Det paradoxala julmysteriet

Den här tråden diskuterar artikeln Det paradoxala julmysteriet.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2010-12-22 13:17:00
Dag Nilsson
Fadern är Jaget. Fadern är Lagen. Det rationella, logikstyrda förnuftet. Den anpassningsbara delen i människan som formar sig efter maktens krav. Vänster hjärnhalva och hjärnbarken. ----

Helig Ande är de anarkistiska känslorna, som via ett fenomen som kan liknas vid telepati, har kontakt och samklang och hör samman med allt liv som är i hela Universum. Höger hjärhalva, lilla hjärnan och hela kroppen. ----

Sonen är bryggan som gör Jaget och Känslorna till ett Helt. Sonen förvandlar oss till fullkomliga människor, sådana vi var vid födelsen.--- Korsfästelsen är symbol för den psykiska lobotomi vår kultur genomför på varje spädbarn under en uppväxt som sker i anpassningens namn. --- Vår kultur korsfäster varje barn. Närmast till att göra detta är föräldrarna. I och med att Jesus kan återuppstå i oss, kan vi åter bli hela som de späda barnen och lika utmanande för den kontrollerande världseliten som Jesus var. Det största hindret för att låta Jesus födas inom en är det smärtsamma minnet av hur Jesus dödades i oss när vi var små barn. ----

Namnet Jesus symboliserar för mig en hel och alltigenom levande människa. Ordet Jesus kan översättas med: Varat räddar! Livet har redan gjort oss perfekta, vi behöver bara Vara. Ändå kämpar människor som galningar för att GÖRA sig till något. Detta är den verkliga Synden. ----

Låt Jesus uppstå inom dig. Be om styrka att stå ut med den smärta du kände då du korsfästes. Du kommer att bönhöras om du bär ditt eget kors, så som det står i Nya Testamentet. Men bara om du bär det själv! När all smärta blivit medveten lever Jesus i dig och du är Jesus. ----

God Jul!
Inlägg #2: Postat: 2010-12-22 14:55:00
Janne B
Det här ska jag ta mig tid o ork att läsa ordentligt.....Bra initiativ!
Inlägg #3: Postat: 2010-12-22 14:56:00
Roberth Edberg
För de som är intresserade av Ordet och Treenighetens gåtor har mycket att hämta på denna sida:
Länk: kognitionskyrkan.nu
Inlägg #4: Postat: 2010-12-22 15:12:00
Leif E Ström
Johannes, din artikel vilseledde mig. Det framkom inte något nytt runt ikring julens mysterium, utan handlade mest om att du är en syndare. Jag har också varit det, men har blivit en bättre människa på gamla dar. Ställningstagandet uppstod då misslyckades inviga våra döpta barn inför treenigheten och när det outgrundliga blev ett foster i Maria. Nu för tiden hyllar vi i stället som nordbor det enkelt uppenbara, det befintliga vintersolståndet och hjälper till med ljus och lyktor så gott vi kan. Vi hade också betänkligheter då vi skar upp skinkan, vi visste aldrig om den var ett ord, och i så fall en "det". Med en förhoppning att du och alla troende får frid i själen över helgerna så vill jag önska en God Jul.
Inlägg #5: Postat: 2010-12-23 09:00:00
Pia I
"Vår kultur korsfäster varje barn. Närmast till att göra detta är föräldrarna"..........?

Vi är alla barn och föräldrar. Föräldrar som korsfäster sina barn, är själva barn, som i så fall blivit korsfästa som barn, innan de korsfäste sina egna barn. Kanske kan bli en tradition?
Inlägg #6: Postat: 2010-12-23 09:20:00
Roberth Edberg
Pia I: Inte "tradition", utan "Mem" Länk: sv.wikipedia.org evolution. Vi gör det som gjordes på oss, möjligen med en egen liten twist och för därmed vårt kulturarv vidare. Det finns två sätt att göra det: Medvetet eller omedvetet - vilket givetvis är vad allt det här handlar om.

