| Inlägg #241: Postat: 2011-05-02 04:07:00 | |
|
Bizon |
forts/ Jocke, du säger//Sammantaget blir deras, som jag uppfattar det, känslolösa knulltjat för mig: Nej tack!//sc. För det första borde du ta reda på vad det är för "knulltjat" i praktiken - och det andra; jag är säker på att du inte ingår i deras målgrupp.
|
| Inlägg #242: Postat: 2011-05-02 04:09:00 | |
|
Bizon |
forts/ Jocke - Konstaterar att du missat en hel del puzzelbitar - lägger man samman bitarna ungdomar, parker, droger, sex får man inte "Egalia", möjligen inser man att 95 av buzzelbitarna saknas och kikar man lite närmare på Egalia är det inte fel att anta att man kommer fram till att Egalia är en ungdomsgård med ambitionen att erbjuda sina besökare en mängd olika aktiviteter av samma karaktär som andra ungdomsgårdar, i den mån det nu finns några kvar. Det som skiljer är att Egalia dessutom erbjuder en fristad för HBT-folk.
|
| Inlägg #243: Postat: 2011-05-02 04:10:00 | |
|
Bizon |
forts/ Jocke - Sexupplysningsfilmen är tänkt att visas i så lämplig anslutning till den "lagliga" sexdebuten som möjligt - och främst för de som väntat så länge, alltså innan debuten görs - efteråt är det inte så stor mening om den ska göra någon nytta så som det är tänkt...
|
| Inlägg #244: Postat: 2011-05-02 10:17:00 | |
|
Jocke S-43 |
Bizon. Ja jag skulle inte vilja att någon 20-årig snabbutbildad yngling för 3500:-två pass lärde min dotter att onanera eller säga kuken och fittan på lärarlösa lektioner i den allmänna skolan! Och 13 -åringar, om de tror de är HBT eller ej, har INTET att göra på det som du kallar "fristad"! Och om vilket du INTET vet, men jag vet en del! Men smaken är som baken, om du skulle tycka det vore OK för din del så... Det är vad saken handlar om för mig iaf, och artikeln är skriven. Ämnet är dock avslutat på just sourze för min del, vi kommer inte längre och jag är inne på andra områden nu.
|
| Inlägg #245: Postat: 2011-05-04 07:59:00 | |
|
Bizon |
Jocke #244 Ja, har du inte några verkliga fakta att komma med så är det inte meningsfullt att fortsätta diskussionen. Mina invändningar mot din artikel är tillräckligt klart uttryckta så det räcker för mej med. Har även noterat att du undvikit att svara på direkta frågor vilket antyder att ditt engagemang i frågan är lite tunt - rekommenderar därför lite uppdatering. För att uttrycka mej entydigt och klart - det är oseriöst att basera angrepp på en levande och därmed föränderlig verksamhet på ett och ett halvt år gamla hörsägner. Däremot invänder jag på intet vis mot nödvändigheten av utvärderingar och eventuellt påkallade veklighetsanpassade förändringar - vilket ju gäller det mesta här i livet.
|
| Inlägg #246: Postat: 2011-05-04 14:20:00 | |
|
Jocke S-43 |
När det gäller ungdomar och sexualitet, särkskilt utsatta som HBT- ungdomar, så gäller i denna fråga först och främst ansvar, diskretion, försiktighet och respekt för ungdomars olikhet. Osv. Detta handlar artikeln om, detta har jag skrivit om, gång på gång! Om 13-åringar, om sexundervisning med vardagliga knullorord och onaniutbildning, av snabbutbildade, om hela syftet. Och FAKTA, mina vittnesmål. Du har aldrig svarat på detta, bara ifrågasatt. Det kommer först. "Hörsägen", vad är det för ord? Det är fakta, från en hel sommar, och sådant här upphör inte! Men då förstår jag i alla fall, att du inte tycker att just detta inte är bra, alltid något hopp för Bizon! som Egalia leder till, antagligen fortfarande! Varför inte? Folk slutar oftast inte, inte alla, när de börjat med de saker det handlar om, bl.a droger.
|
| Inlägg #247: Postat: 2011-05-04 14:26:00 | |
|
Jocke S-43 |
Att du sedan är den enda, tillsammans med två anonyma figurer, "Johan" och någon "Ackvirre", som drar in religion, gammal moral och f-n och hans mormor, är talande! Och inget att besvara! Vi är inte kvar där idag, knappast någon är där. Vi är i "du sköna nya värld", det är den vi bör kolla upp! Det är politik, och den bör vi inte bara lämna över till politiker och diverse lobbyorganisationer. DE är de som har makten, men som bör kollas upp, och kritiseras. Du verkar tycka att JAG är problemet. Har jag orsakat något? Är det jag som bör hålla käften? Eller är det enögda könsfanatatiker?
