den saken, än så länge är de ett för litet parti" för att ha så mycket att säga till om.
Inlägg #74: Postat: 2012-11-16 10:41:00
Jan Brunnegård
Ja nog har det märkts att du har sympatier för Sverige Demokraterna - Sveriges enda hopp osv. Men som vågmästare parti är de mkt mäktigare än de ser ut. Du har kanske en insiderrapport eller i vart fall lite "känningar" att berätta om?
Inlägg #75: Postat: 2012-11-16 11:48:00
Jan Brunnegård
Bizon 74 // Omöjligt att hålla någon dera om ryggen. // Nog har du räknat ut att om vi inte håller partier, ideologier,kyrkor etc om ryggen på olika sätt så upphörde att existera - för de är alla byggda på Folket. Utan dessa byggstenar så rasar hela samhället modell Libyen, Somalia etc. Är du egentligen anarkist som vil ha ett samhälle utan sociala funktioner osv.? // För 50 år sedan deklárerade Dagens Nyheter GUD ÄR DÖD, en debatt som pågick länge. Men kyrkorna fortsatte att fungera som vanligt för de var inte konkret beroende av DN:s gudsbild , men helt beroende av Folket.
Inlägg #76: Postat: 2012-11-16 11:51:00
Jan Brunnegård
Vad gjorde JELTSIN då han märkte att hela det kommunistiska sovjetiska systemet höll på att braka ihop. JO den enda sammanhållande kraften efter Stalintiden osv var den uråldriga Ortodoxa Kyrkan, som Jeltsin nu på alla sätt lyft fram. Det har efterträdarna också gjort. Det vore lätt att rikta tung kritik på många punkter mot denna gamal kyrka. Men Jeltsin hade inget annat att erbjuda./ Gorbatjov försökte bjuda på en humaniserad kommunism men zebror förblir randiga...
Inlägg #77: Postat: 2012-11-16 12:19:00
Mr Harmoni
#78 Jan Brunnegård Ja det märks att din läsförståelse inte är den bästa, men du kanske bara har en dålig dag? Ha det.
Inlägg #78: Postat: 2012-11-16 13:13:00
Jan Brunnegård
Vad kan jag ha skrivit nu då? Då önskar vi varandra bättre dagar!
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...