Inlägg #41: Postat: 2011-03-12 14:48:00 | |
Lordchaos |
#38 Detta med befolkningsexplosion låter jag vara osagt, har inte koll, men i princip tycker jag du har fel när du säger att man alltid ska stötta vad man säger med referenser, detta är ju lite grann av ett diskussionsforum också, och med x antal år av livserfarenhet så känner man när någon talar samma språk, och det är alltid lika spännande att se när andra kommit fram till ungefär samma saker som man själv gjort i livet. det blir väldigt uppstyltat om man alltid ska behöva ange referenser på det man skriver, men på förfrågan kan man ju göra det.
|
Inlägg #42: Postat: 2011-03-12 14:51:00 | |
Lordchaos |
#41 #40 skulle det vara
|
Inlägg #43: Postat: 2011-03-12 15:15:00 | |
Spartacus70 |
#40 nu är du ute och cyklar Jocke. Det är väl klart att man skall uppmuntra folk att själva ta reda på information. Det är ju ett ganska påtagligt faktum att vi idag blir matad med info som är filtrerad för att passa elitens agenda. Man använder idag media och andra kanaler, inte till att opartiskt förmedla sanningar utan för att föra ut budskap som man vll ha förmedlat. Media har blivit reklam och marknadsföring. Och så menar du att man inte ska uppmuntra folk att söka information bortom detta? Jag baserar mina åsikter på information som jag antingen läser mig till i böcker, tidningar, på nätet eller via dokumentärer och filmer men även på sådant jag hör från andra. Och precis som Lordchaos säger så känner man på sig vad som är förenligt med ens egna paradigmer och känslor. Så visst skulle jag kunna presentera varifrån jag får alla mina ideér men du skulle ändå inte läsa det jag läst och se på det jag sett. Mao, bortkastad tid. Den som vill söka - skall finna.
|
Inlägg #44: Postat: 2011-03-12 15:22:00 | |
Aguirre |
Lord..Klart man skall ange referenser till sådana uppgifter som ligger utanför en normal människas förväntade bildningsnivå, eller utanför vad personen själv kan ta reda på enkelt. Ett diskussionsforum är inget KomVux som många tycks tro.I en normal diskussion blir det ju gärna absurt, tänk dig en riksdagsdebatt eller en filosofisk diskussion där människor hakar på referenser till allt. Det skulle låta som de läste innantill.Referenser blir ju gärna ett sätt att själv undfly kritik, man rycker nåt ur sammanhanget och skyller sen på att nån annan har sagt det man menar själv.På Sourze blir det en trist diskussion tror jag.
Vi är i alla fall en för mycket på jorden. Referens: Jocke "ge mig namn och adress så skall jag besöka dig, jag är inte feg" :- |
Inlägg #45: Postat: 2011-03-12 15:44:00 | |
Jocke S-43 |
43 Och du sitter fast i dig själv. Min poäng var, att har man något att säga och vill verka vederhäftig, då måste man stödja sig på fakta, och presentera dem. Föregå med gott exempel. Sedan ställde jag frågan om 25-30 miljarder 2100. Kommer det att gå bra, alla människor har blivit som sparatacus, ja kanske även jag själv önskar, goda och altruistiska? Och då löser sig allt, resurser och det adraa jag räknade upp, allt blir problemfritt. Har du hela planen klar? Men egentligen är du är en cyniker, som vill spela ett högt spel med människors framtid, för din egen oprövade ideologis skull!
|
Inlägg #46: Postat: 2011-03-12 15:55:00 | |
Aguirre |
Eller så kan man ju alltid ta till andra argument som en riktig wannabe intellektuell, och påstå att SNF anser sånt man själv hittar på, se dina andra försök till inlägg ovan.Eller rent av vara nehanderthal Referens: Jocke "ge mig namn och adress så skall jag besöka dig, jag är inte feg" :-
|
Inlägg #47: Postat: 2011-03-12 16:04:00 | |
Jocke S-43 |
41 "Alltid" har jag väl inte sagt. Det handlar om det här ämnet, där dessa huvudlöst påstår att befolkningsexplosionen är inte ett problem. Utan hänsyn till forskning, vanlig matematik eller sunda förnuftet. Det är en allvarlig fråga, och jag har presenterat en länk. Om du inte har koll, så kanske du skulle tänka efter och kolla lite? Menar du att jag skall hålla tyst, men de skall få fortsätta prata munväder? Det här med miljöproblem och resursproblem, som hänger samm med det förra, är kanske inte heller något att orda om? Ju fler vi blir, desto svårar blir problemen och lösningarna alltmer omöjliga, och ju mer stress blir det. Vet du vad som händer med stressade råttor utan mat?
