| Inlägg #141: Postat: 2010-07-07 10:44:00 | |
|
Nettan999 |
Inger Olsson. Måste hålla med Bizon och flera andra. Du vänder kappan efter vinden och istället för att besvara kommentaren börjar Du någon slags pajkastning. Eller är Du bara ute för att uppta andras tid? Jag börjar faktiskt undra och skulle uppskatta om Du hade lust att besvara min fråga. Dock inget krav.
|
| Inlägg #142: Postat: 2010-07-07 10:57:00 | |
|
Inger Olsson |
#141 Nettan999 Tror nog att det är bara jag som "tappert" går vidare när alla andra sourzare lämnar tråden... Så du Nettan, Fredrik, Bizon och Ombudet kan väl diskutera vidare, i ett allmänt kafferep, hur samhället SKA se ut -så att det passar ER i första hand? Varför bry sig om andra övht?
|
| Inlägg #143: Postat: 2010-07-07 11:23:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet: I alla andra och övriga frågor söker du annars hålla en analytiskt ton. Jag tror att ditt engagemang i just DENNA fråga är för "personlig" och därför blir det svårt att kanske se klart och tydligt? /// Ombudet: Vi är inte oeniga om att lagstiftning måste ändras så att polis inte ska kunna granska sig SJÄLV, Men det finns ju redan förslag till lagändringar. överklagande här måste vidare till annan juridisk men opartisk instans. Så långt är vi överens. Sen är vi oneniga. Jag delar INTE din, Nettans, Fredriks, Bizons uppfattning om svensk poliskår när ni hävdar att dekandens, korruption och övervåld är satt i system hos denna kår.
|
| Inlägg #144: Postat: 2010-07-07 12:10:00 | |
|
Inger Olsson |
forts/ För att göra en lång historia kort ref. till # 115, i vilken det redogörs för läkarnas kritik - och på det Ombudets svar # 116!
Vårt rättssystem bygger på förr fria än fälla - oavsett VEM som står åtalad. Står du alltså fast vid att polisen har begått mord alt. dråp på Johan Liljeqvist? |
| Inlägg #145: Postat: 2010-07-07 12:41:00 | |
|
Nettan999 |
#142 # 143. Inger. Du skriver ”för at göra en lång historia kort”. Låter bra, men vad jag inte förstår med Dina inlägg är varför Du hela tiden är så provocerande och nedlåtande. För att göra denna långa historia kort skulle det då inte vara bättre att kräva att utredningen mot polisen i fallet Johan Liljeqvist gjort sig skyldig till mord eller ej? Eftersom det inte finna någon laga-kraft-vunnen dom har polisen juridiskt sett blivit friad men DET INNEBÄR INTE att om utredningen gjorts korrekt att polisen blivit friad. Jag skulle nog vilja få det till överlagt mord, varken mer eller mindre. För han man ett yrke där man är betrodd att bära vapen så skall man även stå till ansvar när och om något händer. I detta fall Johan Liljeqvist som ”råkade” avlida. Vad hade hänt om Du kört ihjäl en person med bil, nykter eller onykter spelar nog ingen roll för Du hade ändå blivit av med körkortet och kanske även ansetts såsom dålig bilförare.
Som sagt Inger, med all den energi Du lägger ner här så varför inte lägga den energin på att försöka få hela rättsprocessen omprövad så fick Du kanske det svar Du vill ha, att polisen gjort sig skyldig till mord eller blivit frikänd. |
| Inlägg #146: Postat: 2010-07-07 12:49:00 | |
|
Nettan999 |
#142. Inger: Tack för omtanken om mig att jag ”tappert” går vidare. Eftersom Du tydligen inte kan besvara frågan så tar jag inte illa upp för det, men är Du inte lite väl fräck när Du tycker att den person som skrivit artikeln, d.v.s. Ombudet, ska diskutera vidare någon annan stans. Även här tackar jag för Din omtanke om oss andra som försöker skriva seriösa inlägg utan att vara nedlåtande mot andra som har andra värderingar.
|
| Inlägg #147: Postat: 2010-07-07 13:31:00 | |
|
ombudet |
"Det finns fler händelser som liknar fallet med Johan Liljeqvist. Det gör att jag anser att det går runt ett antal människor i polisuniform som är mördare eller åtminstone dräpare, skyldiga till andra människors död." Så har jag skrivit i min artikel och vad som framkommit här har väl snarare styrkt mig i den uppfattningen.// Jag anser t.ex att poliserna som var med då Osmo Vallo dog tillhör den kategorin. Jag anser att poliserna som sköt en man en båttjuv har jag för mig i ryggen på relativt långt avstånd på Vikbolandet tillhör den gruppen. Jag anser att de poliser som sköt en man till döds utanför Örebro då mannen kom ner från en veranda med kniv i handen tillhör gruppen. Poliserna hade i skjutögonblicket fortfarande många andra alternativ.// Jag anser att dessa poliser ska dela ansvaret med de som beslutat att svensk polis ska springa runt med en tjänsteammunition som är förbjuden i krig.// Så vill jag också klargöra att jag inte har det minsta med fallet att göra rent privat och att jag heller aldrig haft med någon av de inblandade åklagarna att göra personligen. Poliser och läkare vet jag heller inte vilka det är. Det finns inget, som Inger försökt insinuera, privat eller personligt i detta alls.
