Att vara mobbad är ett val

Den här tråden diskuterar artikeln Att vara mobbad är ett val.
Showing page 7 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #121: Postat: 2010-06-02 01:30:00
George Debaly
olatidman, jag tror att du har skrivit samma sak ett otal gånger nu, men om du läser om dina svar i den här tråden så kan du själv se hur du har gått från att först försöka övertyga oss genom att försöka sälja in dina hemsnickrade hypoteser om mobbing och vad det innefattar/innebär, till att avfyra rena självklarheter om rätten att få ha en egen åsikt även om den skulle vara felaktig o s v. Men det jag inte förstår är vitsen av att envist framhärda med en tes som så många anser vara fel - är det över huvud taget någon i den här tråden som håller med dig? - med mer än att man vill framstå som tjurskallig och obildbar. Yttrandefrihet innefattar att man kan få tycka precis vad man vill om vad man vill, men sticker man ut hakan rejält och påstår - i ett diskussionsforum - att mobbing inte kan innefatta våld, misshandel eller rasism, då får man ta konsekvenserna av detta. Jag uppfattar att du inte gör det utan snarare bara glider undan.
Inlägg #122: Postat: 2010-06-02 08:20:00
Anna Nyhm
"Jag påstår ju inte att ni har fel i det ni skriver..." Jo, det är precis det du gör!!! Du påstår att om någon blir mobbad, beror det på denne själv och att man själv kan välja om man vill bli mobbad eller inte. Du påstår vidare att mobbing enbart är psykisk och att misshandel enbart är fysisk. Detta får du naturligtvis tycka, yttrandefrihet, du vet, men du får samtidigt finna dig i att stå helt ensam om denna åsikt då du inte kan finna någon som håller med dig...
Inlägg #123: Postat: 2010-06-02 08:52:00
Bizon
George #19 Tack för ditt klargörande och med det tillägget är jag helt överens med dej. Det blir som att spela teater - ungefär som att ta på sej en roll där personen förväntar sej någon vinst eller annan effekt av den påtagna attityden. Ett sätt att försöka få kontroll över den uppkomna situationen - något som den verkligt infantile inte har mental möjlighet till.
Inlägg #124: Postat: 2010-06-02 09:35:00
eivor karlsson
Att vara mobbad är inte ett val. Det vore att göra det enkelt för sig och skjuta över hela skulden på den drabbade. En del av er kanske läste DN Kultur, 30 maj, ”Så bröt chefen ner en människa.”
Där stod bl.a: ”Sverige var först i världen med att klassa vuxenmobbning som ett arbetsmiljöbrott. I Frankrike är det idag kriminellt. I Belgien, Kanada och Australien kan man få skyhöga skadestånd. I Sverige har inte en enda arbetsgivare fällts.” Källa: DN Kultur.
Artikeln handlade om arbetsgivarens makt, svikande fackförbund, arbetskamrater som såg bort eller inte vågade/ville se och bristen på respekt för människovärdet.
Offret är märkt för all framtid. Denna, det svenska arbetslivets dolda skam, har utspelats på en svensk arbetsplats.
