Rapportera inlägg

Valt inlägg:

67 Glädjer mej Brunne att du ser att även humanister finna i andra läger än de babblande - för så är det - humana handlingar, empati och vilja att hjälpa de som har det svårt behöver ingen religiös stämpel eller annan ideologisk dito än vilja att få ge en hjälpande hand där det behövs. Tänker här på Samariern - han som hjälpte en behövande rakt över och oifrågasatt etniska och religiösa gränser - sådana berättelser förtjänas att berättas och är enligt mej en av de bästa i bibeln. Men även här måste vi vara på vår vakt då falsk utsatthet är verktyg för snyltare att mästra vår godtrogenhet. Nej inte är det lätt att alltid vata vad som är rätt eller fel och ibland menar vi att det är bättre att hjälpa en falsk behövande för mycket än att avvisa en som verkligen behöver - och i det fallet kan jag inte annat än hålla med. Synd att Röda korset har svårt att rekrytera folk - där skulle många händer behövas. Min äldsta dotter söker just volontärarbete då hon är en hjälpande själ. Hon är minst av allt religiös, men är beredd att även lobba för en god sak även kyrklig regi - sånt gillar jag - det viktigaste är ju att de behövande får någon hjälp alls. Att sedan folk som säkert skulle vilja hjälpa till inte har kraft över för några insatser vare sej här eller där har jag också förståelse för - det kommersiella samhällsmaskineriet kramar ur för mycket av människan - när dagen är slut orkar de flesta inte mer än att sjunka ner framför teven och mala chipps. Det är bland annat i detta jag ser att livskvaliteten har utarmats så till den brutala grad att individen åter igen som på träl och senare statartiden reducerats till ett lallande hjon utan hopp och utan moralisk styrsel...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?