- "Vi gör vad vi tror är det bästa för vår nästa." I ordet "Tror" gömmer sig nyckeln till visdom.
Inlägg #7: Postat: 2010-12-23 09:30:00
Pia I
# 6

Det var lite ironiskt menat. Såklart vill man inte göra korsfästelse till tradition, även om många verkar ha det som hobby. Omedvetet kanske då? Medvetenhet är nyckeln.
Inlägg #8: Postat: 2010-12-23 09:51:00
Roberth Edberg
Pia I: Vi gör ett medvetet val att tro på att det vi gör är bra för vår nästa. Medveteheten är plattformen som visdomen vilar på, nyckeln till dess mystik finns att finna i tron. Det skall dock ej förväxlas med "vad man tror". Detta har givetvis inget med religion att göra, utan hur vi för Mems vidare. "Vad man tror", har med religion att göra. KLArt som korvspad, eller hur?
Inlägg #9: Postat: 2010-12-23 20:00:00
Bizon
Huvaligen vilken hemsk artikel - dessa religiösa infiltratörer som sticker upp sitt tryne lite var stans - oavsett om det är islam, judism eller kristendom. Bara bara inledningen säger tillräckligt för att framkalla vämjelse, men slutraderna är värst och något som kyrkan tutat in i mänsklighetens huvud så länge den funnits till //Herre Jesus Kristus, Guds Son, som för vår skull blev människa, förbarma dig över oss, syndare.// men hallå - hur vore det om kyrkan tog sina egna doktriner på allvar? Synden har ju lyfts av mänskligheten - eller? Hela syndaprylen var ett av guds misstag som denne försökt rätta till genom att offra en tredjedel av sej själv - och därefter låta den som så önskar delta i den nattliga rit och symboliska kannibalismen av sin människodel som märkligt nog åter får individen att belasta sej med skuld - ät mitt kött och drick mitt blod och bekänn din synd så får du min förlåtelse kan tyckas vara vackert men är inget annat än en invigningsrit för underkastelse.
Inlägg #10: Postat: 2010-12-23 20:32:00
Bizon
Dag #1 Din fortfarande patriarkalt anpassade tolkning av kristen teologi är inte utan kullerbyttor den heller. Du säger att//Livet har redan gjort oss perfekta, vi behöver bara Vara.//sc. Hur är det möjligt? Det lilla barnet har just inte kommit i kontakt med livet innan det fötts annat än genom moderns kropp och omvärldens inverkan, också den genom moderns kropp - efter födelsen kommer barnets eget liv i anpassning till allt annat liv - vilket du kallar för korsfästelsen :- Jo det kan jag ju hålla med om och precis som vilken korsfästelse som helst leder den till döden. Och vad gör vi människor - jo vi larvar på i detta "vara" som du kallar "den verkliga synden" var och en faller in på sin plats eller de vakanta platser som står till förfogande - hur syndigt är det? Vad skulle hända menar du om vi bara låter oss vara - vi lämnar anpassningen därhän till vår hungrande mages behov och,,, Ja vad händer om vi som fysiska biologiska varelser inte följer ätandets förbannelses bud och den destruktiva livskonstruktion som vi är en del av? Alltså lever konsekvensen av att vara en fullkomlig varelse - som fullkomlig torde väl intet mer behöva tillföras,,, eller?
Inlägg #11: Postat: 2010-12-23 21:33:00
forsblom
Med all respekt för allas åsikter, men jag förstår inte vad ni pratar om. Är det säker att ni inte har druckit eller rökt på några svampar? Ni måste utveckla resonemanget! I min värld som lärare räknas inte några flummigheter!
Inlägg #12: Postat: 2010-12-23 21:41:00
Aguirre
Jag har inte rökt svampar..jag drog i vart fall inga halsbloss...och jag kan lova er att människan inte är fullkomlig...jag är ett bra bevis.."flummigt" är allt som inte står i de statliga läroböckerna..vi måste vårda flummigheten även om det kan vara ansträngande...det som redaan är fastställt och sant står i böckerna...det som är nästa sanning finns bland flummigheterna..KOM IHÅG..Sanningen är en färskvara inte nåt evigt bestående.
Inlägg #13: Postat: 2010-12-24 01:24:00
Bizon
