Valt inlägg:
Dippen #9
"Men snälla nån" säjer du - jodå, visst har jag hört hört talas om socialt tryck - och konstigt nog även om egotrippade varelser av alla kön som fullständigt ger blanka fan i vad deras handlingar har för effekt i de sociala sammanhang där dom lever och verkar bara dom får sina pengar.
Sedan undrar jag vad du menar med "media"? Det var visst någon här som påpekade att "media" är vi - vi som producerar den, och konsumerar den, samt sätter gränserna för hur den ska utformas.
Ta porrtidningarna som ett exempel - för femtio år sedan stod eller låg dom helt ocensurerade öppet framme i varenda kiosk, mat och tobaksaffär och alla och envar blickade rätt in i kvinnors vidöppna kön och vem som ville kunde konstatera att det är lika mörkt där inne som i en potatiskällare.
Men så hände något något tiotal år senare - plötsligt försågs dessa mediala alster med en egen plats i butiken - en liten låda som skylde det mesta med texten "För honom" - och sedligheten var återställd.
Och visst kopplas våra kroppar till identiteten - som jag sa så anser jag att det är en process som i vårt fall är artspecifikt mänsklig och den får vi nog dras med under vår existens - men den som det mesta genomgår över tid förändring.
I dag som i går ser som du säjer "skönhetsidealen och de kulturella normerna kring kroppen ser helt olika ut för kvinnor än för män" - ingen nyhet kan man ju tycka, men jag vet ju inte var du framlevt dina dagar - frågan är bara om du tror att denna "så sakteliga" förändring blir till det bättre och hur lång tid det kommer att dröja innan denna förändring tippat över till nästa ytterlighet?
Människan är med vissa undantag ett lealöst flockdjur som trivs bäst i stim - osjälvständiga individer som gömmer sej i hjorden där hon bara kan gömma sej om hon antar den gängse normen och det för ögonblicket rådande kroppsidealet - det som traumatiserar det hela är dels att idealen växlar över tid och att våra kroppskonstitutioner har en näst in till oöverblickbar variationsbredd, men man kan ju trösta sej med att det alltid är några som passar i mallarna, och att det följaktligen i alla tider kommer att finnas en mängd människor som får framleva sina dagar med sina egenheter utanför idealen.
Dock det Jocke nu och då påpekar är värt att inte negligera - dessa ideala bilder som trumfas ut över menigheten undgår inte alls pojken/mannen, vi drabbas liksom flickorna/kvinnorna av att inte passa glamouren, men fokus är på hur synd det är om kvinnan hela tiden medan mannen i dag och sedan en lång tid tillbaka har fått finna sej i att nedvärderas, skuldbeläggas, och misstänkliggöras på alla sätt - möjligen skulle det vara på sin plats att upphöra med den ganska osmakliga könssegregationen som går ut på att män och kvinnor särbehandlas utifrån sina kön och inte i första hand sina handlingar och sina prestationer.
Och i det fallet - om vi inte nödvändigtvis ska fokusera på alla tokigheter så gör de flesta jag känner så gott dom kan trots att världen är ett helvete och livet är en gigantiskt orättvis arenas för en allas fajt mot allt och alla...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?