Valt inlägg:
#288 - CMO, när en bil släpps från ex.v. 10 meters höjd med fronten nedåt, från en kran ner mot en annan bil t.ex. en kombibil upprest på bakdelen med fronten uppåt så händer följande: Den bil som är styvare bygg kommer att deformeras minst vad gäller fronten. Om bilarna är lika styva och lika tunga och lika långa, så kommer båda att deformeras lika i fronten. Däremot blir det olika i bakvagnarna. Den bil som har bakdelen mot marken kommer att få ett ytterligare ökat tryck på sig som kommer att deformera bakvagnen. Mer deformation i bakvagnen ju stummare fronter bilarna har. Krosskrafterna och skadorna blir dom samma i fronterna men mer annorlunda ju närmare bilarnas bakvagnar man kommer. ------- När det gäller tornen är det på en punkt fundamentalt olika. Nederdelen är konstruerad för att ständigt bära sig själv och överdelen. Tornet är därvidlag byggt exakt som ett träd. Eller som 236 47 träd. Varje del av ett träd bär hela tiden alla delar av trädet som finns ovanför. Därför är trädet mycket grövre vid marken och gradvis avsmalnande mot toppen. Vid bottenvåningen var allt vertikalt stål 23647 balkar ca 15 gånger grövre än på de översta våningarna mot vilka det avsmalnade. Därför kan liknelsen med bilar bara gälla krockfronten. Det var ingen ny tyngd som kom till, överdelen hade alltid burits av underdelen, men händelseförloppet vid den tänkta kollapsen gav en plötslig avlastning på underdelen följd av en kompression. Nu kommer frågan om nederdelen klarar av att fånga upp det ökade tryck från överdelen som rörelseenergin medför. Hastigheten kan vara 40 km/tim. Helt avgörande blir nu, precis som när bilar krockar - deformationszoner. Vad träffar vad? Ju stummare träff dess värre chock såväl uppåt som nedåt. Är det golv mot golv. balk mot balk eller golv mot balk? Svaren på de frågorna är helt avgörande för vilka tendenserna till knäckning blir på konstruktionen både uppåt och nedåt. I min föreställningsvärld klarar nederdelen av att fånga upp fallet på grund av sin tillräckliga styrka och av att träffen inte blir stum. Det fanns flera tiotals meter att deformera. Ett tvärstopp var mycket, för att inte säga helt, osannolikt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?