Du har rätt att vara kräsen på arbetsmarknaden

Den här tråden diskuterar artikeln Borttagen artikel.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #1: Postat: 2011-06-20 15:09:00
Jan Olsson
Håller med Fröken Ann! - Nu är det nog så att det finns folk som klarar slitet i Grottekvarnen! - Samt vars fritid är något mera divergerad än vad Fröken Ann tror! - Det skall de som är "allergiska" mot arbete vara tacksamma för! - Så att dom därigenom bereds tillfälle att "förverkliga" sig själva! - På gott,eller ont! - Tror man däremot,som Fröken Ann,att fritiden är till för att dricka öl med kompisarna,då är det fara på färde! - Utbildning ger en möjlighet att få det jobb man trivs med! - Är man däremot "tappad" som liten,kanske t.o.m. med huvudet före,ja,då får de som står ut med "grottekvarnen" stå för fiolerna! - Mvh.
Inlägg #2: Postat: 2011-06-20 17:18:00
Leif-Arne Undvall
Det är ju så att man kan ha ett val, man kan se valen i olika kontexter. I stället för att ställa valet som att man kan välja att jobba eller inte jobba, så kan man välja mellan att få lön eller att inte få lön. Själv tycker jag det senare valet är det som passar min situation bäst. Får jag lön kan jag betala mina räkningar och i bästa fall få pengar över till en pilsner i ny och ne. Å andra sidan accepterar jag samtidigt att jag inte själv har full dispositionsrätt över min tid, vilket trots allt en rätt ok deal./// Haken uppstår när man saknar valet att avstå eller att inte avstå från att få lön, då de kunskaper och kompetenser man besitter inte efterfrågas av någon. Det finns många som inget hellre vill än att åtminstonde få ha ett val vad gäller att jobba eller inte jobba. Många har marginaliserats från arbetsmarknaden, flera av skäl som det inte går att göra något åt , med i en del fall kan man trots ett risigt utgångsläge ändå förändra sin situation, man kan flytta till en ort där ens kunskaper efterfrågas, skaffa sig en ny ,efterfrågad, utbildning. Det finns trots allt möjligheter till stöd och lån för detta: CSN, pendligsstöd, flyttstöd mm.
Inlägg #3: Postat: 2011-06-22 07:58:00
Per W
Visst kan man vara kräsen på arbetsmarknaden om man besitter en utbildning och kompetens eller erfarenhet som är efterfrågad, annars...tja..
Inlägg #4: Postat: 2011-06-25 17:53:00
AEVelin
Tja, vad jag menar med ett "skitjobb" är alltså inte ett jobb med kass lön eller låg status i samhället, utan ett arbete där man efter ett par månader tvingas sjukskriva sig som en följd av jobbet. En sjukskrivning räknas som en "rekommendation" av en läkare och är inte ett säkert kort för ersättning. Inte heller kan man få pengar från A-kassan eller liknande i dessa fall och det skulle förvåna mig oerhört om soc hade en mänskligare agenda.

Så i vilket fall skulle man bli utan inkomst, troligtvis under en ännu längre tid än om man faktiskt hade bytt till en trevligare arbetsplats och/eller varit mer kräsen när det gällde att hoppa på ett arbete som man vet att man inte kommer att trivas med, eller har de fysiska/psykiska förutsättningarna för att klara av.
Inlägg #5: Postat: 2011-06-25 19:29:00
Nexa
Det finns två ytterligheter. Ena är att man är så kräsen att ingenting duger. Ingen utbildning duger inget jobb duger heller. Det är denna ytterlighet som de flesta som har jobb verkar tro att de flesta som som saknar jobb tillhör. Den andra ytterligheten är att man inte är kräsen alls. Man sliter så mycket på jobbet att man blir sjuk. Man vågar inte säga ifrån om arbetsförhållandena är dåliga. Man utbildar sig så länge att man inte får "betalt" för denna utbildning ifråga om lön. Dessa människor som tillhör denna ytterlighet mår inte särskilt bra och går antagligen in i väggen.

De flesta hamnar nog någonstans emellan. Jag var farligt nära den där andra ytterligheten. Jag hade en lång utbildning, som jag inte fick något jobb inom. Min utbildning efterfrågades inte trots att mina manliga klasskamraters utbildning fungerade bra databranschen så jag valde att arbeta som lärare. Under tio år "gjorde jag rätt för mig". Jag accepterade dåliga arbetsförhållanden eftersom jag inte kunde bli fast anställd. Lönen blev också låg av samma anledning och jag utestängdes från möjligheten till löneförhandlingar. Jag var tyst och snäll och gjorde vad som efterfrågades av mig. Och det slutade med att jag gick in i väggen. Jag hade antagligen mått mycket bättre idag om jag hade varit lite mer kräsen och ställt krav.

