Assange förövare eller offer?

Den här tråden diskuterar artikeln Assange förövare eller offer?.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2011-02-09 19:34:00
Jocke S-43
Tycker nog snarare att kvinnan är ett sexsubjekt och att din artikel visar på detta, samt inte alls är särskilt förtryckt. Vilket inte hindrar att enskilda kvinnor, såväl som män, blir förtryckta. Hon har ett val och ett ansvar, egentligen. Men detta har effektivt sopats bort i Sverige i och med bl.a. den sjuka sexköpslagen. Vilken tillåter kvinnor att legitimt utnyttja mäns sexbehov och ekonomi. Men genom att göra dem kriminella, medan hon går helt fri. Bestickning Säger en kvinna ja, hon är ju den som har den makten OCH det ansvaret, då är det en manlig rättighet att acceptera detta utan särskilda konsekvenser. Innanför vanligt anständigt uppträdande från honom. Bäst man lägger till detta senare, här finns de som lusläser...! Så fungerar den biologiska könsrollerna.
Tant Reinfeldt gör sig väl här dessutom skyldig till statsfe/ministerstyre, eller?
Inlägg #2: Postat: 2011-02-09 20:32:00
Pia I
Jag tror inte att det går att ändra så mycket på könsmönstret och därför menar jag att kvinnor egentligen är förtryckta och att de satt sig själva i den situationen. Man vill en sak, men känner en annan. Det är ingen poäng med en kamp mellan könen menar jag, för det är onaturligt och kvinnan kan inte göra om mannen till kvinna, för det är också onaturligt. Så själva kraften som ligger bakom könskampen är förmodligen av sexuell karaktär och har även andra orsker naturligtvis. Själv har jag alltid sett mig själv som en människa, trots att jag är kvinna och jag har sett mannen som en man med andra egenskaper än kvinnan. Trots det kan man göra revolt mot orättvisor mellan könen, som förmodligen alltid kommer att finnas kvar. Jag tror inte att man kan tvinga mannen in i en folla med vilka medel som helst.

Reinfeldt vill såklart vara feminist för att vinna poäng. Bättre vore att säga att kvinnor får samma rättigheter som män, men det behöver inte btyda att supa, hora eller på andra sätt dra sig själv i smutsen. Vad härligt det skulle vara med ett samhälle där vi kunde respektera varandra för våra olikheter och inte försöka ändra hela skapelsen bara för att ändra på något.Respekt för varandra är ett ord man knappt hör i Sverige. Synd!
Inlägg #3: Postat: 2011-02-09 22:06:00
Bizon
Pia #2 - När du lägger upp händelserna på detta sätt så är det oerhört svårt att fatta vad både kvinnorna och rättsväsendet sysslar med - en trasig kondom brukar få följden att en dagen efter kur intages av kvinnan om det är i en känslig fas av menscykeln så är det vanligen bra med det - det som är anmärkningsvärt i detta fall är just att det luktar konspiration. Något som den första åklagaren inte visste något om och därför inte såg något skäl till förundersökning - huvudåklagaren visste bättre och tog upp fallet - förmodligen på beställning - från vem frågar man sej? --------------- Att sedan både kvinna och man är sexobjekt för varandra är något som vi bör ta på största allvar och behandla med all respekt håller jag fullständigt med om. ----------------- Att erkänna vår lust till varandras kroppar borde ses som en glädje och behandlas som den största helighet i stället för att göra detta till ytterligare ett slagträ i en märklig maktkamp mellan könen - då skulle kanske inte sex kunna användas som terrorinstrument eller till annat än kärlek - och är det inte bättre att hjälpa varandra än att stjälpa?
Inlägg #4: Postat: 2011-02-09 22:09:00
Pia I
Jo
Inlägg #5: Postat: 2011-02-09 23:42:00
sunny fri
Pia:du har skrivet en mycket bra artikel som lämnar mycket av det vi inte vet öppet.Själv har jag tänkt i liknande banor.En given 5.a!
Inlägg #6: Postat: 2011-02-10 00:05:00
Pia I
Tack snälla du för den kritiken! Jag reagerar på hela den här historien, tycker den är jättekonstig! Upprörande om det är en fint från svenska myndigheter med tanke på Usa-stöd. Dte är viktigt att ta ner saker på jorden också. Såg ett program om mobbing på tv nyss. Det är också ett intressant ämne som man vill skriva om. Kanske jag gör det.
Inlägg #7: Postat: 2011-02-10 03:03:00
Lordchaos
Assange är idol, han var med på 60 minutes häromdagen, detta gör honom till bad guy. han är en upphottad version av michael moore
Inlägg #8: Postat: 2011-02-10 08:38:00
Inger Olsson
Finns uppenbart många konspirations-t e o r e t i k e r på Sourze!
