Inlägg #61: Postat: 2011-06-10 18:40:00
|
Lena Olsson |
Pillren är kemisk lobotomering och orsakat mycke tragiska händelser, självmord,och andra sjuka handlingar. Mentalsjukhusen botar ingen. Kärlek, omtanke nära varaktiga relationer däremot, ja.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2011-06-10 19:16:00
|
Tomasz Striner |
Inlägg # 60 Det hade varit bra om du hade berättat vem som står bakom dina uppgifter om elchockterapi: Scientology-rörelsen. Då hade man fått mer kött på benen när det gäller deras vederhäftighet.
Till alla andra som resonerat kring ECT som behandlingsmetod. Läs på och lär er mer innan ni uttalar er. ECT har sina fördelar men ska alltid ses mot bakgrund av sina risker. För vissa er den en bra hjälp. Dock måste den som tar ECT alltid få besked om behandlingens för och nackdelar. Det senare har tyvärr varit dolt i Sverige, vilket kan ha lett till att ECT blivit mycket mer använt idag än tidigare.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2011-06-10 19:37:00
|
Aguirre |
Tomasz " Scientology-rörelsen. Då hade man fått mer kött på benen när det gäller deras vederhäftighet. " ...scientologerna..de arma satarna är mot droger, och har en del vettiga intressen också...ETC kritiken minskas inte av att scientologerna håller med.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2011-06-10 19:44:00
|
Peter U Larsson |
Problemen kring elchockerna i Sverige kan inte nonchaleras!
På denna hemsida finns samlat en massa vittnesmål kring skadorna från ECT: Länk: elchocker.se
Här finns vetenskapliga uppgifter som inte ens den mest osakliga kritiker kan vifta bort: Länk: elchocker.se
Här finns även vittnesmål från skadade, anhöriga och sjuksköterskor som borde beröra de flesta: Länk: elchocker.se
Media med Uppdrag Granskning i spetsen har rapporterat stort om dessa problem de senaste åren: Länk: elchocker.se
-----------------------------------------
Detta mail fick jag idag från en drabbad:
Insjuknade år 2000.Har sen dess varit oförmögen att arbeta. Mellan år 2002-2007 har jag fått 99 ect behandlingar. Har efter denna tortyr behandling tappat bort allt minne.Min fru säger att jag har en 3 årigs hjärna. Allt min fru och andra säger glömmer jag bort så vi får köra med lappsystem på vad jag ska göra. Känns som att gå i en vacumbubbla.
Denna skrivelse fick jag precis infrån Socialstyrsen:
Hej Peter!
Socialstyrelsen har tagit djupt intryck av de många rapporter om svåra biverkningar av ECT som på senare år kommit myndigheten till del, i vissa fall via dina sammanställningar.
Socialstyrelsen har en pågående tillsyn för att få kunskap om sjukvårdens rutiner vid ECT för att säkerställa patientsäkerheten. Tillsynsavdelningen kommer inom kort att diskutera din information och dess betydelse för kommande granskningsarbete.
Problemen kring elchockerna i Sverige kan inte nonchaleras!
Länk: elchocker.se
|
|
Inlägg #65: Postat: 2011-06-10 20:18:00
|
MOB_i_L på Twitter |
Relativt goda nyheter från Socialstyrelsen om att de tagit intryck av dina sammanställningar av skador p.g.a. ECT. Jag mailbombade samtliga IT-tekniker och webbdesigners på SoS för några veckor sedan och det kanske också gav resultat. Idén var att kontakta personer med ett visst garanterat logiskt tänkande för att lyfta frågan vid fikaborden och få dem att ta sitt personliga ansvar för att en behandling som ECT, helt baserad på vidskepelse, fortfarande pågår. E-brevet hade titeln: "Vad tycker ni på Socialstyrelsen om frivillig ECT och tvångs-ECT?".
|
|
Inlägg #66: Postat: 2011-06-10 20:23:00
|
Peter U Larsson |
Svar till # 65
Mycket bra! Tack för din insats!
Det är verkligen vansinne att elchocker kan ges under tvång i Sverige 2011. Det är sant. Tusentals elchocker ges under tvång varje år i Sverige!
|
|
Inlägg #67: Postat: 2011-06-10 20:36:00
|
beobachter |
Elchocker är omoderna, felriktade som terapi, icke fungerande och i grunden barbariska. En person i kris känslomässigt behöver ges somatiskt stödjande insatser - inte nedbrytande och skadliga. I detta avseende behandlas människan grymmare än djuren.
Ett nyligen avslutat rättsfall fokuserade på frågan att det är förbjudet och oetiskt att använda elström för att "pigga upp" eller bli herre över travhästar.
|
|
Inlägg #68: Postat: 2011-06-10 20:46:00
|
beobachter |
Min kollega fick elchocker för cirka 2 år sedan. En lång yrkeskarriär som bl a chef inom det offentliga blev ödelagd;: minnet minskade och medförde klara problem att fullgöra uppgifterna. Han var tvungen att sluta "tvångs"-pensionerad.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2011-06-10 20:52:00
|
Peter U Larsson |
Svar till #68. Verkligen hemskt att höra! Det finns massor av liknande vittnesmål. Be honom att kontakta mig så kan jag hjälpa honom att anmäla det hela.
|
|
Inlägg #70: Postat: 2011-06-10 21:16:00
|
MOB_i_L på Twitter |
Problemet för alla ECT-psykiatrer här som försöker skönmåla ECT är att ECT nästan alltid dödar relativt stora mängder oersättliga nervceller i hjärnans hjärnbark enligt kurslitteraturen på läkarprogrammet "Neuroscience" av Purves et al. Skador på hjärnbarken leder till sämre problemlösningsförmåga, sämre spatial förmåga, lägre social kompetens, sämre förmåga att planera m.m. Enligt referenserna till artikeln om ECT i engelska Wikipedia dödas så stora delar av hippocampus och även om den försöker reparera sig med nervcellsdelning endast möjligt i hippocampus så återhämtar den sig aldrig helt från hjärnskadan. Dessutom kan ECT orsaka stroke.
