Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag orkade inte läsa hela tråden, så nu skriver jag bara vad jag tänker om själva artikeln. En gång var jag på en föreläsning om psykiska problem, där föreläsaren framställde ECT som något väldigt positivt.Den övriga publiken verkade vara av samma åsikt, inkl. anhöriga till patienter som blivit utsatta för detta. ECT kan säkert vara en nödvändig behandling i vissa svåra fall av psykoser, men enbart för att bryta tillståndet för att sedan fortsätta med ev. medicin efteråt. Jag tycker någon i början av tråden tog upp en viktig poäng i frågan vad händer om någon inte får sin behandling? För det kan ju faktiskt också leda till enorma skador om det är allvarligt. tex vid långa psykoser då medicinen inte biter, då. Däremot undrar jag på vilket sätt en patient kan utsättas för detta mot sin och de anhörigas vilja? Antar att någon slags omyndighetsförklaring måste ha skett i så fall? Och i vilka andra fall än psykotiska tillstånd brukar ECT används som behandling? I vilka fall används det på barn nuförtiden? Någon som vet detta? Tacksam för svar!

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?