Inlägg #281: Postat: 2010-05-23 15:34:00 | |
Dag Nilsson |
Jag har några siffror från F R Greening ur ENERGY TRANSFER IN THE WTC COLLAPSE By F. R. Greening Han anger varje torns vikt till 510.000 ton. Allt stål till 96.000 ton. All betong till 48.000 ton. Falltiderna WTC 1: tc 13.48 s ; WTC 2: tc 12.07 s. Jag anser att totalvikten är för högt angiven. Ca hälften, alltså 250.000 ton, borde ligga sanningen närmare. Om stål och betong tillsammans vägde 144.000 ton så verkar det orimligt att olika laster som t.ex. möbler, hissar, trappor, dörrar, vatten för brandsläckning etc skulle väga 366.000 ton. Vikten på varje våning anger han till 4,636,363 kg vilket måste vara fel eftersom stålet vid entreplanet vägde 15 ggr mer än det på översta våningen. Vad gäller tiden för raset på wtc 1, så verkar den rimlig. Även om NIST-supporters kommer med allt från 10 sec och uppåt. Angående starten på raset så förstår jag det så att det främst är golven runt våning 96 som pga av hetta utvidgas och samtidigt tappar i bärighet. Det blir då hängande istället för bara liggande på sina fästen i kärnan och i ytterväggen. I och med att de blir som hängmattor så uppstår ett drag som drar ytterväggarna inåt. Detta drag kan bara ha större betydelse en bit in från hörnen eftersom två väggar där stagar varandra. Om golven hänger runt om på våningsplanet så kan inte kärnans pelare böjas i sidled p.g.a. dragkrafter från golvtrossarna, eftersom alla pelare i kärnan är förbundna med varandra av tvärgående balkar som tar upp allt drag från motstående håll. De balkar som kan krökas av golven är i ytterväggarna och då mest de mitt på. Om det nu blir gångjärn på balkarna, enligt Bazant, vid alla golvtrossarnas fästen i ytterväggarna så måste gångjärn även bildas vig golvet på våningen under och i taket på den aktuella våningen. På balkarna i kärnan kan det inte ha bildats gångjärn på grund av golven därför tänker jag bort kärnan tills vidare. Plötsligt kommer den tidpunkt då alla gångjärn bildas och det blir en kraftig sättning. 13 våningar rör sig nedåt ca 2x3,7 meter. Väggarna viks inåt i kontorsdelen på två våningar. Lägesenergi omvandlad till rörelseenergi måste nu ta vägen någonstans. Någonting kolliderar. Är det i huvudsak golv som slår i golv? Balkarna i ytterväggarna möter troligen sig själva eftersom de är ledade som gångjärn. Här borde bli en väldig kollision med uppåtriktad kraft som slår ett tillfälligt tvärstopp på överdelen, varvid golvinfästningarna på våning 98 och uppåt ger vika så att alla golven rasar ner. Eftersom golvens fackverk bygger 80 cm under varje betongplatta så finns en sammanlagd deformationszon på ca 9 meter. Till detta kommer alla kontorsinventarier som också kommer att deformeras. Allt detta tar upp mycket rörelseenergi. Jag går bet på hur raset kommer vidare. Kärnan fick jag inte alls med. Under våning 93 finns ingen värme av betydelse. Där är huset intakt. Det blåser inte mycket varför ytterväggarna inte stressas av betydande vindbelastning. Hur menar man att det fortsatta raset ser ut? Vad är det som troligen ger efter först? Är det golven som drar in ytterväggarna vartefter hela vägen ner? Hur kommer kärnan med i raset? OBS att jag verkligen försöker förstå hur raset kan bli som alla filmer och stillbilder visar, utan hjälp av annan energi än lägesenergi plus mekaniska skador av flygplan och av värme från fotogenbrand och kontorsbränder.
|
Inlägg #282: Postat: 2010-05-23 16:12:00 | |
Lennie Tofft |
Riktigt pinsamt Mikael, vad du nu hette! Ända sedan 2001 har det varit otvivelaktigt bevisat att en konspiration ligger bakom. Och nu, sju år senare kommer du och svamlar om samma gamla propaganda, samma gamla skåpmat som myndigheterna spytt ur sig sen starten. Du är en patetisk människa Mikael, och jag hoppas verkligen att ditt liv någon gång kommer få någon form av mening, men uppenbarligen har det det inte i dag.
