Rapportera inlägg

Valt inlägg:

# 16 - Bizon, evangelierna är skrivna som gåtor. Det verkar som om de handlar om en person, men det är därför att samtiden inte var mogen att ta till sig insikterna. Det talande Jaget - som fått namnet Jesus - säger att: Ni kan inte förstå detta nu, men när jag går bort skall jag sända Hjälparen som skall öppna ögonen på er. --- Om skrifterna inte varit kodade skulle de varit uppeldade för länge sedan. De låtsas smeka den världsliga makten medhårs, men innehåller nycklar till insikter som helt undergräver den makt som bygger på tvång, materia och pengar. Kom ihåg: Renhjärtade som duvor men listiga som ormar. Såväl korset som tron är symboler för något inom en individ. HELA det mysterium som NT har invävt i sina texter är i själva verket beskrivningar på interna psykiska processer. Det stora problemet är inte att göra upp med den världsliga makten utanför mig själv. Det gör inte så ont. Kanske blir man skjuten eller fängslad. Det som verkligen känns och betyder något ät att gör upp med domaren INOM sig själv. Allt är en inreprocess! Men det kan kyrkan inte fatta eftersom den i så fall avskaffar sig själv tillsammans med all annan kontrollerande, dömande och straffande makt. Läs vad jag skriver: Himmelriket är INTE en plats - det är ett tillstånd av HELHET. Noll inre splittring. --- Jesus är INTE en man från Nazaret. Det är något - inte någon - varje människa är som återfår den helhet hon föddes med, men måst offra i anpassningens namn och för att behålla nödvändig relation till människor. TRON är ett måste för att stå ut med den inre ökenlika ensamhet man ofelbart hamnar i när man släpper taget om hela den tvångskultur som kyrka och kung och pengar och alla förnumstiga materialistiska människor som talar om att man har fel. Helhet bevisar sig inte för den splittrade människan. Du kan aldrig fatta vad det är innan du är där. Ingen präst kan hjälpa dig på vägen. Bara den som håller ut når den andra sidan - når sig själv. Och överlämnar sin kropp till sig själv. Du ger upp - inte därför att någon tvingar dig, utan därför att du är framme.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?