Inlägg #1: Postat: 2011-05-24 14:42:00 | |
Leif-Arne Undvall |
Man får hoppas att artikelförfattaren inte kommer i närheten av att ge medmänniskor ekonomisk rådgivning, dessa råd skulle under vissa omständigheter vara tämligen ansvarslösa. Det ena postulatet som ställs upp är att fastigheter alltid stiger i värde, så är det inte riktigt. Det andra är att vinst på värdestegring av fastigheter inte beskattas, det gör den, reavinster vid försäljning av fastigheter beskattas med 22 . Läget på fastighetsmarknaden just nå är faktiskt rätt osäkert. Mitt råd: -Köp inget om du inte kommer att ha råd med en ränta på ca 7-8 , låna inte till kontantinsatsen med blancolån.
|
Inlägg #2: Postat: 2011-05-24 14:54:00 | |
erobwen |
Visst skulle detta ha kunnat nyanseras bättre, och det är bra att du påpekar detta. Vid en allmän bostadsbubbla så är det ju uppenbart att priserna går ner.
Men uppenbarligen är det många med mig som ändå kommer fram till samma huvudsakliga slutsats, nämligen att dagens system gynnar de som äger sin bostad i väldigt hög utsträckning jämfört med den som är hyresgäst. Speciellt sett över tid. Den risk som bostadsägare tar kan inte motivera det miljonregn i form av inflation och infrastruktursatsningar som bostadsägare hela tiden får ta del av. För den som är intresserad av att läsa mer om detta rekommenderar jag vår Facebook grupp för landskatt: Länk: facebook.com |
Inlägg #3: Postat: 2011-05-24 14:56:00 | |
cutter |
Det en förlorar på karusellen "tjänar" nån annan in på gunghästarna. Hela systemet bygger på att det finns förlorare att ta från när en del berikar sig. Sjukt system..
|
Inlägg #4: Postat: 2011-05-24 15:17:00 | |
Leif-Arne Undvall |
#2 Att de som äger sin bostad skulle gynnas vs de som inte äger sin bostad är en grov förenkling. Att hyra har flera fördelar, du kan lätt bryta upp och flytta om situationen påkallar detta, jämför med de som äger sin bostad i områden där det blir svårt om jobb. Du tar som hyresgäst ingen risk om något går sönder, du behöver inte ta något ansvar för underhåll med mera. Att äga sin bostad är en investering, en investering kan ge ett positivt resultat men är förknippat med risker. Att vissa bostäder drar iväg i pris är även ett slags kvitto på vad människor värderar vid sin bostad,: sjöläge, centralt,område osv. Man kan tycka vad man vill om detta, men antigen så får medborgarna själva värdera vad olika egenskaper är värda, eller så går någon politruk det.
|
Inlägg #5: Postat: 2011-05-24 15:31:00 | |
Tomasz Striner |
Att äga sin bostad är idag lika med att ha en bostad. Så fungerar bostadsmarknaden i stora delar av landet. Den som inga pengar har eller kan låna han får betala svart för en hyreslägenhet. Det är det huvudsakliga problemet för alla som vill ha någonstans att bo. När det kommer till att göra pengar på boendet så har inte artikelförfattaren förstått vad ordet bostadsbubbla betyder.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-05-24 17:57:00 | |
erobwen |
Bostadsägande är förknippat med risker ungefär på samma sätt som kriminalitet är förknippat med risker. En person som rånar en bank riskerar att hamna i fängelse ja, men detta är inget hedervärt risktagande, och egentligen ingenting som förtjänar en belöning. Om man får säga något så är väl bostadsbubblorna snarast den enda faktorn som skapar rättvisa på bostadsmarknaden. Bostadsbubblorna är det som rensar upp bland alla medkorrupta. Men samtidigt, detta är ingen direkt tröst. För som jag antyder i början av artikeln så har de flesta människor inte själva valt att spela med i det här spelet. De är i princip tvingade att spela med i bostadsracet för att inte själva hamna i bakvattnet och se sina egna tillgångar sugas upp av den bostadsägande samhälls-klassen.
