| Inlägg #121: Postat: 2011-06-19 23:56:00 | |
|
Aguirre |
GunnarL..vad är det för dåligt med syftet att vara "världsförbättrare" ? skall man vara världsförsämrare ? ...det finns det väl ändå för många av ? I övrigt är jag helt enig med LeifE i frågan om mobbing...syftet är för det mesta att p.g.a. eget dåligt samvete, för att man inte gör nåt positivt själv, ta ner de andra som försöker...det är ok om du inte gillar Leifs sätt att förbättra världen...eller mitt...men var konstruktiv då, och inte bara be oss sälla oss till skaran av blasefolket...försök i alla fall :-
|
| Inlägg #122: Postat: 2011-06-20 09:05:00 | |
|
Leif Erlingsson |
En sak till vem som helst kan tänka,Som jag förut nämnt Länk: sourze.se , i Issue 8.04 Apr 2000 av WIRED Magazine läser vi till oss att ett av de största hoten mot mänskligheten i maktens ögon skulle vara kunskap, "knowledge-enabled mass destruction KMD".Därför är rädsloparadigmets maktelitens högsta prioritet att förhindra kunskap och vår förmåga att dra egna slutsatser.Därför ska vi förvänta att de utsänder agenter i alla sammanhang där människor börjar kunna tänka själva, för att skrämma tillbaka oss in i "fållan", "mot mitten av hagen", genom att utnämna de som utgör exempel på hur vi enkelt kan dra egna slutsatser till löjliga och misslyckade figurer. Så som GunnarL t.ex. gör i denna tråd, se ex. "Din överlägsna attityd - trots att du i grunden är komplett oduglig - är faktiskt smått äcklig!" i #117 Länk: sourze.se o.s.v..Man spelar alltså på människors rädsla för utstötning, för att förhindra detta "farliga", att vi blir såsom gudar. Vilket är vår verkliga arvedel, allihop!Således är frågan för oss alla, Kärlek eller Rädsla? Alla kan tänka så långt.Men det kräver mod att våga sticka ut. Så frågan är hur många som vågar?
|
| Inlägg #123: Postat: 2011-06-20 11:58:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Mobbingen syftar för övrigt till att skrämma bort seriösa människor från att diskutera. Det är mobbarna, inte oss som mobbas, som är skyldiga. Se på alla som skrivit om angelägna ämnen men blir bortmobbade och tystade. Så nog är mobbingen effektiv för att få folk att hålla käft, att inte tala om de ämnen som vi måste tala om om vi vill leva. Och mänsklighetens överlevnad anser jag själv vara det enda viktiga just nu. Så länge vi lever här på jorden. Det är kring det ämnet allt jag skriver här e.g. kretsar, trots att min metod naturligtvis kan vara svår att förstå för den som inte lever inne i mitt medvetande. :
|
| Inlägg #124: Postat: 2011-06-20 12:53:00 | |
|
Jocke S-43 |
123 Leif E: "Mobbingen syftar för övrigt till att skrämma bort seriösa människor från att diskutera. Det är mobbarna, inte oss som mobbas, som är skyldiga. Se på alla som skrivit om angelägna ämnen men blir bortmobbade och tystade. Så nog är mobbingen effektiv för att få folk att hålla käft...osv"
Precis, just så är det! Och som drabbar mig i debatten om skolan, ingen saklighet, bara personangrepp från tre andra! Men vad gör Leif E då, jo han hoppar hux flux in i debatten, för att hjälpa till med saklighet? Nej för att fegt stödja de tre i deras mobbingförsök. Så här, genom att nedvärdera mig. Leif E: "Instämmer, Jocke är anonym. En mössa, en nacke, och en bunke texter. Men inte en människa." inlägg 46 Att Leif E är mäkta nöjd med dig själv och svänger sig med lösa "sanningar" är en sak, men jag trodde ändå du hade lite ideal och moral. Men icke! du visade dig här besitta den sämsta sortens dubbelmoral Leif E! Verkligen sorgligt Men då vet jag det. |
| Inlägg #125: Postat: 2011-06-20 13:09:00 | |
|
Aguirre |
Jocke..skilj på mobbing..och kritik av nån som ständigt tjatar om anonymitet och kön...det finns substans i den synpunkten
...att vara en äcklig världsförbättrare...saknar substans |
| Inlägg #126: Postat: 2011-06-20 15:15:00 | |
|
CMO |
Leif E har bidragit med alldeles tillräckligt mycket ”substans”, själv alltifrån de mest grava antisemitiska mytspridandet, till hans tvångsmässiga länkspammande. Att ”skrämma bort” Leif E från Sourze kanske inte förbättrar världen särskilt mycket men det skulle förbättra Sourze. Avsevärt.
|
| Inlägg #127: Postat: 2011-06-20 15:53:00 | |
|
Jocke S-43 |
125 "Kritik" oj, oj! Skall återkomma med ett par citat senare, som visar den nästan total avsaknaden av kunskap och förmåga till att ens försöka hålla sig till saken och verkligheten! Med panisk rädsla för vissa frågor och med "anarkistiska cencurbehov", en fullkomligt logisk paradox just där.