Inlägg #125: Postat: 2010-06-02 09:38:00
Bizon
Jag vill peka på en liten detalj då det gäller att lägga fram idéer i offentligheten som en sådan här artikel ju är ett exempel på. Det är en viktig förmån som kan vara mycket pedagogisk och användbar under förutsättning att idémakarna och debattörerna förhåller sej seriöst till det primära framförandet och följande kommentarer. Som jag ser det är det inget fel i att framkasta en ide hur tokig den än synes vara - inte heller att försöka försvara den så långt möjligt med adekvata argument mot de opponenter som seriöst bemöter tänkandet med erfarenhet, kunskap och egen insikt. Det som blir upprörande - som med denna artikels reaktioner - är att något seriöst bemötande och underbyggt försvar inte presenterades. I stället bemöttes invändningarna mot artikelns konsekvenser med ologisk tjurskallighet och den gamla vanliga strutsmentalitetens praktik - det vill säga total ignorans av frågor, invändningar och information som motbevisade eller ifrågasatte artikelförfattarens tankegångar - vilket med all rätt upprör och bör bemötas efter förtjänst. För att i någon mån försöka rädda ansiktet valde artikelförfattaren att göra om det svenska språket vilket naturligtvis är behjärtansvärt i många fall, men det var inte något som framgick av artikelns grundbudskap och kan bara tolkas som ett försök till "nödvärn" då grundidéen så totalt sågades av både andra debattörers erfarenhet och kunskap. Om andra debattörers argument och synpunkter varit lika osakliga och tagna ur luften utan minsta verklighetsförankring skulle man kunna se reaktionen på artikeln som ett uttryck för mobbing och att skribenten försökt bevisa sin tes genom att medvetet utsätta se för andras spe och angrepp - dessbättre uppfattar jag protesterna som ärligt menade och logiskt ifrågasättande - något jag också efterlyser från artikelförfattaren - först då kan en fruktbar dialog komma till stånd...
Inlägg #126: Postat: 2010-06-02 11:17:00
ombudet
Om man accepterar tanken att alla människor är olika så kan man inte ta sin egen person som utgångspunkt och mall för hur andra borde vara och reagera. Det är möjligt att du Ola lyckades utstråla något som gjorde att du undgick att bli mobbad. Vad du säger här är att de som inte kan skicka samma signaler som du lyckades förmedla själva har valt att bli mobbade. Det är ungefär som att hävda att alla kan hoppa 2,40 i höjd men de flesta har valt att inte göra det. Acceptera att vi är olika och att inte alla är starka nog att försvara sig och verka istället för att de som är starka inte ska visa sin styrka genom att mobba andra.
Inlägg #127: Postat: 2010-06-02 11:54:00
PatrikF
Sanslöst ogenomtänkt och ytligt!
Du, som är så bra och har så många vänner, borde ju ha kraft och förstånd att hjälpa de som blir nedtryckta mot förtyckare! Men, icke då, det är bara "jag, jag, jag" som är viktigt. Sorgligt. Du verkar inte förstå att människor formas av omständigheter, uppväxt, föräldrar etc. En person med noll självförtroende kan inte bara rycka upp sig och stå upp mot förtryckare, som du inbillar dig. Du kanske har bra självförtroende, men dina kunskaper om livet är det nog lite si och så med.
Inlägg #128: Postat: 2010-06-02 12:04:00
PatrikF
Inlägg nummer 2 och de därefter från Dag Nilsson säger allt som behöver sägas! Det är en otrolig feltanke att tro att vi går genom livet och gör rationella val hela tiden. Det är en ännu värre feltanke att slutsatsen av detta skall bli att vi accepterar allt som godtagbart en tanke som svenskarna under lång tid har underhållit. Själva definitionen av ett samhälle är att vi har normer som definierar vad som är godtagbart, oavsett vad enskillda individer anser. Därmed är det enkelt att konstatera att artikelförfattaren anser att mobbning är OK för ett de mobbade själva utstrålar underlåtenhet, medan samhällets regler däremot säger att vi skall skydda de svaga mot övergrepp. Mobbing är ett övergrepp. Punkt.
Inlägg #129: Postat: 2010-06-02 12:38:00
olatidman
George- Det har du rätt i, eftersom att ni anser att jag har fel så planerar jag inte att försöka övertyga er. Men att jag återupprepar mig sjlv är väl ganska självklart, det gör du med.
Men vad för konsekvenser förväntar du dig att jag skulle ta? Att jag skulle ändra uppfattning bara för att den inte delas av andra? Det händer tyvärr inte.
ANNA- När bad jag om medhåll i min text? När skrev jag att mina ord är lag och nu ska ni hålla med mig? Att du uppfattar en text som något annat än vad den är, well, det är ditt problem. OM jag läser något som jag inte håller med om så tar jag inte åt mig. Men du ser ju ut att ha tagit åt dig en hel del.

