Kritisk analys vs sexuell objektifiering

Den här tråden diskuterar artikeln Kritisk analys vs sexuell objektifiering.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2012-07-14 23:27:00
observatören
Det senaste dygnet har skrivits på sourze av 7 personer. totalt 245 rader, bizon 119 rader, Jan Brunnegård 48 rader, Lennie toft 30 rader, Joxke Z 30 rader, dippen 13 rader, jan olsson 3 rader och sia1348 2 rader. Massor av väsentligheter. Sås är inte vad det har varit.
Inlägg #22: Postat: 2012-07-15 07:15:00
Bizon
Observatören #21
Här är några rader till att räkna in i statistiken.

Att "Sås" inte är vad det varit gäller även mej, troligen även dej. Faktum är att jag emellanåt känner mej rätt såsig.

Härom morgonen lämnade jag sängen först vid tiotiden - visserligen hade jag skrivit några timmar på efternatten då lugnet råder och tankarna förblir ostörda.

Egentligen skulle jag sova mer, men jag står inte ut med drömmarna.

Antingen är dom förskräckelsen personifierad i en röra av total verklighetsförankring då allt lidande ber om glömskans nåd på en gång. Uppvaknandet till den mer censurerade tillvaron blir en räddande flykt - då är det inte möjligt att bara vända mej och somna om.

Eller så är drömmarna som en öppen port till paradiset, en plats av idel kärlek där ingen villighet är mej främmande, men tyvärr sällan helt nåbar - så gott som alltid nästan där, men bara nästan.

Konstigt nog oftast återförd till vakenhet av någon ingrediens i realiteten - en telefonsignal, en knackning på dörren, en grävling under huset, en kottes duns mot taket eller att tuppe gal.

Ungefär som om realiteten är rädd att förlora äganderätten till mitt liv, väl vetande att om den släpper mej genom dörren till paradisets hägrande famntag så har den förlorat mej för alltid.

Förstår varför livet har så svårt att släppa taget - vad vore det utan de levande? Dess sadism skulle falla platt till intet utan någon att plåga.
Inlägg #23: Postat: 2012-07-15 08:12:00
Dippen
Observatören #21
Här är några rader till att räkna in i statistiken.

