Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 1 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2010-07-16 16:08:00
Ibrahim
När ska denna Iran-hets ta slut? Kan man inte läsa nyheter och blogginlägg utan att behöva vittna hets mot just Iran? Vad är det som är så dåligt med att det iranska folket röstat fram dessa lagar? Måste vi ge de "rätt sorts" demokrati? Måste vi starta ett tredje världskrig bara för att du och andra Iran-hatare inte gillar vad ni ser?

Jag undrar också vad nationalister tycker om att någon nu vill ge asyl till 40 miljoner människor. Vi klarar knappt av en miljon invandrare...

Nej, nu tycker jag att vi alla ska vara lite solidariska med Iran, som fått utstå med en massa skit under senare år.
Inlägg #2: Postat: 2010-07-16 16:11:00
Leif-Arne
Troll!!
Inlägg #3: Postat: 2010-07-16 17:37:00
ombudet
Förväntar du dig verkligen solidaritet med ett land som tillämpar medeltida lagar då det passar regimen? Tror du på fullt allvar att någon i väst någonsin kan se på Iran som jämbördigt när man dödar en kvinna som varit otrogen genom att kasta stenar på henne?// Nej du Ibrahim, ställ dig upp och försvara ditt lands kvinnor istället för att kyssa fötterna på nån manschauvinist till mulla. Inse att det finns människorättsaspekter som är mer humana och mänskliga än någon religion.
Inlägg #4: Postat: 2010-07-16 18:29:00
Nettan999
Svar: #1. Ibrahim.. Du frågar när denna ”Iran-hets” ska ta slut. Vänd på frågan och fråga Dig när förtrycket mot kvinnorna ska ta slut. Men nu är det så att det utspelar sig i Iran så då vore det ju ganska korkat och beskriva något annat land. Jag har ofta undrat utifrån det faktum att vi bygger Moskéer häri Sverige, om jag som kvinna skulle åka ner och fira jul med julskinka och allt som hör till. Ha vanliga svenska kläder, d.v.s. kjol som slutade över knäna, högklackat, sminkas som jag brukar och även målade naglar, både på fingrar och tår. Hur skulle man reagera då? Skull jag bli stenad för att jag ansågs gå oanständigt klädd eller? För mig är det viktigt att visa respekt för andra och jag ser oftast något positivt i det mesta. Försöker hitta en logisk förklaring! Men jag kan inte se något positivt i att kvinnor sätts i fängelse för att de varit otrogna och OM de varit otrogna över huvud taget. Kanske är det bara en man som påstår det för att bli av med en kvinna som han tröttnat på. Jag påstår inte att det är så men mannen kan inte bevisa att det inte är på det sättet. ELLER…är det kanske rent av olämpligt att jag som kvinna ens tänker så om en Iransk man?
Inlägg #5: Postat: 2010-07-16 18:54:00
Leif-Arne
Gå inte på en så uppenbar provokation, inlägget #1 är skrivet av en SD anhängare eller liknande, se på inläggets ”slutsats” t.ex.. Knappt har Cuf fått stå med brallorna nere för sin påhittade blogg, så snor någon från SD idén.
Inlägg #6: Postat: 2010-07-16 19:22:00
Nettan999
#5. Leif-Arne. Är det egentligen inte skit samma om #1 heter Ibrahim eller är någon SD:ar. Kan det inte lika väl vara en ND:are som skriver. All energi som går åt påattfundera påom den som skriver verkligen är rätt person är enligt mig ganska oväsentligt för det är ju ändå så att problemet belyses.
Det är väldigt irriterande att höra någon spekulera om vem som är vem. Det tar liksom bort fokus på ämnet. Jag har själv blivit beskylld av Dig att inte vara jag eftersom jag inte klarade av att logga in så jag skrev min signatur som icke inloggad. Som sagt, det skulle ändå vara trevligt att få mitt inlägg besvarat oavsett personen är SD:are eller muslim.
