Inlägg #61: Postat: 2011-03-13 12:46:00 | |
olo |
Jag tolkar en del av argumenten för att makteliten skulle ligga bakom att befolkningsökningen utmålas som ett problem som att det handlar om att avleda uppmärksamhet. Jag tycker inte detta verkar stämma, heller. Det är inte särskilt mycket debatt eller oro kring befolkningsexplosionen. Har ni några stöd för era påståenden att eliten skulle ligga bakom denna problemdiskurs? Finns det några källor?
|
Inlägg #62: Postat: 2011-03-13 13:11:00 | |
Jocke S-43 |
54, 56, 57. Spartacus: "Jocke, frågan om hur många vi kommer att vara år 2100 är väl ganska orelevant då varken du eller jag lever så länge..." det säger väl allt om bristen på ansvar, kunskap och empati hos denne man. Sedan ändrar han sig plötsligt i 56 vilket avslöjar ännu mer. Jag trodde ändå det låg lite idealism bakom spartacus, men icke, bara blahblah rakt ut i luften och bussar utför raviner. Välj metaforer som passar Spartacus, och vilka debatter jag går in i angår inte dig! Ser jag rena dumheter så reagerar jag. Men nu har jag tröttnat på dig, du passar bättre med ihop med övriga tonårsanarkister.
|
Inlägg #63: Postat: 2011-03-13 15:45:00 | |
Spartacus70 |
#60 & 61 Olo, jag citerar från min artikel "I december 1974 gjorde USA ”Third World Population Reduction” till en central fråga för nationens säkerhet. 15 Upptakten till denna skrift kom från Kung George VI av England som 1944 sa att tredje världens länder är ett hot mot den globala elitens makt. Henry Kissinger som hade skrivit ihop TWPR adresserade 13 länder i tredje världen som han ansåg behövde befolkningsreduktion. Han rekommenderade att IMF och världsbanken skulle endast låna pengar till dessa länder under förutsättning att de accepterade hårda krav på populationskontroll, befolkningsreduktion och steriliseringsprogram. Kissinger förslår även i skriften att mat skall användas som ett vapen och även krigsprovokationer för att på så sätt minska befolkningen." Tydligare kan det väl knappast bli. Eliten är bara delvis orsaken till att vi är så många, då de mestadels ägnar sig åt inavel själva, men de gör ett problem av det genom att hålla världen i gisslan genom frihandelsavtal, bristande/snedfördelade resurser och manipulerade politiker. Sedan vänder de detta mot oss med hjälp av av den påstådda kampen mot miljöförstöringen som de själva är orsaker till genom sitt handlande. Det är väl klart att du inte kommer att se detta på nyheterna ikväll men så naiv hoppas jag inte att du är. Titta på vilka som äger media idag och dra dina egna slutsatser.
|
Inlägg #64: Postat: 2011-03-13 15:52:00 | |
Spartacus70 |
#62 Jocke, jag skulle uppskatta om du pratade med mig och inte om mig. Men jag ska väl inte förvänta mig mer av dig om man ser till dina andra inlägg här på Sourze. jag förstår att du har fått flytta till Afrika där du kan få leka övermänniska och dupera din omgivning. Hos mig kommer du inte långt. Jag spelar inte alls i samma tönt-liga som du gör utan är en vanlig människa med ambitioner om att skapa en bättre värld för mig och mina medmänniskor. Så lägg din tid på något kreativt som att peta dig i näsan och släpp dessa diskussioner.
|
Inlägg #65: Postat: 2011-03-13 16:12:00 | |
Jocke S-43 |
57-64 Du ville ju inte ha mig där, och det var ömsesidigt, därför blev det "han". Sedan tycker jag stilen här börja bli rätt obahaglig. Jag har jämförelsevis unvikit allt förlöjligande i den här tråden, men det har man visst ingenting för! Och likadant i andra tråder, anonyma påhopp. Eftersom det verkar vara den sanktionerad stilen här, så frågan är vad man kan göra! Sedan när det gäller Afrika, så har du inte med det att göra, men du visar vilka fördomar du har. Jag umgås med marockaner, och vi har utbyte av det. De är intelligenta, mycket språkunniga och realistiska. En jämförelse med sourze låter sig knappast göras. Du kör en tråkig stil, saknar ansvar och realistisk kunskap på jordnivå som jag visat. Skall vi sluta nu?
|
Inlägg #66: Postat: 2011-03-13 17:44:00 | |
Aguirre |
"De är intelligenta, mycket språkunniga och realistiska. En jämförelse med sourze låter sig knappast göras." Skall vi bli förvånade ? Massa Jocke har talat .
|
Inlägg #67: Postat: 2011-03-13 19:47:00 | |
Aguirre |
Det hade vi aaaaaaaaaaaaning om här på Sourze att di svarte kunde tänka och tala..och dessutom vara realistiska ...Tur att Massa Jocke talade om det..annars hade vi gått i okunskap ännu...Ja nyheternas tid är ej förbi..snart skola väl fruntimmren hava rösträtt också.
|
Inlägg #68: Postat: 2011-03-13 21:52:00 | |
olo |
Spartacus70 #63 / Tack! Ska läsa mer om detta. Återkommer sen.
|
Inlägg #69: Postat: 2011-03-14 20:29:00 | |
olo |
Spartacus70 / Jag har sökt lite och i stort sett hittat ungefär det du skriver om Kung George VI och Kissinger. Hittar dock inget om varför Kissinger tyckte att befolkningstillväxten i tredje världen hotade eliten. Vet du något om detta?
|
Inlägg #70: Postat: 2011-03-14 21:41:00 | |
olo |
Spartacus70 / OK, nu har jag hittat det. Kung George VI ansåg tydligen att "a populous country has decided advantages over a sparsely-populated one for industrial production". Det stämmer ju i viss mån. Men antagligen bara tills det börjar bli för många så att mat och andra resurser blir för knappa. En annan faktor är också att landet måste ha tillräckligt kunnande, stödjande struktur o.s.v. Sammanfattningsvis tycker jag att detta tyder på att Kissinger kanske var inne på denna linje på den tiden. Detta har dock väldigt lite med den situation världen närmar sig i dag. Jag tycker inte detta stöder påståenden om att eliten skulle ligga bakom oron för överbefolkning. Det är mina fem cent, i alla fall. Har jag missat något?
|
Inlägg #71: Postat: 2011-03-14 21:50:00 | |
olo |
Spartacus70 / Jag hittade mer. På Länk: en.wikipedia.org står det "That fact gives the U.S. enhanced interest in the political, economic, and social stability of the supplying countries. Wherever a lessening of population pressures through reduced birth rates can increase the prospects for such stability, population policy becomes relevant to resource supplies and to the economic interests of the United States. . . . ". Det handlar alltså om rädsla för instabilitet om befolkningen ökar för mycket. Visserligen utifrån cyniskt intresse för att kunna komma åt mineraler i dessa länder. Dock skulle sådan instabilitet också leda till en massa lidande och en situation som även dessa länder förlorar på. SÅ dokumentet verkar snarare stödja att det finns reell anledning till oro för befolkningsexplosionen.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.