Du har rätt att vara kräsen på arbetsmarknaden

Den här tråden diskuterar artikeln Borttagen artikel.
Showing page 7 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #121: Postat: 2011-06-28 23:38:00
CMO
#118 Nå Dag har ju själv förklarat hur det inverkar menligt på hans omdömme. Samt oprovocerat gett tusentals illustrativa exempel. Men allt behöver ju inte bero på diagnosen.
Inlägg #122: Postat: 2011-06-28 23:46:00
Per W
#119 Att det var synd om Annica Holmqvist och att hon hamnade i en byråkratisk cirkus är helt klart, men att hon skulle bli utan all form av ersättning och bli tvungen att sölja huset är helt enkelt felaktigt. Så här funkar reglerna som man kan ha åsikter om:
1. Blir man långtidssjukskriven får man sjukpenning.
2. Efter 6 månader går man över till att istället ha aktivitetsstöd, så att man kan prova på att slussas in på arbetsmarknaden i 3 månader. Ifall en sådan inslussning riskerar att förvärra ens tillstånd, så slipper man. Annars inte.
3. Om det visar sig att man inte var arbetsför så återgår man till sjukpenning i ytterligare 6 månader, och försöker sedan igen att arbeta i 3 månader med aktivitetsstöd. Och så vidare.
4. Skulle man vara handikappad för livet och fullständigt oförmögen att arbeta, så får man istället sjukersättning. Man blir det som förut kallades för sjukpensionär.

Annica H befann sig i steg 2 och försäkringskassan hade ännu inte tagit beslut den 16 sep 2010 om aktivitetsstöd och att slippa prövas mot arbetsmarknaden. Media hann före detta beslut.
Inlägg #123: Postat: 2011-06-28 23:51:00
Per W
#119 Om man är intresserad av fakta är detta ganska enkelt att kolla upp, men det blir inte lika bra "story".
Inlägg #124: Postat: 2011-06-29 00:31:00
Nexa
Per W: Får erkänna att jag inte tagit reda på reglerna. Tack för infon om reglerna. Uppenbarligen hade tjejens mamma hamnat mellan stolarna, då jag inte tror att historien är påhittad. Grät när jag läste den.

Menar du min "story"? Eller tjejens?

Citat från mitt inlägg som startade den här diskussionen om försäkringskassan: "Beträffande att se det som positivt att betala skatt. Numera skäms jag nästan att göra det. På min arbetsplats finns två fas-treare. De arbetar heltid fast de egentligen inte orkar. De är förklarade som helt friska av försäkringskassan, men arbetsplatserna de söker på anser inte att de är det. "

Låt mig formulera om: De är förklarade som helt friska av någon/något. De är i fas3 och kommer nog att få svårt att komma ur den fasen. Ok? Min poäng hade inte med Försäkringskassan att göra utan att jag kände det taskigt att jag kommer att få lön men de får "fickpengar" för samma jobb.

