Valt inlägg:
Dag #15 Jag tycker mycket om din personliga tolkning av bibels texter - intressant är att jag tycker mej ha kunnat fostra mina barn till det du i din tolkning beskriver som "Hjärta och av Liv", men då i stark opposition mot just bibels texter - och då även NT där jag inte alls så entydigt tycker mej se den resning i förhållningssätt gentemot fadern och lagen som du i Jesus tal och gärning. Det är klart att för att du skulle kunna få ihop en så klar teologi behövs en del generalisering och som sagt jag är med på konsekvensen, men annars upplever jag Jesus underkastelse av både det förevarande och det kommande samt sitt oblida öde dikterat av lagen är rent osmaklig och ingenting nytt. Just detta ser jag som den största orsaken till kristendomen framgång - just att den böjer sej inför överheten, makten och profitörerna. Du säger att //Utan TRO går det inte att nå landet på andra sidan den mentala lobotomins öken.// - kanske skulle jag inte använda ordet "TRO" då även det signaler underkastelse - underkastelse av någon ickebevisbar kullerbytta som framläggs som just kriterium för underkastelsens giltighet. Jag är säker på att teologerna lagt ner mycket tankemöda på att få ihop sin teologi och få den att likna något annat än flum och i det värvet har dom ju faktiskt lyckats att ge dej material till en mycket mer hoppfull tolkning - som dock motsägs av den krassa verkligheten - tänker då främst på att det är först sedan det sekulära tänkandet fått fäste och grogrund sedan "kontrollfreaket" nummer ett och två - den katolska och lutherska kyrkan som ju är direkta avläggare till Jesus, Paulus och Markus gärningar vilka alltså inleder tiden enligt kronologin då det "nya" ska ta sin verkan i människan - märkligt nog förespeglas det räddande varat rädda just genom att vi ska förmå oss att ta vårt kors och kuvade inför ett oundvikligt öde faderns bud släpa detta kors ända fram till det bittra slutet som vi ska fås att "TRO" är vägen till himmelriket. ---- Nej dag helt nöjd är jag inte med logiken i din tolkning även om jag tycker den har sina kvaliteter.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?