|
Inlägg #283: Postat: 2010-05-23 18:51:00 | |
cmologgad |
Dag, du gör godtyckliga antaganden som syftar till att leda dig till det resultat du bestämt dig för i förväg.
|
Inlägg #284: Postat: 2010-05-23 22:07:00 | |
Blackie |
Är det förresten någon som tror mera på den officiella NIST teorin som har tagit en titt på föredraget som Architects And Engineers For 9/11 Truth Länk: cms.ae911truth.org gav år 2008 för att jämföra argument!?. Finns att se gratis här Länk: video.google.com för den som är nyfiken att höra en föreläsning ur deras perspektiv. Alltid någon puzzelbit att hämta vad man än studerar.
|
Inlägg #285: Postat: 2010-05-23 22:28:00 | |
TreeOfLiberty |
Ser jag att ni hänvisar till Bazants teori som om den är en logisk förklaring till vad som hände, han släppte sin rapport 48 timmar efter kollapsen, hur seriöst är det? 48 timmar efter kollapsen "förklarar" han vad som orsaka något som aldrig har hänt tidigare... I tornen var den övre delen och nedre delen mycket lika varandra från en materialistisk, teknisk och konstruktion synvinkel. Därför är det enda rimliga kvalitativa antagandet när man analyserar den skada som görs när den övre delen påverkar den lägre strukturen att deformations-och sträckgränsen av komponenterna i den lägre strukturen, oavsett vilket kvantitativt antagande som görs om dessa deformations-och sträckgränser, är ungefär likvärdiga med deformations-och sträckgränsen av beståndsdelarna i den övre delen. Detta rimliga och logiska antagande skulle leda till slutsatsen att när övre delen träffar den nedre strukturen skall skadan delas ungefär lika mellan den övre delen och nedre struktur. Bazant ignorerar detta grundläggande kvalitativa antagande och dess oundvikliga slutsats, och fortsätter att analysera varje kollaps i två faser. I den första fasen, "krossa ner fasen", antas hela massan av den övre delen att agera på kollaps fronten. Krossa ner fasen tar endast hänsyn till deformations och sträckgränsen av den lägre strukturen utan att deformera den övre delen alls. Denna krossa ner fasen är representerad med en egen differentialekvation. Sedan i den andra fasen, "krossa upp fasen", tas deformations och sträckgränsen av den övre delen slutligen i beaktande, men först efter att den övre delen träffar spillro högen som skapats under krossa ner fasen. Denna "krossa upp fasen" är representerad med egen differentialekvation. Det ges inget stöd i Bazant rapporten för detta stegvisa förloppet för kollaps sekvensen utom att det kanske låter Bazant att nå den politiskt fördelaktiga slutsatsen att gravitation ensamt var tillräcklig för att totalt förstöra båda tvillingtornen. Denna två-fas analysen är dock fundamentalt felaktig i grunden.