Inlägg #9: Postat: 2011-02-10 08:43:00
Inger Olsson
Personligen vet jag t ex inte om Julian Assange har t ex spridit könssjukdomar medvetet till flera tjejer, vilket inte är lagligt. Dock, det här spekulerandet är sjukt i sig självt och kanske värre än vad verkligheten är!
Inlägg #10: Postat: 2011-02-10 08:57:00
Kalle Tuntolej
För det första kan konstateras att ingen av oss kan uttala oss om vad som förevarit melan Assange och de båda flickorna. ingen av oss har sett de dokuemnt som ligger till grund för det eventuella åtalet - notera att åtal ej väckts! Därmed kan vi inte uttala oss om skuldfrågan, och därmed kan vi inte visa på konspirationer mot Assange. Vad vi däremot kan göra, är att ställa oss frågan om hur det hade sett ut om assange de facto gjort sig skyldig till brott i Sverige, av den aktuella typen. Hade Assange infunnit sig utan att beklaga sig? Sannolikt icke. Dessutom är det uteslutet att Assange kan utlämnas till USA. dels saknas utlämningsavtal, dels - som det visade sig igår - så har USA svårigheter att alls åtala Assange. Det skall också sägas att - om ryjktena stämmer, så är det brott Assange gjort sig skyldig till, ett brott som renderar skadestånd till tjejerna samt villkorlig dom. det han har att göra är att infinna sig för förhör, och EVENTUELL rättegång, om åtal väcks. Därefter är han en fri fågel. Det är oerhört osmakligt att han väljer att smutsa ned wikileaks gärning med att inte följa de regler som gäller vid brottsmisstankar.
Inlägg #11: Postat: 2011-02-10 09:01:00
Inger Olsson
#10 Instämmer med dig! Någon vettig person med något förnuft att dras med...
Inlägg #12: Postat: 2011-02-10 09:31:00
Leif E Ström
Ingen klasskamp utan kvinnokamp, inget kvinnoförtryck utan män?
Är föregående formulering adekvat eller förekommer förtryck även inom bägge könslägren? Merparten av förtrycks-debattörerna lever oftast i singelförhållanden, och har eller har haft en profession där förtrycket uppfattas med visst avstånd. Om också spruckna förhållande förekommit så är inte oftast förtrycket orsaken, utan där har i stället rättvise-egot fått härja fritt. Undertecknad anser att de stackars kvinnor som i dag vill offra sig i ett man-kvinnaförhållande i Sverige, har större möjligheter att bli förtryckta av frilevande amazoner. Julian Assange om du läser Sourze, dig önskar jag att aldrig hade hört talas om!
Inlägg #13: Postat: 2011-02-10 11:36:00
Bizon
Kalle #10 Du sätter verkligen stor tilltro till vårt så kallade rättsväsende och det politiska aktörer som är i farten här då du säjer att det är "uteslutet att Assange kan utlämnas till USA." Hur är det Kalle var det inte också uteslutet att Egyptierna borde ha varit uteslutna från att exporteras av cia till tortyrens egypen? Du ska inte tro att våra politiker och tjänstemän alltid har så rent mjöl i påsen - det visar inte minst just det som Wikileaks avslöjat om bara de svenska myndighetspersonernas agerande. Och vad säger att den offentliga bilden som nu visas upp är sann - att det amerikanska rättsväsendet inte lyckas skrapa fram en applicerbar paragraf för att sätta åt Assange? Och att det saknas utlämningsavtal tror jag inte heller är något hinder - det är bara att bedöma hans verksamhet som "terrorism" så är det fritt fram. Att detta händer just i sverige är heller inte så konstigt då vi är kända för att snällt gå i usa-kopplet och räcka fram vacker tass om så önskas. Och om - som du säjer - ryktena stämmer, så är brott Assange gjort sig skyldig till inte allvarligare än att det skulle rendera skadestånd och möjligen villkorlig dom - Jaha säger jag bara - och du menar att en sån bagatell motiverar en internationell efterlysning och att åklagaren belägger Assange advokater med yppandeförbud - mosrsning! Huruvida det är "osmakligt" att krypa till korset och hoppas på det bästa i ett land som sverige det tycker jag du kan överlåta till Assange själv att bedöma. Där inte i hans kläder och det är väl i så fall även osmakligt att du som inte har en aning om vad det skulle innebära uttalar dej som du gör. Jag vet lika lite som du, men jag upplever starkt att det är något som inte stämmer - och som myndigheterna även i detta land retoriskt bröstar upp sej för sin egen förträfflighet men inte efterlever så skadar inte en viss försiktighet i tilltron.