|
| Inlägg #128: Postat: 2011-06-20 23:26:00 | |
|
GunnarL |
121/ Det är attityden Aguirre! Attityden! "Jag vet bättre än den gråa massan som inte förstår någonting." "Jag har sett sanningen medan den gråa massan av människor inte ser den." "Jag skall upplysa massorna eftersom det är endast jag som egentligen ser ljuset.", osv. osv. Det är attityden - den självgoda, självuppblåsta attityden jag angriper. För det är just det - ingen efterfrågar dessa tjänster, åsikter eller länkar - de flesta av oss är fullt kapabla att tänka själva. Ingen eterfrågar "världsförbättrarens" visdom. Efterfrågan finns bara i hans egen fantasi.
|
| Inlägg #129: Postat: 2011-06-20 23:29:00 | |
|
GunnarL |
Så är det! Och jag ser att "efterfrågar" tyvärr blev "eterfrågar", vilket härmed rättas.
|
| Inlägg #130: Postat: 2011-06-20 23:55:00 | |
|
Aguirre |
GunnarL...uppblåsning är inget kul, men jag ser mest engagemang...kanske är det det du ser som uppblåst ?...men jag är glad att Leif skriver...kanske läser jag inte allt...tittar inte på alla länkar..men en del är väldigt bra...Hade han inte haft det omfång och processförmåga han har hade jag ju inte vetat..och inte kunnat efterfråga det jag tycker är bra...GunnarL...vi vill väl inte bara ha inlägg som vi efterfrågar ?...Hur skulle det se ut :-
|
| Inlägg #131: Postat: 2011-06-21 07:39:00 | |
|
Bizarro |
128/ "Det är attityden Aguirre! Attityden!" Ja! Komma här och komma! Åt envar sitt eget helvete!
|
| Inlägg #132: Postat: 2011-06-21 12:43:00 | |
|
AEVelin |
Jag orkade inte läsa hela tråden, så nu skriver jag bara vad jag tänker om själva artikeln.
En gång var jag på en föreläsning om psykiska problem, där föreläsaren framställde ECT som något väldigt positivt.Den övriga publiken verkade vara av samma åsikt, inkl. anhöriga till patienter som blivit utsatta för detta. ECT kan säkert vara en nödvändig behandling i vissa svåra fall av psykoser, men enbart för att bryta tillståndet för att sedan fortsätta med ev. medicin efteråt. Jag tycker någon i början av tråden tog upp en viktig poäng i frågan vad händer om någon inte får sin behandling? För det kan ju faktiskt också leda till enorma skador om det är allvarligt. tex vid långa psykoser då medicinen inte biter, då. Däremot undrar jag på vilket sätt en patient kan utsättas för detta mot sin och de anhörigas vilja? Antar att någon slags omyndighetsförklaring måste ha skett i så fall? Och i vilka andra fall än psykotiska tillstånd brukar ECT används som behandling? I vilka fall används det på barn nuförtiden? Någon som vet detta? Tacksam för svar! |
| Inlägg #133: Postat: 2011-06-21 21:09:00 | |
|
Leif Erlingsson |
GunnarL, ibeoDesign har skapat denna Gåva till dig, efter att ha tagit del av de senaste dygnens Sourze-käbbel: Länk: freedom.lege.net
|
| Inlägg #134: Postat: 2011-06-21 22:15:00 | |
|
GunnarL |
133/ Ha,ha,ha.....Den var fin! Jag tackar och bugar!
|
| Inlägg #135: Postat: 2011-06-21 22:58:00 | |
|
Hans Johansson |
Tiderna har förändrats och traditionen med att gå i Kyrkan och läsa Bibeln har nästan helt försvunnit.Idag ser många tillbaks på den roll Kyrkan spelade i samhället med ett hånflin.Nåväl rätt eller fel,poängen är att man vågade bejaka "sin själ" och man sökte efter någon djupare mening i tillvaron.Om man nu behöver "ladda" batterierna och en välartikulerad Läkare föreslår Ect-behandling för en desperat patient,är det ju inte så konstigt att falla för frestelsen för alla vill ju "må bra"! När ex ett fordon inte startar byter man batteriet eller generatorn för utan ström d.v.s energi fungerar ej bilen.Vi människor blir ibland utan energi och Psykiatrins "lösning" är ström,mmmhhh det är en viss skillnad mellan fordon och människor tror jag bestämt här!Riskerna med Ect-behandlingar står alltså inte i proportion till den eventuellt "välgörande" effekten.Det var egentligen inte bättre förr med Kyrkans dominans, men låt oss reformera Psykiatrin och inse att vi har med människor att göra inte med maskiner,som går på ström!!!
|
| Inlägg #136: Postat: 2011-06-22 08:59:00 | |
|
AEVelin |
Hans: Bra skrivet, tycker jag! Läkare kan vrida och vända på det mesta, tycker jag. Och är man en människa som mår dåligt så är man nog extra mottaglig för den typen av lurendrejeri.
