Valt inlägg:
Dag # 292 Ett skript från en reklam på sidan blockerade min dator så hela mitt inlägg till dej gick förlorat. Sånt är störande, men mitt resonemang gick ut på att bilexemplet inte är så fel, men tornen byggdes inte som bilar med ungefär samma stabilitet i båda ändar. Basen på tornen var ju så mycket kraftigare än överdelen eller "fronten" under deformationszonen vilket i princip skulle ha gjort att den borde ståt kvar så pass vitalt oskadad om inte något i konstruktionen eller förloppet samverkat till knäckning och pulvrisering av de bärande strukturerna. Jag föreställer mej att järn har en oerhörd förmåga att ta upp både radiell och axiell energi och därefter återta sin ursprungsform i stort sett intakt – i motsats till betong som inte har de egenskaperna i samma grad. Den fallande överdelen lagrar på sej massa ju fler golv den passerar vilket gör att anslagsenergin ökar successivt – visst förlorar den fallande massan lite på vägen ner genom att vissa delar faller utanför kontaktzonen, men marginellt om man jämför med den genom accelerationen ökande massenergin som träffar den "oskadade" stående delen under raset. Det som kan tyckas anmärkningsvärt är att rasen initialt kommit igång med en momentan vertikal rörelse nedåt vilket gäller båda tornen - inte så som man kan föreställa sej skulle ske - att tornen långsamt skulle vika sej i den skadade zonen och demoleras lokalt där och så småningom börja falla i riktning mot den sida som skadats och kollapsar. Förloppet ser i stället ut att plötsligt ske i hela tvärsnitsarian där skadan skett och plötsligt falla en våning rakt uppifrån och ner med en relativt liten förskjutning eller tippning. Då raset väl kommit igång öka lavinartat våning för våning vilket successivt ökar anslagsenergin. Med tanke på en del observationer från vittnen som tyckt sej hört en del explosionsartade ljud och en del bild och filmmaterial som visar eldsflammor och rökpuffar en bra bit under demoleringszonen där man inte direkt borde kunna förvänta sej något sådant ligger ett konstaterande nära till hands att rasförloppet även styrts inifrån byggnaderna. Lägger man därtill det sätt som WTC-7 imploderade på stärks den kusliga bilden av en sanning man inte vill se.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?