Inlägg #7: Postat: 2010-07-16 20:09:00
Jocke S-43
3 M.fl. Jag kan påpeka att även män stenas i Iran, om det är för otrohet eller annat. Det hör väl kanske inte till vanligheterna heller, precis som det ändå förekommer liknande illdåd i avkrokar av Pakistan och Nigeria. Och det finns kvinnliga poliser, grymma sägs det, i Iran, som kollar hur kvinnor är klädda, sminkade osv. Sedan gäller viss respekt för landets sedvänjor som turist. Att gå i kortkort är knappast att rekommendera. Samma gäller i konservativa kristna enklaver, i Indonesien m.m. eller i St.Peterskyrkan, eller Filadelfia i Jönköping, vad vet jag? Varför får var och en själv räkna ut. Badar själv gärna naken, men inte överallt, om det kan duga som förklaring.
Jag bilade genom Iran på shahens tid. Det var ett kluvet land, förtryck men västerländskt orienterat, enorma klasskillnader. Förhoppningarna var stora inom progressiva krestsar i väst med Khomeinis intåg. Men, men...
Inlägg #8: Postat: 2010-07-16 20:18:00
ombudet
# 7. Jag fick följande kommentar i min blogg: "Fler män än kvinnor avrättas i Iran. Även män stenas men sällan tar media upp de fallen, stenade kvinnor säljer bättre. Väldigt många homosexuella män avrättas genom tortyr i Iran, samt politiska motståndare. Även män döms för otillåtna kontakter precis som kvinnor. Mycket märkligt att man då anser att kvinnor som flyr ska tas emot när män är precis lika förtrycka och lever farligare än kvinnor." // Jag skrev detta som svar: "Jag måste ge dig rätt i det du skriver eftersom det helt enkelt är sant. Jag antar att jag, som man, reagerar med ryggmärg och emotionellt då jag läser om hur just kvinnor drabbas. Med det du skrivit i beaktande så ändrar jag min uppfattning på så sätt att jag anser att asylrätten, i den mån den inte redan existerar, skall utvidgas till att på motsvarande sätt även omfatta förföljda och förtryckta män från Iran." // Jag ska samtidigt erkänna att jag inte alls är säker på vilka specifika regler som gäller för iranska flyktingar idag.
Inlägg #9: Postat: 2010-07-16 20:20:00
ombudet
#5 Leif-Arne. Jodå, jag hade exakt samma tanke själv men så kom jag fram till att oaktat vilket så är det han skriver ett existerande argument och därför värt att bemötas.
Inlägg #10: Postat: 2010-07-16 20:42:00
Lars Nilsson
Låter ju fullt rimligt att låta närmare 40 miljoner kvinnor få asyl i Sverige. Några andra länders befolkningar vi också kan ta med i samma svep för att få del av den svenska himmelska godheten? Alla somalier, oavsett kön, borde väl få en chans? Vid närmare eftertanke hela Afrika faktiskt. Och så alla i Bangladesh förstås.
Inlägg #11: Postat: 2010-07-16 21:06:00
Bizon
Det som händer och hänt i iran sedan den senaste lilla revolutionsungen som kväst gått in i tystnaden är helt fruktansvärt för de drabbade - frågan är om det över huvud taget kan kallas demokrati? Kvinnan som nu dömts till stening har nekat till brott, men under tortyr erkände hon - det är inte så som det krävs heller i hennes fall att 4 män med egna ögon sett överträdelsen - av någon anledning har det tummats på de vanligen mycket höga krav på bevisning i detta fall - hörde på radion i dag människor och tro att det finns de som anser att denna dom har med den nuvarande iranska regimens behov av effektiva förtrycksmetoder att göra. Helt enkelt för att hålla oppositionen på mattan,,, skulle inte heller förvåna mej om denna kvinna eller hennes närstående har haft en roll under det senaste gröna upproret.
Inlägg #12: Postat: 2010-07-16 21:09:00
Lars Nilsson
Kom att tänka att vi har åtskilliga muslimska föreningar här i Sverige, som propagerar för införandet av sharialagar här. Jag har faktiskt skrivit en artikel här på Sourze i den frågan. Vad tycker artikelförfattaren vi skall göra med dessa? Utvisa männen? Omskolning?
Inlägg #13: Postat: 2010-07-16 21:52:00
Jocke S-43
8 "stenade kvinnor säljer bättre", Inte bara stenade! Ingen här tar upp tråden om detta globala fenomen? Så här står det på X-pressens en f.d. tidning löpsedel idag: "KVINNOR och män en tiondel så stora bokstäver för män, på rad två! söker kärlek i Stockholm." Varför det är så här bör var och en själv tänka ut, vissa mer än andra. Då är det kanske inte så kontigt OCH delvis "jämställt" om män säljer bättre i andra sammanhang!? Men detta skrivs i ett organ "köns" höll jag på att skriva som ständigt kör sitt hycklande jämställdhetsrace. Som de själva bryter mot, gång på gång!