|
| Inlägg #148: Postat: 2010-07-07 13:32:00 | |
|
ombudet |
Så tar vi en repris också! Läs gärna också vad jag skrev i # 111
Problemet Inger, är fortfarande Riksenheten för polismål som i snart fem år har farit land och rike runt och ägnat sig åt städning. I Liljeqvistfallet-storstädning. När den förste åklagarens arbete får underkänt, vem utses då att granska det arbetet? Jo, samme åklgare. Han ska alltså noga granska sig själv och komma fram till om han begått några allvarliga fel. När inte det heller fungerade så tog man till det vassaste man har, Björn Ericsson. Mannen, myten, åklagaren och visade det sig plötsligt, rättsmedicinaren. Jag anar efter ditt inlägg att du inte kan ha läst mitt med #111. Läs det och ser du sen inte ett mönster så ska jag ge dig en likadan sida till. 218 anmälningar i Uppsala förra året, inte ett åtal. I de allra flesta fall så brydde man sig inte ens om att förhöra poliser. Something is so rotten that it stinks.// |
| Inlägg #149: Postat: 2010-07-08 06:43:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
Är det någon som är partisk och har egenintresse i ämnet intern, riks o UC gbg malmö? Nej inte jag då. Jag skriver ut deras fulla namn och vid förfrågan om ej upplagd info bifogas dt. Inger påstår att ungdomarna i förorterna är lika positiva till totalitär arbetsmetodik. Smart. Du slår ju hål på ditt påstående sekunden efter. Ingen över 20år e föremål för polisens intresse, endast vid extremfall? Är du inte polisanställd, då är du det som hindrar svenssons uppvaknande. Du har omöjlgt arbetat i vården. Om du inte blivit personlighets förändrad pga ngt? Jag har jobbat 6sommrar med dementa. Inte en chans att dt går ens 1h idag. Säg att du byter yrke och söker till riksenheten? Där vore du "en i gänget" o straffar inte andra än mig o min likar....
|
| Inlägg #150: Postat: 2010-07-08 10:09:00 | |
|
Bizon |
Jodu Inger #140 :- Tack för rådet, men en och annan uppsats har det redan blivit med åren - även då jag skrev mej ur överklagade det straff jag av tingsrätten ansågs vara berättigad till genom att agera slagpåse åt ordningsmakten. Jag upprepar en intressant passus i domen; I och för sig är Widegrens berättelse inte mindre trovärdig än Gunnarsons, men Gunnarson är polis. Det säger en hel del - även mot den praxis att "hellre fria än fälla" då ord står mot ord. Gunnarson hade fått rollen som målsägande - jag blivit tilldelad en offentlig försvarare i c-klass, helt värdelös,,, brydde sej inte om annat än att kvittera ut arvodet. Min dåvarande arbetsgivare vittnade för mej en tämligen hög statlig tjänsteman, han ansåg det uteslutet att jag som han känner som en fredlig person med starkt antivåldsengagemang skulle ha oprovocerat givit mej på en polis på öppen gata och slagit denne i magen sex till sju gånger iförd Lovikavantar och stickad luva - men hallå!? Som offer för polisvåld får man lätt en känsla av att ha hamnat i ett totalt skyddslöst läge då de som man skulle kunna förvänta sej är till för att skydda är de som utövar våldet. Under det rättsliga efterspelet inser man inte helt utan grund att det inte existerar någon rättvisa och att rättsmaskineriets absurda tokerier bör tas som varnande exempel och/eller som ett facit på hur illa det står till med en av samhällets viktigaste institutioner - det oavsett om det handlar om att skydda samhället från verkligt kriminella eller att hålla efter en så kallad ordningsmakt som i sin våldsutövning lite nu och då går långt utanför sina befogenheter.
|
| Inlägg #151: Postat: 2010-07-08 10:22:00 | |
|
Inger Olsson |
Bizon: hur många år sen är DEN domen då åberopar i #150? Menar du att du o s k y l d i g t satt i fängelse - eller vad? Att polis ibland m å s t e vittna är väl, till situationen, helt normalt? Grannar, fruar, barn, m fl ringer därför att n å g o n, oavsett kön, går amock och därför är det polisens arbete att både stoppa och utreda ett ev. ingripande.