OK Forsblom, bara rökridåerna skingras så kan jag komma med en del invändningar mot artikelns rappakalja serverat så här lagom till den stora dagen. Du har ju haft lite tid på dej att fila på dina utgjutelser, och för att mitt genmäle som jag faktiskt avstod ifrån förut inte ska bli för betungande så ska jag ta en sak i sänder och börjar med din treenighet: Fråga - Skulle något väsentligt ha förändrats i den mänskliga världen sedan ”logos” för tvåtusen år sedan sägs ha blivit en del av den mänskliga naturen? Svar nej. ----- Synlig orsak; Tekniken har utvecklats som tidigare sedan hjulet - kunskapsbanken har vuxit sedan äpplet :- Dygderna har som tidigare svajat från ytterlighet till ytterlighet. ------ Så vad har då tillkommit? Som jag ser det har bara ytterligare ett antal religionsideologier kompletterat de förevarande för människan att träta om – alltså bara mer krig och förföljelse av oliktänkande och oliktroende. ------ Och huruvida denna kristet teologiska, men mer en filosofiskt mystifierade konstruktion av en treenighet varav en tredjedel nedstigit till jorden och levt ett mänskligt liv kan sägas ha bidragit med något gott är en fråga som inte går att besvara då vi inte vet något om vad som skulle hänt kristendomen förutan. Det vi däremot vet är att även kristendomen används i krigiska maktsyften precis som judendom och islam - och visst kan man invända att det inte är religionerna i sej som skadar - det är de som följer och tolkar religionerna för just maktsyften som skadar - de judiska skrifterna är så skrivna att klurar man bara så kan man få belägg för vad som helst - och kärleken deras gud ibland förutsätts vara kan man betvivla då vederbörande sägs nitälska sitt livegna folk och straffa dessa i generation efter generation... Kristenhetens gud som visserligen är samma men lite mer komplicerad i och med dennes schizofrena framtoning med inte bara en splittrad personlighet utan ett tal med kluven tunga samt otroligt dålig pedagogisk färdighet blir därmed lite knepigare att förhålla sej till - först och främst falskheten - att spela ut sina änglar mot varandra och sedan mot människorna - och sedan människorna mot varandra och slutligen människorna mot sej själv den som icke är med mej är emot mej. Och så detta att allt är regisserat från tidens begynnelse och sker bara så som det är skrivet - snacka om att gardera med kors över hela linjen - nej den gubben bör man akta sej för. Om inte det sagda räcker kan man förkovra sej i fler jävligheter den gudaföreställningen sägs ha åsamkat livet kan man ju bara läsa bibeln - det borde kunna avskräcka vem som helst. ------ Och ur samma skeppa kränger en annan taggig ros upp sin knopp ur dyngan "Isalam" som även den sedan starten varit inblandad i diverse av denna religion rättfärdigade krig - alltså då inget fel på islamerna annat än då dessa precis som judar och kristna tolkar sina texter efter vad dom själva för ögonblicket önskar. ---- Säkert kommer det någon efterföljare snart som får folk att sätta halls över huvud och förnuftet i vrångstrupen igen - möjligen har en effektivare mentalvård försvårat klivet in i frälsarhistorien - men det var bra nära för bland andra Martin Luther King och She Guvarra - Mandela låg risigt till ett tag, men så länge han kan se fram mot en naturlig död klarar han sej förhoppningsvis.
Inlägg #14: Postat: 2010-12-24 01:36:00
Bizon
Aguirre #12 citat//KOM IHÅG..Sanningen är en färskvara inte nåt evigt bestående//sc. - Där presenterade du en sanning igen :- skulle tro att bästföredatumet på den sträcker sej en bra bit in i de mest basala enigheterna - det evigt förflutna - det evigt kommande - dessutom är den intimt förbunden med det evigt närvarande, skiljelinjen mellan de andra två...
Inlägg #15: Postat: 2010-12-24 07:03:00
Dag Nilsson
#10 Bizon, det är inte ett år för tidigt att inse att kyrkornas svammel om treenighet beror på att man inte förstår sig på Nya Testamentet - NT. Det heter NYA Testamentet därför att det innebär ett helt NYTT sätt att se på människan. Ett sätt som bryter med det GAMLA sättet, skildrat i Gamla Testamentet – GT.