|
Inlägg #7: Postat: 2011-05-24 18:40:00 | |
Dag Nilsson |
En man ur folket bryter mot lagen och rånar en bank. En annan man ur folket följer lagen och startar en bank och rånar folket. --- Till det övriga som Robert skriver här vill jag lägga det faktum att pengar skapas genom skuldsättning. Knappast något torde vara så gynnsamt för banker som att verkar för en skenvärdestegring på bostäder finansierad genom ökad kreditgivning. --- De som framför andra betalar de "gratisboendes" lyckodagar är deras barn och barnbarn. Ty det är dessa som måste skuldsätta sig alldeles ohyggligt för att har råd att köpa de bostäder som stigit så i marknadsvärde. Den absoluta vinnaren är - här som alltid - bankernas ägare! Hur mycket har utlåningen till bostäder i t.ex. Stor-Stockholm ökat på 40 år? 20ggr?
|
Inlägg #8: Postat: 2011-05-24 19:40:00 | |
Aguirre |
Dag har rätt...folk behöver bostad och marknaden har bestämt formerna...Privatekonomiskt på kort sikt lyssnar man på Undvall..Samhällsekonomiskt på längre sikt lyssnar man på Dag. Ni kompletterar varann fint :-
|
Inlägg #9: Postat: 2011-05-24 19:45:00 | |
Tomasz Striner |
Kommer ihåg då bostadsbubblan brast i början av 1990-talet. Bodde i Malmö och lärde känna folk som köpt sig en lägenhet nära Möllevångstorget. Vanliga knegare som betalat 200 000 kr för att få bo där det händer lite kul grejer och det är inne att bo. Killar som passerat 20 års åldern och fått sitt första jobb.. När krisen kom tvingades de av banken att realisera sina lån eftersom de inte kunde betala av på dem. Det gick inte att betala av på lånen när de samtidigt blivit arbetslösa. Återstod endast att lämna in nyckeln till sitt boende i den nyköpta lägenhetens brevlåda och låta banken ta bostaden. Själva stod dem nu med lån på 200 000 kr och ingenstans att bo. För dem som hade köpte en villa då bostadsbubblan sprack rörde det sig om över miljonen i förlust, minst. De lever fortfarande på existensminumum och söker skuldsanering utan framgång. VAR I BESTÅR DERAS RISKTAGANDE OCH VAR ÄR RÄTTVISAN PÅ BOSTADSMARKNADEN I DERAS FALL? VARFÖR SKA DE SES SOM MEDKORRUPTA? Observera att 1990-talets bostadskris lätt kan bli 2010-talets, allt är bara en fråga om "rätt" förutsättningar,,,
|
Inlägg #10: Postat: 2011-05-24 19:48:00 | |
Tomasz Striner |
PS. Till saken ska läggas att bostaden de köpt för 200 000 kr i fastighetskrisens spår blivit värd en fjärdedel av detta belopp.
|
Inlägg #11: Postat: 2011-05-24 19:56:00 | |
Aguirre |
Under den bostadskrisen betalade jag 12,5 ränta i 5 år i onödan för att min bankrådgivare ansåg att jag gjorde klokt i att binda...sen föll räntan som en sten :- En bankkunds risktagande börjar när han går in genom dörren, såvida han inte går in på banken JAK...den enda bank vi behöver egentligen.
