Rapportera inlägg

Valt inlägg:

GunnarL: Jag kan naturligtvis inte vara säker på att det berodde på mitt kön att jag inte fick jobb inom databranschen. Jag är en person och man kan inte dra några statistiska slutsatser på bara mitt fall, men jag kan berätta om några saker som jag har upplevt. 1 Gick en webbutvecklarutbildning på ett företag. Jag var enda tjejen och kom in på utbildningen efter arbetsprov som jag klarade av riktigt bra. Databasprogrammering var min starkaste sida och fick under utbildningen utföra de projekten i skarpt läge gentemot andra företag som krävde kunskaper inom sql. När företaget som hade utbildningen skulle anställa var jag inte ens påtänkt. De två kvinnorna som redan var anställda på företaget, en administratör och en programmerare. Administratörens arbetsuppgifter bestod bl a i att städa toaletterna och att koka kaffe. Programmeraren fick till stor del ägna sig åt administrativa sysslor. 2 Den tjänst jag har idag får min manlige kollega med bakgrund som industriarbetare fler uppgifter som kräver datakunnande än jag får efter kandidatexamen inom informatik och tio års erfarenhet som lärare inom olika dataämnen. 3 När jag nu, vid sidan om mitt nya arbete, arbetar inom mitt eget företag. Och då köparen av tjänsterna inte vet vem som ska utföra tjänsterna. Då verkar jag mer lämpad för jobbet än när jag tidigare sökte jobb. Vem vet, kanske beror skillnaden inte på kön. Det finns kanske andra förklaringar. Hade inte tänkt att göra detta till en fråga om könsskillnader. Poängen var att jag uppfattade det så fel eller rätt och det var en av anledningarna till at jag stannade kvar i ett yrke där jag inte mådde bra.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?