Sen bör ni förstå att jag har skrivit denna texten från min synpunkt, från mina upplevelser osv. Det kanske kan uppfattas som ytligt, men det är väl inget fel på att vara ytlig?
Inlägg #130: Postat: 2010-06-02 12:53:00
ingloz
# 129/ Ola, i ärlighetens namn måste jag erkänna att här uttrycker du dej väl - och vi har faktiskt alla rätt att ha vår egen åsikt, hur obekväm den än är i andras ögon ... Men enklast är att tycka som mängden, då kan man gå genom livet utan att bli mobbad, motarbetad eller tillrättavisad.
Inlägg #131: Postat: 2010-06-02 13:11:00
Inger Olsson
# 130 "Men enklast är att tycka som mängden, då kan man gå genom livet utan att bli mobbad, motarbetad eller tillrättavisad."... Nu får jag rysningar! Så lite som t ex civil kurage existerar väl inte hos denna "mängd"? Skämtar du Ingloz? För mig skrämmer ett sådant påstående mer än Olas unga ev. omdöme.
Inlägg #132: Postat: 2010-06-02 13:26:00
Anna Nyhm
129# citat"När bad jag om medhåll i min text? När skrev jag att mina ord är lag och nu ska ni hålla med mig?" Vidareutveckla, tack! citat"Att du uppfattar en text som något annat än vad den är, well, det är ditt problem." Så att du skrivit att mobbing beror på den mobbade, är en feluppfattning från min sida? citat "Men du ser ju ut att ha tagit en hel del." Återigen, nej Ola, att jag kommenterar beror endast på att jag är förundrad över hur en människa i dagens upplysta samhälle tycker att mobbing enbart är psykisk och att misshandel enbart är fysisk och att denne själv väljer att bli mobbad och att man, för att undvika att bli mobbad, ska ändra på sig själv.
Sen skulle det vara trevligt om du kunde försöka svara på de frågor som ges i kommentarerna, i stället för att glida undan och komma med nya. fråga gärna på du, men svara först på de som ställts.
Inlägg #133: Postat: 2010-06-02 13:55:00
Inger Olsson
#132 I vår, som du nämner, upplysta värld anser inte, mig veterligen, de flesta rektorer, föräldrar m fl att a l l t negativt som sker i en skola mellan t e x elever är konkret mobbing. Ola har i kommentar förklarat att han ser på begreppet "mobbing" som psykisk/fysisk misshandel och att det då blir en juridisk term brott påföljd. Förr fanns inte ordet "mobbing" och man sa att båda var delaktiga när t ex 2 ungar slogs och bråkade, retades med varandra på ett s p o n t a n t sätt. "Inte bara den enes fel att två bråkar". Än idag är det inte så sällan så, vill jag mena. Ibland tror jag också att vuxna ska hålla sig på avstånd o låta ungar lösa vissa problem/konflikter själva. Bråk förekommer även mellan syskon o s v. Risken är att vuxna förvärrar gn att etikettera syndabock och offer. Social mognad är ständiga prövningar, vilka barn o ungdomar måste få gå igenom och därmed till viss del tåla. Det är väl när hånfull utfrysning, misshandel, mer avancerade metoder övht sätts i system, som dylika beteenden kan kallas mobbing.
Inlägg #134: Postat: 2010-06-02 14:05:00
Anna Nyhm
#133 : Inger Olsson, i vilken kommentar har Ola förklarat hur han ser på begreppet mobbing som psykisk/fysisk misshandel?
Inlägg #135: Postat: 2010-06-02 14:27:00
Anna Nyhm
"... allt negativt som sker i en skola mellan t e x elever..." är inte heller mobbing.

