Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag vill peka på en liten detalj då det gäller att lägga fram idéer i offentligheten som en sådan här artikel ju är ett exempel på. Det är en viktig förmån som kan vara mycket pedagogisk och användbar under förutsättning att idémakarna och debattörerna förhåller sej seriöst till det primära framförandet och följande kommentarer. Som jag ser det är det inget fel i att framkasta en ide hur tokig den än synes vara - inte heller att försöka försvara den så långt möjligt med adekvata argument mot de opponenter som seriöst bemöter tänkandet med erfarenhet, kunskap och egen insikt. Det som blir upprörande - som med denna artikels reaktioner - är att något seriöst bemötande och underbyggt försvar inte presenterades. I stället bemöttes invändningarna mot artikelns konsekvenser med ologisk tjurskallighet och den gamla vanliga strutsmentalitetens praktik - det vill säga total ignorans av frågor, invändningar och information som motbevisade eller ifrågasatte artikelförfattarens tankegångar - vilket med all rätt upprör och bör bemötas efter förtjänst. För att i någon mån försöka rädda ansiktet valde artikelförfattaren att göra om det svenska språket vilket naturligtvis är behjärtansvärt i många fall, men det var inte något som framgick av artikelns grundbudskap och kan bara tolkas som ett försök till "nödvärn" då grundidéen så totalt sågades av både andra debattörers erfarenhet och kunskap. Om andra debattörers argument och synpunkter varit lika osakliga och tagna ur luften utan minsta verklighetsförankring skulle man kunna se reaktionen på artikeln som ett uttryck för mobbing och att skribenten försökt bevisa sin tes genom att medvetet utsätta se för andras spe och angrepp - dessbättre uppfattar jag protesterna som ärligt menade och logiskt ifrågasättande - något jag också efterlyser från artikelförfattaren - först då kan en fruktbar dialog komma till stånd...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?