| Inlägg #101: Postat: 2011-04-17 17:43:00 | |
|
Leif E Ström |
#99, 100, om intresse finns så kan jag tipsa er om en bok som är både rolig och otrolig i ämnet ismer. Kvinnor, generaler, intrigörer samt snyltare passerar revy i Göran Häggs biografi över Benito Mussolini i "Mussolini - en studie i makt". Väl bekomme LES.
|
| Inlägg #102: Postat: 2011-04-18 20:29:00 | |
|
Jocke S-43 |
101 Leif E S, Känner du til att det fanns ett samarbete mellan fascismen i Italien och feministena där, i början innan äktenskapet sprack? Var nog i radion jag hörde detta för några år sedan. Tydligen, har inte alla uppgifter coh sådana här fakta är ej prioriterade idag ville båda parter, även italienfeministerna då, värna om hemmafruidealet, det "romerska", som kändes hotat från kommunisterna som ville ha ut kvinnan ur hemmet.
|
| Inlägg #103: Postat: 2011-04-18 20:46:00 | |
|
Jocke S-43 |
89 Javisst är det så. Men starkare än att erkänna, eller åtminstone att diskutera fakta, är visst, på vissa andra håll än här 90 obs, behovet av att hålla personantipatierna vid liv.
Staten söker politiskt stöd i feministiska "kvinnostarka" falanger. Och dessa söker ekonomiskt stöd och erkännande i staten. Men notera inledningen till Eagalia, "fritidsgården" för HBT. Här går ingen vuxens ansvarig budskap ut, i stället gömmer sig RFSL bakom en ung människa som inte verkar veta var hon, hen, han hör hemma! Som rabblar upp ett antal mer eller mindre verkliga sexvarianter, "det finns flera, men vill ej definiera mig". Vet ej var hon, hen eller han hör hemma? Och varför går inte RFSL ut med budskapet. Vad är det man vill dölja, vad är syftet? Egentligen? Funderar på att anmäla mig som intresserad sexupplysare, kan många fler "fula ord" som de missat... |
| Inlägg #104: Postat: 2011-04-19 01:41:00 | |
|
sunnyb |
Skulle vilja sjunga med Jan Hammarlund:-"Från o med i dag är ni befriade från skolan.". De kontroversielle pedagogen A.S.Neil som drev Summerhill i England var någonting för mig.När min dotter var 2 år ordnade jag plats där o tänkte bo i England under hennes grundskoletid.Men så dog hon ju o när de andra barnen kom hade jag nog att hålla huvudet över vattenytan.
|
| Inlägg #105: Postat: 2011-04-19 09:00:00 | |
|
Leif E Ström |
# Jocke & Aguirre, jag har i en tidigare kommentar påpekat just detta.
Förutom alla de kvinnor som var politiskt engagerade inom faschismen så bör två återges. Kanske den mest kända älskarinnan Margherita Sarfatti, en judisk-italiensk kulturpersonlighet som även hade stort inflytande på Mussolini, då det inte "brottades". Aguirre, en annan "atlet" var Leda Rafanelli, en kvinna som hade fångats av anarkismens läror och konverterat till islam Länk: lib.uchicago.edu Om dessa kvinnor är ointressanta, så glöm för bövelen inte Ernest Hemingways "Farväl till vapen". |
| Inlägg #106: Postat: 2011-04-19 09:33:00 | |
|
Inger Olsson |
#105 Leif E Ström: Mussolinis "känsla" för judiska kvinnor är inte okänt. Men v a r f ö r tror du att han var speciellt förtjust i dessa? Var det indirekt tvång med i spelet, eller? Han var ju inte själv av judisk härkomst och det finns ju judiska traditioner att beakta i det sammanhanget och på den tiden...
|
| Inlägg #107: Postat: 2011-04-19 09:41:00 | |
|
Inger Olsson |
#104 Sunny: A S Neill, som kom med boken "Fri fostran" var kanske kontroversiell för en del. I synnerhet när man totalt missförstod honom! Han var ingen förespråkare för total b r i s t på fostran, vägledning, och desutom sågade han rejält Freuds bl a infantila sexualteori, med all rätt. Teorin gynnade t ex RFSL-pedofila lobbyklubb Psykoanalysen var i grunden allt u t o m fri däremot redan teoretisk styrd!.../// A S N bok "Freuds mission" 50-talet avslöjar just vad som åsyftas. Givetvis tystades den ner av politiska och ideologiska skäl.
