Du har rätt att vara kräsen på arbetsmarknaden

Den här tråden diskuterar artikeln Borttagen artikel.
Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #21: Postat: 2011-06-25 23:17:00
Nexa
Citat: "16/ Ok Anarkisten - släng några miljoner på genusvetenskapen då. Alltid retar det någon...Svenska kyrkan får inga bidrag - den är självförsörjande genom 7 millioner människors medlemsavgifter. De förtryckta kvinnorna finns inte - fråga Jocke S-43! "

På det svarar jag: :D och lägger till en "tummen upp" ;
Inlägg #22: Postat: 2011-06-25 23:28:00
Anarkist
19 Svenska kyrkan klarar sig självklart inte med avgifter från 7 miljoner medlemmar! Och bidragen till ohämmad tjänstebilssektor hoppades visst över här...? Visst finns väl förtryckta kvinnor? Läs bara i nr 15 om "könsdiskriminerande skämt" som drabbat nexa!
Inlägg #23: Postat: 2011-06-25 23:35:00
Nexa
Anarkisten: Visst finns förtryckta kvinnor, men ämnet är lite svårt att ta upp på Sourze. Det går lätt in i en återvändsgränd;
Inlägg #24: Postat: 2011-06-26 01:26:00
Aguirre
Jocke gjorde som jag sa...han försökte bli anarkist på allvar...det sket sig :-
Inlägg #25: Postat: 2011-06-26 09:02:00
Dag Nilsson
GunnarL, både du och jag är i den åldern där man inte längre kan skylla någon annan för hur samhället fungerar. Antingen accepterar man eller så försöker man förändra. Att se "arbeta och göra rätt för sig" som ett odiskutabelt rättesnöre i tillvaron kan inte automatiskt vara rätt.

Innan jag blir duktig arbetare i maskin på båten så måste jag känna tillit till befälet på bryggan. Och det gör inte jag. Tvärtom - jag tror att m/s Neoliberalism är politikens svar på RMS Titanic och därför något som snart nog kommer att möta sin förlisning alla inbyggda säkerhetsväggar till trots.

Jag anser att endast den som litar till den politiska ledningen i vårt samhälle är trovärdig när han menar det vara rätt att "arbeta och gör rätt för sig". Den som misstänker att den utlagda kursen är vansinnig - men inte gör vad han kan för att ändra den - gör sig till medbrottsling genom sitt flitiga eldande under ångpannorna.
Inlägg #26: Postat: 2011-06-26 09:50:00
Mats Persson
inlägg #23 Nexa: "men ämnet är lite svårt att ta upp på Sourze. Det går lätt in i en återvändsgränd" Hohoho...hihihi...ååååå *skratt-mag-knip* Tamefaaaan mitt i prick, Nexa!! Oavsett vilken ämne Du försöker ta upp.... *Fniss*
Inlägg #27: Postat: 2011-06-26 11:11:00
Jocke S-43
Det finns ingen offentlig, politisk´/juridisk diskriminering av kvinnan i Sverige. Vad skulle det vara, någon? Att det finns enskilda kvinnor som förtrycks/diskrimineras av enskilda personer/instanser är en annan sak, skillnaden verkar svår att inse på sina håll.
Det finns en accepterad! diskriminering av mannen i media och riksdag, och politisk/jurdidsk diskriminering. I sexköpslagen, kvinnorfridslagen. Dessutom diskriminerar myndigheter pojkar i betygen och pappor i vårdnadsfrågor, vilket är väl känt utan att något görs.
Den som förnekar detta går naturligtvis i ledband, är antingen inskränkt eller begränsad å huvudets vägnar. Den som försöker lägga locket på för en öppen debatt om frågan, ja den personen är en demokratisk katastrof, en fascistoid typ som därför döljer sig i träsket. Vad orsaken kan vara är, tja...ett urgammalt psykologiskt problem.
Inlägg #28: Postat: 2011-06-26 12:21:00
Nexa
Jocke, jag hade bestämt mig för att ignorera dina inlägg, men du förstör precis alla inlägg här. Du gör exakt det som du anklagar oss andra för att göra. Du menar att vi andra bara vill diskutera kvinnors situation och drar dig inte för att kommentera detta med exakt samma argument hela tiden. Du å andra sidan vill hela tiden enbart diskutera mannens situation, dvs du gör exakt det som du anklagar oss andra för att göra.