|
Inlägg #12: Postat: 2011-05-24 20:08:00 | |
Dag Nilsson |
#9 - Tomaz, det du skriver här motsäger inte Roberts artikel. Det ligger snarare lite på sidan om även om du i o.f.s. har rätt. --- Den slutsats jag drar av dina rader är att du tycker att det är OK spela med bostaden som insats. Och eftersom det finns en risk att innehavaren gör en stor fiktiv förlust om han inte i rätt tid realiserar värdestegring eller en stor reell förlust om han just har köpt dyrt och blir sittande med Svarte Petter, så skall det anses var nog motiv till att även anse höga vinster på boende som anständiga. --- Ja, så kan man ju resonera om man är friliberal eller libertarian. För er är det även OK att spekulera i brist på basföda - och därmed kanske fördubblade priser - för folk som redan svälter. Personligen föredrar jag en ny socialdemokrati där bankerna fråntas rätten att skapa pengar genom kreditgivning, plus en helt annan styrning på var arbetsplatser skall uppstå, vilket i sin tur påverkar boendepriserna.
|
Inlägg #13: Postat: 2011-05-24 20:18:00 | |
Aguirre |
Dag...Socialdemokrati partiet eller social demokrati fenomenet ? Vill jag egentligen veta det ? :-
|
Inlägg #14: Postat: 2011-05-24 21:09:00 | |
erobwen |
Tomasz: Självklart har jag också hört talas om stackare som gått in i bostadsmarknaden vid fel tillfälle och blivit stående med skulder utan bostad. Men jag vill ändå hävda att logiken för detta spel precis följer logiken för hur företags- och myndighetskorruptionen fungerar i länder som Kina. Kina har också en regering som ibland gör tillslag mot korruptionen då den blivit allt för omfattande i någon myndighet. De människor som då precis kommit in i det korrupta systemet riskerar fängelse eller dödsstraff, även om dessa inte alls egentligen är huvudansvariga för något som en hel kultur bidrar till. De råkade bara vara på fel plats vid fel tillfälle. Precis samma sak gäller de bostadsköpare som råkar köpa precis innan marknaden mättas och priserna börjar gå ner. Jag förstår att du upplever det provocerande att jag kallar bostadsägare för medkorrupta, men syftet är just att mana till eftertanke, och få alla att inse att skillnaden mellan den svenska bostadsmarknaden och en maffia, faktiskt inte är så stor som man skulle kunna tro.
|
Inlägg #15: Postat: 2011-05-24 21:42:00 | |
GunnarL |
Även om jag inte riktigt förstår parallellen med den kinesiska korruptionen och även om artikeln är olidligt lång så ligger det en hel del i det du skriver. I valet 2006 gräts det mycket över de stackars pensionärer som bodde kustnära och som inte skulle kunna bo kvar i sina hus på grund av den orättfärdiga fastighetsskatten. Man diskuterade aldrig att husen kanske var köpta för 100.000 kr på 60-talet och nu hade ett marknadsvärde på 7 miljoner ofta mer. Allstå en värdestegring på 6,9 miljoner utan att ägaren lyft ett finger! Om nu fastighetsskatten hade gjort att beondekostnaden stigit draftigt så kunde väl fastighetsägaren lånat ett par miljoner på sitt hus och fortsatt att bo kvar? Värdestegringen som ägt rum utan ägarens inblandning var väl ändå tillräcklig? Men den diskussionen fördes aldrig utan även sossarna lade sig platt för den borgerliga propagandan.
|
Inlägg #16: Postat: 2011-05-24 21:49:00 | |
GunnarL |
Du skriver dock lite ur ett storstadsperspektiv - eller åtminstone ur någon medelstor stads perspektiv. Tänk i stället tanken att du investerade i en villa på någon bruksort med en enda arbetsgivare, där både du och hustrun hade vad ni trodde var trygga och långsiktiga jobb. Tänk tanken att bruket lägger ner och att inte bara du, utan också dina grannar, mister er försörjning. Det är sex mil till närmaste tätort. Hur går det med värdet på din villa då? Den svenska landsbygden är överfull med övergivna, halvt förfallna villor, där ägaren inte ens fått tillbaka sin ursprungliga investering. Så dina slutsatser är inte helt självklara.
