Kritisk analys vs sexuell objektifiering

Den här tråden diskuterar artikeln Kritisk analys vs sexuell objektifiering.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2012-07-13 20:58:00
Dee
Problemet är att det finns inget som heter "medias bild" eller "media gör si och såhär". Bakom alla reklamkampanjer står ett kreativ team bestående av fotografer, ad:s, copys, företagsledningar osv. Reklamen blir ju till av dessa människors tankar, ideal, världsbild. Det betyder att det är vi själva, som privatpersoner, som bidrar till allt som skapas därute. Jag tror problemet, som alltid, ligger på en mer grundläggande nivå. Reklam och media är bara en spegling av vårt samhälle och samhället består ju som bekant av enskilda individer. Vart fick vi dessa ideal ifrån? Vem vet. En del är biologiskt styrda tror jag, alltså att en del av idealen styrs av vad vi generellt dras till och attraheras av. Ideal har ju funnits i alla samhället hittils, bara att de har sett olika ut i olika tider. Det tycks mänskligt att vi höjer vissa utseenden och egenskaper. Tyvärr tror jag också att man aldrig kommer kunna ta bort vissa ideal helt, för alla människor har olika ideal. Alla kommer inte gilla smala tjejer, alla kommer inte gilla tjocka. Det går egentligen inte att säga att något är bättre än det andra. Jag tycker också att de som verkligen brinner för en förändring ska våga stå för den själva. Varför görs det så få reklamer som skiljer sig åt från den bilden du beskriver? Vart är alla eldsjälar som brinner för att det ska vara variation i media? Inte kan väl alla dem jobba med andra yrken? Vill du ha förändring i samhället, skapa den själv. Själv funderar jag på hur kul det skulle vara att göra en film med massa olika karaktärer, en gammal person, en person i rullstol, två tjejer som är kära i varandra, en adopterad osv. Bara för att de personerna sällan syns i populärkulturen. Nåväl. Tack för dina tankar o lycka till!
Inlägg #2: Postat: 2012-07-13 21:12:00
Jocke utsourzad
Verkligen våldsamma överdrifter av författarinnan. Hur länge har hen filat på detta?:
"Utbytbara, hårdretuscherade modeller i en uppsjö variationer på temat underkastelse och dehumanisering. Stiliserade gruppvåldtäkter, uttryckslösa ansikten eller ansiktslösa kroppar, glansiga läppar öppnande sig för en miljon fallossymboler korv med bröd är bara en, persikolena ansikten med slutna ögon som passivt tar emot bildliga spermasprut i form av läskedrycker, mineralvatten och ölskum. Fingrar på läppar, fingrar i munnen, handen för munnen, munkavle. Kravlande på golvet, hukande, svankande, undergivna blickar riktade uppåt. Ofta inte ens kvinnor, bara konceptet kvinnan, livlös och i styckbitar som kött. Upphängd, stympad, genomborrad, vakuumförpackad. Lika mycket produkt som den produkt hon - nej, inte hon, hennes kropp - ska sälja."
Sedan undrar jag dessutom, var är kvinnans eget ansvar? Det finns väl inge tvång att vara modell, om ens välbetald sådan?
Inlägg #3: Postat: 2012-07-13 21:25:00
Dippen
#2 Sex säljer oavsett om objektet är en man eller kvinna. Själva reklamen är osmaklig men har fått alldeles för stort utrymme i media, det finns betydligt viktigare saker att analysera och diskutera.
Inlägg #4: Postat: 2012-07-13 21:28:00
Dippen
Apropå snabbmat, "Det finns förstås personband. Pr-byrån som ordnade Max triumfvecka i Almedalen heter Weber Shandwick vars chef, har jobbat på Muf och är nära vän med den förra arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin m och lika god vän med McDonalds kommunikationschef Raymond Mankowitz som fick svara på frågorna om vad Filippa Reinfeldt m gjorde på McDonald’s brickunderlägg en dryg månad före snabbmatskedjan skulle användas som vallokal för att locka unga och ovana väljare till valet 2010.