|
Inlägg #286: Postat: 2010-05-23 22:29:00 | |
TreeOfLiberty |
Bazant baserar dessutom sin teori på att 800C var tillräckligt varmt för att allvarligt skada stålet, något som är helt tok vilda spekulationer, det finns inget som säger att stålet inte hade klarat 1000C under flera timmar utan kollaps, och de fysiska bevisen säger att där var mycket lägre temperaturer, något NIST fd chef på brandavdelningen också har pekat ut. Samt att golvmodellerna som NIST utsattes för höga temperaturer av 700C under dubbelt så lång tid som bränderna i WTC, klarade sig undan med minimal böjning, något man borde förvänta sig då branden i WTC 1 februari 13 1975 varade nästan två timmar längre än branden 2001 och nådde kärnbalkar i tornet, och om vi ska använda NIST datormodell teori så borde denan branden också nått dessa fantastiskt höga temperaturer, men kollapsa byggnaden 75? självklart inte. Det hjälper inte Bazant heller att han ignorerar alla bevis för demolering, det kanske är helt normalt enligt Bazant att brinnande byggnader ger ifrån sig röda och oranga blixtrar som går i ett bältre runt byggnaden tillsammans med exploderande ljud innan kollapsen av byggnaden har börjat. Och brinnade byggnader gör kanske så att marken skakar och så att folk flyger upp i luften av explosioner enligt honom också. Först tittar man på alla andra bevis utöver demoleringen, sedan när man har tittat på dessa så behöver man inte lika mycket bevis för själva demoleringen, då det har blivit nästintill självklart vad som orsaka kollapsen av tornen. Bara faktan att det finns starka bevis för att bilbomber faktiskt användes i attacken, och att experter på att demolera byggnader och bilar från Israel Mossad olagligt befann sig i New york strax innan 9/11 och dagen av attacken vid tornen, borde säga allt man behöver veta Länk: vaken.se om bomber var en del av attacken, varför skulle dom inte varit en del av förstörelsen av tornen?.. Sedan har det dessutom hittats starka bevis för att nanotermit användes, och innan någon ropar "termit foliehatt!" så glöm inte att börja inlägget med "Jag vet absolut noll om nanomaterial". Elementärt aluminum i nanopartiklar kan bara skapas i ett labb och finns inte i byggnader, det är helt omöjligt för elementärt nano-aluminum att skapas av sig själv då det endast kan skapas i en syre fri miljö och får absolut inte vara i närheten av brand, deras nano-aluminum har mer aluminum i sig än syre, vilket rent aluminum har medans aluminum oxid har mer syre än al. Sedan är oddsen att nanopartiklar mixar sig i ett matris dessutom möter dom exakta kraven för nanotermit, 120nm Fe och under 60nm för al så extremt små så att det direkt borde ses som att ett brott antagligen har begåtts och är tillräckligt för att omeldebart starta en utrending detta har till och med en expert i nano och byggnads material i USA som jag prata med över mail bekräftat för mig. Deras chips startar även en kraftig exotermisk kemisk reaktion som redan vid 430C skjuter ut små sfäriska klot av rent järn en reaktion som omöjligt kan skapas mellan järn oxid och aluminum oxid, vilket ger mer stöd till att det är rent aluminum och termit samt ger ifrån sig blixtrar som förväntas av nanotermit. Det är dags för en ny utredning, som 9/11-kommissionens egna medlemmar sa, så gjordes det en deal att inte berätta sanningen om 9/11 till världen....
|
Inlägg #287: Postat: 2010-05-23 23:19:00 | |
GunnarL |
270/ Ett något underligt förslag från en person som skriver under namnet "tartyff". Eller är det kanske dopnamnet? Vänligen uppge personnummer och telefonnummer så att jag kan kolla.
|
Inlägg #288: Postat: 2010-05-24 00:25:00 | |
cmologgad |
Dag för att spinna vidare på din bil-analogi. Du resonerar som om man släpper en bil från en kran och låter den falla ner mot en annan bil skadas bara den fallande bilen. I själva verket kommer krosskraften att vara större på nederdelen av byggnaden eftersom den för att bromsa upp raset måste övervinna den nedåtriktade rörelseenergin i de ihoptryckta rasmassorna. I början är de uppåt rikatde krafterna nästan lika stora som de nedåtriktade men mycket snart, när zonen av ihoptryckta våningsplan växt, blir den nedåtrikatde kraften mycket större och den oskadade delen av byggnaden "rider" nedåt ovanpå de krossade våningarna crush down, enligt bazant. Inte förrän raset gått ända ner till marken blir styvheten i underdelen så hög att den kan stoppa raset och den kvarvarande rörelsenergin tas upp av överedelen av byggnaden.
|
Inlägg #289: Postat: 2010-05-24 00:59:00 | |
MR anti |
Efter att följt all diskussion om WCT finner jag frågan som olöslig med alla påståenden för och emot. Först måste man söka motivet genom en grundlig undersökning om politiskt strategi och ekonomiskt vinning, när den frågans svar är utredd mot allt tvivel och accepterats som den slutgiltiga sanningen, då blir förmodligen all teknisk undersökning om tornens fall av underordnad betydelse och koncentrationen läggs på varför människor har offrats för sitt syfte, om det nu är en politisk order som låg bakom eller om det handlar om ekonomisk vinning i form av av försäkringsbedrägeri av ägarna. Det sistnämnda är givetvis en viktig fråga hur stabilt byggda tornen var och att det inte handlade om fuskbygge som kunde uppdagas eller något åt det hållet.