De förutsagda skadorna enligt djurförsök och teorier sammanfaller med det ECT-patienterna rapporterar.
ECT har kanske samma uppiggande effekt som en kopp kaffe, men en kopp kaffe är betydligt skonsammare för hjärnan och leder inte till några allvarliga biverkningar.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2011-06-10 22:55:00
|
CMO |
#68 Diagnosen som ledde till behandlingen medförde förstås inga problem för honom ....
|
|
Inlägg #72: Postat: 2011-06-10 23:09:00
|
Aguirre |
CMO...har du en diagnos behöver du inte ett problem till, med elchocker...då blir det två problem.Men du kanske inte minns hur du var innan "behandlingen" ?
|
|
Inlägg #73: Postat: 2011-06-10 23:30:00
|
CMO |
|
|
Inlägg #74: Postat: 2011-06-10 23:42:00
|
Aguirre |
Nä...men dom sa att köldchocker var bra också..insulinchocker också...lobotomi även det...hade dessa vetenskapliga psykiatriker funnits på 1800-talet hade de förespråkat hysteropress en typ växtpress som placerades hårt på hysteriska kvinnor för att hindra livmodern att vandra och orsaka hysteri hysteroslivmoder...psykiatrins patienter har alltid varit föremål för välmenande övergrepp från folk med en mekanistisk människosyn.Mayokliniken är väl toppen av det psykotekniska eländet.
|
|
Inlägg #75: Postat: 2011-06-10 23:51:00
|
CMO |
#74 De andra metoderna du nämner har övergivits, men ECT har överlevt. Vad säger det dig? Är det pga lobbing från elkratftsindustrin kanske? Mayo kliniken är förmodligen världens mest välrenommerade sjukhus. Icke-vinstdrivande dessutom, det gillar du väl?
|
|
Inlägg #76: Postat: 2011-06-10 23:55:00
|
Aguirre |
"Lobotomy took America and some other countries by storm. They were performed in a wide scale in the 40s, because the mental asylums were brimming over with cases after the Second World War. Between 1939 and 1951, more than 18,000 lobotomies were performed in the United States, and tens of thousands more in other countries. It was widely abused as a method to control undesirable behavior, Länk: cerebromente.org.br sen slutade man med det..serru CMO..men då var det hightech och god vetenskap och den tidens CMO:er försvarade det fanatiskt. Inte mycket har ändrats..men nu går det med el.
|
|
Inlägg #77: Postat: 2011-06-10 23:58:00
|
Aguirre |
Men jag tycker definitivt att du skall söka till Mayo kliniken...ett par behandlingar och du skulle se annorlunda på utveckling
|
|
Inlägg #78: Postat: 2011-06-11 00:07:00
|
CMO |
#76 Jo jag känner till lobotomi-historien NPR har gjort fascinerade dokumentärer om "is-piks lobotimierna". ECT lanserades ungefär samtidigt som lobotomin, lobotomierna försvann dock efter ett tag just pga av att den gjorde mycket mer skada än nytta, liksom många andra behandlingar och mediciner försvunnit genom åren. De metoder som överlevt i 60-70 år har förmodligen en plats inom hälsovården.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2011-06-11 00:35:00
|
Aguirre |
Javisst...Flogistonteorin...var ju top noch sciense i ca...70år...sen blev den stollig...och ersattes den av högst vetenskapliga Caloricteorin...som också var top noch sciense i dekader sen blev den stollig...sen kom termodynamiken och Carnot-Clausius...som var verkligen sann och top noch sciense...nu är den teorin också i svår gungning...men det har hela tiden funnits CMO:er som hävdat att alla tre teorierna var jättesanna....och att alla som inte fattade vetenskapen var stolliga. Det kan man ju leva med att vetenskapsfanatiker utan filosofiskt djup tror på allt som de matas med i varje tid...men inte när det gäller att exprimentera på utsatta människor...då får man lugna sig lite...och t.o.m. CMO:erna får sluta vara cheerleaders för allt som råkar vara trend inom den heliga vetenskapen.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2011-06-11 20:38:00
|
CMO |
#79 Vetenskapliga teorier är alltid "modeller" av verkligheten till skillnad från "exakta" beskrivningar av verkligheten. Naturligtvis använder vi oss av de bästa modeller vi har till handa vid en given historisk tidpunkt och en modell kan överleva länge innan den blir ersatt av en bättre modell. För att den ska överleva beror på hur väl den stämmer med observationer. En imperfekt modell är bättre än ingen modell alls och är ofta en förutsättning för nästa förfinade modell. Det vore naturligtvis fullständigt barockt att förkasta den moderna termodynamikens teorier bara för att man misstänker att de en gång kommer att ersättas av andra teorier. Lika barockt vore det naturligtvis att överge behandlingsmetoder som hjälper patienter idag pga misstanken att de kommer att ersättas av något bättre i framtiden.
|
|