En av valfrågorna var också en halvering av restaurangmomsen som också genomfördes efter valet. Då var det dags för hamburgarkedjorna att bjuda igen. McDonalds kommunicerar mycket kring alla jobb reformen skapar, bland annat skapa medieuppmärksamhet genom att ordna en rekryteringsdag på den hetaste eventarenan Stockholm Waterfront. Max tackar lite mer modest med att skicka presentkort à 100 kronor till samtliga riksdagsledamöter.

McDonalds har anlitat Prime som byrå, nu är det JKL. Det är byråer med starka kopplingar till Moderaterna, liksom Max är länkade till moderaterna via Weber Shandwick. Det skapas ett litet men kraftfullt nätverk av moderata människor som tillsammans har jobbat för både partiet och hamburgerjättarna. Mac och MAcDonalds lägger uppskattningsvis uppåt en halv miljard kronor på opinionsbildning och reklam per år. Max och McDonalds jobbar ytterst professionellt, rentav matematiskt med sin kommunikation. Mycket pengar och kompetens och raka vägar till maktpartiet skapar en bra grogrund för karriärister i gränslandet politik och näringsliv. Har vi fått ett hamburgeretablissemang?"
Länk: dagensopinion.se
Inlägg #5: Postat: 2012-07-13 23:21:00
Jocke -utsourzad
4 Tycker verkligen du skall utveckla detta Dipppen, absolut! I en artikel t.ex. Är inte ironisk Men även svara på mina frågor tidigare!
Inlägg #6: Postat: 2012-07-14 00:10:00
Bizon
Jocke är som vanligt direkt och kristallklar i sin analys med fokus på kvinnans ansvarsbrister.
Är det inte ganska konstigt att kvinnor lånar sej till allt detta enligt somliga förskräckliga som produceras i form av reklam, porr, dekorativa kroppsdelar av i första hand kvinnligt ursprung - kan det ha något att göra med att en hel del kvinnor låter sej säljas - inte lekamligen som ett slaktdjur utan dessa kvinnor säljer sina yttre befintligheter gång på gång och har dessa ändå kvar.

Dessa kvinnors medsystrar som av någon anledning inte säljer sina ägandes kroppsobjekt är antingen ointresserade av pengar eller har något viktigare för sej - i dag finns en nisch som talesperson inom industri och bankvärld m.m. som av någon anledning frekventeras av just kvinnor där dom mot skälig ersättning försvarar vilka miljöskandaler som helst, talar sej varma för kärnkraft eller kosmetikaindustrins spridning av miljöfarliga kemiska produkter som ett nödvändigt ont och en kvinnlig rättighet.

Så har vi modeindustrin som förutom att den formligen är nedlusad med villiga damer som låter sej spökas ut med vilka kreationer som helst och vandrar omkring mot betalning som vingliga benrangel inför publik - om nu det är så förkastligt varför finns det obegränsad tillgång på kvinnor som ställer upp på fenomenet? Eller ar det så illa att dessa miljontals kvinnor faktiskt är lika morallösa som miljontals män då det gäller att förtjäna sitt livsuppehälle?

Vem är egentligen klandervärd i dessa sammanhang? det personliga ansvaret som medverkan i produktionen av all kommersiell dynga som tydligen betalar sej - både att producera och att göra till exempel kläder billigare.

Och så har vi detta med kvinnliga kroppsfunktioner som objektifieras, men vad menas med "avhumaniserad"? Är inte just detta alldeles väldigt humaniserat, och vadå "passiva"? Kvinnan som staffagefigur är i reklamen av i dag både aktiv och kapabel.
Förr räckte det att hon satt på en motorhuv och viftade med ett par slanka ben, nu kör hon bilen och väljer själv däcken - något cementerat är det knappast fråga om om det inte handlar om hur lätt hon bygger om villan.