|
Inlägg #290: Postat: 2010-05-24 05:21:00 | |
cmologgad |
#289 Go F*ck yourself.
|
Inlägg #291: Postat: 2010-05-24 06:51:00 | |
Dag Nilsson |
#288 - CMO, när en bil släpps från ex.v. 10 meters höjd med fronten nedåt, från en kran ner mot en annan bil t.ex. en kombibil upprest på bakdelen med fronten uppåt så händer följande: Den bil som är styvare bygg kommer att deformeras minst vad gäller fronten. Om bilarna är lika styva och lika tunga och lika långa, så kommer båda att deformeras lika i fronten. Däremot blir det olika i bakvagnarna. Den bil som har bakdelen mot marken kommer att få ett ytterligare ökat tryck på sig som kommer att deformera bakvagnen. Mer deformation i bakvagnen ju stummare fronter bilarna har. Krosskrafterna och skadorna blir dom samma i fronterna men mer annorlunda ju närmare bilarnas bakvagnar man kommer. ------- När det gäller tornen är det på en punkt fundamentalt olika. Nederdelen är konstruerad för att ständigt bära sig själv och överdelen. Tornet är därvidlag byggt exakt som ett träd. Eller som 236 47 träd. Varje del av ett träd bär hela tiden alla delar av trädet som finns ovanför. Därför är trädet mycket grövre vid marken och gradvis avsmalnande mot toppen. Vid bottenvåningen var allt vertikalt stål 23647 balkar ca 15 gånger grövre än på de översta våningarna mot vilka det avsmalnade. Därför kan liknelsen med bilar bara gälla krockfronten. Det var ingen ny tyngd som kom till, överdelen hade alltid burits av underdelen, men händelseförloppet vid den tänkta kollapsen gav en plötslig avlastning på underdelen följd av en kompression. Nu kommer frågan om nederdelen klarar av att fånga upp det ökade tryck från överdelen som rörelseenergin medför. Hastigheten kan vara 40 km/tim. Helt avgörande blir nu, precis som när bilar krockar - deformationszoner. Vad träffar vad? Ju stummare träff dess värre chock såväl uppåt som nedåt. Är det golv mot golv. balk mot balk eller golv mot balk? Svaren på de frågorna är helt avgörande för vilka tendenserna till knäckning blir på konstruktionen både uppåt och nedåt. I min föreställningsvärld klarar nederdelen av att fånga upp fallet på grund av sin tillräckliga styrka och av att träffen inte blir stum. Det fanns flera tiotals meter att deformera. Ett tvärstopp var mycket, för att inte säga helt, osannolikt.
|
Inlägg #292: Postat: 2010-05-24 07:40:00 | |
Dag Nilsson |
Så kommer jag till den i och för sig spännande tanken att överdelen samlar på sig massa på vägen ner, som dels fungeras som krockkudde för den själv och dels som "förstörare" av underdelen. Återigen sitter jag då med frågan - hur går det till? Vad hindrar sådan massa att söka sig ut åt sidorna? Eller - vilka sammanhållande sidor uppstår som hindrar den allt längre klumpen av bråte att bryta samman långt innan den når marken? Hur hög anser du att den "bråtesklumpen" blev innan den slogs sönder mot marken? --------
Uppenbarligen hamnade det trots allt massa utanför tornet under rasets förlopp. Massa som sedan inte kan ha varit verksam i en vidare förstörelse av tornet. Hus 7 stod ca 100 norr om wtc 1 och det träffades av så mycket tungt material från ettans ras att det kom att ses som en viktig delorsak till dess eget ras flera timmar senare. wtc 7 var ett hus med bas som en fotbollsplan. Över 180 meter högt. Träffarna från hus ett var särskilt allvarliga från våning 18 och nedåt. Hela framsidan såg sönderslagen ut, enligt ett en NIST-vänlig person som jag glömt namnet på. Hus 7 fanns alltså på 100 metersradien runt ettan. Ingenting talar för att det kom särskilt mycket skrot åt norr. Alltså kan man förutsätta att det åt alla håll sprutade ståldelar nog att hundra meter bort allvarligt skada hus av sjuans typ. Vidare kan man tänka sig att mängden bråte som hamnade på radier närmare än etthundra meter rimligen var större. Kanske dubbelt så mycket vid 75 meter och fyra gånger mer vid 50 meter o.s.v. Man måste nog anta att det är betydande massor som lämnar tornet under rasets gång. Hur stora dessa massor kan ha varit skulle jag vilja ha en uppskattning på. Kan någon hjälpa mig med det? |