|
| Inlägg #108: Postat: 2011-04-19 10:02:00 | |
|
Jan Olsson |
Inger! - Jag älskar också dessa underbara Judiska kvinnor! - Deras härligt kraftiga hår - deras varma färger - den styrka de visar - kanske "kände" Benito detsamma? - Fast jag älskar ju alla Kvinnor så klart!
|
| Inlägg #109: Postat: 2011-04-19 12:08:00 | |
|
Jocke S-43 |
105 Leif ES. För Guds skull, och hans ev vrede, blanda inte in mig med AA, anonyma anarkister! :-
|
| Inlägg #110: Postat: 2011-04-19 13:48:00 | |
|
Leif E Ström |
#109, Jocke ursäkta fadäsen. Kallelsen är unison, men meningen med den anarkistiska kvinnan är som du ser dedicerad till Aguirre. Kan det lindra med Glad Påsk?
|
| Inlägg #111: Postat: 2011-04-19 14:36:00 | |
|
Leif E Ström |
#106, Mussolini var allmänt imponerad av de judiskt intellektuella.
Därmed placerade han många judar på de högt uppsatta tjänsterna inom den fascistiska rörelsen. Då det gäller Margherita, och vilken form av dragning, var det nog den, att älskarinnan insåg möjligheten att få även sina tveksamma litterära alster i rampljuset. En av Görings läkare och två sköterskor var också av judisk härkomst. Carin, hans hustru lovade dem hjälp om de skulle råka illa ut. Vad historien känner till är dessa tre de enda judar som Göring hjälpt att undvika koncentrationsläger. I det fallet var det dugligheten som blev helt avgörande. Nog om fula gubbar & Glad Påsk. |
| Inlägg #112: Postat: 2011-04-19 18:44:00 | |
|
Aguirre |
Leda Rafanelli "Her major interest as a writer regards the world of underdogs, subversives, outcasts and mavericks" tror fan hon dumpade Mussolini...han var ju ingen underdog längre...Glad Påsk Leif.
|
| Inlägg #113: Postat: 2011-04-20 03:21:00 | |
|
Bizon |
Jocke #103 Jag tror inte syftet med sexualupplysningens syfte är "fula ord", inte heller att den unga människas ovilja - som du refererar till - att definiera sin sexuella läggning står för så mycket mer än att RFSL inte vill dra några gränser för folks sökande i sexuella avseenden än att de som känner att heteronormen inte passar dom i storstockholmsområdet ska få ett ställe att gå till under f.n. en eftermiddag i veckan. --- Sannolikt gömmer sig RFSL inte alls bakom en unge som inte vet var hon, hen, han hör hemma! - Det är dagens verklighet för många i de uppväxande generationerna - dom vet helt enkelt inte. Då vi växte upp var det få som vågade "erkänna ens för sej själv att dom hade andra sexuella känslor än de socialt accepterade - i mångt och mycket är det fortfarande så - vissa myslimska falanger propagerar för dödsstraff för homosexuella osv. Din fråga om "varför inte RFSL går ut med budskapet" förstår jag inte - är det inte det dom gör? Dom driver ett ställe i stan där ungdomar med okonventionell inställning till sin och andras sexualitet har möjlighet att visa det öppet - det är väl inget dom ens försöker dölja - eller? Och "syftet" som du undrar över torde väl stå helt klart - helt enkelt att je folk med andra sexuella/existentiella preferenser en plattform i samhället än den reproduktiva. Som du vet tycker jag ditt angrepp på Egalia är aningen överdrivet - jag har träffat en del ungdomar som söker sej till den här typen av platser, och min erfarenhet är att dom inte i första hand är ute efter några lössläppta orgier - snarare handlar det om politiska ställningstaganden, rättvisefrågor och i viss mån eftersom särskilt rättviseaspekten är så iögonenfallande eftersatt även att protestera mot vissa alltför provokativt rigida heteronormer som fortfarande står som "det enda rätta" för väldigt många så kallade samhällsbevarare. - Är det några andra frågor du vill ha besvarade kring Egalia? Jag ska försöka få till ett besök där någon av de närmaste dagarna - eventuellt inte förr än måndag.