Kunskaper är aldrig tunga att bära, men i det här sammanhanget kände jag inte att faktainhämtande var nödvändigt.
Inlägg #125: Postat: 2011-06-29 00:36:00
Nexa
CMO: D. säkert inte. Jag åtminstone skulle inte gilla att bli kallad för fascistiska medlöpare hm missade nog det uttrycket. Det är kanske bara jag, men jag skulle faktiskt ogilla att höra elakheter både från lönearbetare och från sjukskrivna.
Inlägg #126: Postat: 2011-06-29 01:26:00
Leif Erlingsson
Nexa, det är för mig iallafall uppenbart att Per W med "media" här avser dottern.  Om han hoppades att ingen skulle kolla din länk och avledas av detta, eller om han själv inte läste din länk, det har jag ingen åsikt om.
Inlägg #127: Postat: 2011-06-29 02:23:00
Aguirre
Det hemskaste är att det är accepterat snack som flickan i artikeln skriver "Jag vet att handläggarna på Försäkringskassan bara gör ett jobb".
Det är precis det som de inte gör...de utför en brottslig handling mot en medmänniska för liten betalning...jag brottslig...för den bryter mot alla humanistiska ideal och värderingar...från det öppna samhällets till Guds Bud...att man bara gör sitt jobb är en ursäkt för allt tydligen...såna jobb skall en kännande människa inte göra...det går bra att vägra p.g.a. samvetssnöd...- Nej jag ringer inte och utförsäkrar denna kvinnan p.g.a. samvetsnöd...så hade en mänsklig handläggare fungerat...hon hade inte fått sparken...men en apparatmänniska i stånd till vilka vidrigheter som helst funkar inte så...det är liksom kört med mänsklighet hos den personen.
Inlägg #128: Postat: 2011-06-29 05:48:00
Mats Persson
Nexa, om Du eventuellt undrat över vad som avsågs "CMO: D. säkert inte. Jag åtminstone skulle inte gilla att bli kallad för fascistiska medlöpare hm missade nog det uttrycket. Det är kanske bara jag, men jag skulle faktiskt ogilla att höra elakheter både från lönearbetare och från sjukskrivna." - så har ju Aguirre i anonymt inlägg #127 mycket punktligt, förutsägbart och pedagogiskt visat exakt vad det handlar om. På detta forum sitter en liten klick som inte själva tar ansvar för något och tar heder och ära av varje människa så snart man ser en möjlighet till kritik. Kritik undantagisvis mot något den enskilde gjort men vanligen som "Guilt-by-association". Nu förutsätter den normala liturgin att Aguirre skall ha sin vers om att de föraktvärda SS-soldarena är lättkränkta fast man givetvis i själva verket ägnar hela dagarna åt att kränka...bla...bla...bla. Se nedan Jag har försökt peppa till exempel A att skriva en artikel om något intressant men det kommer aldrig att ske. Man vill vara en i flocken som skäller. Man vill inte stå i mitten och bli nersablad för en artikel man skrivit av den lilla flocken heltidsbloggare.
Inlägg #129: Postat: 2011-06-29 06:52:00
Dag Nilsson
CMO:s favoritgrepp när han inte kan klara en argumentation i sakfrågan är - Skyldig genom association. Han bortser då från objektiva och avgränsade påståenden och övergår till att ifrågasätta personen som hävdar dem. Samtidigt ger han sig själv ett sken av att stå på en vetenskaplig värderingsgrund.

CMO är ovanligt tydlig och det ser jag som en stor fördel med honom. Det är sällan man ser en auktoritetsbunden människa så uppenbart bortse från faktiska sakargument, när de talar honom emot, för att istället förlöjliga, skambelägga och nedvärdera personen som hävdar sakargumenten.

I #117 D skriver Nexa: "D. Skatt går till att försörja de som är sjuka alltså, men de som är sjuka arbetade ju en gång och betalade skatt. Den skatten gick alltså till de som var sjuka då, men inte till när de själva blir sjuka. Hm, konstigt. Något att tänka på för dagens lönearbetare ifall de blir sjuka senare."

Detta stycke påstås något avgränsat som läsaren kan ta ställning till. Nämligen det rimliga i att den friska hjälper den som är sjuk. Och att detta blir ännu rimligare av det faktum att många av de som nu är sjuka tidigare varit friska och då hjälpt de som behövt det.

Nu gör CMO sitt vanliga associationsgrepp - som är helt ovidkommande - med avsikt att ta bort trovärdigheten hos Nexa istället för att hantera det Nexa faktiskt säger:

#120 D - "Ok, så tror du de som arbetade "då" hade uppskattat att bli skällda för att vara fascistiska medlöpare för att de gick till jobbet?"

CMO glider undan från Nexas sakresonemang och misstänkliggör hennes person genom att i nedvärderande syfte länka henne till ett resonemang j a g har fört tidigare i denna tråd och som inte alls hade med sjukskrivningar att göra. Detta är han ständiga taktik. Och den måste avslöjas!

I #121 blir CMO så tydlig man kan begära: Vad har mitt omdöme med mina påståenden att göra?

Det fina med vetenskaplig metod och logiska analyser är att dessa måste bära i sig själva och vara helt oberoende av vem som påstår något.

Auktoritetsbundna människor törs inte bekräfta att 224 innan de tagit reda på ifall de kanske stöter sig med någon som har makt. Det är exakt detta Orwell talar om i sin 1984.