Inlägg #293: Postat: 2010-05-24 08:15:00 | |
Blackie |
Någonting som förbryllar mig väldigt mycket är att när man pratar med folk som kommer ifrån diverse olika perspektiv, så verkar dom flesta vara överens om att planneringen som Al-Qaida/Al-CIAda lär ha gjort innan för att lyckas så väl med alla delmål, måste ha varit mycket välgjord och omfattande... Problemet är då, HUR kunde man ha missat att läsa en officiell rapport skriven av en mycket inflytelserik tankesmedja som heter: The Project for the New American Century PNAC Länk: newamericancentury.org http://www.sourcewatch.org/index.php?titleProject_for_the_New_American_Century September år 2000 under namnet: Rebuilding Americas Defenses: Strategy, Forces and Resources For a New Century Länk: newamericancentury.org där man i början på sidan 51, skriver:"Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, ABSENT some catastrophic and catalyzing event – like a new Pearl Harbor.". Jag menar, om nu Al-Qaida/Al-CIAda verkligen ville skada USA ordentligt, varför göra det på ett sätt som dom millitära intressen som styr över USA själva skriver skulle gynna deras intressen/agenda ett helt år innan!?. Men men.. det är ju bara vad jag personligen tycker är konstigt. Kanske är bättre att focusera på ett par muttrar i ena hörnet av ett hus i 9år istället för att ta några steg tillbaka och se över den större bilden.. vad vet jag!?.
|
Inlägg #294: Postat: 2010-05-24 08:20:00 | |
Blackie |
Rekommenderar att läsa hela den rapporten förresten!. Det måste vara en slump att så mycket som står där har hänt och fortsätter att hända ;
|
Inlägg #295: Postat: 2010-05-24 08:57:00 | |
Bizon |
Blackie # 293, 294. Just dessa funderingar reser en hel del frågetecken som jag berört tidigare. Det är inte svårt att rent tekniskt se orsaker till varför vissa krafter inom den amerikanska ekonomin och maktsfären skulle vara betjänt av en händelse av typ 911 - även om det rent etiskt inte går att förstå ett sådant genomförande. Jag menar att en någorlunda välfungerande säkerhetstjänst knappast kan ha blivit taget på sängen vid genomförandet av detta mycket symbolladdade spektakel - och om så skulle vara fallet måste man konstatera att logisk fantasi och studier av "fiendens" psykologi och verkliga resurser att slå tillbaka är under all kritik - än märkligare då det handlar om ett land som i stort sett varit i krig sedan det bildades både externt och inbördes. Dessutom ingår agent och infiltrationsromantiken som en itererad del av den amerikanska självbilden. Man kan ju undra om några höjdare i den amerikanska administrationen är ifrågasatta beträffande ansvar och organisation av landets inre skyddsmekanismer?
|
Inlägg #296: Postat: 2010-05-24 10:29:00 | |
Dag Nilsson |
#293 Blackie, jag känner mig träffad av dina ord om muttrar. Ändå håller jag med om allt det övriga du och även Bizon skriver. Men som ni själva märker hamnar man lätt i åsiktsutbyten där ingen kan bevisa någonting. Visst, det är mycket bestickande med The Project for the New American Century PNAC. Det tycker jag också. Och ditt resonemang kring det kan jag stå för som vore det mitt eget. Men än så länge är 224. Därför tror jag att om jag kan visa att tornens ras inte var möjligt utan tillförsel av enorm mängd värmeenergi både explosiv och inte explosiv, då måste sansade människor, vare sig man tror på al-qaida eller ej, begära en ny utredning. Jag försöker alltså ställa naturlagarna mot maktpolitiken. Det kanske är dömt att misslyckas, men jag tänker fortsätta med det i alla fall.