Efter en tid som "allergisk" mot arbete läs sjukskriven och sen arbetslös så har jag nu ett arbete som ger dåligt betalt deltid, men som är så mycket bättre på många sätt. Numera vågar jag ställa krav och att vara kräsen. Jag studerar också vid sidan av för att få möjlighet till ett arbete där jag både kan vara kräsen och få bra betalt. Och ingen "grottekvarnsarbetare" behöver betala detta för mig.
Inlägg #6: Postat: 2011-06-25 20:04:00
GunnarL
5/ All heder till dig Nexa som "gjorde rätt för dig" Det skall man nämligen göra! Även om det inte är någon njutning att gå till jobbet så gör man det ändå - just för att man skall göra rätt för sig. Sen är det väl så med de flesta jobb att det finns goda dagar och onda dagar. För övrigt är jag ibland väldigt förvånad över kommentatorerna här som anser att "bidrag" i olika former är helt naturligt att ta emot. Själv har jag aldrig tagit emot fem öre i bidrag utan i stället betalat en väldig massa skatt. Något som jag inser är nödvändigt om vi vill behålla en hyfsad vård, barnomsorg och äldreomsorg, m.m. Att förverkliga sig själv är givetvis viktigt men att tro att man kan välja och vraka bland jobben är i regel orealistiskt. Jag tycker att författarinnan verkar vara en bortskämd liten tös med föga kunskap om hur ett samhälle fungerar.
Inlägg #7: Postat: 2011-06-25 20:35:00
GunnarL
6/ Jag kom på att jag ljög nyss. Jag har naturligtvis haft barnbidrag för mina barn och när jag studerade så hade jag ju studiebidrag - så lite bidragstagare har jag också varit. Dock tycker jag generellt att bidrag skall destineras till sjuka, gamla och barn - inte till människor som inte vill arbeta p.g.a. att de inte tycker att det är roligt.
Inlägg #8: Postat: 2011-06-25 20:51:00
GunnarL
5/ Nu är jag tillbaka igen med en fråga till dig Nexa. När du skriver att "mina manliga klasskamraters utbilding fungerade bra" men du själv inte fick något jobb. Berodde det på att de var män eller berodde det på att de var mer lämpade för jobbet än du? Motser ett svar. Jag tycker din uppfattning skulle vara intressant att ta del av, eftersom jag själv varit arbetsgivare och anställt både kvinnor och män.
Inlägg #9: Postat: 2011-06-25 21:08:00
Nexa
GunnarL: Jo man borde verkligen "göra rätt för sig", men i mitt fall blev det på bekostnad av min egen hälsa. Jag kommer aldrig att klara av stress på samma sätt som jag gjorde tidigare. Har fortfarande problem med närminnet och humöret. Mina arbetsförhållanden förändrades drastiskt när jag fick en ny chef och eftersom jag inte hade rätt som icke fastanställd att påverka mina arbetsförhållanden eller att vara kräsen om du så vill så resulterade det i en sjukskrivning på 6 månader. Med bättre arbetsförhållanden och rätt att säga ifrån hade jag antagligen fortfarande mått bra.

Sen beträffande bidrag. Du nämner barnbidrag. Du och jag har betalat till detta barbidrag med skatter så i den meningen är det inte ett bidrag. Likadant är det med a-kassa. Du betalar in en summa till den varje månad för att få den. Studiebidrag har visserligen en liten bidragsdel, men visst betalar du varje månad en stor summa pengar på det lån som du antagligen behövde för att studera. Att konsekvent kalla alla ingående summor för bidrag är ofta missvisande. Du kallar ju inte din lön för bidrag. Varför kalla a-kassa för det? Det är ju faktiskt dina egna pengar.
Inlägg #10: Postat: 2011-06-25 21:09:00
AEVelin
GunnarL

"Dock tycker jag generellt att bidrag skall destineras till sjuka, gamla och barn"

Exakt.
Inlägg #11: Postat: 2011-06-25 21:26:00
Nexa
GunnarL: Jag kan naturligtvis inte vara säker på att det berodde på mitt kön att jag inte fick jobb inom databranschen. Jag är en person och man kan inte dra några statistiska slutsatser på bara mitt fall, men jag kan berätta om några saker som jag har upplevt.

1 Gick en webbutvecklarutbildning på ett företag. Jag var enda tjejen och kom in på utbildningen efter arbetsprov som jag klarade av riktigt bra. Databasprogrammering var min starkaste sida och fick under utbildningen utföra de projekten i skarpt läge gentemot andra företag som krävde kunskaper inom sql. När företaget som hade utbildningen skulle anställa var jag inte ens påtänkt. De två kvinnorna som redan var anställda på företaget, en administratör och en programmerare. Administratörens arbetsuppgifter bestod bl a i att städa toaletterna och att koka kaffe. Programmeraren fick till stor del ägna sig åt administrativa sysslor.