CMO är inte ensam om sin metod att mobba budbäraren när budskapet blir besvärligt att bemöta. Det är oerhört viktigt att ständigt och outtröttligt avslöja honom och hans gelikar i aktion. Den dag 225 då är det för sent.
Inlägg #130: Postat: 2011-06-29 07:53:00
Aguirre
Artikeln kommer Mats....liturgin finns i FK-församlingen...så också bedjandet till Fader Staten och krypandet för den straffande chefen...apparatmänniskans ok att bära :-
Inlägg #131: Postat: 2011-06-29 08:00:00
Per W
#124 jag menar medias story, de kollade inte fakta.
Inlägg #132: Postat: 2011-06-29 08:28:00
Leif Erlingsson
"Auktoritetsbundna människor törs inte bekräfta att 224 innan de tagit reda på ifall de kanske stöter sig med någon som har makt.  Det är exakt detta Orwell talar om i sin 1984.

CMO är inte ensam om sin metod att mobba budbäraren när budskapet blir besvärligt att bemöta.  Det är oerhört viktigt att ständigt och outtröttligt avslöja honom och hans gelikar i aktion.  Den dag 225 då är det för sent."

Dag Nilsson, Länk: sourze.se #129Som du också skriver, deras taktik MÅSTE avslöjas.  Och, vill jag tillägga, förstås och bli genomskinlig för alla!
Inlägg #133: Postat: 2011-06-29 08:35:00
Leif Erlingsson
Antingen avser Per W något både Nexa och jag missat, eller så är hans taktik som en debattsabotagestrategi att så osäkerhet om att så kan vara fallet.  Att han inte förklarar närmare tyder på det senare, men han kan ju också "bara" känna sig överlägsen.
Inlägg #134: Postat: 2011-06-29 08:47:00
Per W
#126 Jag läste inte länken eftersom fallet granskades noga redan för snart ett år sen. A H hamnade inte mellan stolarna utan samtliga långtidssjukskrivna "utsätts" för denna procedur som jag själv tycker är klumpig, men på något sätt måste ju försäkringsfall följas upp, eftersom det är en försäkring som många hävdar. Själv kallar jag det ett försäkringsliknande system, p g a dess finansiering. Ingenstans på min lönespec eller skattsedel, kan jag se min försäkringspremies storlek.
Inlägg #135: Postat: 2011-06-29 08:48:00
Per W
#133 Kom till sak, Leif E. Var har jag sakligt fel?
Inlägg #136: Postat: 2011-06-29 09:40:00
Dag Nilsson
#134 - Per W - så här ser det ut för år 2011

För år 2011 är arbetsgivaravgiften 31,42 procent.

Ålderspensionsavgift 10,21
Efterlevandepensionsavgift 1,17
Sjukförsäkringsavgift 5,02
Arbetsskadeavgift 0,68
Föräldraförsäkringsavgift 2,20
Arbetsmarknadsavgift 2,91
Allmän löneavgift 9,23
Totalt arbetsgivaravgifter 31,42

Sjuk - försäkrings - avgift är 5,02 på den anställdas bruttolön. Denna avgift betalas i själva verket av den anställde själv men det ombesörjs av anställaren. Hela det sociala skyddet enligt listan ovanför är taget ur det så kallade förhandlingsutrymmet då anställd och anställare träffar avtal. Länk: verksamt.se
Inlägg #137: Postat: 2011-06-29 09:54:00
Leif Erlingsson
Per W, du refererade inte till källa.  Men nyss googlade jag runt lite, och såg en artikel i Aftonbladet som uppenbarligen är din källa.  Du kunde ha kostat på dig att ange den som källa.  Artikeln nämner bloggningen som jag däremot läst på Nexas länk.
Inlägg #138: Postat: 2011-06-29 10:56:00
Per W
Jag har inte läst AB.
Inlägg #139: Postat: 2011-06-29 11:01:00
Per W
#134 Självklart finns denna information, men det framgår inte av skattsedel eller lönespec, där bruttolön exkl arbetsgivaravgift redovisas.
Det var min point.
Inlägg #140: Postat: 2011-06-29 11:03:00
Per W
#137 Är mina fakta felaktiga? Det är det intressanta oavsett källa.
Showing page 7 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...