Skulle Jesus känna igen sig i kristendomen?

Showing page 12 of 13: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Inlägg #221: Postat: 2012-05-03 17:14:00
Jan Brunnegård
Visst har 218 läst på Bibeln en del. Bra! Religion och logik har inget med varandra att göra. Logik är väl ngt grekerna uppfann för 2500 år sedan men då hade funnits religioner från den stund en män niska lyfte blicken mot stjärnhimlen och började undra!Tron är en förundran en bävan inför det obegripliga. En provisorisk känsla och tanke i väntan på en klarare kunskap uppenbarelse. // Big Bang svarar inte på några frågor, ökar bara förvirringen....
Inlägg #222: Postat: 2012-05-03 17:50:00
Bizon
Nej det håller jag verkligen med om att "Religion och logik inget har med varandra att göra".
Men om vi nu bara rent hypotetiskt skulle anta att gud skapat människan med de mänskliga egenskaper som människan har - vore det inte då vara en skymf mot skaparen av allt det fina att inte använda sej av det? Som nu till exempel det logiska tänkandet?

Knappast uppfann grekerna logiken - det dom gjorde var att beskriva den - Newton uppfann inte gravitationen han beskrev den.

Att det har funnits religioner sedan en människa såg stjärnhimlen - bör du inte ta för givet - först måste du bestämma vad en människa är - vad är det att vara mänsklig och när blev vi så pass kompletta med dom egenskaperna att vi kan säga att där är en människa.

Enligt bibeln blev människan till då hon upptäckte att hon existerade - alltså inte bara existerade, vilket även kan säjas vara en logisk slutsats - så människan är lika gammal som logiken.

Och så har vi detta med vad tro är - och så tillvida har du säkert rätt om du beskriver din personliga tro som en "förundran en bävan inför det obegripliga. En provisorisk känsla och tanke i väntan på en klarare kunskap uppenbarelse."

Citat//Big Bang svarar inte på några frågor, ökar bara förvirringen//sc Ja även här handlar det om var och ens personliga förhållningssätt. Om ett tag kommer du att få höra att astronomernas beräknade Big Bang inte stämmer - det är särskilt detta med "universums" egenskaper som kommer att få några pusselbitar till - det kanske kommer att skingra din förvirring.
Inlägg #223: Postat: 2012-05-03 18:30:00
Jan Bruinnegård
Bizon Ofta tycker jag att du borde ha en anna debattkompis här, jag svarar knappast mot dina behov...
Inlägg #224: Postat: 2012-05-03 21:11:00
Bizon
Jan,,, ja du har så rätt - men å andra sidan så är det något jag står ut med - du är ju i alla fall vänlig.
Inlägg #225: Postat: 2012-05-04 09:52:00
Agud
Religiösa tror att Gud finns i himmelen. För vissa bor Gud ovan molnen, för vissa är begreppet mera diffus. Men alla troende säger att Gud bor i himmelen med sin Jesus. En amerikansk rymdsond sändes upp i ”himmelen” för 30 år sedan och har nu passerat gränsen till yttre rymden, men fortfarande har inte Gud med sin Jesus visat sig. Vill ställa en fråga till Brunte 219, vem skapade Gud?
Inlägg #226: Postat: 2012-05-04 12:02:00
Jan Brunnegård
Agud / Du gör en rad helt tokiga påståenden om andras tro! Så det är meningslöst att ha dialog med dig!
Inlägg #227: Postat: 2012-05-04 12:54:00
Agud
Förlåt 226 Brunte, jag trodde du var kristen.

”Fader vår, som är i himlen.
Helgat blive ditt namn.
Komme ditt rike.
Ske din vilja på jorden
liksom den sker i himlen.
…….
Ty riket är ditt och makten och äran i evighet, amen.”

Den där sista raden låter som en hyllning till den värsta sortens diktator.
Inlägg #228: Postat: 2012-05-04 13:49:00
Jan Brunnegård
Agud. Du vet säkert att det finns många väldigt olika kristna traditioner. Jag har aldrig bokstavligen trott på en gud i en fysisk himmel. Däremot tror jag på ett Gudsrike inne i goda människor. / Vi vet inte xakt hur Jesus formulerade sig första gången han bad. Jag har sett flera olika översättningar på svenska. Du kanske är språkkunnig och kan leta efter tyska och engelska översättningar./Leta du gärna efter din personliga tro men var väldigt försiktig med att tala om hur ANDRA tror.Individers tro följer inte samfundsgränser, nationsgränser, klassgränser osv. Lycka till!
Inlägg #229: Postat: 2012-05-04 15:11:00
CMO
Redan i inlägg 39 påpekade jag det ironiska i att ateister och kristna fundamentalister ofta gör samma antiintellektuella och bokstavliga tolkning av bibelns och kyrkans bildspråk, myter, liknelser,ritualer etc. Sunny, Bizon och Agud med flera gör sitt bästa för att illustrera min poäng.
Inlägg #230: Postat: 2012-05-04 17:48:00
Agud
Brungård 228, här har du Fader vår på latin:

Pater noster, qui es in caelis:
sanctificetur Nomen Tuum;
adveniat Regnum Tuum;
fiat voluntas Tua,
sicut in caelo, et in terra.
Panem nostrum cotidianum da nobis hodie;
et dimitte nobis debita nostra,
Sicut et nos dimittimus debitoribus nostris;
et ne nos inducas in tentationem;
sed libera nos a Malo.