|
Inlägg #48: Postat: 2011-03-12 16:17:00 | |
Jocke S-43 |
39 Ja du gör nog rätt i att försöka få hit, "han vars namn inte får nämnas" så ovanligt så! För att komma på fler invektiv om min ev mentala insufficiens så behövs det säkert två sammanslagna indolentas gemensamma hat. För så är det ju, vissa som kläcker ur sig huvudlösa fantasier, sammanfaller rätt ofta med de som inte klarar av att bli avslöjade. Men jag var tvungen, en tvångstanke. Min rymning var från en avdelning för "intellektuella sadister" S-43, kom efter "Gökboet". Jag njuter skamlöst av att få se en sådan som du helt tappa stilen och tvingas uppvisa sitt rätta jag!
|
Inlägg #49: Postat: 2011-03-12 16:22:00 | |
Jocke S-43 |
forts 39 Sedan återstår det att se om du kan få med "honom vars namn inte får nämnas" på just dina aparta konstigheter. "Anarkism och ohämmad befolkningstillväxt", mja...försöka duger kanske för den goda sakens skull!
|
Inlägg #50: Postat: 2011-03-12 18:23:00 | |
Lordchaos |
efter att i all enkelhet ha googlat på "befolkningsexplosion" blir min slutsats under påverkan av spontanjäst öl att vi skulle kunna vara de 5-6 miljarder vi är idag, men någonstans i framtiden måste man ju faktiskt strypa reproduktionen av människor, det är matematik. Frågan är om detta löser sig själv på något förunderligt sätt eller om åtgärder måste vidtas och i så fall vilka, eller om de rentav redan pågår utan vår kännedom. kina har ju jobbat med detta ett tag, max ett eller två? barn per hushåll öppna kort, positiv social engineering.
|
Inlägg #51: Postat: 2011-03-12 18:41:00 | |
Aguirre |
I Sverige har vi väl negativ befolkningstillväxt om det inte vore för invandringen...och här har vi t.o.m. barnbidrag och inga förbud att yngla av sig... ? Världen behöver inte göra som i Kina...det räcker med anständiga leevnadsvillkor så ordnar den saken sig...ett skenproblem. Men Jocke gillar såna problem..skenproblem med skenlösningar för en skenade stackare //Referens: Jocke "ge mig namn och adress så skall jag besöka dig, jag är inte feg" :-//
|
Inlägg #52: Postat: 2011-03-12 19:46:00 | |
Jocke S-43 |
20-25 miljarder med nuvarande befolkningstillväxt 2100. "Ett skenproblem", för en plötslig nationalistisk anarkist! Var och en kan ju själva se hur det står till med resonemanget här... Det är anonymiteten som missbrukas, man behöver inte står för sian dumheter, om man har tveksam debattmoral alltså. Som vi också sett tidigare på sourze. Jag bor inte i Sverige. Har ingen större lust att träffa dig heller du är för obalanserad för mig. Som intellektuell sadist behöver jag en balanserad omgivning
|
Inlägg #53: Postat: 2011-03-12 19:48:00 | |
Jocke S-43 |
25-30 miljarder skulle det vara. Rena önskedrömmen?
|
Inlägg #54: Postat: 2011-03-12 20:12:00 | |
Spartacus70 |
Jocke, frågan om hur många vi kommer att vara år 2100 är väl ganska orelevant då varken du eller jag lever så länge och kommer sedemera inte få något svar. Och vilka mer fakta behöver du än att se dig om i världen? Vår planet mår inte bra och det har och göra med hur den sköts och inte hur många vi är. Du skyller på saker som skapats av de som kontrollerar våra samhällen - inte dom som bara lever i dom och får ta konsekvenserna. Skapar vi rätt förutsättningar som jag skrev om ovan, så blir inte intressant att växa som vi gjort pga problem skapade med dåtidens incitament. Du vill ju bara åtgärda symptomen och inte problemen. Jag börjar förstå att du huserar i Marocko där du kan få leka lite övermänniska och känna dig delaktig i elitens stora plan. Dina barriärer ligger inte i informationsflödet utan i ditt sätt att uppleva din omgivning.