Diskussionen här handlade om huruvida man hade rätt att var kräsen på arbetsmarknaden. Du nämnde enskilda fall. Det enda i den här diskussionen som nämnde manligt-kvinnligt var anledningen till att jag personligen, som enskild person, valde att stanna kvar på ett jobb som gjorde mig sjuk.

Den återvändsgränd jag nämnde har vi nått precis här. Kan vi inte få diskutera en enda saker här på Sourze utan att se den ur genusfärgade glasögon? Du omvandlar precis alla frågor till just detta. Ta upp dina egna diskussioner istället för att bryta sönder andras. Det är inte vi andra som försöker lägga locket på, det är du!
Inlägg #29: Postat: 2011-06-26 12:23:00
Aguirre
"Det finns ingen offentlig, politisk/juridisk diskriminering av kvinnan i Sverige" :- Nä...det finns bara massa debattörer och en del karlar som försöker hävda att det innebär att förtrycket försvunnit..."Det finns ingen offentlig, politisk/juridisk diskriminering av" muslimer heller...innebär det att den inte finns ? Vad gäller, pappren eller verkligheten ?
Inlägg #30: Postat: 2011-06-26 12:39:00
Jocke S-43
28 Får nog instämma i var Mats Persson här tar upp 26. Du är fullkomligt ointressant att debattera med, du ändrar dig gång på gång i samma sak, även om dina ständiga personpåhopp. Och det är DU själv som tagit upp tråden om diskriminering av dig, som kvinna, här!
Men du har ju stöd av "det påhittade mansproblemet" i 29. Håll dig där tack!
Inlägg #31: Postat: 2011-06-26 12:55:00
Nexa
Jocke läs och försök att förstå: 95 procent av den här tråden handlade om arbetsmarknaden och huruvida man har rätt att vara kräsen. Jag hävdade INTE att alla kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, men du valde att tolka det så för att komma in på dina käpphästar, som vanligt. Jag förklarade enbart hur jag tänkte när jag valde att stanna kvar på en arbetsplats där jag mådde dåligt. Jag mådde INTE dåligt på jobbet för att jag var kvinna. Databranschen är mansdominerad och arbetsplatser som domineras av ett kön, manligt eller kvinnligt får olika typer av problem och är inte del av någon värdslig konspiration.

Du ignorerade totalt att diskutera något av det andra som togs upp i artikeln utan valde att ta upp en rad i allt det en av debattörerna jag sa. Faktum kvarstår, du förstör alla diskussioner och jag är inte ensam om att tycka det.

Min ändring av åsikter gällde enbart dig. Jag trodde i min enfald att det skull gå att diskutera med dig. När jag insåg att det inte gick så blev jag irriterad, mest på mig själv som försökte gå i debatt med dig.

Ingen har hävdat att du hittar på mansproblemet. Det ligger en del sanning i en del av de frågor du tar upp. Det är bara din debattstil som gör att folk tröttnar. Du läser inte svaren utan letar bara efter folk som kramar om dig och säger: Jocke du har HELT rätt. Leta på Jocke, du hittar aldrig någon sådan.
Inlägg #32: Postat: 2011-06-26 13:08:00
Jocke S-43
Jag är inte intresserad av dig och dina problem nexa, det blir för personligt Men kommer du in därifrån och förneklar och vinklar för större sammanhang, så reagerar jag.
Visst kan jag instämma i en del av vad du säger, även här i 31. "Debattförstörare", det är vi tyvärr alla mer eller mindre, det är "debattens natur". Men se dig omkring i närheten, och se på dig själv.
Så den här debatten handlar väl inte om min person? Den handlar väl om din person, eller? Fortsätt du där med dig, och lämna mig utanför hädanefter, tack!
Inlägg #33: Postat: 2011-06-26 13:20:00
Dippen
En genustaliban gick på stan och åt en banan.
Han tyckte han var en riktig karl som hade överkroppen bar.
Barnbidrag det fick han ej dessa pengar tog hans tjej.
Nu är livet inte lätt sitter mest på internet, med beppe hatt
och långt ifrån skratt.
Tänk om man vore kvinna ändå och en karl man finge slå.
Inlägg #34: Postat: 2011-06-26 13:28:00
Nexa
Jocke: Då har jag en enkel lösning för dig. Läs inte mina inlägg. Det är så jag kommer att hantera problemet beträffande dig i framtiden.

Jag använde mig som exempel för att få fram en poäng som du totalt missade eftersom det inte hade med dina käpphastar att göra.