Inlägg #14: Postat: 2010-07-16 23:01:00
avicenna
Plötsligt blev alla män i sverige feminister som ser kvinnan som ett helgon som inte får kritiseras utan ska upphöjas till en gudinna som ska dyrkas till varje prisäven om män ska bli eunuckar.Förtryck ska helst letas fram och existerar de inte ska de upppfinnas och allt ska ses i genusperspektiv.Vår nya favoritord heter förtryck och återigen förtryck.
Inlägg #15: Postat: 2010-07-16 23:38:00
ombudet
#14. Inte vet jag riktigt hur du tänker men jag kan ju fråga... Du tycker inte att det föreligger en viss skillnad mellan kritik och piskrapp följt av stening till döds?// #12 Lars Nilsson, artikelförfattaren tycker att de har samma rätt att propagera för sin sak inom de råmärken som lagen sätter. Om propagerandet övergår i handlingar som strider mot svensk lag så ska de lagföras på samma sätt som andra och i det sammanhanget kan ju även fråga om utvisning ur landet bli aktuell.
Inlägg #16: Postat: 2010-07-16 23:56:00
Bizon
#14 Kanske du drar alltför stor växel på att det råkar vara en kvinna som nu kommit i offentlighetens ljus som steningsobjekt. Man glömmer lätt det spektakulära underhållningsvärdet i stening och vad det gör med åskådaren. Tidigare rättsskipning även här i landet som offentliga avrättningar, prygelstraff och att sitta stock hade ett allmänpreventivt syfte, liksom vi fortfarande tillskriver fängelsevistelse av längre eller kortare tid. Säkert är tankegångarna likartade i iran. Det vi med all rätt vänder oss emot är om den som ska straffas inte blivit rättvist behandlad, eller dömts mot sitt nekande utan erforderlig bevisning - för då är det en rättssäkerhetsfråga vilket naturligtvis är viktigt även för folket i iran.
Inlägg #17: Postat: 2010-07-17 05:15:00
mats hägglöf
Döp om Iran till Uran så ökar vi även den vägen trycket på mullor, ayatollor och andra stenkastare. De kan inte vara opåverkbara torts sannolika reläfel i hjärna
Inlägg #18: Postat: 2010-07-17 11:15:00
Inger Olsson
#7 Prutat och klart. Ang stenkastning. se "Life of Brian". Lika aktuell idag ;-
Inlägg #19: Postat: 2010-07-17 11:29:00
Inger Olsson
Uppmaningen är - trams! Det är redan ökänt i världen OM Sveriges invandringspolitik och d ä r f ö r har redan omfattande människosmuggling skett. Via framför allt Istanbul. Brott följer ju "marknaden". Det vet ju du - Ombudet!

Sen Iran. Det var de persiska kvinnorna som på 70-talet röstade fram "Ayatollah Khomeini" och en religion i Iran, vilken de ansåg skydda dem ifrån ett västerländskt moraliskt förfall. Det där med "otrohet" - varför gå över ån för att hämta vatten? I Sverige klarar man ju INTE en vårdnadstvist, med otrohet i. Klinisk död eller inte? Spelar det någon roll a l l t i d? Ibland måste man, med andra ord, få dö med sin "sak". Även i kärlek. Svårt för en svensk att fatta, tror jag. Svenskar som är så RÄDDA för att dö! /// Sen tror jag inte att vi svenska kvinnor är speciellt lyckligare för att vi på papperet får "knulla runt". Både judendom och kristendom är mer konservativa än vad Islam är i vissa andra kvinnofrågor. Som kvinna diggar man förstås den Koranska rätten, som säger att jag får skilja mig om mannen inte uppfyller sina äktenskapliga plikter. Tycker den är fiffig. Sätter liksom "fart" på äktenskapet. Paret får ju kämpa lite. Eller? /// Lysistrate är och förblir en illusion - i det att däggdjursindivider vill fortplanta sig...
Inlägg #20: Postat: 2010-07-17 14:12:00
Bitel
Här Länk: avaaz.org kan den som vill protestera mot stening till döds i Iran.
Showing page 1 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...