2 Den tjänst jag har idag får min manlige kollega med bakgrund som industriarbetare fler uppgifter som kräver datakunnande än jag får efter kandidatexamen inom informatik och tio års erfarenhet som lärare inom olika dataämnen.

3 När jag nu, vid sidan om mitt nya arbete, arbetar inom mitt eget företag. Och då köparen av tjänsterna inte vet vem som ska utföra tjänsterna. Då verkar jag mer lämpad för jobbet än när jag tidigare sökte jobb.

Vem vet, kanske beror skillnaden inte på kön. Det finns kanske andra förklaringar. Hade inte tänkt att göra detta till en fråga om könsskillnader.

Poängen var att jag uppfattade det så fel eller rätt och det var en av anledningarna till at jag stannade kvar i ett yrke där jag inte mådde bra.
Inlägg #12: Postat: 2011-06-25 22:19:00
GunnarL
Tack för svaret Nexa. Jag ville bara ha en synpunkt just på det här med könstillhörigheten. Hoppas att du lyckas i din framtid och hittar en sysselsättning där du kan trivas. Du verkar ju vara på god väg och att trivas hyfsat på sitt arbete är ju oerhört viktigt. Arbetet är ju i runda tal en tredjedel av ens liv. Sen är det väl å andra sidan så att det mesta beror på en själv som person - inte huruvida man är man eller kvinna. Det är i alla fall min erfarenhet.
Inlägg #13: Postat: 2011-06-25 22:22:00
GunnarL
10/ Så bra AEVelin, Då är vi fullständigt överens.
Inlägg #14: Postat: 2011-06-25 22:35:00
GunnarL
11/ Nexa, jag skall tillägga att jag är relativt gammal - närmare bestämt 63 år - så jag vet ju inte hur det är på arbetsplatser som domineras av unga män. Men i den företagarvärld där jag levt, gjorde vi ingen skillnad mellan män och kvinnor. Om vi gjorde det, så var det nog så, att vi prioriterade kvinnliga sökande - det var i den tekniska konsultbranschen som var väldigt mansdominerad och vi ville gärna ha in fler kvinnor.
Inlägg #15: Postat: 2011-06-25 22:48:00
Nexa
GunnarL: Jag misstänker, som du nog också gör, att det är stor skillnad på arbetsplatser som domineras av unga män än andra arbetsplatser. Och som domineras av kvinnor också naturligtvis. Den arbetsplats jag refererade till i punkt ett dominerades verkligen av unga men. Under vissa lektioner vi hade verkade lärarna t ex glömma bort att jag satt där och ägnade sig åt könsdiskriminerande skämt. Är nöjd med de kunskaper jag fick där dock. Har stor nytta av dem i mitt nystartade företag.

Exemplet i punkt två. Jag har en kvinnlig chef, som visserligen är gift, men är fånigt förtjust i min manliga kollega, vilket kan spela in i fördelningen av arbetsuppgifter;.
Inlägg #16: Postat: 2011-06-25 22:53:00
Anarkist
10 AEVelin: GunnarL "Dock tycker jag generellt att bidrag skall destineras till sjuka, gamla och barn" Exakt!
Jaha, så förtyckta kvinnor, genusvetenskap, tjänstebilssektorn och Svenska kyrkan skall då inte få några bidrag alls? Inskränkt tycker jag!
Inlägg #17: Postat: 2011-06-25 22:58:00
GunnarL
15/ Jag önskar dig lycka till med ditt företag Nexa! Att din kvinnliga chef inte är att lita på befäster bara min väl ingrodda fördom att fruntimmer inte är att lita på förutom min hustru förstås. Du får ha det bra och tack för samtalet - för nu skall gubben syssla med lite annat. Jag glömde säga att jag önskar dig en glad midsommar! Livet är i allra högsta grad värt att leva.
Inlägg #18: Postat: 2011-06-25 23:04:00
Nexa
Tack för ett givande samtal och glad midsommar till dig med. :
Inlägg #19: Postat: 2011-06-25 23:06:00
GunnarL
16/ Ok Anarkisten - släng några miljoner på genusvetenskapen då. Alltid retar det någon...Svenska kyrkan får inga bidrag - den är självförsörjande genom 7 millioner människors medlemsavgifter. De förtryckta kvinnorna finns inte - fråga Jocke S-43!
Inlägg #20: Postat: 2011-06-25 23:09:00
GunnarL
18/ Tack själv Nexa - jag tyckte också att det var ett bra samtal.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...