|
Inlägg #17: Postat: 2011-05-24 22:14:00 | |
Tomasz Striner |
Bostadsmarknaden i Sverige och omvärlden är en FRI MARKNAD, alltså ingen förbrytarverksamhet. Den har sina risker och fördelar, något som artikeln helt har glömt bort att berätta om. Jag tycker inte att bostaden ska vara en bricka i spelet på bostadsmarknaden. För mig är bostaden något att bo i. Att den sen också under de senast 30 åren visat sig vara den bästa sparbössan är ett plus. Kommer ihåg när jag köpte min första lägenhet i början av 80-talet. Då var bostadsbrist ett okänt fenomen, även om den började synas. Många sket dock i detta och sa att det sista dem ville var att äga sitt boende. Idag hade jag inte kunnat göra samma sak som då: klättra i boendet. Tycker synd om unga idag som inte kommer in på bostadsmarknaden på grund av att de inte har ekonomiska möjligheter. För dem bör göras en specialåtgärd. Övriga får vara kvar på bostadsmarknaden för egen maskin, förhoppningsvis utan artikelförfattarens dåliga samvete. Och det alternativ till dagens verklighet som han skissat upp i sin artikel är lika väsensfrämmande som den medborgarlön han propagerar för. Vill man förändra en verklighet får man komma med förslag som har en chans att förverkligas politiskt.
|
Inlägg #18: Postat: 2011-05-24 22:14:00 | |
Tomasz Striner |
Bostadsmarknaden i Sverige och omvärlden är en FRI MARKNAD, alltså ingen förbrytarverksamhet. Den har sina risker och fördelar, något som artikeln helt har glömt bort att berätta om. Jag tycker inte att bostaden ska vara en bricka i spelet på bostadsmarknaden. För mig är bostaden något att bo i. Att den sen också under de senast 30 åren visat sig vara den bästa sparbössan är ett plus. Kommer ihåg när jag köpte min första lägenhet i början av 80-talet. Då var bostadsbrist ett okänt fenomen, även om den började synas. Många sket dock i detta och sa att det sista dem ville var att äga sitt boende. Idag hade jag inte kunnat göra samma sak som då: klättra i boendet. Tycker synd om unga idag som inte kommer in på bostadsmarknaden på grund av att de inte har ekonomiska möjligheter. För dem bör göras en specialåtgärd. Övriga får vara kvar på bostadsmarknaden för egen maskin, förhoppningsvis utan artikelförfattarens dåliga samvete. Och det alternativ till dagens verklighet som han skissat upp i sin artikel är lika väsensfrämmande som den medborgarlön han propagerar för. Vill man förändra en verklighet får man komma med förslag som har en chans att förverkligas politiskt.
|
Inlägg #19: Postat: 2011-05-24 22:21:00 | |
Tomasz Striner |
Till vad jag redan framfört kan tilläggas att det inte bara är dom som går in på bostadsmarknaden vid fel tidpunkt som tar risken att råka illa ut. Även dem som använder sitt boende som spekulationsobjekt eller köper ett boende som de i längden inte kan betala spelar rysk roulett med sin ekonomi. Se USA bostadsbubbla om du är intresserad av att titta på vilka stora vinster det går att göra på boendet. I Europa kan vårt naboland, Danmark, fungera som studieobjekt med sin kraftiga sänkningar på bostäder.
|
Inlägg #20: Postat: 2011-05-24 22:21:00 | |
Tomasz Striner |
Till vad jag redan framfört kan tilläggas att det inte bara är dom som går in på bostadsmarknaden vid fel tidpunkt som tar risken att råka illa ut. Även dem som använder sitt boende som spekulationsobjekt eller köper ett boende som de i längden inte kan betala spelar rysk roulett med sin ekonomi. Se USA bostadsbubbla om du är intresserad av att titta på vilka stora vinster det går att göra på boendet. I Europa kan vårt naboland, Danmark, fungera som studieobjekt med sin kraftiga sänkningar på bostäder.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.