Jag har fakta, och länkar, du har ingenting Bizon. Och det har andra sett här på sourze, du är ensam! Lustigt att du fortsätter! Men tack för visat intresse! |
| Inlägg #248: Postat: 2011-05-04 15:07:00 | |
|
Bizon |
För det första Jocke så handlar det inte om om jag är ensam eller ej - det handlar om vad som skrivs och vad jag anser om det och det oavsett hur betydelsefulla mina åsikter är. --- Att du har fakta ifrågasätter jag därför att det du lutar dej mot är för gammalt - det det borde handla om är hur det ser ut i dag och vilken nytta det gör för de ungdomar verksamheten riktar sej till - det du pekar på som hänt är naturligtvis inte bra, och bör rättas till var det än sker - varianter på temat "droger och nattsudd" sker i hela samhället - drog/alkoholpåverkade ungar är inget specifikt problem för verksamheten inom RFSL - snarare tvärt om då den verksamheten uttalat har ambitionen att vara drogfri - vad ungdomar gör utanför deras verksamhet och arrangemang kan dom rimligtvis inte lastas för - även om jag föreställer mej att personalen där försöker tala den ungdom tillrätta som visar någon form av drogproblematik. Jocke ta reda på hur det ser ut i dag - är det liknande problem medverkar jag gärna i att komma på relevanta lösningar.
|
| Inlägg #249: Postat: 2011-05-04 15:26:00 | |
|
Bizon |
forts - Jocke - religions och kultur-varianters inverkan på en stor och växande grupp människors syn på bla. sexualitetens är tyvärr inte alls ett lämnat kapitel - din sköna nya värld är grundligt impregnerat med märkliga föreställningar som jag vore glad om vi lämnat bakom oss. Och någon marginell grupp handlar det inte heller om, arbeta lite med våra invandrarungdomar så får du lite perspektiv på tillvaron --- Sedan vet jag inte varför du hängt upp dej på det du kallar "onaniutbildning"? Det är ytterst få 13-åringar som behöver lära sej onanera - de flesta kan det alldeles utmärkt, men det många behöver få höra är att det inte är skadligt, syndigt, eller att det förstör förmågan till ordinärt sexliv osv. kort sagt, att diverse vanföreställningar i onanisamanhang blir motsagda då det inte finns några belägg för dom. Däremot finns det belägg för att diverse skuld och oro uppstår hos människor som matas med vanföreställningar om onani och ändå onanerar vilket de flesta ju faktiskt gör med viss spridd variation över ålder och personlig läggning.
|
| Inlägg #250: Postat: 2011-05-04 15:38:00 | |
|
Bizon |
forts/ citerar Jocke//När det gäller ungdomar och sexualitet, särkskilt utsatta som HBT- ungdomar, så gäller i denna fråga först och främst ansvar, diskretion, försiktighet och respekt för ungdomars olikhet.//sc. Ja, jag har inget att invända mot det - men det bör inte heller innebära att man inte får prata om det i till exempel skolan. Och särskilt av naturliga skäl förväntas göra det inom en verksamhet som Egalia då den ju vänder sej till just de ungdomar som behöver ett sådant ställe att få komma till av just det skälet att dom upplever sej sexuellt lite annorlunda än vad den regerande heteronormen tar för givet. Hur menar du att dessa ungdomar ska få känna "respekt för sin olikhet" och utan hymel och öppet kunna vara bara som dom är - om inte Egalia och liknande?