Att unga tjejer och killar får svårt att förhålla sig till sig själva är ett problem, men det beror mer på den konkurrenshets som ungar utsätts för dag där dom jagas genom skolårens betygshets som uteslutande handlar om att bli lönsam för samhällets ekonomi medan existentiella frågor försummas.

Och vadå "monotont ryggdunkande feministmotståndare emellan" - handlar det inte snarare om ett ytterst monotont ryggdunkande feminister emellan?.

Frågan om "sexuell objektifiering" existerar och har betydelse kan besvaras med JA! Den ingår som en del av den socialiseringsprocess som människor mer eller mindre extremt går igenom iom pubertstarten där kulturellt aktuella könsstereotyper anammas och exponeras för att signalera mognad - själv anser jag att det är en naturlig utvecklingsfas - det irriterande är att marknadsekonomins profitintressen inte drar sej för att exploatera och överdosera vår sexualitets signaler vilket tvingat fram en mycket skruvad överstimulering som slår direkt mot det undermedvetna där vardagssexualiteten lätt får en bild av torftighet vilket vår fantasi avhjälper med att söka nya oprövade kickar, äventyr och brytande av tydligen ytterst förlegade normer...
Inlägg #7: Postat: 2012-07-14 09:18:00
Jocke utsourzad
Förutom att artikeln försöker blåsa upp överdrivna feministiska myter, så brukar all reklam som "objektifierar kvinnan" eller på minsta sätt utrycker kritik mot henne som kön, sådan reklam brukar hamna hos "Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam".
Medan dylik mot män enligt flera uppgifter nästan alltid slipper igenom, typ: "Män kan inte könsdiskrimineras".
Ett gravt exempel är den här Expressenannonsen i TV3, "Expressen avlöjar". Om ett antal styrelsemän som efter mötet skanderar: "Vi går på porrklubb, porrklubb..." gör onanirörelser med handen mm.
Har inte sett den själv, men läst flera beskrivningar på Genusnytt här: Länk: genusnytt.wordpress.com
Och filmen finns här:
Länk: youtube.com
Inlägg #8: Postat: 2012-07-14 09:30:00
Dippen
#5 Tack Jocke, jag länkar till artikeln på dagensopinion. Jag verkar missat några frågor från dig, skriver i olika trådar och det har blivit lite rörigt på sistone. Men såg din fråga om kvinnan skall vara kvar på sin piedestal eller liknande, förstår inte riktigt denna fråga faktiskt. Tycker du att kvinnan anser förmer än mannen i dagens Sverige?
Inlägg #9: Postat: 2012-07-14 09:46:00
Dippen
#6 Bizon "Är det inte ganska konstigt att kvinnor lånar sej till allt detta enligt somliga förskräckliga som produceras i form av reklam, porr, dekorativa kroppsdelar av i första hand kvinnligt ursprung - kan det ha något att göra med att en hel del kvinnor låter sej säljas -" Men snälla nån, var det inte ganska konstigt att människor mestadels män var villiga hantlangare i judeutrotningen, hört talas om socialt tryck?, ser du inte hur media dagligdags kopplar kvinnors kroppar till identiteten? Skönhetsidealen och de kulturella normerna kring kroppen ser helt olika ut för kvinnor än för män, även om det håller på att förändras så sakteliga.
Inlägg #10: Postat: 2012-07-14 09:48:00
Jocke utsourzad
8 Ja det tycker jag. Kritik mot kvinnan som kön är tabu, särskilt i media. För att inte tala om i Riksdagen, inte minst bland männen. vilka däremot gärna angriper sitt egna "manssamhälle".
Inte ens kritiken mot feminismen är riktigt rumsren, lättade definitivt med internet. Finns ett massivt motstånd särskilt hos vissa feminister, man kan t.ex. notera detta hos Maria Sveland i DN. Och var har den feministiska självkritiken hållit hus? Men du var ju rätt frän om Annie Lööf, som person då...
Här nedan följer mina två artiklar, "Kvinnosamhället - finns det?" från 2006.
Inlägg #11: Postat: 2012-07-14 09:56:00
Jocke utsourzad
Här är del I om Kvinnosamhället. Den handlar mycket om offentliga sektorn, som ofta styrs av kvinnor, del II även om kvinnomakten i familjen med alltmer sanktionerad statsfeminism. De handlar om att kvinnor har stor makt i samhället, utan att vilja erkänna det. Det lönar sig nämligen bättre att låta feminismens bild av kvinnans om svag och utsatt och maktlös dominera agendan.
Då blir det mer uppmärksamhet, mer pengar till genusindustrin bl.a.
Men ett tveeggat svärd, en ren björntjänst ibland.
Länk: sourze.se
Inlägg #12: Postat: 2012-07-14 10:05:00
Jocke utsourzad
Låt mig bara för alla tveksamma kort förklara varför jag "håller på så här".
1 Mansfrågan måste fram. Man löser inte bara kvinnors problem, utan att lösa mäns problem samtidigt. Annars blir det dessutom bara symptomkosmetika. Och ojämställt.
2Feminismens 35 åriga nidbild över mannen måste motarbetas, åtminstone nyanseras. Tillsammans med en begynnade kvinnlig självkritik.
3Statsfeminsmen måste absolut skrotas. Den är odemokratisk, sexistisk, fjäskig och populistisk. OCH kontraproduktiv, se 1. Lika slösaktig som en hel del annat i samhället.
Inlägg #13: Postat: 2012-07-14 11:41:00
Bizon
Dippen #9
"Men snälla nån" säjer du - jodå, visst har jag hört hört talas om socialt tryck - och konstigt nog även om egotrippade varelser av alla kön som fullständigt ger blanka fan i vad deras handlingar har för effekt i de sociala sammanhang där dom lever och verkar bara dom får sina pengar.