|
| Inlägg #152: Postat: 2010-07-08 10:27:00 | |
|
Bizon |
Ombudet #147 Till de du räknar upp kan läggas en händelse för några år sedan då en psykiskt sjuk man dödades av polisen genom skutning ute på Möja. Det jag kommer ihåg av rapporteringen i media är som följer; Någon typ av fullbeväpnad polisiär insatsstyrka skickades till mannens hus på Möja där han sets vifta hotfullt med ett gevär. Annars då mannen fått sina utbrott hade mentalvårdskunnig personal tillkallats. Mannens mamma hade talat om för styrkans befäl att vapnet som mannen viftade med var oladdat - mannens depressioner var kända och tidigare behandlade. Mamman hindrades i stället för att stödjas i att lugna sin son. Insatsstyrkans befäl föredrog att sätta in prickskytt och avsluta operationen enligt känt amerikansk maner. Vet inget om något rättsligt efterspel, men uppenbart är att den polisiära insatsen efterlämnar en del skrämmande frågor.
|
| Inlägg #153: Postat: 2010-07-08 10:34:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet, Nettan, Fredrik, Bizon: Ingen här i tråden motsätter sig medborgarrättsliga principer. Jag har också skickar länk till regeringens REDAN gjorda utredning ang. förmynderiet och förslag till NY lagstiftning. Jag menar att "era ev. "egna intressen" i just d e n n a sakfråga känns jävligt p r i v a t a. Ni förefaller inte "se" ALLAS intressen. Även till övriga samhällsmedborgare. Därför DÅ skulle ni har tittat på HELA skeendet; de oftast sekunddelar det handlar om vid polisingripande. EFTERÅT kan ju vem som helst vara klok. Fråga varje förälder! Å andra sidan ligger det i "sakens natur" att INTE åka fast, om man för ett k r i m i n el l t leverne.
|
| Inlägg #154: Postat: 2010-07-08 10:49:00 | |
|
Bizon |
Inger #151 Alldeles uppenbart förstår du inte vad jag berättat - rent pedagogiskt borde jag ta det långsammare eller föreslå att du försöker ta dej igenom texten igen - gör gärna lite marginalanteckningar. --- Nej jag satt inte oskyldigt i fängelse - som jag sa så överklagade jag brevledes till HD och fick på så sätt domen upphävd - men det var jag och ingen sketen advokat offentlig försvarare som skötte den saken. Den här parentesen är fullkomligt ovidkommande som kommentar till mitt inlägg Citterar//Att polis ibland m å s t e vittna är väl, till situationen, helt normalt? Grannar, fruar, barn, m fl ringer därför att n å g o n, oavsett kön, går amock och därför är det polisens arbete att både stoppa och utreda ett ev. ingripande.//sc. Att i sammanhanget rada upp ex antal rimliga orsaker för polisingripanden tolkar jag som att du inte vill ta till dej det jag skrivit eller att misstänkliggöra det och få det till att jag ljuger. Nu tar jag inte det så allvarligt då det gäller dej då det är helt i linje med din vanliga taktik som jag förstått att ha överseende med - möjligen har den det goda med sej att det kommer fram en hel del annat som är bra att få upp i ljuset - inte för att övertyga dej för det är inte mödan värd, men för att grundproblemet med en poliskår som tillåts löpa amok mot civila och döda en och annan emellanåt utan att det uppmärksammas på ett ändamålsenligt sätt och bekämpas är långt mycket viktigare än att haka upp sej på din notoriska tröghet...
|
| Inlägg #155: Postat: 2010-07-08 11:04:00 | |
|
Inger Olsson |
#131 Nettan: du är ju ADHD-tolk, va jag förstår. Anser du att s p e c i f i k a kriterier för ADHD-diagnos ska finnas? Finns inte i Sverige. Ska direkta v e t e n s k a p l i g a beviskrav ang. orsak-verkan finnas? Finns inte i Sverige Som alla andra psykiatriska diagnoser blir ju ADHD-diagnosen i slutändan också en rättslig fråga. Anser du att man kan ställa en person med ADHD-diagnos inför rätta vid ev. brott? Om en person inte vet vad den egentligen gör, har ingen kontroll på sina beteenden, så är den inte vid sina "sinnens fulla bruk"? Eller? Anser du Nettan att människans beteenden inte har med förnuftet att göra t ex och därför ska åtal kunna väckas mot en med ADHD-diagnos?
|
| Inlägg #156: Postat: 2010-07-08 12:19:00 | |
|
Inger Olsson |
#154 Bizon: jaså, du överklagade själv domen och fick den upphävd. M a o friades du från att ta straffet för din gärning? Mycket smart Bizon. L y s a n d e...