GT bygger på yttre lag. Hör bara på dekalogens alla - Du SKALL… ! En svensk höjdpunkt återfanns för övrigt i Gustav VI:s valspråk: Plikten framför allt!

--- Treenigheten är ett recept på hur en människa kan bli HEL Helig efter att som barn ha tvingats lyda Lagen i stället för att få behålla lyhördhet till sitt eget hjärta sina känslor och dessas förbindelse med allt liv och Himmelriket.---

Fadern är det utifrån Tvingande, det Uppfostrande, det som inte lyssnar till vem barnet är utan endast är intresserat av att forma barnet efter eget behov och godtycke. Helhetens Ande är det oändliga och eviga inom oss som Fadern är livrädd för, eftersom han förlorar makten och Lagen om människor upptäcker Sanningen.--- Stenkyrkan är Fadern. Rigid, konservativ och livrädd för Livet eftersom livet inte går att kontrollera. ---

Judendomen verkar vara sprängfylld med regler. Och i Jerusalem lär en alldeles speciell byggnad ha uppförts att gälla som den Högsta Domstolen. Staten Israel är kontrollraseriets skräckexempel. --- Jesus – ett ord som betyder Varat Räddar – är en överbryggare mellan Du Skall och Du Är. Därför Via Dolorosa. Därför den Korsfästelse det innebär att Stanna kvar - i lidandet som beror på att Lagen strider mot Livet. --- Jesus är bron mellan hjärnhalvorna. Den bro som raseras i nästan varje barndom. Men bron kan återuppstå. Dock ALDRIG utan smärta. Därför att det är bara Sanningen om hur bron raserades som kan göra den hela igen. Det mest smärtsamma är att det visar sig att det är dem vi mest älskade och såg upp till, som skadade oss allra djupast. ---

Utan TRO går det inte att nå landet på andra sidan den mentala lobotomins öken. Himmelriket, som är Helhetens tillstånd, finns bara inom oss. Inom VARJE människa. Detta är Jesu återkomst som för mig är en inre händelse och som för judendomen är en yttre händelse. --- Att USA, EU och Israel förenas i penningdyrkan är helt följdriktigt. Desperata kontrollfanatiker som de är. Livrädda för smärta. Dödligt rädda för Liv. --- När Livet tar över på Jorden så behövs ingen yttre kontroll. Detta handlar hela NT om. Men det står mellan raderna. Den världsliga makten har lurats sprida instruktioner om sin egen förstörelse. Snacka om underjordisk och konspirativ verksamhet. Du skall få se en enormt ökad ångest hos kontrollmänniskorna. De känner att deras tid går mot ett slut och att en ny tid bryter in. En tid av Hjärta och av Liv. En tid att bara Vara. Vilken INTE ALLS är att inte göra något. Tvärtom kanske du blir verksammare än någonsin. Med allt du gör sker då efter vad hjärtat och Livet vill. Och detta skrämmer skiten ur maktmänniskorna.
Inlägg #16: Postat: 2010-12-24 12:13:00
Bizon
Dag #15 Jag tycker mycket om din personliga tolkning av bibels texter - intressant är att jag tycker mej ha kunnat fostra mina barn till det du i din tolkning beskriver som "Hjärta och av Liv", men då i stark opposition mot just bibels texter - och då även NT där jag inte alls så entydigt tycker mej se den resning i förhållningssätt gentemot fadern och lagen som du i Jesus tal och gärning. Det är klart att för att du skulle kunna få ihop en så klar teologi behövs en del generalisering och som sagt jag är med på konsekvensen, men annars upplever jag Jesus underkastelse av både det förevarande och det kommande samt sitt oblida öde dikterat av lagen är rent osmaklig och ingenting nytt. Just detta ser jag som den största orsaken till kristendomen framgång - just att den böjer sej inför överheten, makten och profitörerna. Du säger att //Utan TRO går det inte att nå landet på andra sidan den mentala lobotomins öken.// - kanske skulle jag inte använda ordet "TRO" då även det signaler underkastelse - underkastelse av någon ickebevisbar kullerbytta som framläggs som just kriterium för underkastelsens giltighet. Jag är säker på att teologerna lagt ner mycket tankemöda på att få ihop sin teologi och få den att likna något annat än flum och i det värvet har dom ju faktiskt lyckats att ge dej material till en mycket mer hoppfull tolkning - som dock motsägs av den krassa verkligheten - tänker då främst på att det är först sedan det sekulära tänkandet fått fäste och grogrund sedan "kontrollfreaket" nummer ett och två - den katolska och lutherska kyrkan som ju är direkta avläggare till Jesus, Paulus och Markus gärningar vilka alltså inleder tiden enligt kronologin då det "nya" ska ta sin verkan i människan - märkligt nog förespeglas det räddande varat rädda just genom att vi ska förmå oss att ta vårt kors och kuvade inför ett oundvikligt öde faderns bud släpa detta kors ända fram till det bittra slutet som vi ska fås att "TRO" är vägen till himmelriket. ---- Nej dag helt nöjd är jag inte med logiken i din tolkning även om jag tycker den har sina kvaliteter.
Inlägg #17: Postat: 2010-12-24 12:20:00
Bizon
Dag - det är inte av bristande respekt det råkade bli liten bokstav i ditt namn - såg det först sedan jag skickat. För övrigt noterade jag att du använt versaler i Hjärta och Liv vilket jag uppskattar. Hälsningar /Teddy
Inlägg #18: Postat: 2010-12-24 13:17:00
Dag Nilsson
# 16 - Bizon, evangelierna är skrivna som gåtor. Det verkar som om de handlar om en person, men det är därför att samtiden inte var mogen att ta till sig insikterna. Det talande Jaget - som fått namnet Jesus - säger att: Ni kan inte förstå detta nu, men när jag går bort skall jag sända Hjälparen som skall öppna ögonen på er. --- Om skrifterna inte varit kodade skulle de varit uppeldade för länge sedan. De låtsas smeka den världsliga makten medhårs, men innehåller nycklar till insikter som helt undergräver den makt som bygger på tvång, materia och pengar. Kom ihåg: Renhjärtade som duvor men listiga som ormar.