Inlägg #14: Postat: 2011-02-10 11:41:00
Pia I
#9 Det har aldrig nämnts att Assange skulle spridit könssjukdomar. Om pressen har givit fel uppgifter är det inte min sak. Att inte vilja fastna i en konspirationsrättegång är väl ganska naturligt, om man vet att man är falskt anklagad. Och det är tydligen inte bara jag i världen swom tror det. Sen finns det ju alltid motsatta åsikter, så ock i detta fall. Man kan väl inte sprida hot om dödsstraff i Usa och på samma gång förorda villkorlig dom i Sverige? Lite stor skillnad på straff. Jag bryr mig inte så mycket om W-leaks, som om att göra en sån stor sak av dessa händelser. Enligt mig måste det ligga annat bakom, med detta pådrag för ett par tjejers skull, som dessutom medverkat till saken själv och sen sprungit och klagt , när de upptäckt att de var två. Men det är klart, man ska aldrig säga aldrig.
Inlägg #15: Postat: 2011-02-10 11:46:00
Pia I
Så du menar att om man är singel, så kan man inte delta i debatten på samma sätt som de i parförhållanden? I mitt fall har vi blivit serverade en händelse som blivit ett ramaskri ute i världen. Det har man väl rätt att reagera på? Enligt anonyma poängsättare finns det väl fler än singlar som tycker så, förstår jag.Jag tror inte på din teori.
Inlägg #16: Postat: 2011-02-10 11:53:00
Pia I
Du gissar ju lika mycket som jag? Har du läst historien från början? Där beskrevs procidiet med de två tjejerna. Efter det bildade jag min uppfattning. Nuförtiden ska allt diskuteras utifrån kvinnan. Det är på modet. Hur skulle det vara om vi diskuterade utifrån människan i stället? Jag kanske inte gör allt rätt själv i mitt liv, men jag har i alla fall lusten kvar att försöka hålla mig till sanningen. När kvinnan avancerar, avancerar brottsligheten, de vilsna barnen, anarkin i samhället. Det är vad jag anser. Kvinnan inser inte sin egen makt, utan tror att hon måste ta något hon redan har och har haft i alla tider.
Inlägg #17: Postat: 2011-02-10 11:55:00
Bizon
Leif #12 Du säjer "Ingen klasskamp utan kvinnokamp" och jag menar att det inte blir något av varken klasskampen eller kvinnokampen om du inte gör det till en kamp för mänsklig rättvisa utan könsliga förtecken. Tur att du kompletterade påståendet med ett frågetecken. "inget kvinnoförtryck utan män?" och förtydligade med frågan - om det förekommer förtryck även inom bägge könslägren?" Vilket jag är säker på att alla någorlunda vakna människor kan skriva under på att det gör - människan är ett flockhierarkiskt egotrippat maktsjukt djur son sparkar nedot och slickar uppåt så vida det inte finns en uppenbar möjlighet att riva ner den som är över ett pinnhål eller två - vilket på intet sätt skiljer sej mellan könen och börjar redan i sandlådan. Sedan antar jag att du försöker dej på någon sorts sarkasm då du kallar kvinnorna för "stackars" och vadå "offrar sig" - dag handlar det inte om offer - i dag handlar det om att skaffa sej en foglig knähund. Så vifta på svansen du och hoppas på att slippa strypkopplet. Och beträffande förtryckande "frilevande amazoner" nja jag vet inte - jag tycker mest det verkar som att dom binder ris åt sina egna vackra rumpor :-
Inlägg #18: Postat: 2011-02-10 12:05:00
Pia I
Sen finns det naturligtvis kvinnor som står över könsdebatten. Dem ska vi inte glömma. De som ser männen som jämlikar och inte motståndare. Kvinnor som lever ut att vara kvinna och låter männen vara män. Men de ser man ju sällan i debatten.Det finns ju ingen sån tradition i Sverige.
Inlägg #19: Postat: 2011-02-10 12:07:00
Bizon
Så har vi Inger Olsson igen citerar//Julian Assange har t ex spridit könssjukdomar medvetet till flera tjejer, vilket inte är lagligt.//sc. Hmmm,,, och då menar du förståss att det svenska rättsväsendet behjärtansvärt skulle skydda Assange som smittspridare genom att se till att hans advokat inte skulle prata bredvid munnen så att andra flickor inte skulle få veta det Hahaha! Någon sånn vetskap existerade sannolikt inte då dessa kvinnor gjorde anmälan och förundersökning inte tillstyrktes - sedan om det stämmer en brusten kondom kan knappast bedömas som medvetet spridande av vare sej graviditet eller sjukdom - Du är kul du - fast du brukar göra bra efterforskning - det är ditt starka kort :- Kan du inte få fram nått som verkligen håller i Assangefallet, det vore en god gärning.
Inlägg #20: Postat: 2011-02-10 12:13:00
Inger Olsson
#19 Är du dum på riktigt? Kan du sen lära dig att citera korrekt?
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...