|
| Inlägg #157: Postat: 2010-07-08 12:29:00 | |
|
ombudet |
#156, Inger, om detta är grunden i din rättsuppfattning så förklaras plötsligt en hel del. Om Bizon blivit friad av HD så ska han heller inte ha något straff då den gärning det varit frågan om inte har ansetts vara brottslig. Det är inte någon fråga om smart eller inte smart, utan en fråga om rättssäkerhet. För du menar väl inte att alla domar i Tingsrätten är korrekta? // Du har vid ett antal tillfällen hänvisat till en ny förvaltningslag. Hur menar du att en sådan gör någon skillnad i ett ärende som detta? // För minst tredje gången: jag har inget eget intresse i detta och inga privata kopplingar åt något håll avseende den aktuella diskussionen så jag ber dig därför vänligen att sluta påstå något som inte är sant.
|
| Inlägg #158: Postat: 2010-07-08 12:40:00 | |
|
ombudet |
# 152 Bizon,här är de fall då polisen använt skjutvapen i samband med dödligt våld. Januari 2009, Trelleborg: En knivbeväpnad man skjuts ihjäl med tre skott i en stuga utanför staden.
Juni 2006, Falkenberg: En knivbeväpnad man skjuts ihjäl av polis i närheten av en vårdcentral i Falkenberg. Mars 2005, Lindesberg: Polisen skjuter ihjäl en 22-årig man i samband med ett lägenhetsbråk i Lindesberg. Januari 2004, Katrineholm: En 40-årig man skjuts sedan han beväpnad med en yxa hotat civilpersoner på ett torg. Polisen som sköt handlade i nödvärn, konstaterade åklagaren som inte väckte åtal. Juli 2003, Bräkne-Hoby, Blekinge: En man som misstänks ha försökt råna en värdetransport skjuts till döds av polisen. Maj 2002, Eskilstuna: En 20-årig man skjuts i bröstet efter att ha försökt smita från polisen i en stulen taxibil. En polis delgavs först misstanke om brott, men ansågs sedan ha skjutit i nödvärn. Mars 2001, Jönköping: En 27-årig kurdisk flykting skjuts i ryggen och dör i ett trapphus. Åklagaren yrkade på fängelse för polisinspektören, men tingsrätten ansåg att han handlat i nödvärn och friade helt. Mars 2000, Vikbolandet, Östergötland: En 31-årig man skjuts i ryggen när han skadad försöker springa ifrån en polisman. Polismannen dömdes i hovrätten till fängelse i ett år och sex månader. Maj 2000, Kalmar: En misstänkt 19-årig biltjuv skjuts till döds. En polisman åtalades för vållande till annans död. Han friades i tingsrätten som hänvisade till nödvärn. Oktober 1999, Kyrkhult, Blekinge: En piketstyrka tar sig in i en 46-årings lägenhet. En polis skjuter mannen i magen efter ett uppfattat hot. Augusti 1999, Järna, Södermanland: Polisen skjuter ihjäl en av två postrånare. Februari 1999, Falun: En man i 50-årsåldern skjuts till döds av en polis sedan mannen tagit fram vad som uppfattas som ett vapen. Juli 1998, Trollhättan: En man dödas i samband med ett inbrottsförsök. Mars 1995, Möja, Stockholms skärgård: Polisen skjuter in tårgas i ett hus för att få ut en 48-årig man. Polisen skjuter senare mannen till döds i nödvärn.// Ett stort problem i sammanhanget är att polisen tillåts använda en typ av ammunition som är förbjuden i krig. |
| Inlägg #159: Postat: 2010-07-08 12:57:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet: Bizon var smart helt enkelt. #157 Bizon skriver i #154 "Nej jag satt inte o s k y l d i g t i fängelse - som jag sa så överklagade jag brevledes till HD och fick på så sätt domen upphävd - men det var jag och ingen sketen advokat offentlig försvarare som skötte den saken..."
|
| Inlägg #160: Postat: 2010-07-08 15:28:00 | |
|
ombudet |
# 159. Det är väl fullständigt självklart Inger. Om man överklagar en dom så finns inget skäl att sitta i fängelse. För det krävs en lagakraftvunnen dom. Eftersom Bizon överklagat har någon sådan aldrig existerat och Bizon ska, likt alla andra, av samhället och rättsväsendet betraktas som oskyldig.// Om förhållandet är sådant att Bizon med sitt brev åstadkommit en resning i målet som lett till ett frikännande så har han, i händelse han avtjänat straff för saken, suttit oskyldigt fängslad och ska också för detta erhålla skadestånd av staten.// Bizon själv kan säkert klargöra vilket av alternativen som gäller. Märkligt för övrigt att du är så snar att skuldbelägga Bizon och så motvillig att göra det i Johan Liljeqvists fall med de poliser som var inblandade i första hand och i andra hand också med de för utredningen ansvariga.// Vänta intresserat på svar om Förvaltningslagens betydelse enligt din uppfattning.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.