Valt inlägg:
#132 I vår, som du nämner, upplysta värld anser inte, mig veterligen, de flesta rektorer, föräldrar m fl att a l l t negativt som sker i en skola mellan t e x elever är konkret mobbing. Ola har i kommentar förklarat att han ser på begreppet "mobbing" som psykisk/fysisk misshandel och att det då blir en juridisk term brott påföljd. Förr fanns inte ordet "mobbing" och man sa att båda var delaktiga när t ex 2 ungar slogs och bråkade, retades med varandra på ett s p o n t a n t sätt. "Inte bara den enes fel att två bråkar". Än idag är det inte så sällan så, vill jag mena. Ibland tror jag också att vuxna ska hålla sig på avstånd o låta ungar lösa vissa problem/konflikter själva. Bråk förekommer även mellan syskon o s v. Risken är att vuxna förvärrar gn att etikettera syndabock och offer. Social mognad är ständiga prövningar, vilka barn o ungdomar måste få gå igenom och därmed till viss del tåla. Det är väl när hånfull utfrysning, misshandel, mer avancerade metoder övht sätts i system, som dylika beteenden kan kallas mobbing.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?