Jag vet inte hur statistiken såg ut för sig 5-8 år sedan, men har noterat att så fort det är ett ämne som intresserar rättshaverister, truthmuppar, fanatiker, dilletanter etc så stiger aktiviteten högst avsevärt här på sås. Inte lika mycket som för ett par år sedan dock, i bästa fall har de största stollarna lyssnat på mångas råd och tar sin medicin regelbundet nuförtiden eller värre hamnat i sådant tillstånd att de blivit fråntagna sin tillgång till internet på psykiatriska avdelningen de sitter.
Inlägg #24: Postat: 2012-07-15 08:24:00
Dippen
Till Jocke ousåsad, Ok, jag har fattat din agenda men Sverige styrs inte av någon feministisk Illuminatorden.
Inlägg #25: Postat: 2012-07-15 08:34:00
Jocke utsourzad
21 Visst är det så. Och min senaste artikel kom visst inte in... Inget besked. Vissa tycker kanske det är meningslöst att fortsätta, när problemen hopar sig sig i världen
För min del kör jag mina ämnen även på andra sidor. Miljön är grenen vi sitter på, och könskriget är EN såg som sågar av den. Sedan finns det gudskelov andra intressen också.
Inlägg #26: Postat: 2012-07-15 08:46:00
Dippen
#13 Tycker nog inte att din bild stämmer att män "nedvärderas, skuldbeläggas, och misstänkliggöras" om vi pratar i generella termer, den "nya" mansrollen har diskuterats en hel del under senare tid och med den problematik som följer. I forskningen används idag begreppet “gender revolution” för att beteckna att vi nu genomgår en revolution i såväl manliga som kvinnliga könsroller.
Inlägg #27: Postat: 2012-07-15 08:47:00
Jocke utsourzad
24 Vet inte riktigt vad du menar med dilletant heller, eller rättshaverist. Men illuminati har jag väl aldrig blandat in? Att Sverige är ett statsfeministiskt land finns det t.o.m., en och annan feminist som skrivit. Och vad Doris Lessing skriver passar väl in på "landet jämställdast".
Här Helene Bergman på newsmill, en känd feminist f.d?, Radio Ellen bl.a. "Assange har rätt, Sverige har blivit feminismen Saudiarabien"
Länk: newsmill.se
Inlägg #28: Postat: 2012-07-15 08:48:00
Dippen
#25 Stimulerande hobby du här ;-
Inlägg #29: Postat: 2012-07-15 08:57:00
Jocke utsourzad
28 Som sagt, jag har alltså en del annat för mig också, bor numera mest utomlands och odlar mina språkintressen där. T.ex. genom att informera västeuropeer, en del har börjat ana, om läget här uppe.
Så jag följer fortfarande med vad som händer. Har du läst Kvinnosamhället del I, Dippen? Här är del II, den går faktiskt inte av för hackor, och välskriven, om jag får säga det själv...
Länk: sourze.se
Inlägg #30: Postat: 2012-07-15 09:13:00
Jocke utsourzad
26 Det är att tydligt att du lyckats selektera en hel del av vad som händer i media och politiken. Och mina länkar med argument även från andra.
Ena stunden har vi "inte ett stasfeministiskt land", andra gången så hänvisart du till "genusforskning" och så genomgår vi en "revolution" i manliga och kvinnliga könsroller.
Könsrollerna har förändrats på ett ytligt plan, kvinnor yreksarbetar i högre grad i Sverige numera, mest 3/4 tid. Männen fortsätter att jobba heltid, och fortsätter även att jobba, och i ökande grad, med hem och familj.
I Norge har man mer eler mindre spolat gennusforskningen som egen disciplin iaf. Efter TV-serien Hjernevas, som avslöjade fusket!
Tragiskt, genusforskning förmådde inte frigöra sig från politisk feminism, med bl.a. diverse fördomar om män.
För min del så s----r jag fullkomligt i "revolutionära könsroller."
Och kolla du de unga tjejerna på stan, hur de uppträder och klär sig Dippen. De verkar också ha missat revolutionen, snarare revolterar emot den!
Inlägg #31: Postat: 2012-07-15 09:15:00
Dippen
#27 Feminismens Saudiarabien, sånt trams, vad är då Grekland ? Här skulle förmodligen "fegisen" Assange trivts? Anna anmälde att hon våldtagits på semesterparadiset Samos. Men trots att skadorna dokumenterats och Annas historia styrkts av en svensk läkarundersökning lade grekiska myndigheter ned utredningen. Istället åtalas Anna nu själv för att ha ljugit om våldtäkten med avsikt att få skadestånd. Som grund ligger hennes egen polisanmälan. Länk: svd.se
Inlägg #32: Postat: 2012-07-15 09:16:00
Jocke utsourzad
Blev lite slarvfel där, och här är länken till Genusnytt där alla programmen till "Hjernevask" finns. Hjärntvätt alltså...
Länk: genusnytt.wordpress.com
Inlägg #33: Postat: 2012-07-15 09:19:00
Dippen
I Feminismens Saudiarabien sommaren 2012: Tredje våldtäkten på ett dygn: //www.svd.se/nyheter/inrikes/tredje-valdtakten-pa-ett-dygn_7346426.svd
Inlägg #34: Postat: 2012-07-15 09:50:00
Dippen
#30 Genusvetenskapen handlar om allt möjigt releterat till ämnet: hur konstrueras manlighet och kvinnlighet i en könsuppdelad värld. Däremot går det nog inte fastslå vad som är biologi, eftersom hela vår föreställningsvärld bygger på inlärd syn på kön och genus. Genusvetenskapens resultat stipulerar inte någon särskild politisk metod, som du verkar antyda. Genusvetenskapen handlar om kvinnor och män, det manliga och det kvinnliga – och hur de formas i relation till varandra.
Finns genusforskare som är inriktad på att studera manligheten, i Sverige har vi t.ex. David Tjeder och Jens Liljestrand.
Inlägg #35: Postat: 2012-07-15 10:05:00
Bizon
Dippen #23

Du citerar mej utan att ange källa?
"Observatören #21
Här är några rader till att räkna in i statistiken."

