Inlägg #61: Postat: 2012-07-16 11:16:00 | |
Dippen |
Svensk jämställdhet – en medelklassfråga
Länk: aftonbladet.se |
Inlägg #62: Postat: 2012-07-16 12:01:00 | |
Jocke utsourzad |
56 Inte alls, ingen "anklagelse", bara klargörande. Och inget jämfört med födandet! Är man oskyldig tar mam det med en klackspark. Vissa kvinnor, och män, tar otrohet också med en klackspark. Men då får man står för konsekvenserna.
Fem kvinnliga läkare i polmeik med honom i ststkunska, glömt namnet påstod triumferande! att säkert 10 av barnen hade fel biologisk pappa. Jag fick blåsa i ballong häromdagen, ett antal bilister kallades in. Grymt att tro att jag kört onykter!? |
Inlägg #63: Postat: 2012-07-16 12:13:00 | |
Jocke utsourzad |
58 Dippen:
"En missuppfattning här tror jag, du blandar ihop könsroll med genus, till skillnad från könsroll som ju mestadels eller uteslutande syftar till en viss identitet medans genusaspekten även tar med hur könsskillnader konstrueras i en social samverkan och hur dessa skillnader förhåller sig till varandra." väldigt snårigt det där, är du riktig säker? "Könsskillnader", vilka, fysiska psykiska? Skriv en artikel och red ut begreppen! Men du hade ju inte riktig koll på de olika feminismerna skrev du. Här i länken finner du en klargörande genomgång av de olika grenarna av feminismen! Länk: sourze.se |
Inlägg #64: Postat: 2012-07-16 14:49:00 | |
Dippen |
#63 Ok, tack för länken, det finns en djupt liggande samhällspolitisk konflikt, några jobbar med att få jämställdheten förverkligad och andra jobbar för att förhindra det. Det finns extremister på båda sidor om konflikten och jag tycker att du drar alla feminister över en kam, så det är dags att avliva genusspöket "Genusfolket - som något ur Tolkien"
Länk: expressen.se |
Inlägg #65: Postat: 2012-07-16 15:49:00 | |
Leif E Ström |
#58, Dippen, jag är definitivt klar över att då det gäller kunskapen gällande genusvetenskapen, är du mig vida överlägsen. Inte bara det, du är tydlig och förbaskat ödmjuk då du debatterar. Det är nästan så man skulle vilja vara invigd i ditt "hemliga sällskap". Måste man då vara ett kvinnligt alien för att få vara med i London?
Jag är inte tillräckligt uthållig för att lägga allt fokus på kvinnlig maktkamp. Jag gör en djupdykning varhelst något intressant dyker upp. I min skribentprofil kan man läsa följande: mina analyser och värderingar bygger enbart på den intuitiva intelligensen. I motsats till forskning och vetenskap skall läsarna få en förnimmelse av hur välunderbyggda faktaresultat och redovisningar värderas subjektivt. Tråkigt för många, men jag anser att det skall vara Gött o Leva! Har precis skjutit iväg en artikel om min just avlidna idol Ernest Borgnine. Återkommer när jag hämtat krafter. |
Inlägg #66: Postat: 2012-07-16 15:58:00 | |
Bizon |
Dippen #64
Citerar Jenny Strömstets artikel din länk. Det finns inga spöken. Genuspedagogik är ingen inriktning som går att välja bort. Det är en demokratisk kunskap som befriar varje unge från förväntningar som har med biologiskt kön att göra.//sc. Sedan kan man ju tycka vad man vill om krig och elände, men är det inte så att livet går vidare på andra håll i världen oavsett om galningarna i Syrien har fått för sej att slakta varandra. Ett problem i världen förtar inte alla andra problem. Att det så kallade jämställdhetsarbetet i vissa avseenden gått över styr här i landet har många konstaterat, men ska det läggas ned helt för det? Nej, men att rätta till tokigheterna och fortsätta med ökad erfarenhet kan väl knappast vara fel - att lära av misstagen är en användbar dygd, och bättre än de flesta dygder jag känner till. |
Inlägg #67: Postat: 2012-07-16 17:40:00 | |
Jocke utsourzad |