Såväl korset som tron är symboler för något inom en individ. HELA det mysterium som NT har invävt i sina texter är i själva verket beskrivningar på interna psykiska processer. Det stora problemet är inte att göra upp med den världsliga makten utanför mig själv. Det gör inte så ont. Kanske blir man skjuten eller fängslad. Det som verkligen känns och betyder något ät att gör upp med domaren INOM sig själv. Allt är en inreprocess! Men det kan kyrkan inte fatta eftersom den i så fall avskaffar sig själv tillsammans med all annan kontrollerande, dömande och straffande makt.

Läs vad jag skriver: Himmelriket är INTE en plats - det är ett tillstånd av HELHET. Noll inre splittring. --- Jesus är INTE en man från Nazaret. Det är något - inte någon - varje människa är som återfår den helhet hon föddes med, men måst offra i anpassningens namn och för att behålla nödvändig relation till människor.

TRON är ett måste för att stå ut med den inre ökenlika ensamhet man ofelbart hamnar i när man släpper taget om hela den tvångskultur som kyrka och kung och pengar och alla förnumstiga materialistiska människor som talar om att man har fel. Helhet bevisar sig inte för den splittrade människan. Du kan aldrig fatta vad det är innan du är där. Ingen präst kan hjälpa dig på vägen. Bara den som håller ut når den andra sidan - når sig själv. Och överlämnar sin kropp till sig själv. Du ger upp - inte därför att någon tvingar dig, utan därför att du är framme.
Inlägg #19: Postat: 2010-12-24 14:35:00
Leif Erlingsson
Dag Nilsson 2010-12-24 13:17 Länk: sourze.se #18, just så.
Inlägg #20: Postat: 2010-12-24 16:41:00
Bizon
Dag #18 Min uppfattning om evangelierna och för övrigt hela GT är att det är muntligt traderade berättelser som kommit på pränt - syftet med dessa muntliga sagor har varit underhållning och att i symbolisk form inpränta den moral bland menigheten sim gillades av överheten. Hysterin i de första tre hundra årens Jesuskult har som du säger inte så mycket med Jesus som person eller gärning att göra, men däremot den politiska situation som rådde i mellanöstern på den tiden med kuvade folk under romersk överhöghet. Berättelserna om en judisk legitim herre är gamla och förekommer långt före Jesus tid i de judiska skrifterna och har med ett specifikt judiskt problem att göra - som det krigande folk dom var så led dom även nederlag, hamnade i fångenskap och hoppades på befrielse frälsning från detta. Den mest betydelsefulla är den i Egypten som Moses tog dom ur. Denna händelse har traderats muntligt sedan dess och fått sin ornamentik utformad intill oigenkännlighet i jämförelse med vad som verkligen händ. Samma sak har det varit med Jesus gärning - en eller flera historiska personer med namnet Jesus som var ett mycket vanligt namn då som nu har med största sannolikhet funnits några med goda kvaliteter som den tidens ståuppkomiker som för egen försörjning stod för underhållningen där även precis som i dag häcklandet av makten ingick. Därefter har det broderats vidare på dessa berättelser - femtio sextio är är en lång tid och filandet på sagorna formade så småningom ett nära nog konsensus i bilden av en Jesus vars roll kunde ge människor hopp i svåra tider. Sedan har denna bild exploaterats ända till våra dar därför att den gagnar makten. Den inre väg till "Helhet" som du talar om och tolkat in i bibelns berättelser finns även i andra filosofier där utsläckandet av alla begär och uppgåendet i helheten "Nirvana" är bland de mer kända. Ja Dag, det sägs att barn föds med tusen språk men dör stumma - det är en bra bild av korsets väg där motgång efter motgång kantar vår levnadsvandring då vi ser deras sanna natur trots sin förklädnad av framgång - och vem skulle inte förstummas av den insikten och därmed ge upp? Och i och med uppgivandet av all strävan all vilja vara framme vid det ofrånkomliga slutet, utsäckandet och det sista andetaget... forts.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...