Och här har du Fader vår på arameiska med latinska bokstäver, språket som Jesus lär ha använt:

Abun d-bashmayo
nithqadash shmokh
tithe malkuthokh
nehwe sebyonokh
aykano d-bashmayo oph baro
hab lan lahmo d-sunqonan yowmono
washbuq lan hawbayn wahtohayn
aykano doph hnan shbaqan l-hayobayn
lo talan l-nesyuno
elo phaso lan men bisho
metul d-dylokh hi malkutho
whaylo wteshbuhto
lolam olmin
Ami
Inlägg #231: Postat: 2012-05-04 19:07:00
Jan Olsson
#230 - Agud är tydligen inte vilken gud som helst,han är slängd både i latin och arameiska! - Det verkar som om han är slängd även i förmågan att taga reda på saker och ting! - Den,Du Brunnegård,får vi passa oss för! - Eller vad tror Du? - Kanske bäst att låta honom vila i frid! - D.v.s.ignorera honom!
Inlägg #232: Postat: 2012-05-04 20:48:00
Janne B
Agud är bra på att hitta. Pater Noster har jag läst många ggr genom åren...Nu uppstår bara från vem som döljer sig bakom signaturen. En här välkänd person eller ny och okänd.
Inlägg #233: Postat: 2012-05-04 20:50:00
Janne B
Såg en kul skylt ppå 1 maj/ Om det finns Akassa så finns det väl också en B.kassa?? Det får vi C!
Inlägg #234: Postat: 2012-05-04 23:37:00
sunny
Bizon 213 ja jag känner igen mina funderingar i denna artikel.
Många av oss ateister funderar nog mera över tingenas tillkomst än troend?
Vi har ju inga färdiga svar utan måste själva leta oss fram till rimligheterna i det oändligt obekanta där vi snabbt lär oss att ju mera vi studerar, desto mera inser vi hur lite människan vet .
Inlägg #235: Postat: 2012-05-04 23:39:00
sunny
"Gud finns inte" ja det ligger skrämmande mycket sanning i ditt inlägg!!
Inlägg #236: Postat: 2012-05-04 23:50:00
sunny
Jan B 218 Om någon människa vore kapabel att förklara Big Bang eller berätta om var oändligheten tar slut? eller vad som följer efter en evighet ?så skulle vi aldrig behöva diskutera några religiösa o färre politiska frågor i livet.

Vi skulle VETa o luta oss emot kunnskapen.

Visserligen får vi veta mera för varje århundrade:
På Jesus tid fanns Asagudarna i Norden o Tor körde runt med sin åskmaskin.
De första människorna hette Ask O Embla här uppe.

De första kristna hade kvar bilden av de sju himlarna där Gud själv satt i översta våningen o helvetet under jordskorpan man hade ju sett vad som kom upp ur vulkaner

Jorden var platt o solen cirklade runt den.
Det är inte så många år sedan jorden blev rund.

I framtiden kommer man att veta mycket mera om rymden o människans genetiska koder o troligen kommer deras religioner att forma sig efter de nya upptäckterna.

Men vi är nog inte avancerade nog att förstå så mycket trots allt:
vi är enkla däggdjur med begränsad fattningsförmåga så tills vi dör ut vilket alla arter på jorden gör förr eller senarekommer vi alltid att undra o frånga.
Tror jag?
Inlägg #237: Postat: 2012-05-04 23:54:00
sunny
Bizon 222:
jag pekar på mitt förra inlägg som svar på även detta inlägg.
Vi har ett pussel med flera tusen bitar o känner kanske igen 3-4 st!
Inlägg #238: Postat: 2012-05-04 23:56:00
sunny
Agud: Eftersom inte så många i Sverige talar latin är det en ganska meningslös översättning.
Inlägg #239: Postat: 2012-05-05 12:16:00
Agud
Religiösa legender och myter är intressanta även för en Agud. Bibeln kör hårt med myter och kan fortfarande idag påverka majoriteten av människorna att tro på dessa lögner.

Här är en annan myt/legend: Enligt romarnas egna legender börjar imperiets historia, när en vestal från Latium – en prästinna som enligt dåtidens sedvänja definitivt borde ha förblivit jungfru Maria i Bibeln – födde två söner. Hon påstod att tvillingpojkarnas far var krigsguden Mars Jesus som Guds son, men Latiums kung Amulius lär sig inte övertygas. Han dödade den lättfotade prästinnan I Bibeln barnen i Betlehem och kastade sönerna i Tibern Moses i Bibeln. Enligt legenden flöt pojkarna med strömmen och drev i land vid foten av Roms sju kullar. Där räddades de av en varghona och föddes sedan upp av fåraherdar Fåraherdar var också en central punkt vid Jesus födelse.

Som vuxna beslutade pojkarna sig för att anlägga en stad på den plats där de räddades. Den eviga staden Rom – Jerusalem fanns innan Moses folk erövrade staden och deras Gud gjorde flera folkmord innan Moses folk kunde etablera sig, enligt Bibeln. Oenigheten om stadens exakta placering ledde till strid och Romulus dödade Remus Kain och Abel i Bibeln. År 753 f. Kr. blev Romulus Roms första kung. – Sannolikt har Romulus aldrig existerat. Hur är det med Jesus?
Inlägg #240: Postat: 2012-05-06 07:38:00
Bizon
Agud - det finns många paralleller i diverse tidigare religionsvarianter som lånats friskt av de som totade ihop kristendomen - ser vi det helt krast så anas en påfallande fantasilöshet vad gäller mänskligt religionsuppbyggande - det är i mångt och myckett samma enahanda historia med ytterst lite variation.
Showing page 12 of 13: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Laddar...