|
| Inlägg #114: Postat: 2011-04-20 03:46:00 | |
|
Bizon |
inger olsson #107 //"Fri fostran" var kanske kontroversiell för en del. I synnerhet när man totalt missförstod honom! Han var ingen förespråkare för total b r i s t på fostran, vägledning,// - nej och det var inte heller så många som trodde så fast eftermälet fått den slagsidan. Att olika psykoanalytiker har haft olika infallsvinklar på mänsklig utveckling är just inte någon nyhet, men vad stödjer du ditt uttalande på att Neill skulle ha "sågat Freuds infantila sexualteori", och vadå "med all rätt"? En annan berättigad fråga är om du kan lägga fram några som helst bevis för någon "RFSL-pedofila lobbyklubb"? --- Detta ständiga munväder du sysslar med äcklar - fram med bevis för det du slänger ur dej utan andra syften än att få lufta din lilla käpphäst "misstänkta pedofiler" - förutom att jag är din måltavla - nu är det också någon "pedofil lobbyklubb" i RFSL - vill du bli tagen på allvar får du nog sluta pladdra och bevisa det du påstår.
|
| Inlägg #115: Postat: 2011-04-20 09:29:00 | |
|
Inger Olsson |
Bizon: Högt utbildade samt pålästa folk har inte problem med vetskapen om P A G - pedofila nätverket som fanns inom RFSL och som ännu finns kvar. Även då och nu i t ex Norge Det lades nämligen politiska förslag på riksdagsnivå i Sverige om att sex med barn och t ex djur skulle vara fritt. Inkluderat incest. I psykologiböcker från den tiden 70-talet kan man läsa 1 skäl som t ex åberopades som argument: "om man stimulerar ett barns inkl nyfödd könsorgan utvecklas nervsystemet". Att man kan slänga det argumentet i soptunnan idag är otvetydligt. Kropp och mentala funktioner hör ihop...
|
| Inlägg #116: Postat: 2011-04-20 09:34:00 | |
|
Inger Olsson |
forts/ Freuds bl a infantila sexualteori vilade INTE på vetenskaplig grund. Tvärtom. När han lade fram Oidipuskomplexet samt Elektra hade han tidigare lagt fram "Förförelseteorin", vilken alltså a l d r i g offentliggjordes. I den sistnämnda beskrivs nämligen hur skadligt det ÄR att sexuellt utnyttja barn för psykets skull. Den i sin tur byggde däremot på rättsobducenter i Frankrike och på deras observationer. Ett sexuellt missbrukat barn agerar principiellt som den som får stryk varje dag. Känner inte den fysiska smärtan utan går "utanför sig själv" i en direkt överlevnadsstrategi. Men de öppna såren sätter sig i hjärnan. S F ställdes nu inför att uteslutas ur etablissemanget Förförelseteorin valde han alltså att ta tillbaka. Som jag ser det var han ett ovanligt fegt och stort kräk...
|
| Inlägg #117: Postat: 2011-04-20 09:40:00 | |
|
Inger Olsson |
Om du övht klarar att läsa en länk i ämnet får du denna: Länk: svd.se
I övrigt tycker jag ditt inlägg #113 är klart intressant då du i #1, i din egen skapade tråd till Jockes artikel, uppenbart inte visste någonting om Egalia och dens "verksamhet"... |
| Inlägg #118: Postat: 2011-04-20 09:45:00 | |
|
Inger Olsson |
#111 Tja, det kunde väl knappast enbart ha berott på "håret" utseende...
|
| Inlägg #119: Postat: 2011-04-20 09:50:00 | |
|
Inger Olsson |
Bizon: du är dåligt påläst även om A S Neill och hur hans pedagogik feltolkades skulle jag vilja säga. Det fanns syften för medveten feltolkning hos vissa individer skulle jag frankt vilja påstå. Dock: jag gav dig ett tips. Läs hans bok "Freuds mission". Om du nu vågar ens.
|
| Inlägg #120: Postat: 2011-04-21 09:46:00 | |
|
Bizon |
O store inger olsson - att som du påstår att Sigmund Freud skulle vara "ett ovanligt fegt och stort kräk" tyder på ett mycket förgrovat och fördömande synsätt på människor - du har ju tidigare visat prov på det så det förvånar mej inte. Skulle ändå vilja erinra dej om att vetenskap växer fram och det vi i dag tror oss veta är sant är det förmodligen inte i morgon - Freud stakade fram psykoanalysens väg i dess barndom, andra har tagit vid och funnit nya infallsvinklar. --- Att "kropp och mentala funktioner hör ihop" har du alldeles rätt i - det är även min uppfattning och därvidlag skiljer sej inte heller vår från Freud - att Freuds sexualteori inte vilade på dagens vetenskapliga grund är inte heller så svårt att förstå inger - inte om du betänker att Freud har varit död ett bra tag nu. --- Att Freud inte fick gehör för sin "förförelseteori" på den tiden har direkt koppling till hur man såg på barnet då - man har i dag reviderat den uppfattningen.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.