65 Du är väl inte helt ny här Ström, och känner igen folk, men visst har det skett en förändring hos Dippen, i själva tonfallet alltså? Iaf, det värsta är ju att genusvetenskapen inte vet något själv, och vinklar våldsamt åt feministhållet. Professorn i statskunskap XY har tagit upp svensk genusvetenskaps låga kvalite, och magra resultat. Och som sagt i Norge, finito! Så här står det i reklamen för "Läs genusvetenskap på Umeå universitet":
“Vad betyder det egentligen att vara kvinna eller man idag? Är det till exempel fortfarande “normalt” att kvinnor ska ta mindre plats än män? Varför är mäns våld mot kvinnor så vanligt? Och hur kommer det sig att könens betydelser har varierat så genom historien och i olika slags samhällen, samtidigt som vissa betydelser verkar vara ganska oföränderliga? Som att kvinnors arbete fortfarande betalas sämre än mäns; och att mäns överordning över kvinnor ännu lever kvar i många sammanhang, som bolagsstyrelser, i hemmet och i politiken. Det är sådana frågor som genusvetenskap undersöker. När du läser genusvetenskap i Umeå är det framför allt maktförhållandena mellan könen som står i fokus, och hur de kompliceras av andra maktdimensioner i samhället som sexualitet och etnisk tillhörighet.” Förutsättningslöst, någorlunda könsneutralt? Eller ett generellt hutande feministisk pekfinger riktat mot män, och en liten klapp på huvudet åt kvinnor? |
Inlägg #68: Postat: 2012-07-16 17:48:00 | |
Jocke utsourzad |
Man kan ju tycka att detta är oförarglig barnlogik, för skattepengar. Men så här deltar en "vetenskap" i skuldbeläggningen av män, pappor pojkar. Vanliga män obs, som varken sitter i styrelser eller använder våld mot kvinnor. Och var sitter kvinnorna f.ö.? De dominerar stort i den offentliga sektorn, som beslutsfattare, även som allt högre chefer där en stor del av samhällets makt implementeras över vanliga medborgare. AF, FK, Soc. Kvinnor bestämmer om och hur.
DESSUTOM, som jag redogjort i min artikel "Kvinnosamhället - finns det?" så redan för flera år sedan forskade en annan genusfeminist fram att "nu hade kvinnan tagit makten i hemmet". Så här kan man vinkla fram och tillbaka som det passar för stunden! |
Inlägg #69: Postat: 2012-07-16 17:54:00 | |
Jocke utsourzad |
Det sorgliga är alltså att både "genus" och framför allt "jämställdhet" tidigt blev förklädnader för allsköns feminism. Och att media ställt upp för denna maskopi och därmed dödat allmän intellektuell debatt i Sverige.
I Norge har hänt en del, klistar in från Pär Ströms Genusnytt, om ett norkst TV-program i 7 delar. "Programmen tar upp feministiska teser och genusforskning till kritisk granskning – och det blir en slakt. Bland annat är det förmodligen på grund av Hjernevask som Norges forskningsråd nyligen beslutade sig för att lägga ned programmet för genusforskning. Del 1 – ”The Gender Equality Paradox” Del 2 – ”The Parental Effect” Del 3 – ”Gay/straight” Del 4 – ”Violence” Del 5 – ”Sex” Del 6 – ”Race” Del 7 – ”Nature or Nurture” |
Inlägg #70: Postat: 2012-07-17 11:13:00 | |
Dippen |
#65 tack Leif, ser fram emot din artikel.
#66 Kloka ord Bizon #67 Jocke- Har prata med många män i min omgivning de senaste dagarna, ingen av dem känner sig skuldtyngda eller känner någon "kollektiv skuld" . De tycker inte heller att det finns någon slags sanktionerad statsfeminism som vilar som ett blött täcke över Sverige. Som jag kommenterat tidigare så tycker jag att du överdriver det här med statsfeminismen, att det skulle vara en sammansvärjning mot männen. Nu skall jag ut, skogens guld väntar på mig. |
Inlägg #71: Postat: 2012-07-17 11:40:00 | |
Jocke utsourzad |
70 Ja du Dippen, jag känner mig inte heller skyldig. Sedan - 77 är jag medveten om lögnerna, men trodde i flera år att jag var ensam om min medvetenhet.