|
| Inlägg #251: Postat: 2011-05-04 15:46:00 | |
|
Bizon |
Och sedan Jocke - "Lustigt att du fortsätter!",,, nja lustigt är det väl att du fortsätter då du ju flera gånger avslutat debatten. Jag fortsätter nog så länge jag ser något att invända mot, och det har du ju varit generös med ;- dessutom regnar det i dag så det passar bra - annars tar jag det i nån av tid, och tack själv för visat intresse - du vet att jag anser att dessa frågor är viktiga...
|
| Inlägg #252: Postat: 2011-05-11 15:14:00 | |
|
Jocke S-43 |
Bizon, återkommer senare med frågan om "fakta" kontra värderingar. På ett sätt hade jag fel. Du är inte ensam, du har ju hela kopplet med dig! Om det sedan är ett "demokratisk koppel" är en annan sak. Är man helt ensam, så får man ibland finna sig i att lägga ner. "Majoriteten har rätt!" Fast såna är ju varken du eller jag verkar det som...
|
| Inlägg #253: Postat: 2011-05-11 20:23:00 | |
|
Bizon |
Jocke OK - nej såna är vi nog inte :- Men som du vet så anser jag frågorna du berör i artikeln och även en del annat som framkommit i diskussionen som viktiga och nödvändiga att både ta upp och att söka riktiga lösningar på. Nu hamnar vi kanske i en del svåröverkomliga meningsmotsättningar och det är som det är - vissa frågor och föreställningar kan man inte vara överens om därför att alla tänker inte lika dant. --- Är det som du säger att jag har hela kopplet med mej i just dessa frågor - frågor om minoriteters berättigande och tillåtelse att ta plats i det nutida samhället, då vill jag påstå att utvecklingen för en gångs skull gått åt rätt håll. Med det menar jag att massan faktiskt inte alltid har rätt, den tar sej rätt, men den har framför allt rätt och även skyldighet att försvara de udda och minoriteter vars enda brott är att inte falla innanför normens ramar,,, och i övrigt inte skada någon annan. --- Jag deltar gärna i fortsatta diskussioner om ""fakta" kontra värderingar", men ha överseende om det tar ett tag att svara - det är sommar och en hel del att stå i...
|
| Inlägg #254: Postat: 2011-05-12 21:00:00 | |
|
Jocke S-43 |
Bizon. OK, om Mac Donalds Wifi är nådig så sätter jag kanske in stora artilleriet i morgon! Fredag mellan 11-12 i så fall. Du kan får sista ordet, för du verkar behöva det...
|
| Inlägg #255: Postat: 2011-05-12 23:44:00 | |
|
Bizon |
Varför så generös Jocke? Men troligen får du vänta till kommande natt innan du får markerat var ditt artilleri bommat. --- Var i världen befinner du dej nu? Här är det vår och riktigt fint faktiskt. Själv föredrar jag att resa på vintrarna - kring jul ungefär så kommer jag undan det stöket - men erfarenheten har lärt mej att för att komma undan julen ska man inte till Filipinerna, men nått muslimskt land funkar - eller en fäbod någonstans i fjälltrakterna. Men våren, sommaren och hösten stannar jag helst här - och ärligt talat är inte vintern så illa den heller om den är av "antingenellersorten" - antingen ordentligt med snö eller ingen alls :-
|
| Inlägg #256: Postat: 2011-05-13 12:39:00 | |
|
Jocke S-43 |
Bizon, du talar här ovan bl.a. om ”fakta” 245. 1 Jag har presenterat mina fakta, med länkar, citat och vittnesmål, och har därifrån lagt till mina värderingar. A Mitt syfte är klart: det här skadar vissa ungdomar, vilket omvittnats för mig. B En 13-åring är olovlig och skall inte lockas testa sin sexualitet i en sådan osäker miljö. C Inget av detta bemöter du, mer än med dina rätt otydliga värderingar. Vad är ditt syfte? Och var är dina ”fakta”?