Samtidigt som du på ett elegant sätt gör en sammanfattning dina egna inläggs karaktär som har en betänklig slagsida åt något av kärringen mot strömmen oavsett vartåt strömmen går.
Möjligen ett notoriskt betingat självhävdelsebehov som du borde tala med din psykolog om.
För övrigt undrar jag vad du gjort för att få behålla dina privilegier att i tid och otid så fort ett ämne intresserar andra människor du tar dej rätten att benämna dessa som "rättshaverister, truthmuppar, fanatiker, dilletanter"?

Kan det vara så att skötarna på den avdelning som fått dej på halsen äntligen får en lugn stund om du får leka lite med datorn?

Tydligen biter inte din medicinering längre, men betänk dock detta att du sitter i samma fälla som vi andra här med var och en sin egen lilla galenskap - förresten vilken avdelning plågar du nu för tiden då du inte terroriserar skribenterna på Sourze?
Inlägg #36: Postat: 2012-07-15 10:12:00
Bizon
Dippen #34
Varken David Tjeder eller Jens Liljestrand är särskilt tongivande eller frekvent citerade i de feministiska grupperingar som i praktiken kapat genusvetenskapen och gjort den till ett verktyg för egen sak - då kvalar den inte längre in under begreppet vetenskap då vetenskapens första kriterie torde vara opartiskhet.
Inlägg #37: Postat: 2012-07-15 10:28:00
Leif E Ström
Dippen, gomorron. Tänkte du kunde få en annan aspekt på ditt påstående att det inte går att fastslå vilketdera som är biologi.
Om nu genus bygger på en social konstruktion, så borde du under ditt liv kunnat byta genus flertalet gånger, utan en synbar upptäckt av din omgivning. Hur många gånger har du konverterat?
Om nu den sociala tesen ändå är den rätta, hur kommer det sig att då ni skall redovisa statistik gällande jämlikhet åberopas bara den biologiska? Kanske fler än hälften av de som räknas ha manlig könsidentitet, egentligen är sociala kvinnor. Det sista påståendet är något som man bör ta allvarligare på då många ivrare uteslutet biologi i genusdebatten.

2007, hände i alla fall något vid Uppsala Universitet. Tiina Rosenberg, docent vid Centrum för kvinnoforskning i Stockholm, - Jag visste det! Biologismen är på väg in. Jag har känt det på mig. Perspektiven om att kön är något som samhället skapar är på väg att utarmas, säger hon.

En sista fråga till, men glöm inte de första: har det hänt något i sedan Uppsala U, började ifrågasätta?
Inlägg #38: Postat: 2012-07-15 10:31:00
Bizon
Jens Liljestrand genusforskare? Vet inte de ja,,, men som författare har han skrivit en del om män och dessutom fått goda recensioner.
Men har inte läst något av honom.

David Tjeder - fil dr. disputerade 2003 på en avhandling som behandlar manlighetsidealens förvandlingar inom den svenska borgerligheten under 1800-talet.
Har inte läst något av honom heller.

Dippen - vet du något mer av väsentlighet som dessa båda "forskare" inom genusvetenskapen bidragit med?
Inlägg #39: Postat: 2012-07-15 10:38:00
Dippen
#37&38 Leif & Bizon, jag ber att få återkomma, har lite annat att pyssla med idag.
Inlägg #40: Postat: 2012-07-15 10:46:00
Leif Erlingsson
Re:  Dippen 2012-07-15 08:24 #24  Länk: sourze.se :Till Jocke ousåsad, Ok, jag har fattat din agenda men Sverige styrs inte av någon feministisk Illuminatorden.Till din och dina medsystrars förtrytelse, antar jag.  :
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...