Valt inlägg:
Ja Mr Harmoni 66 - som i alla religioner finns det motsägelser - hur skulle det annars vara möjligt att misstolka dem?
Som parentes kan nämnas att jocke räknat ut sej själv som just en så slö debattör som jag ett tag har befarat att han är. Har han inte energi nog att komma igenom 3499 tecken är hans genmälen inget att fästa sej vid - då är det förståeligt att han inte har en aning om mina tankar i ämnet och därför även förklarligt att han frågar om redan avklarade frågeställningar.
Så igen till en betydligt mer energisk debattör Mr Harmoni. Har du något belägg i koranen för att där ska existera något tolkningsbart budskap om kärlek?
Jag läser där mest om olika strikta förhållningssätt till diverse livsföreteelser och maktrelationer, ganska snarlika de som nämns i den kristna bibeln - men vari ligger den bärande kärnan i det fallet enligt din uppfattning?
I NT finns ju kärleksbudet i original genom tusen översättningar och omtolkningar - refererat in absurdum av mängder med människor som inte vet vad det handlar om egentligen. Och dessutom i en makaber tappning som inte skiljer sej i sak från vedergällningsprincipen "öga för öga och tand för tand".
Svårt att tänka mej att det med dylika förebilder skulle kunna bli ett mindre ruttet samhälle med det som ledstjärna än just det vi har - konstigt bara att det inte blivit värre. Tyder på att människan någonstans innerst inne är bättre än vad de religiösa diktaterna förutser.
Just i detta kan man finna lite hopp, men annars ser det mörkt ut...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?