Så här står att läsa på Ebo:s hemsida: " Utfrysning och andra upprepade och systematiska fysiska och/eller psykiska negativa handlingar som syftar till att bryta ner offret psykiskt eller på annat sätt försöka försätta honom eller henne i en situation av underlägsenhet eller vanmakt. Frågan om en person är utsatt för mobbing måste utgå från offrets egen uppfattning av kränkning."

De skolor som inte tar detta på allvar bör och ska anmälas, av berörda parter.
Inlägg #136: Postat: 2010-06-02 15:41:00
Inger Olsson
# 134 Anna Nyhm: i bl a svaret till Sunny # 59 skriver Ola "Det du har varit med om kallar inte jag mobbning, utan mer psykisk och fysisk misshandel."
Rubriken till artikeln tror jag Sourze red. skrev. Utöver det finns fler orsaker än mobbing när unga har det svårt alt. begår självmord, tror jag Ola syftar på att en social fitness/mognad får vi inte "gratis". "Mobbad" är en sak och misshandel en annan för många unga - som jag tror har lättare för att hänga med vad Ola skriver. Ges exempel i #9 och här en kommentar #24 "Sen tycker jag att det är lite smått roligt hur ni alltid tar till dom värsta tänkbara situationerna. Om någon blir mobbad för att den är en besserwisser, då kanske denna människan bör tänka om lite. Om den nu har en önskan om att passa in. Do you get the point? "
Det framgår på några ställen - även i texten - att Ola syftar mer på det där som vi kan kalla också för "växa-upp retandet". Ref. till min komm. #133 ang. innebörden. Enkelt uttryck: som vi behandlar andra får vi också svar på. Gäller även barn/ungdom. Tror det var Lars Nilsson som skrev en artikel om vår mentalitet ang. svensk tävlan i "först kränkt"- typ... M a o om vi vuxna är ovanligt överspända/stresskänsliga - hur formar vi våra barn?
Inlägg #137: Postat: 2010-06-02 15:49:00
Inger Olsson
#135 Du skriver: "Frågan om en person är utsatt för mobbing måste utgå från offrets egen uppfattning av kränkning"... Med anledning av mobbing som juridiskt brott slår det mig direkt att vi kan lägga ner hela vårt rättssystem. Mycket skattepengar skulle sparas eftersom det räcker enbart med 1 persons subjektiva k ä n s l a som bevis...
Inlägg #138: Postat: 2010-06-02 17:12:00
olatidman
ANNA- vad vill du att jag ska förklara för dig? Vad är det du inte förstår? Förstår du inte vad jag menar när jag skriver att jag inte kräver medhåll för att kunna ha en åsikt? Förstår du inte när jag skriver att detta är min uppfattning och mina erfarenheter? Förstår du inte när jag skriver att min text är ingen lagbok som jag förväntar mig att någon annan ska följa?
Jag förstår inte hur du tänker, varför skulle jag inte kunna ha denna uppfattning om det är såhär jag har upplevt det? Men du får gärna fråga vidare om det är något som är oklart.

Inger Olsson- Jag tror att du har fattat att min text var personlig och att det inte handlar om rätt eller fel. Att jag har en uppfattning om något och jag valde helt enkelt att dela med mig av den. Du har helt rätt i att Sourze valde rubriken, jag hade döpt den till något helt annat.
Ingloz- thanks!
Inlägg #139: Postat: 2010-06-02 17:21:00
George Debaly
Ola, Konsekvenserna jag talar om är att du kan uppfattas som oseriös och som något av en rättshaverist. Du reagerar när jag säger att du har fel, men du gör å andra sidan inget för att övertyga mig eller andra här om att du har rätt i en fråga där det råder konsensus. Och jag vill understryka att jag varken begär eller förväntar mig att du byter åsikt.
Inlägg #140: Postat: 2010-06-02 17:22:00
Peter Zoom
Ola! Jag tycker din artikel var riktigt underhållande. Och kanske är din inställning inte så tokig som många verkar tycka. Det märks att du skriver från "magen". Sånt är alltid bra.
Showing page 7 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...