2 I pedagogik ingår auktoritet, man skall vara vuxen vid utbildning av ungdomar. Iaf i allvarliga ämnen. A Inte prata ungdomsspråk, inkl RFSU-språk det är att förnedra dem genom inställsamhet. B RFSU är inte vuxna sin uppgift, vilket visas även i deras annons. ”Prata sex som extraknäck”. C Det kan knappast vara värt 3500:- för två pass, för sådant piss! D Skattepengar, och man undrar vad skollagen säger? |
| Inlägg #257: Postat: 2011-05-13 12:40:00 | |
|
Jocke S-43 |
3 Men om detta nu är så jättebra, varför inte gå vidare? A Till dagis? Jag vill inte ge exempel på hur det skulle kunna låta… B Och på universitet? Professorn i medicin inför studenter, blivande läkare: ”Jaha, igår tog vi upp kukbruk, hur kuken funkar och kan användas. Idag skall vi snacka fittfakta! Som ni alla vet som har kollat den lite närmre, så består fittan av flera olika delar…” C Jag vill hävda, rätt språk på rätt plats, och likaså rätt man och kvinna!
4 När det gäller statsfeminism som du här verkar avfärda, så är sexköpslagen nu med ökade straff! ett tydligt exempel. Och du har ju själv gjort ner lagen i en artikel! 5 Kom med dina ”fakta” Bizon! Så skall jag svara en gång till, vid tillfälle. Det här gamla slitna att det finns folk som hävdar synd och skuld för ditten och datten, det har knappast något inflytande längre! Idag gäller annan problematik. Men som jag nämnde redan i början, smaken är som baken! Jag undrar också, Bizon, RFSL och RFSU, vart tog tonårskärleken vägen? |
| Inlägg #258: Postat: 2011-05-13 19:38:00 | |
|
Bizon |
Jocke du lämnar dina synpunkter i ett vad jag förstår vällovligt syfte och så långt är allt väl, men att lasta en organisation som Egalia för vad som händer utanför deras lokaler och dessutom helt utanför deras öppettider och på annan plats anser jag är att skjuta helt utanför målet. Ditt mål i detta fall torde vara att se till att det i samhället inte finns något som kan ”skada vissa ungdomar” - och ja,,, så långt är jag med även om det i princip är en omöjlighet, men inte om du ser som lösningen på problemet att ta bort verksamheter som också, och till övervägande del innebär positiva situationer för dessa ”vissa ungdomar”. Min fråga till dej är vad du tror att du vinner om du lyckas? Redan nu är det ett problem att ungdomar inte har någonstans att ta vägen med anknytning till deras personliga verklighet som skadar mer än vad nedskärningspolitikerna vill erkänna. /forts.
|
| Inlägg #259: Postat: 2011-05-13 19:39:00 | |
|
Bizon |
Forts/ - Att en 13-åring är olovlig är en sak för sej – men tonårskärleken frågar inte efter lovlighet annat än i fråga om könslig samvaro – förälskelsen och allt annat som hör till har inget med lovligheten att göra. Dessutom behöver inte ungdomar ”lockas att testa sin sexualitet” det gör dom av egna drifter – en och annan håller sej till lovligheten som ett riktmärke, många gör det inte och vissa väntar längre än så innan dom anser sej redo – och detta oavsett miljöns säkerhet vilket du inte heller kommer åt genom att beskjuta en verksamhet som de facto är till för en förhållandevis liten grupp människor – en minoritet som länge varit utsatt för diverse värderingar och restriktioner för att inte tala om repressalier och förföljelser. Jag undrar därför varför du skjutit in dej på denna grupp?
|
| Inlägg #260: Postat: 2011-05-13 19:39:00 | |
|
Bizon |
Jocke - Du har även en del synpunkter på detta att ”Prata sex som extraknäck”. Jag har inte någon erfarenhet av det projektet mer än filmen som du tagit upp och den vet du jag tycker om – bra och bejakande! --- Jag är en sån där person som ungdomar vänder sej till då dom vill prata om sånt som dom kanske inte gör med andra vuxna – så har det varit privat och sedan länge - så även under min tid som lärare i skolan varför jag tror mej veta lite om vilka funderingar en och annan unge har som dom söker svar eller synpunkter på. Av den orsaken känner jag mej även lite tveksam till de kriterier du ställer upp som ett måste för att passa in i den mall du anser den enda rätta. Du verkar glömma det personliga mötet och att en och annan människa inte har så traumatiserande förhållningssätt till ditten och datten, inte heller till sex och andra naturligheter som i vår kultur har fått skammens och snuskets prägel. /forts.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.