|
Inlägg #297: Postat: 2010-05-24 10:50:00 | |
Bizon |
Dag # 292 Ett skript från en reklam på sidan blockerade min dator så hela mitt inlägg till dej gick förlorat. Sånt är störande, men mitt resonemang gick ut på att bilexemplet inte är så fel, men tornen byggdes inte som bilar med ungefär samma stabilitet i båda ändar. Basen på tornen var ju så mycket kraftigare än överdelen eller "fronten" under deformationszonen vilket i princip skulle ha gjort att den borde ståt kvar så pass vitalt oskadad om inte något i konstruktionen eller förloppet samverkat till knäckning och pulvrisering av de bärande strukturerna. Jag föreställer mej att järn har en oerhörd förmåga att ta upp både radiell och axiell energi och därefter återta sin ursprungsform i stort sett intakt – i motsats till betong som inte har de egenskaperna i samma grad. Den fallande överdelen lagrar på sej massa ju fler golv den passerar vilket gör att anslagsenergin ökar successivt – visst förlorar den fallande massan lite på vägen ner genom att vissa delar faller utanför kontaktzonen, men marginellt om man jämför med den genom accelerationen ökande massenergin som träffar den "oskadade" stående delen under raset. Det som kan tyckas anmärkningsvärt är att rasen initialt kommit igång med en momentan vertikal rörelse nedåt vilket gäller båda tornen - inte så som man kan föreställa sej skulle ske - att tornen långsamt skulle vika sej i den skadade zonen och demoleras lokalt där och så småningom börja falla i riktning mot den sida som skadats och kollapsar. Förloppet ser i stället ut att plötsligt ske i hela tvärsnitsarian där skadan skett och plötsligt falla en våning rakt uppifrån och ner med en relativt liten förskjutning eller tippning. Då raset väl kommit igång öka lavinartat våning för våning vilket successivt ökar anslagsenergin. Med tanke på en del observationer från vittnen som tyckt sej hört en del explosionsartade ljud och en del bild och filmmaterial som visar eldsflammor och rökpuffar en bra bit under demoleringszonen där man inte direkt borde kunna förvänta sej något sådant ligger ett konstaterande nära till hands att rasförloppet även styrts inifrån byggnaderna. Lägger man därtill det sätt som WTC-7 imploderade på stärks den kusliga bilden av en sanning man inte vill se.
|
Inlägg #298: Postat: 2010-05-24 11:31:00 | |
Lasse i Gatan |
#297/Bizon/91000 liter jetbränsle lär inte försvinna i den första smällen när flygplanet rammade byggnaden, en stor del av bränslet forsade säkert ned i hiss-schakten. Därav förångades bränslet i nya explosioner på varje våningsplan, synbart tolkas detta som separata sprängningar av "konspirationsexperterna". Byggnadernas yttre skal av stål och aluminium har benämts i skrift som ett "rör" där innre delar av husen inte hade några bärande väggar, bortsett i någon mån av hiss-schakten, som i stället fungerade som en blåslampa med fullt pådrag när jetbränslet antändes.
|
Inlägg #299: Postat: 2010-05-24 11:43:00 | |
Blackie |
Dag #296 Ingen fara, om vi alla fungerar olika så täcker vi tillsammans upp ett större spektra!. Och då inkluderar jag självklart även dom folk som trivs med att kalla andra för t.ex idioter utan att kolla upp någonting själva. Kan man inte bidra med någonting konstruktivt så kan man alltid föregå som ett dåligt exempel för andra att se. Det fungerar i slutändan det med konstigt nog ;
|
Inlägg #300: Postat: 2010-05-24 11:45:00 | |
mseder |
#289 Mr Anti Bra Reflektioner! "Först måste man söka motivet genom en grundlig undersökning om politiskt strategi och ekonomiskt vinning, " Exakt. "då blir förmodligen all teknisk undersökning om tornens fall av underordnad betydelse och koncentrationen läggs på varför människor har offrats för sitt syfte" Jajamen. Det gigantiska problemet är dock VEM som kan tänkas våga vara oberoende i ett utredningssammanhang. Idag är västvärldens alla politiker och beslutstagare HELT inprogrammerade på ETT spår. Jag tror ändå att det måste ske ett ordentligt avslöjande innan vi kommer så långt som till en ny utredning.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.