Men jag undrar idag hur man är funtad om man inte ser att "feminism" i stort handlar om att skuldbelägga mannen som kön, för alla problem? Och helt oskyldigförklara kvinnan, även de som går till vidriga angrepp mot män? Detta har beskrivits ett antal gånger på senare år, av högst "respekterat folk". Även av svenska feminister och t.ex Doris Lessing som jag citerade. Att den s.k. genusvetenskapen gör det samma har jag också länkat till, om Umeå universitet. "Varför är mäns våld mot kvinnor så vanligt" osv osv. När motsatsen, att kvinnor slår män är ungefär lika vanligt, ja även vanligare ibland, enligt all internationell forskning. Bluff och "Hjernevask". Men skriv du en artikel försvara din åsikt, Dippen! Det "kan behövas"... Något svar på mina länkar och argument ger du ju inte. Länk följer om en annan annan ung svensk feminist. |
Inlägg #72: Postat: 2012-07-17 11:44:00 | |
Jocke utsourzad |
Länk: genusnytt.wordpress.com Ur genusnytt, där finns länken direkt till Fridén
"Krönikören, radioprataren och feministen Hanna Fridén skrev ett blogginlägg där hon kritiserade manshat på Twitter. Hon inledde med att kritisera alla de aggressiva och nedlåtande påhopp som de killar råkade ut för som diskuterade killfrågor på Twitter. Att diskutera killfrågor upplevdes som väldigt provocerande av många feminister… Så här inledde Fridén sitt inlägg: “Det finns en grupp kvinnor som inte sällan jag får bära bördan att förklara mig mot. Kvinnorna som hatar män. Kvinnorna som beter sig som skit mot män“. Och så här kom hon in på killarna på Twitter: “De de feministiska kvinnorna är arga, så fort en kille ställer en helt harmlös fråga attackeras dem och kallas för värdelösa, skämmiga mesar som borde gå och dö. Hela tiden dundrar dessa kvinnor in och säger åt människor att sluta gnälla, för kvinnor har det värre och det måste de inse.“ Diskussionen breddades till en generell diskussion om manshat, där Hanna Fridén tog avstånd från manshat och sa att det skadar feminismen. Så här sa hon om manshat skrivfelet är hennes: “Det är fullkomligt vidrigt. Jag mår så dåligt varje gång jag går in och läser det för det aldrig befriat från de här hatande kvinnor. Aldrig.” Vad hände då när Hanna Fridén så tydligt tog avstånd från det feministiska manshatet? Jo, helvetet brakade löst. Jag citerar vad hon skriver om de reaktioner hon fick: “Jag har blivit hånad, fått hotbrev där det står att såna som jag förtjänar att huggas ner och slängas i en papperskorg, jag har fått höra att jag är psykiskt störd, att jag ändå inte är värd att uttala mig för att jag har Aspergers och alltså är en dum psykopat, jag har fått höra att jag är korkad, och att detta bevisas med att jag inte har någon imponerande utbildning. Jag har fått höra att jag är kvinnohatare, att jag är en svikare, att jag förtjänar att brännas på bål och att såna som jag inte är värda att behandlas med respekt. ..." |
Inlägg #73: Postat: 2012-07-17 13:35:00 | |
Thomas L. Aabo |
Kvinnor har inget ansvar för vad de gör - ALLT är männens ansvar och fel.
Detta är kontentan av hela könstjafset! |
Inlägg #74: Postat: 2012-07-17 14:20:00 | |
Jan Brunnegård |
JAHA antingen så är det som Thomas skriver - eller så är det tvärtom inget skäl att fortsätta orda om detta / Sign. Tvivlare
|
Inlägg #75: Postat: 2012-07-17 15:23:00 | |
Jocke utsourzad |
74 Precis, pinsamt, inget fritt ord, vi sopar det förstås under mattan! Och så kommer media och drar ideligen fram det och säger, "titta så män städar, sopar under mattan!"
Hela vinklingen av könspolitiken visar på en enögd statsfeminism, att "gynna kvinnan" som kön, och att totalt negligera mannen, mansproblematiken. Både i lagstiftning t.ex. sexköpslagen och i hur pengar fördelas 0 till tydligen behövliga "mansproblemet", 100 milj eller mer till symptomkosmetika i kvinnofrågor. Här kommer ett totalvinklat exempel från statsfeministern själv: ”Det är en frihetsinskränkning att en väldigt stor del av kvinnorna tvingas arbeta deltid för att ta ett stort ansvar för oavlönat arbete i hemmet”. ”TVINGAS arbeta deltid”, bevis? Stackars hunsade, oavlönade? kvinnor! Och stackars Reinfeldt... Kvinnor jobbar i Sverige oftast deltid, medan männen oftast knegar på heltid. Det skulle alltså vara männens fel. Se upp, - nyspråk a la 1984! Vad blir nästa steg? |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.