Valt inlägg:
Problemet är att det finns inget som heter "medias bild" eller "media gör si och såhär". Bakom alla reklamkampanjer står ett kreativ team bestående av fotografer, ad:s, copys, företagsledningar osv. Reklamen blir ju till av dessa människors tankar, ideal, världsbild. Det betyder att det är vi själva, som privatpersoner, som bidrar till allt som skapas därute. Jag tror problemet, som alltid, ligger på en mer grundläggande nivå. Reklam och media är bara en spegling av vårt samhälle och samhället består ju som bekant av enskilda individer. Vart fick vi dessa ideal ifrån? Vem vet. En del är biologiskt styrda tror jag, alltså att en del av idealen styrs av vad vi generellt dras till och attraheras av. Ideal har ju funnits i alla samhället hittils, bara att de har sett olika ut i olika tider. Det tycks mänskligt att vi höjer vissa utseenden och egenskaper. Tyvärr tror jag också att man aldrig kommer kunna ta bort vissa ideal helt, för alla människor har olika ideal. Alla kommer inte gilla smala tjejer, alla kommer inte gilla tjocka. Det går egentligen inte att säga att något är bättre än det andra. Jag tycker också att de som verkligen brinner för en förändring ska våga stå för den själva. Varför görs det så få reklamer som skiljer sig åt från den bilden du beskriver? Vart är alla eldsjälar som brinner för att det ska vara variation i media? Inte kan väl alla dem jobba med andra yrken? Vill du ha förändring i samhället, skapa den själv. Själv funderar jag på hur kul det skulle vara att göra en film med massa olika karaktärer, en gammal person, en person i rullstol, två tjejer som är kära i varandra, en adopterad osv. Bara för att de personerna sällan syns i populärkulturen. Nåväl. Tack för dina tankar o lycka till!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?