Poängerna innefattade om man ska hålla tyst eller säga något om arbetsförhållandena är dåliga. Om alla pengar in i kassan ska kallas bidrag. Om eventuella fördomar mot arbetslösa. Jag vidhåller att man ska ha rätt att försöka göra något åt om arbetsförhållandena är dåliga. Och jag hävdar fortfarande att alla pengar som traditionellt kallas bidrag inte är bidrag utan "egna pengar" man tidigare betalat in. Beträffande fördomar så anser jag fortfarande att alla arbetslösa inte är "allergiska" mot arbete. Alla dessa poänger hade du vetat om ifall du läst något annat i mina inlägg än den enda raden.

GunnarL frågade om ett förtydligande och det gav jag.

Huruvida om min svårighet att få jobb inom databranschen berodde på att jag representerade att underrepresenterat kön vet jag inte. Det var så jag tänkte då. En av många förklaringar som jag slog mig själv med under tiden jag mådde dåligt. Övriga "förklaringar" som jag kunde hitta var riktade mot mig som person och fick mig att må ännu sämre.

Förresten, för att du ska hänga med så kan jag peka dig till inlägg 27 då du kom in och förstörde diskussionen än en gång.
Inlägg #35: Postat: 2011-06-26 14:29:00
Jocke S-43
33 Titta här, ännu en fjortisfeminist som lärt sig ur Fi:s "Schymans lilla röda" och gamla stan-banan rim! En anonym snorgärs som saknar förmåga att hitta på något eget, eller kunskap till att debattera sakfrågor. Bara skitsnack och onödiga påhopp. Arma sourze!
Har inte Fi en egen liten fritidshörna för såna dippade som dig?
Inlägg #36: Postat: 2011-06-26 14:31:00
Jocke S-43
34 nexa, jag läser oftast inte dina långtradiga och snåriga inlägg. Det räcker med första meningen, som nu!
Inlägg #37: Postat: 2011-06-26 14:55:00
Nexa
För att ignorera enmeningsläsare och invektivkastare tänkte jag nu återgå till diskussionen vi hade innan störningarna i diskussionen.

- Hur kräsen har man rätt att vara på arbetsmarknaden? Till en viss del är det sunt. Kritik föder ofta något bättre. Men överdriven kräsenhet gör att man hamnar utanför arbetsmarknaden och har svårt att ta sig tillbaka.

- Har eget intresse något med saken att göra? Gör man ett bra jobb om man vantrivs? Jag har arbetat med kollegor som verkligen vantrivdes. Det påverkade både arbetsinsatsen och hälsan.

- Hur ska dåliga arbetsförhållanden hanteras? Det är tråkigt om en ansträngd arbetsmarknad göra att vi accepterar arbetsförhållanden som kanske t.o.m är farliga.

Vad innebär ett "skitjobb"?
Har det med statustänkande att göra? En del kanske ser det så. Personligen anser jag att ett "skitjobb" har med arbetsförhållanden att göra.

Varning till känsliga läsare. Följande stycke är hämtat ur mitt eget liv

Min pappa var rektor, vilket av många uppfattas som ett högstatusjobb. Hans arbetstider var långa och timpengen var låg eftersom han inte hade rätt till övertidsersättning. När jag var liten så lämnade han ofta hemmet när jag sov och kom tillbaka när jag somnat. Slut på inblicken i mitt eget liv
Inlägg #38: Postat: 2011-06-26 17:55:00
GunnarL
25/ Dag Nilsson, Jag håller inte med dig. Att friska och arbetsdugliga människor "arbetar och gör rätt för sig" är förutsättningen för att vi skall kunna ge understöd till dem som är gamla och sjuka eller små och hjälplösa. Att man inte alltid tycker om befälhavaren ger en ingen rätt att vända ryggen till och sätta sig och tjura. Kollektivet är nästan alltid betydligt starkare än individen. Och det är bara om vi kollektivt arbetar och strävar som resurser skapas - inte om vi sätter oss vid sidan om och vägrar delta.
Det absolut säkraste sättet att få båten att stanna är att sluta elda.
Inlägg #39: Postat: 2011-06-26 17:59:00
GunnarL
37/ Jag tycker att du resonerar sunt Nexa - en tjej som gör sitt bästa och kämpar vidare även om det blåser motvind är värd all respekt!
Inlägg #40: Postat: 2011-06-26 23:11:00
Aguirre
Jocke...ogift...jajamän.
Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...