Sedan undrar jag vad du menar med "media"? Det var visst någon här som påpekade att "media" är vi - vi som producerar den, och konsumerar den, samt sätter gränserna för hur den ska utformas.
Ta porrtidningarna som ett exempel - för femtio år sedan stod eller låg dom helt ocensurerade öppet framme i varenda kiosk, mat och tobaksaffär och alla och envar blickade rätt in i kvinnors vidöppna kön och vem som ville kunde konstatera att det är lika mörkt där inne som i en potatiskällare.
Men så hände något något tiotal år senare - plötsligt försågs dessa mediala alster med en egen plats i butiken - en liten låda som skylde det mesta med texten "För honom" - och sedligheten var återställd.

Och visst kopplas våra kroppar till identiteten - som jag sa så anser jag att det är en process som i vårt fall är artspecifikt mänsklig och den får vi nog dras med under vår existens - men den som det mesta genomgår över tid förändring.

I dag som i går ser som du säjer "skönhetsidealen och de kulturella normerna kring kroppen ser helt olika ut för kvinnor än för män" - ingen nyhet kan man ju tycka, men jag vet ju inte var du framlevt dina dagar - frågan är bara om du tror att denna "så sakteliga" förändring blir till det bättre och hur lång tid det kommer att dröja innan denna förändring tippat över till nästa ytterlighet?

Människan är med vissa undantag ett lealöst flockdjur som trivs bäst i stim - osjälvständiga individer som gömmer sej i hjorden där hon bara kan gömma sej om hon antar den gängse normen och det för ögonblicket rådande kroppsidealet - det som traumatiserar det hela är dels att idealen växlar över tid och att våra kroppskonstitutioner har en näst in till oöverblickbar variationsbredd, men man kan ju trösta sej med att det alltid är några som passar i mallarna, och att det följaktligen i alla tider kommer att finnas en mängd människor som får framleva sina dagar med sina egenheter utanför idealen.