Jag vet inte hur mycket du känner till om hjärnans funktioner i samband med psykiska störningar som exempelvis vad som händer i hjärnan när en människa drabbas av en grav manisk psykos. I princip kan man säga att effekterna har ungefär samma påverkan som om man skulle vara hög dygnet runt i några veckor. Som du förstår är det inte speciellt nyttigt och kan orsaka rejäla, permanenta skador det också. Så i dessa fall tycker jag att ECT-behandling kan vara ett sista alternativ, när annat inte visar sig fungera. Fast inte i något annat fall, därav mina frågor på slutet. |
| Inlägg #137: Postat: 2011-06-22 11:19:00 | |
|
Peter U Larsson |
Det är kanske en bra idé att hålla sig till sakfrågan, eller? Själv förstår jag inte mycket av det interna tjafset.
Angående elchocksbehandlingarna så vill jag hänvisa till artikeln och mina tidigare kommentarer. Elchocker ges i Sverige under tvång, till barn, till gravida och till äldre. Jag har ett flertal gånger stött på Socialstyrelsen för att få korrekt statistik angående dessa, men förgäves. När man ger elchocker till barn är en bra fråga som jag kanske får ställa till Socialstyrelsen. Socialstyrelsen har inte en korrekt uppföljning kring ECT i Sverige och vet inte ens hur många som ges varje år. De vet absolut inte någonting om de långsiktiga verkningarna från elchocker. Nu har jag dock blivit lovad att snart få statistik från 2010 av Socialstyrelsen. Enligt KMR så ges ca 60 000 elchocker om året i Sverige och absolut inte bara till djupa depressioner eller vid akuta psykoser. De verkar ges till var och varannan patient som har lite problem. Rent vetenskapligt och funktionsmässigt så finns det inget som skiljer en elchocksbehandling från ett slag i huvudet med en klubba. Man får samma chock och hjärnskada. Elchocken är naturligtvis "smidigare" och ser bättre ut men effekten är densamma. Läs om ursprunget till elchocker på ett grisslakteri här: Länk: elchocker.se Jag anser att det finns alternativ metoder som skall lyftas fram och satsas på. Istället för att man slår folk i huvudet och hoppas att de skall glömma sina problem. Men man måste då lyfta fram och satsa på dessa alternativa behandlingar. Psykiatrin är nu helt fast i sina hundratals olika diagnoser, psykpiller och elchocker. Snart kommer de väl att återlansera lobotomin som en mirakelmetod! Nej, fram för en medmänsklig vård med människan i centrum. En vård som inte bygger på diagnoser, piller eller elchocker. |
| Inlägg #138: Postat: 2011-07-17 10:32:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Råkade läsa igenom tråden från #117 Länk: sourze.se på nytt. Har något att tillägga till GunnarL, utöver det redan sagda. Du hakade upp dig på att jag tycker mig förstå vissa saker bättre än många andra. Själv vet jag med mig att jag i många år intensivt har undersökt de ämnen jag anser mig veta något om. Tycker du att någon som intensivt har undersökt ett ämne har rätt att tänka att den förstår något om ämnet, att den kanske förstår mer än den som inte har undersökt ämnet, som inte har haft kontakt med insatta personer o.s.v..?
|
| Inlägg #139: Postat: 2011-07-17 11:19:00 | |
|
Tomasz Striner |
I denna långa tråd saknas mycket av den forskningsbaserade tvesyn som ECT bör diskuteras mot. ECT har i vetenskapen visat sig ha både för och nackdelar.
Jag har nämnt det förut och vill påpeka det en gång till. Att scientologykyrkans företrädare se inlägg #137 mfl med sin minst sagt nedsvärtade bakgrund uttalar sig om ECT är ngt som bör tas med ett berg av salt. För även om ECT har många nackdelar så är scientologerna ett fenomen som bör ses med den misstänksamhet som en sådan sekt förtjänar. |
| Inlägg #140: Postat: 2011-07-17 11:23:00 | |
|
Jocke S-43 |
138 Hmm...Tja, ingen har väl som denne person mera tvärsäkert uttalat sig om andras förståndsgåvor, fast också ofta reviderande, och inklusive då om sin egen begåvningsreserv! Likaså beträffande åsikterna i sakfrågor, där frågan är vilken fot personen kan tänkas stå på, vid dagens eller kvällens insteg på sourze? Det må sedan gälla feminism, islam, de svarta i Amerika, barnuppfostran, partnervåld eller vad som, dagsformen verkar avgöra ståndpunkten! Det är liksom John Polman en gång sa om det svenska sommarvädret, "varierande"! Och när vi ändå släppt ut detta väder om den förres inställning, vilken alltså tycks vara: "Det är väl dumt att inte vända kappan, efter det håll som vinden blåser"?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.