|
Inlägg #55: Postat: 2011-03-12 20:29:00 | |
Jocke S-43 |
54 Du har väldigt fel här, vi har ansvar för framtiden, vilket missats mycket tidigare. Jag är förvånad att du inte ser sambanden! Har du hört uttrycket att vi har lånat planeten av våra barn? Sedan vet du inget om hur jag är i Marocko. Jag har varit i många U-länder, och det har gett mig insikt. Man kan resonera om hur vi skall resa och hur mycket. Än så länge gör jag det, och turismen är viktig för Marocko. En miljard svälter, det är sant, och att det nog finns mat för dem. Men frågan är inte enkel heller, och det handlar inte bara om mat. De måst få hjälp till att utveckla sitt jordbruk, miljövänligt. Men på sina håll har de bloivit för många på samma plats. Det kan bli torka, på grund av klimatförändring där du heller inte visar omdöme, utan kör ditt eget vetenskapsscenario eller vad det är. Katastrofer inträffar som bekant, och vi kan inte ha färdiglastade flygplan eller lastbilar överallt!
|
Inlägg #56: Postat: 2011-03-12 20:43:00 | |
Spartacus70 |
Klart att vi har ansvar för framtiden men du vill att vi sitter kvar i bussen som rusar mot ravinens brant och vill kasta ut passagerare för att på det sättet lätta massan så att bussen stannar i tid. Jag vill byta ut bussen helt och skapa något som inte kan krascha. Och du kallar mig ansvarslös.... Länk: youtube.com Här har du tex ett alternativ på hur vi skulle kunna förändra och förbättra vår värld och skapa förutsättningar för oss alla. Då sulle vi inte öka befolkningen i den takt som vi har gjort. Återigen, vi har skapat problemen själva och kan inte lösa dom med våra gamla och inövade lösningar. Jag föreslår att du lyfter på hatten så lite nytt blod strömmar till och börjar vidga dina horizonter så jag slipper stå där senare och tala om för dig "vad var det jag sa". Dina synsätt är förlegade, föråldrade och kommer inte att lösa något, tyvärr. Här krävs helt nya metoder och lösningar.
|
Inlägg #57: Postat: 2011-03-12 21:05:00 | |
Jocke S-43 |
56 Jag har inte nämnt någon buss! Men jag undrar om du åkt med någon proppfull buss i något U-land någon gång? "Jamen då får dom väl köpa in nya bussar, och Volvo och Scania göra fler och tjäna mer." Eller hur skall det gå till? Jag talar om verkligheten, som jag visst inser behöver förändras. Du drömmer bara drömmar, gör du det ett tag till!
|
Inlägg #58: Postat: 2011-03-12 22:18:00 | |
Aguirre |
Ja det är klart att du varit på mången busstur i uländer...tyvärr så spelar det ju inge roll vad man upplever om man inte kan tolka och hantera vad man ser intellektuellt.Det finns ingen automatik i det, man blir inte vulkanforskare för att man stirrat ned i ett dussin vulkaner.
Vad jag gjorde innan du hoppade in och snart ut ur diskussionen, var att anknyta till den viktiga synpunkten som framfördes,att det är hyggliga förhållanden som får folk att föröka sig mindre...som i Sverige. Att man påtalar det tolkar du som nationalism tydligen..vilket återigen röjer dina begränsningar.Men har Jocke det trångt om röven på bussturen så är världen överbefolkad...det är spetsforskning det :- För övrigt behöver du inte säga mer...du har sagt allt om din oförmåga redan //Referens: Jocke "ge mig namn och adress så skall jag besöka dig, jag är inte feg" :-//...såna ljushuvuden har ingen förmåga att utvecklas alls. |
Inlägg #59: Postat: 2011-03-13 11:07:00 | |
Spartacus70 |
#57 Förlåt Jocke, men det var en metaforisk jämförelse, där bussen representerar vår mänsklighet och ravinen slutet på den. Jag trodde i min enfaldhet att du skulle förstå den så det tar jag på mig. Mitt förslag är att du håller dig till dina feministtrådar och lämnar allt annat till alla andra. Tack för kaffet.
|
Inlägg #60: Postat: 2011-03-13 12:41:00 | |
olo |
Spartacus70 #34 / Jo, jag håller med om att makthavare gärna skapar kriser för att sedan tjäna på lösningen. Klein tar upp en del sådana nyliberala attacker i "Chockdoktrinen". Jag ser dock inte att befolkningsexplosionen skulle vara ett exempel på detta. T.ex. så är det många som ser den främsta lösningen i ökad fördelning och jämlikhet. Detta verkar inte gagna makteliten. Jag ser heller inte hur olika former av prevention skulle gagna makteliten. Någon, kanske du, skrev att den ökade folkmängden skulle utgöra ett hot mot makteliten. Jag ser inte hur detta skulle kunna vara sant heller. Hittills har inte befolkningsökningen bidragit till att minska klyftor mellan maktelit och fattiga. Jag ser, helt enkelt, hittills inte något som stöder tesen att motverkande av befolkningsexplosionen skulle ligga i maktelitens intresse. Förtydliga gärna så att jag förstår.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.