Dock det Jocke nu och då påpekar är värt att inte negligera - dessa ideala bilder som trumfas ut över menigheten undgår inte alls pojken/mannen, vi drabbas liksom flickorna/kvinnorna av att inte passa glamouren, men fokus är på hur synd det är om kvinnan hela tiden medan mannen i dag och sedan en lång tid tillbaka har fått finna sej i att nedvärderas, skuldbeläggas, och misstänkliggöras på alla sätt - möjligen skulle det vara på sin plats att upphöra med den ganska osmakliga könssegregationen som går ut på att män och kvinnor särbehandlas utifrån sina kön och inte i första hand sina handlingar och sina prestationer.
Och i det fallet - om vi inte nödvändigtvis ska fokusera på alla tokigheter så gör de flesta jag känner så gott dom kan trots att världen är ett helvete och livet är en gigantiskt orättvis arenas för en allas fajt mot allt och alla...
Inlägg #14: Postat: 2012-07-14 14:49:00
Jan Brunnegård
Det var en gång en kvinna som berättade att hon dagligen tjatade och grälade på sin man om diverse saker, där han borde förbättra sig."NÅ ändrar han sig då? " NEJ! "VARFÖR fortsätter du då???"
Inlägg #15: Postat: 2012-07-14 14:53:00
Jan Brunnegård
Långt innan jag hade läst ngn psykologibok så sa mormor att man får ta den karl man får och sedan ska man låta honom vara i fred.Det är lättare att ändra lite på sig själv än att förbättra andra, sa hon på ett ungefär...Tonåringen Jan tänkte o tänkte på dessa ord..Samt försökte sedan förbättra samhället...
Inlägg #16: Postat: 2012-07-14 15:12:00
Jan Olsson
#15 - Ett annat visdomsord lyder,"Tur att man blev som man blev,när man inte blev som man skulle"! - Och det var svårt att ändra på! -

P.S - Din Mormor var nog fatalist,syns det mig!,D.S.
Inlägg #17: Postat: 2012-07-14 16:24:00
Lennie Tofft
Vår syn på världen och våra normer och värderingar formas framför allt hos oss som barn. Som vuxna däremot fungerar intellektet som en barriär som stoppar saker från att påverka oss, som inte framstår som rationella. Därför är det viktigast att tillse att unga flickor i åldrarna 0-7 år undgår de sexistiska värderingar som finns i samhället, för det är i denna ålder som man är som mest påverkbar. Detta blir dock svårt, eftersom deras mödrar har samma värderingar. Att börja arbeta med kvinnors syn på sig själva är alltså ett bättre sätt än att censurera reklam. Kvinnan är stark nog att hålla en respektabel syn på sig själv, utan att påverkas av reklam.
Inlägg #18: Postat: 2012-07-14 17:24:00
jan brunnegård
Ja hon var nog fatalist, även om hon inte kunde det ordet....
Inlägg #19: Postat: 2012-07-14 17:27:00
jan brunnegård
Lennie/ Ja tänk om det var så här / däremot fungerar intellektet som en barriär som stoppar saker från att påverka oss/ Fint tänkt men är det din erfarenhet att det funkar så. Jag har dystrare erfarenheter...
Inlägg #20: Postat: 2012-07-14 19:45:00
Bizon
Lennie #19
Citat//Kvinnan är stark nog att hålla en respektabel syn på sig själv, utan att påverkas av reklam.//sc.
Det vill till att vara spydig på ett fint sätt.
Nej naturligtvis är inte kvinnan i gemen så stark eller ens smart att hon kan skilja på vad som är bra och dåligt - då skulle inte den reklam löna sej som vill få kvinnor att konsumera en massa onödigheter, och skulle inte reklam löna sej så skulle den utebli.

Ta till exempel detta med att kvinnor förstorar bröst och läppar, färgar håret, smetar ner ansiktet med allsköns kemikalier, fett och oljor samt sköldlöss - blir kvinnan en bättre människa av det?

Kolla bara hur många ton kosmet som exponeras i diverse varuhus vanligen på större yta än den som upptas av grönsaksdisken - samtliga produkter som kvinnan skulle klara sej utan liksom miljön för övrigt.

Bäst luktar hon i likhet med mannen om hon håller sin hud ren med vanligt vatten.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...